- اکبرزاده، فهیمه. (1386). روششناسی شرح نهجالبلاغه ابن میثم بحرانی. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قم.
- بلخاری، حسن. (1379). بطن متن (قرآن، تأویل و هرمنوتیک). چاپ دوم. تهران: انتشارات حسن افرا.
- بلخر، ژوزف. (1393). آشنایی با مبانی هرمنوتیکی ایملیو بتی. ترجمه محمدحسین مختاری. چاپ اول. قم: عروة الوثقی.
- خلیزبف، ف. ی. (1988). «التأویل»، ترجمه: عمر التنجی، مجله الفکر العربی، العدد 55-54، 16-1.
- درخشه، جلال و نصرت پناه، محمدصادق. (1393). «کاربرد روش تحلیل هرمنوتیک در مطالعات اسلامی». جستارهای سیاسی معاصر، 5(3)، 62-39.
- رحمانی، تقی. (1384). هرمنوتیک غربی و تأویل شرقی. چاپ اول، تهران: نشر سرایی.
- رضوی، سیدابوالفضل. (1389). «هرمنوتیک و فهم معرفت تاریخی»، فصلنامه اندیشه دینی، شماره 37، 146-103.
- ریختهگران، محمدرضا. (1378). منطق و مبحث علم هرمنوتیک. اصول و مبانی تفسیر. چاپ اول. تهران: نشر کنگره با همکاری مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
- سالار، صدیقه و تاجیک، الهه. (1389). «تأثیر هرمنوتیک در فهم قرآن». مجله فروغ وحدت، شماره 21، 32-19.
- شهدادی، احمد. (۱۳۸۳). یادگارنامه فیض الاسلام: جستارهای علمی و پژوهشی در باب ترجمانی متون مقدس. چاپ اول. خمینی شهر: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی.
- طاهری، حسین رضا و همکاران. (1392). «درآمدی بر هرمنتیک از منظر نهجالبلاغه». پژوهشنامه نهجالبلاغه، شماره2، 99-82.
- علومی، اسماء (1388). «معرفى و نقدى بر روش تحقیق هرمنوتیک». مجله علوم اجتماعی، شماره 22، 99-95.
- غازی، عزالدین. (2008). «الهرمینوطیقا أو علم تأویل الخطابات»، 5-1، گرفته شده از سایت: aladab.mihanblog.com
- فیضالاسلام اصفهانی، علینقی. (1365). ترجمه و شرح نهجالبلاغه. چاپ اول. تهران: چاپخانه سپهر.
- قزوینی، محمدصالح بن محمدباقر. (1380). شرح نهجالبلاغه. تصحیح و حواشی: ابراهیم میانجی. چاپ دوم، تهران: اسلامی.
- کمیجانی، داوود. (1384). پژوهشیتوصیفیدرکتبمقدس. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
- مختاری، محمدحسین. (1391). حلقه مطالعاتی متن و هرمنوتیک. چاپ اول، قم: نشر مرتضی.
- مسعودی، جهانگیر. (1386). «هرمنوتیک به مثابه روش تحقیق در علوم دینی». فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهشهای فلسفی- کلامی دانشگاه قم. شماره 3-4، 57-25.
- مکارم شیرازی، ناصر و همکاران. (1390). پیام امام امیرالمومنین(ع): شرح تازه و جامعی بر نهجالبلاغه. چاپ اول. قم: انتشارات امام علی بن ابیطالب(ع).
- موسوی، سید محمد. (1386). «درآمدی بر هرمنوتیک و انواع آن». مجله پیک نور، شماره 5، 56-50.
- مهدویکنی، صدیقه. (1384). «فهم در تفکر اندیشمندان اسلامى و دانشمندان هرمنوتیک». مجله بینات، شماره 48، 147-134.
- ناظمیان، رضا و حاج مؤمن، حسام. (1391). «ساخت و بافت در ترجمة متون دینی بررسی مقایسهای دو ترجمه از نهجالبلاغه (شهیدی و دشتی)»، مجله ادب عربی، دوره 5، شماره 1، 254-237.
- نامور، اکرم. (1386)، «هرمنوتیک فلسفی و قرائتپذیری دین». مجله تخصصی الهیات و حقوق، شماره 24، 206-181.
- نصرى، عبدالله. (1381). رازمتن: هرمنوتیک،قرائتپذیرى متنومنطقفهمدین. چاپ اول، تهران: آفتاب توسعه.
- نوروزی طلب، علیرضا. (1386). «پرسش از چیستى هرمنوتیک، تحلیل و بررسی مسائل آن». مجله باغ نظر، شماره 7، 94-61.
- واعظی، احمد. (1380). درآمدی بر هرمنوتیک. چاپ اول. تهران: مرکز نشر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
- واعظی، احمد. (1379). «چیستی هرمنوتیک»، مجله ذهن، شماره 3، 149-115.
- همتی، همایون. (1380). «هرمنوتیک و مسئله فهم متون». فصلنامه مطالعات راهبردی زنان. شماره 12، 38-49.
- Gadamer, H. G. (1976). Philosophical Hermeneutics. Translated and Edited by: David E. Linge. University of California press. No. 4, 198-212.
- Standford Encyclopedia of Philosophy (2002).
Friedrich Daniel Eenst Schleiermacher. Retrieved from
https://plato. Standford. Edu/entries/ Schleiermacher/ on 97/9/21.
- Taylor, G. (1993). “A theory of practice: Hermeneutical understanding”. Higher education research and development, Vol. 12, No. 1, 59-72.
- Wright, G. (1987). “On a general theory of interpretation: The Betti- Gadamer dispute in legal hermeneutics”. The American journal of jurisprudence, 191-244.