The Relationship Between Grammatical Voice and the Speaker's Thought In letter 53 of Nahj al- Balaghah to Malik Ashtar Nakhaei

Document Type : Research Article

Authors

1 Professor, Department of Arabic Language and Literature, Bu Ali Sina University, Hamadan, Iran

2 PhD student in Arabic Language and Literature, Bu Ali Sina University, Hamadan, Iran

Abstract

The fifty-third letter of Nahj al-Balaghah is one of the most famous and at the same time valuable letters of this book. This letter, which is a decree to the Malik Ashtar Nakhaei, is also known as the treaty, Contains Imam Ali 's serious views on the directorship of Islamic society. Layered stylistics make it easier to discover and interpret the connection between the formal features of a text and its content and the syntactic, layer shows the spiritual qualities and hidden mindsets of the speaker through syntactic elements. In the meantime, the author, by exploring one of the syntactic features called "Grammatical Voice" or syntactic, seeks to reveal the relationship between the Grammatical Voice of sentences and the thought of the Imam. Grammatical Voice is the relation of an event or verb state to other participants in the verb process; As a result, the Grammatical Voice in the verbs of this letter, and considering the other elements of the sentence, the Agent and the Patient, was explored, And the frequency of Active / direct Voice, which acts as the starting point, Makes the audience realize the importance of the Agent; Then the high frequency of the same Voice, which is the starting point of the event, On the importance of what the Malik Ashtar should do or is forbidden, Due to the extensive use of the verbs of command and prohibition, In the same way, attaching bread to the emphasis on actions seals the seal of approval on the orders of the guardian of Muslims. This paper intends to investigate the relationship between syntax and thought by descriptive-analytical method and by referring to libraries and Internet resources.

Keywords

Main Subjects


  • ابراهیمی، شیما و قربان صباغ، محمودرضا. (1393). «سبک­شناسی نحوی داستان «قفس» صادق چوبک براساس صدای دستوری». فصلنامه مطالعات زبان و گویش­های غرب ایران، سال دوم، شماره 5، 85-104.
  • ابراهیمی، محمدعلی. (1386). «قانون‌گرایی در نهج‌البلاغه». مجله فقه پژوهان، شماره 2، net.
  • ابن‌عقیل، بهاء‌الدین عبدالله. (1431ه.ق). شرح ابن عقیل. جلد دوم. چاپ اول. قم: انتشارات دار العلم.
  • براجستراسر. (1929). التطور النحوی للغة العربیة. ترجمه عبدالرحمن تواب. القاهره: مکتبة الخانجی.
  • بساطی، هوشنگ و رقیب­دوست، شهلا. (1391). «بررسی تولید ساختار be- passive زبان انگلیسی توسط زبان­آموزان فارسی­زبان از دیدگاه دستور ساختاری­شناختی». پژوهش­های زبانی، دوره 4، شماره 1، 41-60.
  • پایگاه اطلاع­رسانی دفتر حضرت استاد حسین انصاریان. erfan.ir
  • جرداق، جرج. (2010). الإمام علی(ع) صوت العدالة الإنسانیة. لبنان: دار الأندلس.
  • دشتی، محمد. (1381). ترجمه نهج‌البلاغه. تهران: دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامی.
  • فتوحی، محمود. (1392). سبک­شناسی نظریه­ها، رویکرد­ها، روش­ها. تهران: سخن.
  • ---------. (1387). «سه صدا، سه رنگ، سه سبک در شعر قیصر امین­پور». ادب پژوهی، شماره پنجم، 9-30.
  • لانگاکر، رونالد. (1397). مبانی دستور شناختی. ترجمه جهانشاه میرزایی. تهران: نشر آگاه.
  • مختاری، قاسم و خدابخش‌نژاد، مهر­انگیز و اناری، ابراهیم و شهبازی، محمود. (1397). «سبک­شناسی لایه‌ای سوره­ی مبارکه نبأ (لایه نحوی، آوایی، واژگانی)». فصلنامه علمی- پژوهشی پژوهش­های ادبی- قرآنی، سال ششم، شماره دوم، 139-164.
  • Geeraerts, D., Cuyckens, H. (2007). Oxford University Press.
  • Haynes, J. (1995). Style, Londan & New York, Rutledge.
  • Klaiman, A. H. (1991). Grammatical voice, Cambridge studies in Linguistics, Cambridge University Press.
  • Langacker, R. (1987a,b). Foundations of Cognitive Grammar: I, II, Theoretical Prerequisites. Stanford: Stanford University Press.
  • Tufte, V. (1971). Grammar as Style, USA, Holt, Rinehart & Winston Inc.
  • Zúñiga, F. & Seppo, K. (2019). Grammatical voice. (Cambridg Textbooks in Linguistics). Cambridge, UK: Cambridge University Press. Pp. vii-291. ISBN 978-1-107-15924-2.