Social Entrepreneurship: Causes and Consequences by Nahj-al balagha Approach

Document Type : Research Article

Authors

1 University of Isfahan

2 Uneversity of Isfahan

Abstract

This study has attempted to analyze the personality traits and the religious convictions of the Isfahan's social entrepreneurs, as the causes of social entrepreneurship and to determine the concordance of these characteristics and beliefs with those which are mentioned in Nahj-al balagha. The impacts of personality traits and religious convictions on personal and social outcomes of the Isfahan's social entrepreneurs were examined in a major and five minor hypotheses. The population of the study is consisted of 150 social entrepreneurs of the city of Isfahan. A self-made questionnaire which its content and construct validity and reliability were confirmed by using Cronbach's alpha coefficient, was used to collect the data. The sample size was determined 103 based on Morgan's table, sampling was random and data were analyzed using partial least squares method. The results of this study proved that the social entrepreneurs of the city of Isfahan have the personality traits and religious convictions which were mentioned in Nahj-al balagha. Furthermore, the results which the Isfahan's social entrepreneurs obtain from their entrepreneurial actions are the same as those which are mentioned by Nahj-al balagha. The results obtained from the analysis of the hypotheses indicate that personality traits and religious convictions have positive and significant effects on personal and social outcomes of the social entrepreneurship. 

Keywords

Main Subjects


-  احمد پور داریانی، محمود و مقیمی، محمد. (1389). مبانی کارآفرینی. چاپ دهم، تهران: فراندیش
-  ابن‌ابی‌الحدید، عبدالحمیدبن‌هبه‌الله. (1404). شرح نهج‌البلاغه. قم: انتشارات کتابخانه حضرت آیت‌الله‌العظمی مرعشی نجفی(ره).
-  انصاری، منوچهر؛ احمدپور داریانی، محمود و بهروز آذر، زهرا. (1389). ویژگی‌های فردی اثرگذار بر توسعۀ کارآفرینی اجتماعی در مؤسسه‌های خیریة استان تهران. توسعه کارآفرینی، شماره 8: 64-37.
-  خنیفر، حسین. (1385). کارآفرینی در نظام ارزشی. تهران: نشر اکرام.
-  دشتی، محمد. (1389). ترجمه نهج­البلاغه. چاپ چهارم. قم: مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امیرالمؤمنین(ع).
-  سالارزهی، حبیب‌الله و عبدی، جواد. (1390). مطالعه عوامل تعیین‌کنندۀ گرایش خیرین به کارآفرینی اجتماعی در فعالیت­های خیرخواهانه شهر زاهدان. مجله ندای اسلام، شماره 15-14: 13-24.
-  سالارزهی، حبیب‌الله. (1389). کارآفرینی اجتماعی و تجاری در بستر ارزش­های اسلامی. مجله ندای اسلام، شماره 25-24: 70-64.
-  سالارزهی، حبیب‌الله. (1389). وقف به مثابۀ الگوی کارآفرینی پایدار در اسلام. مجله ندای اسلام، شماره 44-45: 52-47
-  سید امیری، نادر. (1385). بررسی ابعاد کارآفرینی اجتماعی. ترجمان کارآفرینی، شماره 24: 48-34.
-  سید رضی. (1385). نهج‌البلاغه، خطبه‌ها، نامه­ها و سخنان کوتاه. مترجم: حسین انصاریان، تهران: انتشارات پیام آزادی.
-  عمرانی، زهرا؛ حقیقی کفاش، مهدی و مظلومی، نادر. (1389). اولویت‌بندی عوامل اثرگذار بر کارآفرینی اجتماعی در ایران از دیدگاه فعالان اجتماعی. توسعه کارآفرینی، شماره8: 26-11.
-  مجلسی، علامه محمدباقر. (1385). بحارالانوار(جلد سوم). قم: نشر فقه.    
-     Mair, J. and Marti, I. (2006). Social Entrepreneurship: Source of Explanation, Prediction, and Delight. Journal of World Business, 14(7): 127-145.
-     Roger, L. and Martin; S, Osberg. (2007). Social Entrepreneurship: The Case for Definition. Stanford Social Innovation Review.