The Analysis and Evaluation of the QuranicVisual Images in Nahj-al-Balaghe

Document Type : Research Article

Authors

Abstract

As one of the sub-branches of the semantic deviation, visualization tries to examine the aesthetic features and elements of literary texts, and has an inextricable relation with rhetoric and the literary figures of those texts. As a way to express the abstract and the mental concepts, visualization tries to portray these concepts as the concert and tangible images in literary texts to make them appear dynamic and alive. Concerning different dimensions, either its form or content, Nahj-al-Balaghe has got a tight connection with the Quran. It means that Imam Ali(AS) has taken into account the aesthetic and the elevated language of the Quran to express his own thoughts and his epistemological concepts. It is why much of the Quranic literary images have been overtly reflected in Nahj-al-Balaghe. In his elevated use of speech, Imam Ali goes so far as his coherent and interwoven speech becomes identical with divine speech so that in his speech the texts and the inter-texts become identical. This paper aims to study the Quranic visual images in Nahj-al-Balaghe in the light of the semantic relations of deviation. In this sense, the Quranic visual images that are portrayed in the forms of anthropomorphism, animism and physicality, are analysed and evaluated in Nahj-al-Balaghe to show that how these kinds of visualization become functional in the context of Imam Ali’s speech. It seems that animism in comparison to other kinds of visualization has got a higher frequency.

Keywords


قرآن کریم.
- نهج البلاغه.
- ابن نبی،‌ مالک (1987 م)، الظاهرة القرآنیة، ترجمة عبدالصبور شاهین، دمشق: دارالفکر، الطبعة الرابعة.
- خاقانی، محمد (1376)، جلوه­های بلاغت در نهج­البلاغه، تهران: انتشارات بنیاد نهج البلاغه، چاپ اول.
- دزفولیان، کاظم (1384)، «بهبود زبان فارسی از منظر ادبی»، پژوهشنامه علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی تهران، شماره 46-45: 53-72.
- سجودی، فرزان (1378)، «درآمدی بر نشانه‌شناسی شعر»، تهران: مجلات فرهنگ و هنر(شعر)، شماره26: 20-29.
- عباس، علی حسین فحام (2011 م)، الاثر القرآنی فی نهج البلاغه، العراق: العتبة العلویة المقدسة، بلاط.
- علوی­مقدم، مهیار (1377)، نظریه‌های نقد ادبی معاصر(صورتگرایی و ساختارگرایی)، تهران: انتشارات سمت، چاپ اول.
- قائمی، مرتضی (1388)، سیری در زیبایی­های نهج­البلاغه، قم: انتشارات ذوی القربی، چاپ اول.
- -------- (1389)، «جلوه­های هنری تصاویر تشبیهی در خطبه­های نهج البلاغه». پژوهشنامه علوی، پژوهشنامه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال اول، شماره دوم، 75-96.
- قاسمی­پور، قدرت (1386)، درآمدی بر فرمالیسم در ادبیات، اهواز: نشر رسش، چاپ اول.
- محمدقاسمی، حمید (1387)، جلوه­هایی از هنر تصویرآفرینی در نهج­البلاغه، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ اول.
- مکاریک، ایرنا ریما (1385)، دانش­نامه­ی نظریه­های ادبی معاصر، ترجمه مهران مهاجر-محمد نبوی، تهران: انتشارات آگه، چاپ دوم.