دانشگاه بوعلی سینافصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه2345-523372720191122The theoretical pattern of jihadi management using the words of Amiralmomenin (AS) in Nahj al-Balaghahالگوی نظری مدیریت جهادی با استفاده از سخنان امیرالمومنین(ع) در نهجالبلاغه124306810.22084/nahj.2019.16262.2036FAداودخزائیدانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه علامه طباطبائیعلی اکبرافجه ایاستاد گروه مدیریت بارزگانی دانشگاه علامه طباطبائیوحیدخاشعیدانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائیاحمدفربهیمدرس حوزه علمیه، حوزه علمیه قم، قمJournal Article20180508"Jihadi management" is one of the emerging concepts can explain the organization and management dimension of the Islamic-Iranian development model. Since the concept of jihad is a phenomenon derived from religious ideology, a valuable attempt in this field is the study of the model of the jihadi management of Amir al-Momenin (AS) who, as an innocent person, has been in charge of society for about five years. The study sought to shape this pattern in a credible way.<br /> The method used in this study is a case study through the thematic analysis of all the phrases in the Nahj al-Balaghah book and then making the final pattern of the results obtained at the stage of thematic analysis. In this research, after encoding 5255 sentences of Nahj al-Balaghah with the help of the content analysis software named MaxQDA and forming the format of the themes in three main dimensions of "Amir-al-Momenin''s environment", "personal characteristics of him" and "Jihadi management system of him", his pattern of jihadi management includes the attitude, motivational, approach and behavioral-functional dimensions, which includes 25 components and 28 sub-units. Also, 15 components of the requirements for using jihadi management and its conditions and six components of the results and achievements of jihadi management have been extracted from Nahj al-Balaghah''s analysis has completed the main dimensions of the final pattern.«مدیریت جهادی» ازجمله مفاهیم نوظهوری است که میتواند بُعد سازمان و مدیریت در الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت را در حد مطلوبی توضیح دهد. نقطه ثقل این مفهوم کار و تلاش حکیمانه است که با نوعی مجاهدت الهی همراه شده است و باعث میشود نتیجتاً حرکت پرتلاشتر و سریعتری دررسیدن به اهداف صورت گیرد. ازآنجاکه مفهوم جهاد یک پدیده برآمده از ایدئولوژی دینی است، یک راهکار مناسب در این زمینه علمی، بررسی الگوی مدیریت جهادی امیرالمومنین(ع) است که بهعنوان شخصی معصوم در حدود پنج سال مدیریت جامعه را برعهده داشتهاند. این پژوهش در پی دستیابی به این الگو از روشی معتبر بوده است.<br /> روش بهکار گرفته شده در این تحقیق، «مطالعه موردی» از طریق «تحلیل مضمون» تمامی عبارات کتاب نهجالبلاغه و سپس ساخت الگوی نهایی از نتایج بهدستآمده در مرحله تحلیل مضمون است. در این پژوهش پس از کدگذاری 5255 عبارت کتاب نهجالبلاغه به کمک نرمافزارِ تحلیل متنِ مکس کیودا نسخه 12 و شکلدهی قالب مضامین در سه بُعد اصلی «محیط امیرالمومنین(ع)»، «ویژگیهای شخصی امیرالمومنین(ع)» و «نظام مدیریت جهادی امیرالمومنین(ع)»، الگوی مدیریت جهادی آن حضرت شامل ابعاد نگرشی، انگیزشی، رویکردی و رفتاری-عملکردی، که خود دربردارنده 25 مؤلفه و 28 شاخص هستند بهدست آمد. همچنین 15 مؤلفه از الزامات بهکارگیری مدیریت جهادی و شرایط آن و شش مؤلفه از نتایج و دستاوردهای مدیریت جهادی از تحلیل مضمون نهجالبلاغه استخراجشده و ابعاد اصلی الگوی نهایی را تکمیل نموده است. ویژگی این الگو آن است که میتواند سنجهای برای ارزیابی مدلهای مدیریت جهادی نسبت به الگوی مدیریت جهادی یک فرد معصوم در مکتب مدیریت اسلامی باشد.دانشگاه بوعلی سینافصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه2345-523372720191122Imam Ali’s Feedback on Both Issues of ‘Oppression’ and ‘Justice’
