دانشگاه بوعلی سینافصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه2345-523382920200420The study of intertextual relations of Nahj al-Balaghah and Haghighat al-Haghigha (in the subject of monasticism)بررسی بازتاب منهیّات نهجالبلاغه در حدیقۀ سنایی با رویکرد بینامتنیت121329910.22084/nahj.2019.19051.2273FAخدابخشاسداللهیاستاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلیhttps://orcid.org/00بهنامفتحیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلیرامینمحرمیدانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلیمهردادآقائیاستادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه محقق اردبیلی0000-0002-3396-5189Journal Article20190513According to theoreticians of intertextuality, including Kristeva, any text in relation to previous texts is meaningful. The text may be an expanded form or an artistic form of previous texts. The Sana'i tradition as a text and mystical text has benefited from the past Persian and Arabic texts of Islam. Nahj al-Balagha is one of the Islamic texts in which Sanai has viewed it broadly and beyond the scope of reasoning in a way that he has created in order to understand many of the points of the hijah, The words of Mola Ali (as), especially Nahj al-Balaghah, came. The subject of vices and secrets, due to its fairly wide reflection, in the Word of Ali (as) and also Hakim Sanai, is the main topic of the present research, which is examined based on the intertextual relationship and the emphasis on the hypothesis and hypothesis of the dispute. The result is that: Sanai in the mystical teaching of Hadjiq-ul-Haqiqa, as well as poetry and the vocabulary, themes and references of Ali (AS)'s three-part intertextual (rejection, negation, and complete negation) ) Has used. Undoubtedly, this conscious interaction of Hadithaha from Ali's (PBUH) words has caused the sustainability and dynamism of the Sana'a work.طبق نظر نظریّهپردازانِ بینامتنیت ازجمله کریستوا، هر متنی در ارتباط با متون پیشین، معنی مییابد. متن ممکن است صورتِ گسترشیافته یا شکل هنریِ متون قبلی باشد. حدیقۀ سنایی بهعنوان متن تعلیمی و عرفانی، از متون اسلامی فارسی و عربی بهرهها برده است. نهجالبلاغه، یکی از متون اسلامی است که سنایی در پدید آوردنِ حدیقهالحقیقه، بهصورت گسترده و فراتر از حدّ تأثیرپذیری، بدان نظر داشته است؛ بهگونهای که برای درکِ بسیاری از نکتههای حدیقه، باید به سخنان مولا علی(ع) بهویژه نهجالبلاغه مراجعه کرد. موضوع رذایل و محرّمات، به دلیل بازتاب نسبتاً گستردۀ آن، در کلام علی(ع) و نیز حکیم سنایی، مبحث اصلی تحقیق حاضر است که براساس رابطۀ بینامتنی و با تأکید بر نهجالبلاغه و حدیقهالحقیقه بررسی میشود. نتیجۀ پژوهش نشان میدهد سنایی در مثنویِ تعلیمی عرفانیِ حدیقهالحقیقه، هم از امکانات شعری و هم از واژگان، مضامین و اشارات ارزندۀ سخنان علی(ع) بهصورتهای سهگانۀ بینامتنی (نفی بخشی، نفی متقارن و نفی کامل) استفاده کرده است. بیتردید، این تعاملِ آگاهانۀ حدیقه با کلام علی(ع)، موجب ماندگاری و پویایی اثر سنایی شده است.دانشگاه بوعلی سینافصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه2345-523382920200420A Study of humanitarian law in view of Imam Ali (as)بررسی حقوق بشردوستانه از منظر امام علی(ع)2339330010.22084/nahj.2019.18961.2263FAابوالفتحخالقیدانشیار گروه حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه قممهدیناطقیدانشجوی دکتری حقوق جزا و جرمشناسی دانشگاه قمJournal Article20190512Humanitarian law is one of the most important issues of the contemporary world, and is one of the great achievements of the 19th and 20th centuries in the international legal system. Its support and its promulgation, after the approval of world leaders at the global level, were popular and international institutions. Support for civilians, such as prisoners, wounded, sick, fugitives, women, children, elderly, and respect for dead bodies, and the prohibition of famine and starvation of the military and civilians and the use of illicit weapons, including the rules and practices of law They are humanitarian outbreaks of conflict and conflict. In this research, we have tried to investigate the above from the thoughts of Imam Ali (AS) with the focus of