استخراج نشانگرها و مصادیق مسئولیت‌پذیری اجتماعی در نامة سی و یک نهج‌البلاغه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینا

2 دکتری برنامه‌ریزی درسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا همدان، همدان، ایران.

چکیده

چکیده

انسان موجودی اجتماعی که در اجنماع زندگی می‌کند و باید رفتار مسؤلانه که از شاخص‌های انسان کامل می‌باشد، در او تقویت گردد، این مهم در جوامع اسلامی از طریق شناسایی مصادیق مسئولیت‌پذیری اجتماعی از منابع دینی و گنجاندن آن در برنامه‌های مختلف تربیتی صورت می‌گیرد. بر این اساس، هدف این پژوهش شناسایی نشانگرها و مصادیق مسئولیت‌پذیری اجتماعی از منظر آموزه‌های ارزشمند و غنی نامة 31 نهج‌البلاغه بود. رویکرد پژوهش ترکیبی (کیفی و کمی) و روش پژوهش مطالعه موردی کیفی بود. برای تحلیل یافته‌ها از تحلیل مقوله‌ای استفاده شد. برای تعیین اعتبار یافته‌ها از شاخص‌های اعتبار، اطمینان، تأیید‌پذیری و انتقال‌پذیری استفاده شد. بر‌اساس تحلیل یافته‌ها 5 مقوله‌محوری شامل خدمت به هم نوع و توسعه اجتماعی، کسب تجربه اجتماعی، توجه به شرایط و موقعیت و زمینه اجتماعی، حل مسائل افراد آسیب‌پذیر و تلاش برای پیشرفت و آینده جامعه به عنوان نشانگرهای مسئولیت‌پذیری اجتماعی استخراج شدند و تعداد 25 مصداق برای نشانگرها شناسایی شد و میزان تناسب مصادیق با نشانگرها از منظر صاحب‌نظران 92. صدم بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Extracting indicators and examples of social responsibility in the thirty-first letter of Nahj al-Balagha

نویسندگان [English]

  • mohammadreza yousefzadeh 1
  • Isa Zamaniyan 2
1 bu ali sina
2 Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Bu- Ali Sina University, Hamadan, Iran
چکیده [English]

Abstract

Man is a social being who lives in society and responsible behavior which is one of the indicators of a perfect human being should be strengthened in him, this is important in Islamic societies through identifying examples of social responsibility from religious sources and including it in There are various educational programs. Based on this, the aim of this research was to identify the indicators and examples of social responsibility from the perspective of the valuable and rich teachings of the 31st letter of Nahj al-Balagha. The research approach was mixed (qualitative and quantitative) and the research method was a qualitative case study. Categorical analysis was used to analyze the findings. To determine the validity of the findings, the validity, reliability, verifiability and transferability indicators were used. Based on the analysis of the findings, 5 key categories including serving the same kind and social development, gaining social experience, paying attention to the conditions and situation and social context, solving the problems of vulnerable people and striving for the progress and future of the society as indicators of responsibility. were extracted socially and 25 examples were identified for the indicators and the degree of compatibility of the examples with the indicators from the experts' point of view was .92 Percent.

کلیدواژه‌ها [English]

  • social responsibility
  • Nahj al-Balagha
  • letter thirty-one
  • examples