- قرآن کریم.
- نهجالبلاغه.
- ابنابیالحدید، عبدالحمید. (1337). شرح نهجالبلاغه. چاپ اول. قم: کتابخانه عمومی آیة اللّه مرعشی نجفی.
- ابنأثیر، ضیاءالدین. (1939). المثل السائر فی أدب الکاتب و الشاعر. تصحیح: احمد الحوفی و بدوی طبانه. قاهرة: دار نهضة مصر.
- احمدی، بابک. (1380). ساختار و تاویل متن. چاپ نهم. تهران: نشر مرکز.
- ..................... (1387). حقیقت و زیبایی. تهران: نشر مرکز.
- بحرانی، کمالالدین میثمبنعلیبنمیثم. (1375). شرح نهجالبلاغه ابنمیثم؛ با ترجمه حبیباللّه روحانی. چاپ اوّل. مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی.
- التفتازانی، سعدالدین. (1391).مختصرالمعانی، چاپ دهم، قم: دارالفکر.
- الجرجانی، عبدالقاهر. (2004).دلائل الاعجاز. تعلیق: السید محمد رشید رضا. بیروت: دارالمعرفة.
- حسن، عباس. (1383). النحو الوافی. چاپ هفتم. تهران: انتشارات ناصرخسرو.
- خضری، علی و محدثی نژاد، عباس. (1396)، «جلوههای برجستهسازی در نامۀ 45 نهجالبلاغه». فصلنامه پژوهشنامه نهجالبلاغه. شماره 20، 69-54.
- رجبنژاد، محمد. (1393). «بررسی جایگاه گوش و چشم در قرآن و نهجالبلاغه». فصلنامه قرآن و طب، شماره 1، 10-35.
- رحمانی، هما و رادمرد، عبداللّه. (1391). «بازنگری معنایی در التفات بلاغی و اقسام و کارکردهای آن». جستارهای ادبی. شماره 176، 143-168.
- سجودی، فرزان. (1378). «درآمدی بر نشانهشناسی شعر». مجلۀ شعر. شماره 26، 20-29
- السکاکی، ابویعقوب یوسفبن محمدبنعلی. (1407). مفتاح العلوم. الطبعة الاولی. بیروت: دارالکتب العلمیة.
- سلیمان، محمد. (2007). ظواهر اسلوبیة فی شعر محمد عدوان. الاردن: دارالیازوری.
- شفیعیکدکنی، محمدرضا. (1368). موسیقیشعر. چاپ دوم. تهران: مؤسّسۀ انتشارات آگاه.
- شهبازی، محمود و اصغر شهبازی. (1392). «کارکردهای زیباشناختی ایجاز حذف در قرآن کریم». کاوشی در پژوهشهای زبانشناختی قرآن کریم. شماره 1، 55-68.
- شیری، علیاکبر. (1380). « نقش آشنایی زدایی در آفرینش زبان ادبی». آموزش زبان و ادب فارسی. شماره 59، 8-17
- صفوی، کورش. (1383). از زبانشناسی به ادبیات. چاپ دوّم. تهران: انتشارات سوره مهر
- طاهری، علی. (1394). «آشناییزدایی و برجستهسازی کلام در خطبههای نهجالبلاغه با بهرهگیری از صنعت التفات». فصلنامه پژوهشنامه نهجالبلاغه. شماره 12، 23-1.
- طبل، حسن. (1418). أسلوب الإلتفات فی البلاغة القرآنیة. القاهرة:دارالفکر العربی.
- عبدالمطلب، محمد. (1994). البلاغة و الاسلوبیة. الطبعة الاولی. لبنان: الشرکة المصریة العالمیة.
- العشماوی، محمدزکی. (1979). قضایا النقد الادبی بین القدیم و الحدیث. بیروت: دارالنهضه العربیة.
- عکّاوی، اِنعام فوّال. (1417). المعجمالمفصّل فی علومالبلاغه. الطبعة الثانیه. بیروت- لبنان: دارالکتب العلمیه.
- العلوی، یحیى بن حمزة. (1423). الطراز لأسرار البلاغة و علوم حقائق الاعجاز. تحقیق: د. عبدالحمید هنداوی. الطبعة الاولی. بیروت: المکتبة العنصریة.
- فتوحیرودمعجنی، محمود. (1391).سبکشناسی نظریهها، رویکردها و روشها. چاپ اول. تهران: انتشارات سخن.
- فضل، صلاح. (1998). علم الاسلوب مبادئُه و اجراءاتُه. الطبعة الاولی. القاهره: دار الشروق.
- الکوّاز، محمدکریم. (1426). الاسلوب فیالاعجازالبلاغی للقران الکریم. الطبعة الاولی. مکتب الاعلام و النشر.
- کوهن، جان. (1986). بنیة اللغة الشعریة. ترجمة محمد الولی و محمد العمری. الطبعة الاولی. دار توبقال للنشر.
- مکارم شیرازی، ناصر و همکاران. (1390). پیام امام امیرالمومنین(ع): شرح تازه و جامعی بر نهجالبلاغه. چاپ اوّل. قم: انتشارات امام علیبنابیطالب(ع).
- ویس، احمدمحمد. (1416). الإنزیاح بین النظریات الأسلوبیة و النقد العربی القدیم. جامعة حلب.
- ......................... . (2002).الانزیاح فی التراث النقدی و البلاغیّ. دمشق: اتحاد الکتاب العرب.
- یاکوبسن، رومن. (1386). «مقاله قطبهای استعاری و مجازی در زبانپریشی از کتاب زبانشناسی و نقد ادبی». ترجمۀ مریم خوزان – حسین پاینده. چاپ سوم. تهران: نشر نی.