the Nahj-ol-Balagha book. In general, Imam Ali (AS), both in the early days of Islam and during his governor in the wars of Jamal, Siffin and Nehravan, despite his thought of inviting to peace, paid close attention to the observance of the rights of even civilian and non-civilians, Attention did not cause damage. Although some of the humanitarian law that is mentioned in international documents under different titles and names does not explicitly refer to the same as in the words of the imam, but with the prioritization and unity of criterion, there are some recommendations and the behaviors of Imam (AS) are inferred.حقوق بشردوستانه، از موضوعات مهم جهان معاصر بوده و ازجمله دستآوردهای بزرگ قرون نوزدهم و بیستم در نظام حقوق بینالملل بهشمار میرود. حمایت و لازمالاجرا شدن آن، پس از تصویب نمایندگان کشورهای مختلف در سطح جامعۀ جهانی، نهادهای مردمی و بینالمللی، صورت گرفت. حمایت از غیرنظامیان؛ همانند اسیران، مجروحان، بیماران، فراریان، زنان، کودکان، سالمندان و احترام به اجساد مردگان، ممنوعیت قحطی و گرسنگیدادن به نظامیان و غیرنظامیان و بهکارگیری سلاحهای مخرب غیرمجاز، ازجمله قواعد و مصادیق حقوق بشردوستانه هستند که از جنگ و درگیریها نظامی نشأت میگیرند. در پژوهش پیشرو که بهروش توصیفی-تحلیلی انجام یافته، موارد فوق از منظر امام علی(ع) با محوریت کتاب گرانسنگ نهجالبلاغه، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. بهطورکلی حضرت علی(ع) چه در غزوات صدر اسلام و چه در زمان حکومت خودشان در جنگهای جمل، صفین و نهروان، علیرغم تفکر ایشان بر دعوت به صلح، نهایت توجه به رعایت حقوق افراد غیرنظامی حتی نظامی و توجه به عدم ایجاد خسارت داشتند. هرچند برخی از مسائل حقوق بشردوستانه که در اسناد بینالمللی تحت عناوین و اسامی مختلف یاد میشود، صراحتاً به همان عنوان در کلام حضرت وجود ندارد، ولی با قیاس اولویت و وحدت ملاک، میتوان از برخی توصیهها و رفتارهای امام(ع) استنباط کرد.دانشگاه بوعلی سینافصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه2345-523382920200420Sensory dimensional analysis of the ninth sermon of Nahjolbalaghe and its translation into the semantics signifier
(Research sample: translation by Seyed Ali Mousavi Garmaroudi)تحلیل بُعد حسی ادراکی گفتمان در خطبه نهم نهجالبلاغه با تکیه بر ترجمه موسوی گرمارودی در بستر نشانه-معناشناسی4158330110.22084/nahj.2019.18711.2249FAعلی اکبرنورسیدهاستادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه سمنان0000-0002-1158-1395رقیهپوربایرام الوارسدانشجوی کارشناسی ارشد مترجمی زبان عربی دانشگاه سمنانJournal Article20190408Symbolism-semantics, bypassing classical semiotics, which considered the production and interpretation of meaning to be a two-way patriarchal relationship, entereda new stage, the continuous discourse activist shifting the semantic boundaries. In this new knowledge, the semantic assertion and the freezing of signs place their place in fluid, dynamic and dynamic signs. In this research, using a descriptive analytical method, how the discourse was fetched in the ninth sermon of Nahjulbalaghe on the basis of senses with the help of sensory-perceptual dimension, it was investigated and shown how senses are the main basis for the formation of discourse, then the reflection of this dimension of discourse in the translation Seyyed Ali Mousavi-Garmaroodi was evaluated to determine the authenticity and defect of the translation of sign-sensory meanings in the translation corridor for reaching the semantic corridor. The findings of the research show that attention to the sign-semantics of the word in translation makes it possible to identify the semantic value of the signatures and their correct expressions. The way in which the interpreter has neglected to pay attention to it and, consequently, to equal representation.