- قرآن کریم.
- آمدی، عبدالواحد. (1378). غرر الحکم و دررالکلم. شرح و ترجمة سید هاشم رسولی محلاتی. تهران: نشر فرهنگ اسلامی.
- ابراهیمی دینانی، غلامحسین. (1385). دفتر عقل و آیت عشق. تهران: طرح نو.
- پورنامداریان، تقی. (1374). دیدار با سیمرغ. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- تمیمداری، احمد؛ لک، ایران. (1395).«بررسی تطبیقی ساختار مناظره و گفتوگوی قهرمانان در شاهنامه فردوسی، ایلیاد و ادیسه هومر (بر پایه برخی دستاوردهای مکتب آمریکایی ادبیات تطبیقی با تکیه بر روش تحلیل گفتمان انتقادی)». پژوهشهای ادبیات تطبیقی. شماره 2، 133-175.
- جوادی آملی، عبدالله. (1389). انسان از آغاز تا انجام. تحقیق و تنظیم مصطفی موسویتبار. قم: اسراء.
- -------------. (1384). تفسیر انسان به انسان. تحقیق و تنظیم محمّد حسین الهی زاده. قم: اسراء.
- -------------. (1380). دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهجالبلاغه. قم: اسراء.
- -------------. (1379). صورت و سیرت انسان در قرآن. قم: اسراء.
حسینی، زهرا؛ جوکار، نجف. (1393). «بررسی و تحلیل بزرگترین موانع رشد و کمال انسان در نهجالبلاغه و مثنوی». اندیشه دینی. شماره 2. 81-110.
حسینی، زهرا. (1393). عوامل و موانع رشد و کمال انسان در نهجالبلاغه و مثنوی. استاد راهنما: نجف جوکار. دانشگاه شیراز.
- دلشاد تهرانی، مصطفی. (1391). شناخت انسان در نهجالبلاغه. پژوهشهای نهجالبلاغه، شماره 35، 91-112.
- ریتر، هلموت. (۱۳۷۷). دریای جان. ترجمه عباس زریاب خویی و مهر آفاق بایبوردی. جلد اول. تهران: الهدی.
- زرینکوب، عبدالحسین. (1379). صدای بال سیمرغ. تهران: سخن.
- سید رضی. (1374). نهجالبلاغه. ترجمه سید جعفر شهیدی. تهران: علمی.
- صمدی آملی، داوود. (1382). شرح مراتب طهارت. قم: آل علی.
- عطار، محمد بن ابراهیم. (1386). اسرارنامه. تصحیح و تعلیقات محمـدرضا شفیعیکدکنی. تهران: سخن.
- ---------------. (1368). الهینامه. به تصحیح و مقدّمه و حواشی هلموت ریتر. بیجا:توس.
- ---------------. (1388). مصیبتنامه. به تصحیح و تعلیقات محمـدرضا شفیعی کدکنی. تهران: سخن.
- ---------------. (1384). منطقالطیر. به تصحیح و تعلیقات محمـدرضا شفیعی کدکنی. تهران: سخن.
- غیاثی، نقی. (1397). «بازجست ساحتهای وجودی انسان از منظر نهجالبلاغه». فصلنامه پژوهشنامه نهجالبلاغه. سال ششم، شماره 22، 1-18
- فدوی، طیبه و طغیانی، اسحاق. (1389). «بررسی و تحلیل بازتاب فنا در منطقالطیر عطار». آینة معرفت. سال7، شماره 22، 82-92.
- فرضی، حمیدرضا و تقیزاده هریس، مقصود. (1391). «بررسی تطبیقی عاشقانههای احمد شامل و ناظم حکمت». پژوهشنامه ادب غنایی، شماره 18، 73-96.
- فروزانفر، بدیعالزمان. (1353). شرح احوال و نقد و تحلیل آثار عطار. تهران: کتابفروشی دهخدا.
- گوهرین، صادق. (1388). شرح اصطلاحات تصوف. تهران: زوار.
- مرتضایی، پروین و حسینی، زهرا. (1390). «فرشتهشناسی در مثنویهای عطار». نامة پارسی. سال 16، شمارههای 56 و ۵۷، 101-۱۲۸.
- مطهری، مرتضی. (1373). انسان کامل. تهران: صدرا.
- موصلی، شرفالدین. (بیتا). النعیم المقیم لعترة النبأ العظیم. ج1. بیروت: اعلمی.
- نظری منظم، هادی. (1389). «ادبیات تطبیقی: تعریف و زمینههای پژوهش». ادبیات تطبیقی. شماره 2، 221-226.
- یوست، فرانسوا. (1386). «چشمانداز تاریخی ادبیات تطبیقی». ترجمه علیرضا انوشیروانی .ویژهنامه ادبیات تطبیقی. شماره 3، 37-60.