Manifestation of Forgrounding in Imam Ali's 45th Letter of Nahjul Balagha

Document Type : Research Article

Authors

Abstract

Forgrounding is one of the important Formalistic terms which means a diversion from the normal and automatic languagage. Formalists believe that the normal lnguage has missed its freshness. Therefore the writer should deviate from normal language to make it attractive and less tedious. They define the forgrounded languageas as a language which turns away from.any normality and regularity.This breaching of language is seen in two realms, consisting of "deviation" and "extra regularity". Formalists conceive extra regularity as any addition to the rules of normal language which is the main point for harmony and rythym. They also define deviation as breaking the rules and regulations of language which leads to composing poetry. Imam Ali's 45th advisory letter contains multiple literary terms that can be surveyed based on forgrounding theory.
 This thesis using descriptive – analytic method surveys forgrounding techniques in Imam Ali's letter and shows different kinds of forgrounding and extra regularity and focuses on the relation between these literary terms and Imam Ali's concepts. The thesis shows that Imam Ali has forgrounded his ideas using rhythmical pattern like repetition, pun and internal rhyme. He also has used extra regularity in his letter by succesion, similie, metaphor and kenning and aimed to attract the readers to understand his ideas.

Keywords

Main Subjects


نهج‌البلاغه. (1384): ترجمة محمد دشتی. چ 2. تهران: اسوه.
-  الآملی، حسن. (1424). منهاج‌البراعة فی شرح نهج‌البلاغه. ج 20. ط 1. بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
-  أبوالعدوس، یوسف. (1427). مدخل إلی البلاغه العربیّه. ط 1. عمان: دارالمسیره.
-  احمدی، بابک. (1389). ساختار متن و تأویل آن. چ 12. تهران: نشر مرکز.
-  به‌رقم، نعمت‌اله. (1393). «ویژگی‌های موسیقایی سجع در نهج‌البلاغه». فصلنامه پژوهشنامه نهج‌البلاغه. شماره 6، 113-93.
-  التفتازانی، سعدالدین. (1436). شرح المختصر. ط 8. قم: اسماعیلیان.
-  حسین، عبدالقادر. (1403). فنّ‌البدیع. ط 1. القاهره: دارالشروق.
-  حسینی، سیدعلی. (1388). ترجمه و توضیح تهذیب‌البلاغه. چ 3. قم: دارالعلم.
-  خرقانی، حسن. (1392). زیباشناسی قرآن از نگاه بدیع. چ 1. مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی.
-  الزرکلی، خیرالدین. (2002). الأعلام. ج 4. ط 15. بیروت: دارالعلم للملایین.
-  شمیسا، سیروس. (1393). نقد ادبی چ 2. تهران: میترا.
-  ----------. (1390). نگاهی تازه به بدیع. چ 4. تهران: میترا.
-  صفوی، کورش. (1394). از زبان‌شناسی به ادبیات. ج 1 و 2. چ 5. تهران: سوره مهر.
-  طاهری، علی. (1394). ««آشنایی‌زدایی و برجسته‌سازی در خطبه‌های نهج‌البلاغه با بهره‌گیری از صنعت التفات». فصلنامه پژوهشنامه نهج‌البلاغه. شماره12، 23-1.
-  عبدالغنی، أیمن أمین. (لاتا).الکافی فی البلاغه. قاهره: دارالتوفیقیه للتراث.
-  عتیق، عبدالعزیز. (لاتا).علم البدیع. بیروت: دارالکتب العربیّه.
-  الفیروزآبادی، مجدالدین محمدبن یعقوب. (1426). القاموس المحیط. ط 8. بیروت: مؤسسه الرساله.
-  قاسمی‌پور، قدرت. (1391). صورت‌گرایی و ساختارگرایی در ادبیات. چ 1. اهواز: دانشگاه شهید چمران.
-  الخطیب‌القزوینی، جلال‌الدین. (لاتا). الإیضاح. بیروت: دارالکتب العلمیّه.
-  قویمی، مهوش (1383). آوا و القا. چ 1. تهران: هرمس.
-  مقیاسی، حسن و فراهانی، سمیرا. (1394). «برجسته‌سازی در خطبة فدکیه حضرت زهرا (س)». دوفصلنامه علمی - پژوهشی حدیث‌پژوهی. شماره 13، 56-33.
-  مکارم‌شیرازی، ناصر. (1390). پیام امیرالمؤمنین. ج 1 و 10. چ 6. تهران: دارالکتب الإسلامیه.
-  الموسوی، السید عباس علی. (1418). شرح نهج‌البلاغه. ج 4. بیروت: دارالرسول‌الأکرم.
-  نوروزی، جهانبخش. (1372). شناخت زیبایی: زیورهای سخن و گونه‌های شعر پارسی. چ 1. تهران: اهورا.
-  الهاشمی، السید احمد. (1999). جواهرالبلاغه. ط 1. بیروت: المکتبه العصریه.