نشانه – معنیشناسی با پشت سر گذاشتن، نشانهشناسی ساختارگرا که قائل به رابطهای دوسویه و پدرسالارانه بود، وارد مرحلهای جدید شد که در آن، کنشگر گفتمانی، پیوسته مرزهای معنایی را جابهجا میکند. درنتیجه نشانهها بهجای داشتن ساختار وارد فرآیند میشوند؛ بر این اساس، ثبوت معنایی و انجماد نشانهها جای خود را به نشانههای سیال، متکثر و پویا میدهند. در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، چگونگی شکلگیری گفتمان در خطبه نهم نهجالبلاغه بر مبنای بُعد حسی - ادراکی گفتمان و انعکاس آن در ترجمۀ سیدعلی موسوی گرمارودی نشان داده شد تا صحت و نقص و چگونگی ترجمۀ نشانه - معناهای حسی در دالان ترجمة یاد شده برای رسیدن به راهروی معنایی متناسب با متن مبدأ، مشخص شود. یافتههای پژوهش این نکته را نشان میدهد که توجه به بُعد نشانه – معنیشناسی در دالان ترجمه، باعث شناسایی ارزش معنایی دالها و انتقال درست آنها میشود. امری که در ترجمۀ گرما رودی علیرغم محاسن زیادش کمتر مدنظر قرار گرفت است.دانشگاه بوعلی سینافصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه2345-523382920200420Excellence of Organizational Ethics in Iranian Government Organizations in the Light of Nahjolbalaghehتعالیِ اخلاقِ سازمانی در سازمانهای دولتی ایران، در پرتو نهجالبلاغه5979330210.22084/nahj.2019.19170.2292FAمسعودحقیقت شهرستانیدانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایرانعلی اصغرپورعزتاستاد، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانغلامرضامعمارزاده طهراندانشیار، گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانناصرحمیدیدانشیار، گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایرانJournal Article20190608The slamic religion believes in healthy living in terms of moral excellence. In the same vein, many organizations have identified morality as a development ladder and found that the inadequacies and moral gaps in the organization have dangerous and irreversible consequences; therefore, they are seeking ways to promote organizational ethics. This paper intends to explore the methods of organizational ethical excellence with the help of Imam Ali's viewpoint, in order to meet the needs of Iranian organizations for the perfection of organizational ethics. Accordingly, the question of the present research is how can one achieve the excellence of organizational ethics from Nahjulbalaghe's point of view? The present study is qualitative research and uses qualitative content analysis method with a conventional approach. In this way, the researcher avoids the use of pre-defined classes and, instead, arranges for classes to arise from data. Thus, through induction, indicators and components emerge from data. The three main dimensions of corporate ethical excellence extracted from Nahjulbalagheh include organizational rules and regulations, organizational culture and organizational structure. The components of corporate ethical excellence are the competence of the rules, the suitability of the executives, the creation of trust, the creation of hope, the structure of planning and the structure of the executive.دین اسلام، زندگی سالم را در گرو تعالی اخلاق میداند. در همین امتداد، بسیاری از سازمانها نیز، اخلاق را نردبان توسعه خود دانسته و دریافتهاند که نارساییها و شکافهای اخلاقی در سازمان، پیامدهای خطرناک و غیرقابل جبران را به دنبال دارد؛ لذا بهدنبال روشهایی هستند تا اخلاق سازمانی را ارتقا دهند. این مقاله قصد دارد با تکیه بر دیدگاه امام علی(ع)، به استخراج روشهای تعالی اخلاق سازمانی، بپردازد تا نیاز سازمانهای ایرانی در جهت تعالی اخلاق سازمانی، برآورده شود. بر این اساس، مسئلۀ پژوهش حاضر این است که از دیدگاه نهجالبلاغه چگونه میتوان به تعالی اخلاق سازمانی دست یافت؟ پژوهش حاضر، پژوهشی کیفی است و از روش تحلیل محتوای کیفی با رویکردی متعارف استفاده میکند. در این روش، پژوهشگر از به کار بردن طبقات پیش پنداشته میپرهیزد و در عوض، ترتیبی میدهد که طبقات از دادهها ناشی شوند؛ بنابراین، از طریق استقرا، شاخصها و مؤلفهها، از دادهها، ظهور مییابند. سه بُعد اصلی تعالی اخلاق سازمانی که از نهجالبلاغه استخراج گردیدهاند، شامل ضوابط و مقررات سازمانی، فرهنگ سازمانی و ساختار سازمانی میباشند. مؤلفههای تعالی اخلاق سازمانی، عبارت از شایستگی قوانین، شایستگی مجریان، ایجاد اعتماد، ایجاد امیدواری، ساختار برنامهریزی و ساختار اجرایی هستند.