- قرآنکریم. (1384). ترجمه ناصرمکارم شیرازی. قم: مدرسه امام علیابنابیطالب.
- اسعدی، سمانه. (1394). «ویژگیهای افراد خردمند بر پایه نظریههای ضمنی: با نگاهی بر تفاوت گروههای سنی و جنسیتی». پژوهشنامه روانشناسی مثبت. سال 1، شماره 1، 66-51.
- اکبری، عباس؛ هاشمی، سهیلا و خبازیکناری، مهدی. (1395). «بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس خردمندی». پژوهشنامه روانشناسی مثبت. سال 2، شماره 2، 34-19.
- الهی، فاطمه؛ مهدوینژاد، حسین و دلشادتهرانی، مصطفی. (1394). «جایگاه عقل در معرفت دینی از دیدگاه امامعلی(ع)». پژوهشنامۀ علوی. سال 6، شماره 2، 27-1.
- بدیعیان گورتی، راضیه؛ میرشاه جعفری، ابراهیم و لیاقتدری، محمدجواد. (1388). «خردورزی و شیوههای خردپروری در سیرۀ امامحسین(ع) با تأکید بر واقعه عاشورا». تربیت اسلامی. سال 4، شماره 9، 23-9.
- پاینده، ابوالقاسم. (1382). نهجالفصاحه: مجموعه کلمات قصار حضرت رسول(ص) با ترجمه فارسی بانضمام فهرست موضوعی. تهران: دنیای دانش.
- حرعاملی، محمدبنحسن. (1414ق). تفصیل وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه. قم: موسسة ألالبیت(ع)لاحیاء التراث.
- دشتی، محمد. (1379). ترجمه نهجالبلاغه. قم :انتشاراتی حضور.
- سپهریان آذر، فیروزه و ستاری، راحله. (1395). «بررسی رابطه کانونی ابعاد خرد و سبکهای هویتی». اندیشههای نوین تربیتی. سال12، شماره 2، 114-95.
- سیاوشی، کرم و فاضلیان، سیدجواد. (1394). «دعوت به تعقل و نشانههای عقلگرایی در نهجالبلاغه». پژوهشنامه نهج البلاغه. سال 3، شماره 12، 89-71.
- شهیدی، جعفر. (1378). ترجمه نهج البلاغه. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
- طبرسی، حسنبن فضل. (1425ق). مکارم الأخلاق. قم: مؤسسه نشر الاسلامی.
- فقهیزاده، عبدالهادی و چینیفروشان، طاهره. (1390). «تقابل عقل و هوا در کلام امامعلی(ع)». پژوهشنامه علوی. سال 2، شماره 2، 104-91.
- قاسمی حامد، مرتضی و معارف، مجید. (1398). «آثار بهکارگیری عقل در نهجالبلاغه». پژوهشنامه علوی. سال 10، شماره 1، 49-21.
- کردنوقابی، رسول. (1396). روانشناسی خرد. تهران: انتشارات ارجمند.
- کردنوقابی، رسول و نبیزاده، صفدر. (1396). «تبیین خرد براساس هوش معنوی و جهتگیری مذهبی». پژوهشهای روانشناختی. سال 20، شماره 1، 90-76.
- کردنوقابی، رسول؛ نبیزاده، صفدر و حدادی، فاطمه. (1396). «بررسی نقش تبیینکنندگی سبکهای هویت و اعتقادات دینی در سازه خردورزی». مجله روانشناسی و دین. سال 10، شماره 1، 158-137.
- کریمی، محمد؛ دلافکار، علیرضا و جعفری، رضا. (1396). «مؤلفههای عقلانیت سیاسی مردم براساس نظام حق و تکلیف در نهجالبلاغه». پژوهشنامه نهجالبلاغه. سال 5، شماره 17، 93-75.
- کلینی، محمدبن یعقوب. (1387). اصول کافی. ترجمه و شرح: سیدمهدی آیتاللهی. تهران: جهانآرا.
- مکارم شیرازی، ناصر. (1390). پیام امام امیرالمؤمنین(ع): شرح تازه و جامعی بر نهجالبلاغه. قم: انتشارات امام علیبنابیطالب(ع).
- Ardelt, M. (2003). “Empirical assessment of a three-dimensional wisdom scale”. Research on Aging, 25(3), 275-324.
- Ardelt, M. (2011). “The Measurement of Wisdom: A Commentary on Taylor, Bates, and Webster's Comparison of the SAWS and 3D-WS”. Experimental Aging Research, 37(2), 241-255.
- Baltes, P. B., Smith, J. (2008). “The fascination of wisdom: Its nature, ontogeny, and function”. Perspectives on Psychological Science, 3(1), 56-64.
- Baltes, P. B., Staudinger, U. M. (2000). “Wisdom: A metaheuristic (pragmatic) to or-chestrate mind and virtue toward excellence”. American Psychologist, 55(1), 122-136.
- Bruya, B., Ardelt, M. (2018). “Wisdom can be taught: A proof-of-concept study for fostering wisdom in theclassroom”. Learning and Instruction, 58, 106-114.
- Conley, J. J. (1984). “The hierarchy of consistency: A review and model of longitudinal findings on adult individual differences in intelligence, personality and self-opinion”. Personality and Individual Differences, 5(1), 11-25.
- De Michelis, C., Ferrari, M., Rozin, T., Stern, B. (2015). “Teaching for wisdom in an intergenerational high-school-English class”. Educational Gerontology, 41(8), 551-566.
- Jifa, G. (2013). “Data, Information, Knowledge, Wisdom and Meta-Synthesis of Wisdom-Comment on Wisdom Global and Wisdom Cities”. Procedia Computer Science, 17, 713-719.
- Kramer, D. A. (2000). “Wisdom as a Classical Source of Human Strength: Conceptualization and Empirical Inquiry”. Journal of Social and Clinical Psychology, 19(1), 83-101.
- Kunzmann, U., Baltes, P. B. (2003). “Wisdom-related knowledge: Affective, motivational, and interpersonal correlates”. Personality and Social Psychology Bulletin, 29(9), 1104-1119.
- Roberts, B. W., Walton, K. E., Viechtbauer, W. (2006). “Patterns of mean-level change inpersonality traits across the life course: A meta-analysis of longitudinal studies”. Psychological Bulletin, 132(1), 1-25.
- Staudinger, U. M., Baltes, P. (1996). “Interactive minds: A facilitative setting for wisdom-related Performance?” Journal of Personality and Social Psychology, 71(4), 746-762.
- Staudinger, U. M., Gluck, J. (2011). “Psychological wisdom research: Commonalities and differences in a growing field”. Annual Review of Psychology, 62(1), 215-241.
- Sternberg, R. J. (1998). “A Balance Theory of Wisdom”. Review of General Psychology, 2(4), 347-365.
- Sternberg, R. J. (2004). “What is wisdom and how can we develop it?”. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 591(1), 164-174.
- Webster, J. D. (2003). “An exploratory analysis of a self-assessed wisdom scale”. Journal of Adult Development, 10(1), 13-22.
- Webster, J. D. (2007). “Measuring the character strength of wisdom”. International Journal of Aging and Human Development, 65(2), 163-183.
- Yang, S. Y. (2013). “Wisdom and good lives: A process perspective”. New Ideas in Psychology, 31(3), 194-210.
- Yang, S. Y. (2014). “Wisdom and learning from important and meaningful life experiences”. Journal of Adult Development, 21(3), 129-146.