in the Infrastructure of Societyبازخورد حضرت علی(ع) با دو مفهوم «ستم» و «عدالت» در ساختار جامعه2543306910.22084/nahj.2019.17512.2141FAصدیقهسلیمانیاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیامنوریوسفعالی عباس آباددانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیامنورحسینآریاناستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایرانJournal Article20181018The Imam Ali’s ruling era is known to be one of the most turbulent eras in Islamic history, in which after the successors of the Prophet, it faced with a lot of anarchy, conspiracy, wars, and internal disputes, and finally leading to the martyrdom of his majesty. During this turmoil, Imam Ali, with his intelligence and acuteness, could create regulations and a foundation in the name of ‘justice’, ‘liberty’, ‘individual rights’, and ‘social rights’. The whole theories by Imam were stemmed from the Koran, and the Prophet’s mission and sunnah. <br /> A survey over his discourse and behavior reveals the fact that he had a comprehensive and intellectual supervision over the concept of ‘religion’, ‘religion and society’, and ‘ethics’. These principles are easily seen throughout the text of Nahjulbalaghah, indicating his special focus and intelligence in society as the prophet’s successor or known to be as the lord of Muslims.<br /> The present research tries to find out the answer to this question that as a sharp-eyes intellect in his contemporary chaotic world, how Imam Ali was seeking liberty, ethics, justice, and individual rights, as well as trying to show the means of acquiring and maintaining them.<br /> The content analysis is used to investigate the text of Nahjulbalaghah with which the analysis is conducted and the various aspects of the raised questions are strived to be replied.دورة حکومت حضرت علی(ع)، یکی از پرتلأطمترین دوران اسلام است. دورانی که پس از جانشینی پیامبر(ص)، با انواع فتنهها، آشوبها، جنگها و منازعات داخلی همراه بود و بالاخره با توطئهای به شهادت آن حضرت انجامید. امام علی(ع) در این دورة متلاطم، با آگاهی و دیدة تیزبین، توانست قوانین و مبانیای به نام «عدالت»، «آزادی»، «حقوق فردی» و «حقوق اجتماعی» ایجاد کند. تمام نظریههای امام، برگرفته از آیات قرآن و رسالت و سنت حضرت پیامبر(ص) بود. بررسی گفتار و رفتار امام اول شیعیان نشان میدهد که اِشراف کافی و خردورزانه به «دین»، «دین و جامعه» و «اخلاق» داشتهاند. این مبانی در تمام میراث فکری آن حضرت وجود دارد که نشان از تمرکز خاص ایشان در جامعه بهعنوان خلیفه مسلمین است. امام علی(ع)، بهعنوان متفکرِ تیزبین، در جهان پرآشوبِ عصر خود، با راهکارهای سیاسی - اجتماعی خاص در پی کسب آزادی، اخلاق، عدالت و حقوق فردی و نشاندادن راههای وصول به آن و نگهداری از آن بود.<br /> شیوة پژوهش در اینمقاله، پژوهش نظری با روش تحلیلی - توصیفی و رویکردی جامعهشناختی است که با استفاده از آن و تجزیهوتحلیل دادههای متن، به ابعاد گوناگون سؤالهای طرحشده پاسخ داده است. دانشگاه بوعلی سینافصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه2345-523372720191122Explaining Epistemic Deontology in Nahj al-Balaghah and its Effects in the Education Systemتبیین وظیفهگراییِ معرفتی در نهجالبلاغه و آثار آن در نظام تعلیموتربیت4563307010.22084/nahj.2019.17895.2179FAفرامرزمحمدی پویااستادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان0000-0002-1740-9844Journal Article20181211Human beings every day encounter beliefs, claims and issues in various fields of religion, culture, society, economic and etc, Which must accept or reject them. The design, acceptance, or rejection of any belief and claim is based on rationality. The Holy Qur''an, Nahj al-Balaghah and other religious sources, hadiths and traditions have always invoked man to rationalization and to avoid the persistence of wisdom. Epistemic deontology leads one to the rational examination of a claim before designing, accepting or rejecting it. The purpose of this study is explaining components of epistemic deontology in Nahj al-Balaghah and its effects in the education system. For this purpose, conceptual analysis and qualitative content analysis methods have been used which at first, epistemic deontology was analyzed then full text of Nahj al-Balaghah was examined and explained four components For epistemic deontology include questioning, reasoning, thought comprehensiveness and truth-seeking, that checked out results of its application in the education system.