دانشگاه بوعلی سینافصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه2345-523382920200420The nature and mechanism of the software in Nahj al-Balaghah and the confrontation strategy- Protection of Imam Ali (AS) Facing itماهیت و مکانیزم عملیات نرم در نهجالبلاغه و راهبرد تقابلی- صیانتی امام علی(ع) در مواجهه با آن81100330310.22084/nahj.2019.19071.2276FAعلیحاجی خانیدانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرسروح اللهشهریاریکارشناس ارشد تربیت اخلاقی، مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت، قمسعیدجلیلیاندانشآموخته کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20190515The software is one of the most complex and effective invasion methods against the values of a any system. Therefore, in this research, an analytical descriptive method has been used to analyze Imam Ali's words in Nahj al-Balaghah to find out the mechanism of soft action Based on the historical events of Imam Ali's era and presented a opposite strategy based on their actions. Based on the contents of the words of Imam (AS) in Nahj al-Balagh. any soft warfare has four basics; the first pillar of the software designers, The second pillar of the tool and content, Third pillar of agents and administrators (Social people), The fourth pillar of formation and formation grounds. Eventually, the designers of the soft war use methods such as distorting facts, creating differences and divisions, using Sacred, falsifying documents and slander Etc. to perform soft war. In order to stand with the above methods, Imam Ali (AS) using the tools and methods of the right, persuasion and political justification, the dismissal unsatisfied authorities, the harshness of the act, endurance, insight and political choice adopted a confrontation strategy- Protection Based on the bedder for divine revelation.جنگ نرم یکی از پیچیدهترین و کارآمدترین روشهای تهاجمی علیه ارزشهای هر نظامی است. به همین جهت در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی تحلیلی به واکاوی سخنان امام علی(ع) در نهجالبلاغه پرداخته شده است؛ تا مکانیزم عملیات نرم براساس حوادث تاریخی دوران آن حضرت کشف شود و راهبردی تقابلی بر مبنای عملکرد ایشان ارائه گردد. براساس مضامین سخنان امام(ع) در نهجالبلاغه هر جنگ نرمی چهار رکن اساسی دارد؛ رکن اول طراحان جنگ نرم، رکن دوم ابزار و محتوا، رکن سوم کارگزاران و مجریان(نیروی اجتماعی)، رکن چهارم زمینهها و بسترهای شکلگیری. در نهایت طراحان عملیات نرم با بهکارگیری روشهایی نظیر تحریف حقایق، ایجاد اختلاف و تفرقه، استفاده از مقدسات، بهتان و جعل سند و غیره به اجرای عملیات نرم میپردازند. بهمنظور مقابله با روشهای فوقالذکر، امام علی(ع) با بهرهگیری از ابزار و روشهای حق، اقناع و توجیه سیاسی، عزل کارگزاران ناصالح، مواجهه قهرآمیز، حلم و مدارا، بینشدهی و گزینش سیاسی، راهبرد تقابلی- صیانتی مبتنی بر بسترسازی جهت قرب الهی را اتخاذ کردند.دانشگاه بوعلی سینافصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه2345-523382920200420Comparative Survey of initial Use of Force against Rebels in the Practice of Imam Ali (a's.) and Contemporary International Lawمطالعه تطبیقی توسل به زور ابتدایی علیه شورشیان در عملکرد امام علی(ع) و نظام حقوق بینالملل101116330410.22084/nahj.2019.20001.2355FAستارعزیزیدانشیار گروه حقوق بینالملل دانشگاه بوعلی سینا0000-0003-3609-7644Journal Article20190903Use of force is to be discussed in two different sections: domestic or international sphere. Prohibition of use of force is a well-established rule in contemporary International Law. States are not allowed to use of force against other states except in self-defense or Security Council authorization. Initial use of force, therefore, is in conflict of law and is considered internationally wrongful act, if it would occur without authorization of Security Council. Initial use of force in domestic sphere is permissible against armed opposing and rebels in contemporary International Law and there is no prohibition in international law in this regard. There are many cases of use of force against civil opposing in state practice. Imam Ali` (a's.) practice in wars including Jamal and Siffin has shown that Imam has refrained use of force until rebels started armed conflict. In the other words, Imam`s practice showed the tolerance of Imam towards armed oppositions in comparison of contemporary International Law.