- قرآن کریم.
- نهجالبلاغه. (1385). ترجمه محمد دشتی. چاپ اول. قم: نشر هدی.
- اناری بزچلوئی، ابراهیم و فراهانی، سمیرا. (1391). «طرحوارههای تصوری در نهجالبلاغه». در مجموعه مقالات برگزیده نخستین همایش ملی نهجالبلاغه و ادبیات (ج 1). ویراسـتۀ حسن حیـدرزاده. 97-111. قم: مؤسسه قرآن و نهجالبلاغه.
- سجودی، فرزان. (1390). نظریۀ معاصر استعاره، ضمن کتاب استعاره مبنای تفکر و زیباییآفرینی. چاپ دوم. تهران: انتشارات سوره مهر.
- صفوی، کوروش. (1387). درآمدی بر معناشناسی. چاپ سوم. تهران: انتشارات سوره مهر.
- صفوی، کوروش. (1382). «بحثی دربارۀ طرحهای تصویری از دیدگاه معنیشناسی شناختی». نامه فرهنگستان. دوره 6، شماره 1(پیاپی 21)، 65-85.
- علی حسین الفحام، عباس. (2012 م). الأثر القرآنی فی نهج البلاغه.بلاط. النجف الأشرف: العتبة العلویة المقدسة. Mahdi Mousali 9113295008.
- قائمی، مرتضی؛ طاهرینیا، علیباقر و کاوسی، سبحان. (1390). «بررسی تصویرپردازی هنری سفر از عالم دنیا به عالم آخرت در نهجالبلاغه». در مجموعه مقالات اولین همایش ملی «نهجالبلاغه و علوم انسانی». ویراستۀ مهرانگیز جمشیدی بدریانی و فریبا رشیدی. 2403-2422. همدان: معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا.
- ----------. (1388). سیری در زیباییهای نهجالبلاغه. چاپ اول. قم: انتشارات ذوی القربی.
- محمدقاسمی، حمید. (1387).جلوههایی از هنر تصویرآفرینی در نهجالبلاغه. چاپ اول. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
- نورمحـمدی، مهتاب؛ آقا گلزاده، فردوس و گلـفام، ارسلان. (1391). «تحلـیل مفهومی استـعارههای نهجالبلاغه (رویکرد زبانشناسی شناختی)». مجله انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی. دوره 8، شماره 22: 155-192.
هاشمی، زهره. (1389). «نظریه استعارۀ مفهومی از دیدگاه لیکاف و جانسون».مجله ادب پژوهی. دوره 4، شماره 12: 119-140.