- ابن خلدون، عبدالرحمن بن محمد بن خلدون. (1363). العبر تاریخ ابن خلدون، ترجمه عبدالمحمد آیتی، تهران: مؤسسه تحقیقات فرهنگی.
- ابن عساکر. (1975). الامام علی بن ابیطالب(ع)، (من تاریخ مدینة دمشق)، تحقیق الشیخ محمدباقر المحمودی، بیروت: دارالتعارف للمطبوعات.
- اسلامی، نوح. (1394). تجلیات «الأنا و الآخر» فی روایتی الحب فی المنفی و واحة الغروب لبهاء طاهر، پایاننامه کارشناسی ارشد، به راهنمایی کبری روشنفکر، دانشگاه تربیت مدرس.
- انصاری، منصور. (1384). دموکراسیگفتگویی، تهران: مرکز.
- باختین، میخاییل. (1387). تخیل مکالمهای، ترجمه رویا پورآذر، تهران: نشر نی.
- ----------. (1387). تخیلمکالمهای:جستارهاییدربارهرمان، ترجمه رویا پورآذر، تهران: نی.
- بحرانی، ابن میثم. (1370). شرح نهجالبلاغه، ترجمه محمد صادق عارف و همکاران، مشهد: آستان قدس.
- پوینده، محمدجعفر. (۱۳۷۳). سودایمکالمه،خندهوآزادی، تهران: آرست.
- تودوروف، تزوتان. (1377). منطقگفتگوییمیخاییلباختین، ترجمه داریوش کریمی، تهران: مرکز.
- جعفری، محمد تقی. (1380). ترجمه و تفسیر نهجالبلاغه، تهران: دفتر فرهنگ اسلامی.
- جهانبگلو، رامین. (1380) تفاوت و تساهل، تهران: مرکز.
- سارتر، ژان پل. (1353). هستیونیستی، ترجمه عنایتالله شکیباپور، تهران: شهریار.
- صلواتی، محمود. (1379). جمود و خشونت، تهران: مرکز.
- الطبری، محمد بن جریر. (1989). تاریخ الطبری، بیروت: مؤسسة الاعلمی للمطبوعات.
- فارابی، ابونصر. (1385). سیاستمدینه، ترجمه سبحانی جعفر، تهران: انجمن فلسفه ایران.
- فاستر مایکل. (1382). خداونداناندیشهسیاسی، ترجمه جواد شیخالاسلامی، تهران: امیرکبیر.
- نصر، حسین. (1379). سهحکیممسلمان، ترجمه احمد آرام، تهران: کتابهای جیبی.
- هایدگر، مارتین. (1386). وجودوزمان، ترجمه محمود نوالی، تبریز: دانشگاه تبریز.
- اطهاری نیک عزم، مرضیه. (1394). «تحلیل نشانه شناختی «من و دیگری» در گفتمان پل والری»، مجله پژوهش ادبیات معاصر جهان، 20(2)، 181-198.
- عظیمی، حسین و علیا، مسعود. (1393). «نسبت متن و صدای دیگری در اندیشه باختین»، مجله کیمیای هنر، 13، 7-16.
- مقدوری خوبنما، سارا و مصطفوی، شمسالملوک. (1394). «مفهوم دیگری در فلسفه یاسپرس»، مجله جستارهای فلسفی، شماره 27، 129-154.
- موسوی، سید محمد. (1396)، «رابطه اخلاق و سیاست در نهجالبلاغه»، فصلنامه صهبای نور، 2(2)، 85-100.