<strong> </strong><br /> <strong>چکیده</strong><br /> انسانها هر روزه با باورها، ادعاها و موضوعاتی در زمینههای مختلف دینی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... مواجه میشوند که باید در مقام پذیرش یا رد آنها برآیند. لازمه طرح کردن، پذیرش یا رد هر باور و ادعایی، ابتنای آن بر عقلانیت است. قرآن کریم، نهجالبلاغه و سایر منابع دینی و احادیث و روایات همواره آدمی را به عقلورزی و پرهیز از مسکوت ماندن قوۀ تعقل دعوت کردهاند. وظیفهگراییِ معرفتی، فرد را بهسوی بررسی عقلانی یک ادعا قبل از طرح، پذیرش یا رد آن سوق میدهد. هدف از پژوهش حاضر تبیین وظیفهگراییِ معرفتی در نهجالبلاغه و آثار آن در نظام تعلیم و تربیت است. برای این منظور از روش تحلیل مفهومی و تحلیل محتوای کیفی استفاده شده که طی آن ابتدا وظیفهگراییِ معرفتی مورد تحلیل قرار گرفت و سپس متن کامل نهجالبلاغهمورد بررسی قرار گرفته و چهـار مؤلفۀ پرسشـگری، استـدلالورزی، جامعیت فکری، حقیقتجویی، برای وظیفهگراییِ معرفتی تبیین شد و نتایج کاربست آن در نظام تعلیم و تربیت، بررسی شد.دانشگاه بوعلی سینافصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه2345-523372720191122The model design of affecting factors on self-control reinforcement in human resources of organizations based on Nahjolbalagha teachingsطراحی الگوی عوامل مؤثر بر تقویت خودکنترلی در منابع انسانی سازمانها مبتنی بر آموزههای نهجالبلاغه6575307110.22084/nahj.2019.18440.2222FAمحمدحکاکدانشیار گروه مدیریت، دانشگاه لرستانحیدرصیدزادهدانشجوی دکترای مدیریت منابع انسانی، دانشگاه لرستانJournal Article20190212Including theoretical foundations regarding control that is emphasized on it today, is self-control. Since the dominant culture on our country organizations is originated from religious culture including the culture of Alavi, there are necessary conditions for self-control reinforcement in human resources of them using the Nahjolbalagha teachings. Therefore, present research accomplished with the aim of model design of affecting factors on self-control reinforcement in human resources of organizations based on Nahjolbalagha teachings. To this purpose, we used from the Grounded Theory that it is a kind of qualitative research strategy. By taking of Grounded Theory process steps including open, axial and selective codings identified 442 codes, 168 concepts and 18 categories that through listed coding’s converted codes into concepts and concepts into categories, respectively and finally, by creating link between the categories, presented the model of research. A model that organizations can through it strengthen self-control in their human resources and in this way, with the least cost improve administrative health in the workplace.ازجمله مبانی نظری مربوط به کنترل که امروزه بر آن تأکید میشود، خودکنترلی است. ازآنجا که فرهنگ حاکم بر سازمانهای کشور ما نشأتگرفته از فرهنگ دینی و از جمله فرهنگ علوی است، بستر لازم برای تقویت خودکنترلی در منابع انسانی آنها با استفاده از آموزههای نهجالبلاغه وجود دارد. لذا، پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی عوامل مؤثر بر تقویت خودکنترلی در منابع انسانی سازمانها مبتنی بر آموزههای نهجالبلاغه انجام شد. برای این منظور، از نظریهپردازی دادهبنیاد که نوعی راهبرد تحقیق کیفی است، استفاده شد. با طی مراحل فرآیند نظریهپردازی دادهبنیاد شامل کدگذاریهای باز، محوری و انتخابی، 442 کد، 168 مفهوم و 18 مقوله شناسایی شد که از طریق کدگذاریهای ذکر شده به ترتیب کدها به مفاهیم و مفاهیم به مقولهها تبدیل شدند و در نهایت با برقراری پیوند بین مقوله ها، الگوی پژوهش تدوین و ارائه شد؛ الگویی که سازمانها میتوانند با بهرهگیری از آن خودکنترلی در منابع انسانی خود را تقویت کرده و بهاینترتیب سلامت اداری در محیط کار را با کمترین هزینه بهبود بخشند.دانشگاه بوعلی سینافصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه2345-523372720191122Designing a Model to Overcome the Management Glass Fence Based On Imam Ali (a.s) Perspectives Using Qualitative Thematic Analysis over Nahj-al-Balagheh and Gherar-al-Hekamطراحی مدل غلبه بر حصار شیشهای مدیریت از دیدگاه امام علی(ع) با استفاده از تحلیل مضمون نهجالبلاغه و کتاب غررالحکم و دررالکلم7797307210.22084/nahj.2019.17303.2120FAعلیقربانیاستادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران0000-0001-5351-6930بهمناشرف سمنانیدانشجوی دکترا گروه مدیریت بازرگانی، مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیامنور، تهران، ایرانمیرزا حسنحسینیدانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران0000-0002-0869-3150Journal Article20181001Most