A Review of Socrates's Theory of Knowledge and Its Role in Moral Motivation using the words of Imam Ali's (A)

Document Type : Research Article

Author

Abstract

The role of cognition in motivating man to act is one of Socrates's most important ideas. He recognizes different degrees and identifies it as the highest level of self-knowledge. Socrates believes in the unity of knowledge and virtue and recognizes the essential function of mankind and knows the origin of moral action. In his opinion, no one is wise to commit a false act. The proper recognition that Socrates knows, leads to human motivation toward verbs, such as sense of responsibility towards society, the impact on man's relationship with God, and the type of prayer and prayer with him and all good acts. If this Socrates view is based on the principles of Islamic ethics in the words of the Imam of the Faithful (AS), some of it can be verified as mentioned, but the most important part of it is the cognitive causation, in order to motivate the moral, is not confirmed. In this paper, Socrates's theory of ethical motivation based on cognition has been criticized using the words of Imam Ali (AS) and the differences between these two perspectives have been explained. The view of Socrates about the different levels of knowing and unequivocating the effect of these degrees on human motivation and causation leads to cognition for the proper conduct of the confirmation of Imam Ali (as), and the inadequacy of knowledge of the moral motivation of man and the special attention to the role of cognition associated with The apparent senses are one of the most important aspects of the viewpoint of Imam Ali (as) in the view of Socrates.

Keywords

Main Subjects


-   قرآن کریم.
-    آمدی تمیمی، عبدالواحد. (1422). غررالحکم و درر الکلم. بیروت: مؤسسه الاعلمی للمطبوعات.
-     ادواردز، پل. (1378). فلسفه اخلاق. ترجمه انشاءالله رحمتی. تهران: تبیان.
-    اسکافی معتزلی، ابوجعفر محمد ابن عبدالله. (1374). المعیار و الموازنه. ترجمه محمود مهدوی دامغانی، تهران: نشر نی.
-    اسلامی، سید حسن. (1378). «اخلاق فضیلت مدار و نسبت آن با اخلاق اسلامی» پژوهش­نامه اخلاق، شماره 1، 1-22.
-    ارسطو. ( 1385). اخلاق نیکوماخوس، ترجمه محمدحسن لطفی تبریزی. چاپ دوم. تهران: طرح نو.
-    افلاطون. (1349). مجموعه آثار، ترجمه رضا کاویانی و محمد حسن لطفی، جلد اول، تهران: چاپخانه بیست و پنجم شهریور.
-    افلاطون. (1350). مجموعه آثار، ترجمه محمدحسن لطفی، جلد دوم، تهران: چاپخانه بیست و پنجم شهریور.
-    ------.  (1364). دوره آثار، ترجمه محمدحسن لطفی، جلد 8، تهران: انتشارات خوارزمی.
-    ------. (1374). جمهور، ترجمه فواد روحانی، چاپ پنجم، تهران: انتشارات علمی-فرهنگی.
-    بریه، امیل. (1374). تاریخ فلسفه، ج1، ترجمه علی­مراد داوودی، چاپ دوم، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
-    جاحظ، عمر بن بحر. (1381) بیان و التبیین، ج1، بیروت: دار و مکتبه الهلال.
-    جوادی آملی، عبدالله. (1379). سیره رسول اکرم(ص) در قرآن، چاپ دوم، قم: اسراء.
-    جوادی، محسن. (1388). «بررسی شکاف بین نظر و عمل اخلاقی از دیدگاه ارسطو»، اندیشه دینی، شماره 32، 1-28.
-    حسین، طه. (2012). الفتنه الکبری (علی و بنوه)، جلد 2، هنداوی، قاهره.
-    خزاعی، زهرا. (1389). اخلاق فضیلت، چاپ اول،تهران: حکمت.
-    دشتی، محمد. (1379) ترجمه نهج البلاغه، قم، صحفی
-    دکامی، محمد جواد. (1394). نظریه انگیزش اخلاقی از دیدگاه فارابی، غزالی و نراقی، (رساله دکتری) دانشگاه قم.
-    دیلمی، حسن ابن محمد. (1408). اعلام الدین فی صفات المؤمنین، قم: موسسه آل البیت لاحیاء التراث.
-    ﺷﻔﻴﻊ ﺑﻴﻚ، ایمان. (1395). «ﻣﻌﺮﻓﺖ ﺷﻨﺎﺳﯽ ﺍﺧﻼﻗﯽ ﺳﻘﺮﺍﻁ: ﭘﯿﻮﻧﺪ ﻧﻈﺮ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺩﺭ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻫﺎﯼ ﺁﻏﺎﺯﯾﻦ ﺍﻓﻼﻃﻮﻥ»، ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﺣﮑﻤﺖ ﻭ ﻓﻠﺴﻔﻪ، شماره 46، 73-51.
-    محمدی ری شهری، محمد. (1387). میزان الحکمه، جلد 7 چاپ نهم، قم: دارالحدیث. الف.
-    ------------------. (1387). میزان الحکمه، جلد 8 چاپ نهم، قم: دارالحدیث. ب.
-    گزنوفون.(1373). خاطرات سقراطی. ترجمه محمدحسن لطفی. تهران: انتشارات خوارزمی.
-    صانعی دره بیدی، منوچهر. (1381). «معنی سقراطی فضیلت»، مجموعه مقالات سمینار سقراط فیلسوف گفتگو، تهران، (سایت اینترنتی http://rasekhoon.net)
-    مهربخش، فرشته، سهرابی، صفیه و سید وکیلی، سید هادی (1393). «واکاوی نقش عمل در تثبیت ایمان از منظر امام علی(ع)»، نشریه کتاب و سنت دانشگاه قرآن و حدیث، شماره 5، 49-29.
-    Zangwill, N. (2003). “Externalist moral motivation”, American philosophical quarterly, volume 40, Number 2., 142-145.
-    Simpson, E. (1999).“Between Internalism and Externalism in Ethics”, The philosophical Quarterly, Vol. 49, No. 195, Published by: Wiley for The Philosophical Quarterly, 201-214.