اصول اخلاق تجاری و کسب‌و‌کار از دیدگاه امام علی(ع) در نهج‌البلاغه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه اقتصاد دانشگاه بوعلی‌سینا

چکیده

در نگرش اسلامی سعی شده است که با ترویج اخلاق تجاری، تجارت از شکل نوعی بازی برد- باخت در اقتصاد سودگرانه، به یک بازی برد- برد تبدیل گردد. این منطق دینی با وارد کردن معنویات به همراه کسب سود در تجارت به‌عنوان بخشی از مطلوبیت یک فرد مسلمان امکان­پذیر است. در این مقاله سعی شده است با روش اسنادی- تحلیلی، پس از تبیین اصول اخلاق تجاری و کسب‌و‌کار از نظر اندیشمندان، دیدگاه امام علی(ع) در رابطه با اخلاق تجاری مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. بدیهی است که آشنایی و نهادینه کردن فرهنگ اخلاق تجاری اسلام در کسب‌و‌کار از جمله راهکارهای کاهش تخلفات در امور اقتصادی است و سخنان و سیره امام علی(ع) بهترین راهکار برای رعایت اصول اخلاق تجاری در جامعه اسلامی می­باشد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که از دیدگاه آن حضرت، هدف نهایی از تجارت و کسب‌و‌کار رضایت الهی و رفع نیاز­های ضروری و اساسی جامعه می­باشد و برخورداری از سود عادلانه در مرحله بعدی اهمیت است. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Principles of Commerce and Business Ethics in Imam Ali's Opinions in Nahj-ol- Balagha

نویسنده [English]

  • mohammad mowlaee