of the junior and inexperienced managers as well as some experienced ones, just in a short time after their appointment or selection in a new position or responsibility, would start to surround themselves by a closed circle of elected loyal and trusted group of people, mostly flattering and obsequious, that cause them to be enclosed in an information fence recently known as Management Glassy Fence. This is a barrier that debars managers to access the appropriate data and information required for their organizational decision making and makes their decisions exclusively affected by this limited and closed circle of flattering and obsequious trusted people; insofar as the manager closes his eyes to the organizational internal and external realities and filters and keeps away any information conflicting the requirements and suggestions by the members of this information fence and perhaps the manager would punish or interpellate the compassionate or expert bodies who try to transfer him the right data. This research, employing a qualitative content analyze on Imam Ali’s (a.s) conversations and statements, offers a framework and model with developing appropriate cultural and informational infrastructures in organization and presents personal, behavioral and professional characteristics required for the managers to avoid such glassy fence in organization and provides an appropriate foundation for daily management decision makings in all organizational levels.بسیاری از مدیران جوان و کمتجربه و همچنین برخی از مدیران باتجربه، اندکی پس از انتصاب و یا انتخاب در پست و مسئولیتی جدید در مدتی کوتاه با تشکیل دایرهای از اطرافیان مورد وثوق و اطمینان و غالباً چاپلوس خود را محصور به حصاری اطلاعاتی میکنند که تحت عنوان حصار شیشهای مدیریت از آن یاد شده است؛ این حصاری است که مدیران را از دستیابی به دادهها و اطلاعات مناسب و لازم برای استفاده در تصمیمگیریهای سازمانی باز داشته و تصمیمات آنان را منحصراً تحت تأثـیر این دایرۀ محدود و بسته از اطرافیان چـاپلوس در میآورد تا جایی که مدیر پس از مدتی چشم بر روی واقعیات درونی و بیرونی سازمان بسته و هرگونه داده و یا اطلاعات متناقض با خواستهها و القائات اعضای این حصار اطلاعاتی را خواسته و یا ناخواسته پالایش کرده و از نظر دور میدارد و چه بسا دلسوزان و متخصصانی را که سعی در انتقال دادههای صحیح به وی دارند مورد بازخواست و حتی تنبیه قرار میدهد. این پژوهش با تحلیل مضمون گفتمان امیرالمومنین علی(ع) مدلی را ارائه میدهد که با ایجاد زیرساختهای مناسب فرهنگی و اطلاعاتی در سازمان و ارائۀ مشخصههای شخصیتی، رفتاری و حرفهای موردنیاز مدیران از ایجاد چنین حصاری پیرامون مدیران سازمان جلوگیری کرده و بستری مناسب را برای اتخاذ تصمیمات روزمرۀ مدیریتی در تمامی سطوح سازمان فراهم میآورد.دانشگاه بوعلی سینافصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه2345-523372720191122Restorative justice In the thought of Imam Aliعدالت ترمیمی در اندیشه امام علی(ع)99116307310.22084/nahj.2019.17345.2124FAمنصورعطاشنهاستادیار گروه حقوق دانشگاه شهید چمران اهوازامینکیانیکارشناس ارشد حقوق جزا و جرمشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرمآبادJournal Article20181013One of the new doctrines of criminal law in Drawing up a criminal policy, Special attention To position Victim and Damage Compensation and Costs incurred to He With Help Tools and Institutions Non-Criminal and non-Official To solve Criminal matters. In recent decades, due to problems arising from the implementation of criminal justice, the trend of legal systems has increased to restoration justice. Thoughts and sayings Imam Ali Always Has formed part of the criminal policy of Islam. Has there been restorative justice in Imam Ali''s thoughts or no?. It seems that restorative justice has a privileged position in Alavi''s view.<br /> This research is written using descriptive-analytical method and using library resources tries Restorative justice Accepted By Imam Ali take is Analyze. Research results it shows Examples of restorative justice In the thought of Imam Ali there has existed, Although The restorative justice word of the words of Imam Ali has been non spoken But Imam Ali 1400 years ago paid special attention to restorative justice And in addition to its implementation Ever invited people to it.