توسل به زور در دو حوزه خارجی و داخلی قابلطرح است. قاعده ممنوعیت توسل به زور علیه دولت خارجی در حقوق بینالملل معاصر بهخوبی تثبیت شده است و دولتها حق ندارند جز در خصوص دفاع مشروع و یا مجوز شورای امنیت، علیه دولت دیگر به زور متوسل شوند. بنابراین توسل به زور ابتدایی (در برابر توسل به زور در مقام دفاع مشروع) اگر بدون مجوز شورای امنیت صورت پذیرد، اقدامی متخلفانه و خلاف مقررات حقوق بینالملل میباشد. در عرصة داخلی، توسل به زور حکومت ولو ابتدایی علیه شورشیان و مخالفان مسلح در نظام حقوق بینالملل موضوعه فعلی، امری پذیرفته شده است و منعی در این ارتباط در منشور ملل متحد وجود ندارد. در رویه دولتها نیز توسل به زور علیه مخالفان مدنی نیز به کرات مشاهده شده است. عملکرد امام علی(ع) ازجمله در جنگهای جمل، صفین و نهروان نشان از آن دارد که امام جز در مواردی که شورشیان عملاً وارد جنگ نشده بودند، از توسل به زور علیه آنان اجتناب کرده است. بهعبارتدیگر، رویه امام علی(ع) نشان از تحمل و تسامح بیشتر آن حضرت نسبت به مخالفان داخلی در مقام مقایسه با عملکرد فعلی دولتها و مقررات فعلی حقوق بینالملل موضوعه دارد.دانشگاه بوعلی سینافصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه2345-523382920200420A Critical Review of Nahj al-Balagha’s al-Qasi'a Sermon in Light of Bakhtin’s dialogismنقد و بررسی خطبۀ قاصعه نهجالبلاغه در پرتو نظریۀ منطق گفتگویی باختین117131330510.22084/nahj.2019.19361.2297FAالههستّاریدانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه حکیم سبزواریحسنمجیدیدانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه حکیم سبزواری0000-0003-1033-7259Journal Article20190612Analysis of ancient and religious texts based on recent theories helps to shed light on new angles and subtleties and allows for a better and more comprehensive insight into them. Bakhtin’s dialogism is a theory that can be used with texts that have multiple voices and dimensions; texts that go beyond one dimensional subjective aspects to assume objective and collective ones. Many of Nahj al-balagha’s sermons revolve around different social and cultural topics. Hence, the sermons are characterized by having different aspects of dialogism with multiple characters and different narrative styles. By adopting a sociological approach, this paper attempts to investigate one of the most socially themed sermons of Nahj al-balagha, influenced by life conditions in the time of Imam (AS), based on the theory of dialogism by Bakhtin. The result indicates that this sermon has the characteristics of dialogism such as dialogs, speech act components (commanding, addressing, querying, etc), chronotope and carnivalesque. These elements result in extreme dynamism and relevance of the sermon to the different people playing a role in it, thus giving it a social and collective quality, which have come about as a result of the interplay between history, religion, and culture in the time of the Imam . This study adopts a descriptive-analytical and statistical method. تحلیل متون کهن و متون دینی در پرتو نظریههای جدید زوایا و ظرفیّتهای جدید این متون را کشف و برای شناخت بهتر و جامع متون بهکار میآید. نظریه "منطق گفتگویی و مکالمهگرایی باختین" ازجمله نظریاتی است که برای متون چند سویه با ابعاد مختلف بهکار میرود؛ متـونی که از تکبعدی و رویکرد ذهنی انفرادی فراتر میرود و به رویکرد عینی و جمعگرایانه وارد میشود. بسیاری از خطبههای نهجالبلاغه در ارتباط با زمینههای اجتماعی و فرهنگی متفاوتی شکل گرفته و ایراد شده است؛ وجود این زمینهها در شکلگیری خطبهها سبب شده تا متن خطبه از شاخصههای مختلف گفتگویی با شخصیّتهای متعدّد و متنوع همراه با سبکها و شیوههای بیانی متنوعی ایراد گردد. این مقاله با رویکرد جامعهشناختی، در تلاش است یکی از اجتماعیترین خطبههای نهجالبلاغه را که متأثّر از شرایط دوران امام(ع) بهوجود آمده بر پایه نظریة منطق گفتگویی باختین مورد بررسی قرار دهد. روش بهکاررفته در این پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی و آماری است. نتیجۀ پژوهش نشان میدهد این خطبه از شاخصههای منطق گفتگویی چون گفتار دو سویه، مؤلفههای خطابی (نظیر امر، ندا، پرسش و غیره)،کروتروپ و کارناوال برخوردار است و وجود چنین شاخصههایی سبب پویایی بیشازحد خطبه و ارتباط آن با شخصیّتهای مختلفی که در متن خطبه نقش دارند، گردیده است و به طورکلی صبغهای اجتماعی و جمعی به خطبه بخشیده است که در تعامل با پیشزمینههای تاریخی، دینی، فرهنگی شرایط عصر امام(ع) پدید آمده است.