- اقبالی، عباس. (1397). «نشانهشناسی و تحلیل فرامتنی برخی از کنایات نهجالبلاغه»، دوفصلنامه حدیثپژوهی، شماره 18، 239-256.
- آلگونه جونقانی، مسعود. (1396). «پژوهشی در باب نظری انفصال و اتصال گفتمانی»، دوفصلنامۀ روایتشناسی، شماره 1، 25-1.
- آیتی، اکرم. (1392). «مانلی نشانۀ سیال بررسی نشانه-معناشناختی شعر مانلی نیما یوشیج»، مجلۀ شعر پژوهشی، 5(4)، 16-1.
- پاکتچی، احمد و شعیری، حمیدرضا. (1394). «تحلیل فرآیندهای گفتمانی در سورۀ قارعه با تکیه بر نشانه-شناسی تنشی»، دوماهنامۀ جستارهای زبانی، 39-68.
- پراندوجی، نعیمه و محتشم، معصومه. (1397). «استعارههای شناختی و تأثیر آن در ترجمه نهجالبلاغه»، دوفصلنامۀ پژوهشهای ترجمه در زبان و ادبیات عربی، 18، 38-9.
- توحیدلو، یگانه و شعیری، حمیدرضا. (1396). «تحلیل نشانه-معناشناسی دروغ: لغزندگی نظام آیکونیک زبان در قصه عامه»، ویژهنامه قصهشناسی، 12، 110-86.
- حجتیزاده، راضیه و سیدان، الهام. (1394). «تحلیل نشانه –معناشناختی دیدن و پدیدارهای دیداری در کشف الأسرار و کاشفات روزبهان بقلی»، دوفصلنامۀ ادبیات عرفانی،13(7)، 64-42.
- حسنزاده، میرعلی عبدالله و کنعانی، مریم. (1390). «معناشناسی گفتمانی در شعر قیصر امینپور»، پژوهشهای ادب عرفانی گوهر گویا، 2، 136-115.
- حسینی اجدادکینیا، سید اسماعیل. (1395). «بررسی و تحلیل زیباییشناختی خطبه جهاد»، پژوهشنامۀ نقد ادبی و بلاغت، 2، 36-19.
- داودی مقدم، فریده. (1393). «تجزیهوتحلیل ادبی زبان داستان قرآنی موسی(ع) و خضر از منظر نظامهای گفتمانی»، فصلنامۀ علمی-پژوهشی پژوهشهای ادبی-قرآنی، 133-59.
- رادمنش، شبنمالسادات و شعیری، حمیدرضا. (1392). «بررسی نشانه-معنا شناسانه رابطه عنوان با اثر نقاشی (مطالعه موردی تداوم خاطره اثر سالوادور دالی و جیغ اثر ادوارد مونش)»، فصلنامه تخصصی نقد ادبی، شماره 24، 30-7.
- روحی جهرمی، فاطمه؛ زارع، حسین و آخوندی، لیلا. (1396). «رابطۀ زبان بدن با ادراک تعامل اجتماعی»، دوفصلنامۀ علمی پژوهشی شناخت اجتماعی، شماره اول، 60-42.
- زیرک، ساره. (1395). «نشانه - معناشناسی عاطفی گسست و انسداد گفتمانی در داستان حسنک وزیر»، نقد و نظریۀ ادبی، شماره یک، 91-76.
- سلطانی، سید علیاصغر و تفرشی، امیرعلی. (1394). «تحلیل گفتمان برنامههای تولیدی شبکه من و تو»، فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، 164-125.
- شعیری، حمیدرضا. (1395). تجزیهوتحلیل نشانه-معناشناختی گفتمان، چاپ سوم، تهران: سمت.
- -----------. (1388). «از نشانهشناسی ساختارگرا تا نشانه-معناشناسی گفتمانی»، فصلنامۀ تخصصی نقد ادبی، شماره 8، 33-51.
- -----------. (1389). «رابطۀ نشانهشناسی با پدیدارشناسی، با نمونۀ تحلیلی از گفتمان ادبی-هنری»، ادب پژوهی، شمارۀ سوم، 81-61.
- -----------. (1385). «نشانههای تصویری از نوسان تا تکثیر»، پژوهشنامۀ فرهنگستان هنر، شماره یک، 13-27.
- -----------. (1395). نشانه-معناشناسی ادبیات: نظریه و روش تحلیل گفتمان ادبی، چاپ اول، تهران: دانشگاه تربیت مدرس: مرکز نشر آثار علمی.
- -----------. (1394). «تحلیل فرآیند معناسازی در ترجمه و نظام ارزشی گفتمان از منظر خرده معناهای اجتماعی-فرهنگی و ذاتی»، فصلنامۀ مطالعات زبان و ترجمه، شماره 2، 48-28.
- طالبی، انسیه. (1395). «دراسة الخطبة الجهادیة لأمیر المومنین علی(ع) فی ضوء نظریة الأفعال الکلامیة»، بحوث فی اللغة العربیة، 76-57.
- عرب زوزنی، محمدعلی؛ پهلواننژاد، محمدرضا و سیدی، سید حسین. (1393). «بررسی ساختار وجهی خطبه جهاد نهجالبلاغه بر اساس فرانقش بینافردی نظریه نقشگرا»، زبان پژوهی، 21، 114-79.
- فتحی مظفری، رسول و مسبوق، سید مهدی و قائمی، مرتضی. (1396). «رهیافتی نو بر ترجمه نهجالبلاغه در پرتو تحلیل مؤلفههای معنایی واژگان»، فصلنامه پژوهشنامه نهجالبلاغه، شماره 17، 21-40.
- قرائی سلطان آبادی احمد. (1397). «بازشناسی سطوح گفتمانی در نهجالبلاغه»، فصلنامه پژوهشنامه نهجالبلاغه، شماره 21، 1-19.
- محسنی، علیاکبر و پروین، نورالدین. (1394). «بررسی گفتمان انتقادی در نهجالبلاغه براساس نظریه نورمن فرکلاف»، نشریه پژوهشنامه علوی، شماره 2، 141-121.
- محمودی، سعیده؛ چراغیوش، حسین و میرزائیالحسینی، سیدمحمود. (1395). «تحلیل گفتمان ادبی خطبه جهاد»، فصلنامه پژوهشنامه نهجالبلاغه، 54-33.
- مسبوق، سید مهدی؛ فتحی مظفری، رسول و قائمی، مرتضی. (1395). «نقش و کارکرد تقابلهای معنایی در ترجمه نهجالبلاغه (مطالعه موردی ترجمههای دشتی، شهیدی، فقیهی، جعفری و فیض الاسلام)»، مطالعات ترجمه قرآن و حدیث، شماره 5، 184-157.
- موسوی گرمارودی، سیدعلی. (1395). نهجالبلاغه، تهران: قدیانی.
- نایبی، سلما و شعیری، حمیدرضا. (1395). «تحلیل بازنمایی سکوت براساس کارکرد تنشی گفتمان در سینمای کیشلوفسکی»، دوفصلنامة علمی-پژوهشی دانشگاه هنر، 79-65.
- هراث، دیوید. (1386). «از ساختارگرائی و نظامهای نمادین»، فصلنامه رسانه، ترجمۀ نظام بهرامی، شماره 72، 203-187.