یکی از آموزههای نوین حقوق کیفری در ترسیم سیاست کیفری، توجه ویژه بهجایگاه بزهدیده و ترمیم خسارات و هزینههای وارده به وی با توسل به ابزارها و نهادهای غیرکیفری و غیررسمی برای حلوفصل امور کیفری است. در دهههای اخیر بهعلت مشکلات ناشی از اجرای عدالت کیفری گرایش نظامهای حقوقی به عدالت ترمیمی بیشتر شده است. اندیشهها و فرمایشهای حضرت علی(ع) همواره بخش اعظمی از سیاست حقوقی اسلام را تشکیل داده است. حال باید دید عدالت ترمیمی در دیدگاه و اندیشه علوی وجود داشته یا خیر؟. به نظر میرسد عدالت ترمیمی در دیدگاه علوی جایگاه ممتاز و ویژهای داشته است. پژوهش حاضر که با روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای نگارش یافته درصدد است تا عدالت ترمیمی موردپذیرش حضرت علی(ع) را مورد تحلیل قرار دهد. یافتههای پژوهش حکایت از وجود مصادیق مختلف عدالت ترمیمی از منظر حضرت علی(ع) دارد، هرچند لفظ عدالت ترمیمی در هیچیک از فرمایشهای حضرت بهکار نرفته لیکن ایشان در 1400 سال پیش اهمیت عدالت ترمیمی را موردتوجه خاص و ویژه قرار داده و علاوهبر اجرای آن همواره مردم و نیز آیندگان را به اهتمام ویژه نسبت به گرایش به عدالت ترمیمی دعوت نموده است. تأسیساتی از قبیل بزهپوشی، اصلاح ذاتالبین، شرمساری، ماهیت جبرانی دیه و پرداخت آن از بیتالمال و میانجیگری محوریت گفتمان علوی عدالت ترمیمی را تشکیل میدهند. دانشگاه بوعلی سینافصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه2345-523372720191122(Eye Contribution and The face of faith)
Comparative analysis of the narrative of Hamam's sermon with respect to ancient mystical textقِسْم چشم و صورتِ ایمان (تحلیل تطبیقی روایتِ خطبة همّام با نظر به متون کهن عرفانی)117131307410.22084/nahj.2019.17693.2162FAمیثماحمدیاستادیار دانشگاه علوم انتظامی امین (تهران)یوسفکرمی چمهاستادیار دانشگاه علوم انتظامی امین (تهران)عبدالستارنقشبندیدانشآموختة دکتری دانشگاه بوعلیسیناJournal Article20181116(Eye Contribution and The face of faith)<br /> <br /> Comparative analysis of the narrative of Hamam's sermon with respect to ancient mystical text <br /> <br /> Hamam's sermon, is one of the most famous sermons of Imam Ali in Nahj al-Balaqeh. The significance of this sermon, in terms of precise and subtle meanings, is beyond the scope of the scholars. But in addition to all the reasons that the commentators of this good book cite about his learning and popularity, this is a marvel and a miracle that lies in the narrative of this sermon, which excels in this sermon from other sermons of Nahj al-Balaqeh. The listener of these precious words, after hearing the words of Amir al-Mu'minin, dies to keep the atmosphere of narration, mystery and wonder, and make the reader wonder and astonished. It seems that Hamam dies more than the enthusiasm of the appearance and glossiness of the words of Imam, due to the transmission of the unconventional image and the observance of the holy thing. This article tries to find the secret of its refinement and beauty in a new way in this narrative. In the present study, using descriptive-analytic method, this narrative has been analyzed to find the mystery of freshness and beauty of its validity.خطبة همّام، مشهور به خطبة اوصاف پارسایان (متّقین)، از مهمترین و مشهورترین خطبههای امیرالمؤمنین علی(ع) در نهجالبلاغه است. اهمیّت این خطبه، بهلحاظ اشتمالش بر معانی دقیق و معارف لطیف، بر پژوهندگان پوشیده نیست؛ امّا علاوهبر همة دلایلی که مفسّران این کتاب مستطاب، در باب فراگیری و محبوبیّتش نقل میکنند، آنچه این خطبه را از سایر خطبههای نهجالبلاغه، ممتاز و ممیّز میدارد، شگفتی و خرق عادتی است که در روایت این خطبه نهفته است. شنوندة این سخنان گوهرین، همّام، پس از شنیدن کلام امیرالمؤمنین(ع) جان میسپارد، تا فضایِ روایت، رازآلود و اعجاببرانگیز بماند و خواننده را در بُهت و حیرت بگذارد. براساس این پژوهش، انتقالِ بصریِ صُور غیبی و مفاهیم معنوی از مرادان به مریدان با استناد به معارف نهجالبلاغه و خاندان عصمت(ع) اثبات میشود؛ چنانکه به نظر میرسد همّام بیش از آنکه گرفتار و شیفتة شیوایی و فصاحت ظاهری کلام امام(ع) شود، بر اثر انتقال تصویر غیبی و مشاهدة امر قدسی، کالبد تهی میکند. نویسندگان در پژوهش حاضر، با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی و تحلیل این روایت پرداختهاند تا راز طراوت و زیباییِ رواییِ آن را بیابند.