دانشگاه بوعلی سینافصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه2345-52333920150522An Investigation on the Transitivity Structure of the 27th Lecture of Nahj- Albalagheh Based on the Experiential Metafunction of functional Theoryبررسی ساختار گذرایی در خطبه بیست وهفتم نهج البلاغه بر اساس فرانقش تجربی نظریه نقش گرا1251108FAمحمدعلیعرب زوزنیدانشجوی دکتری زبانشناسی همگانی دانشگاه فردوسی مشهدمحمد رضاپهلوان نژاداستاد گروه زبانشناسی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20140222This study investigated the transitivity structure of the 27th lecture of Nahj-Albalagheh based on the experiential metafunction of the functional theory. All clauses were first analyzed to determine the kind of each process, and role and number of its participants. Material processes had the highest frequency-43 cases. Relational processes with 24, mental 15, verbal 12, existential 3 and behavioral 2 cases were in the next ranks. More than 30% of the processes were elliptical; e.g.,20 out of 24 relational processes were in the form of the elliptical verb of kᴧnæ) (which could be understood from the text. The investigation showed that the subject of each part influences the kind and frequency of its processes, where specific participants were involved. Out of the14 processes in the first section, 6 were material,4 relational,3 mental and 1 behavioral one,while “Jihad” and “Allah” were the basic participants. In the second section, the order of processes was like this: 31 material, 12 relational, 10 verbal, 4 mental and 1 behavioral one. “Imam Ali”, “the people of Koofa” and “Moaviah soldiers” were the central participants. The final section where the two basic participants, “Imam Ali” and “Koofa people” contradict, was composed of 27 processes -8 relational,8 mental, 6 material, 3 existential, and 2 verbal ones. Finally, the three question associated to the concept of transitivity (Type of processes, participant number, and role) were answered based of the text of Jihad lecture.این مطالعه به بررسی ساختار گذرایی خطبه بیست وهفتم نهج البلاغه بر اساس فرانقش تجربی نظریه نفش گرا پرداخت.ابتدا تمامی بندهای خطبه تجزیه شده و نوع فرایند ، تعداد مشارکین و نقش هر مشارک درهر بند مشخص شد. بیشترین بسامد مربوط به فرایندهای مادی (43 مورد) بوده و سپس فرایندهای رابطه ای با 24،ذهنی با 15،بیانی با 12،وجودی با 3 و رفتاری با 2 مورد در رتبه های بعدی قرار داشتند. بیش از 30 درصد فرایندها به صورت محذوف بکار رفته بود؛بطوریکه بعنوان مثال از مجموع 24 مورد فر ایند رابطه ای ، 20 مورد به صورت فعل محذوف "کان" از متن قابل استنباط بود.بررسی ها نشان داد که موضوع هر بخش از خطبه در نوع و بسامد فرایندهای بکار رفته در آن تاثیر گذار بوده و باعث شده بود که مشارکین خاصی در فرایندها درگیر باشند .از مجموع 14 بند بخش اول،6بند دارای فرایند مادی،4 بند رابطه ای،3 بند ذهنی و 1 بند رفتاری بوده و مشارکین اصلی آن "جهاد" و "الله" بود. در بخش دوم نیز فرایندها به ترتیب 31 مورد مادی، 12 رابطه ای ،10بیانی، 4 ذهنی و 1 مورد رفتاری و "حضرت علی (ع ) ، " مردم کوفه " و " لشکریان معاویه" مشارکین اصلی این فرایندها بودند. بخش پایانی نیز با 27 فرایند ـ 8 رابطه ای، 8 ذهنی، 6 مادی، 3 وجودی و 2 بیانی-، محل تقابل دو مشارک اصلی این بخش یعنی"حضرت علی (ع) و "مردم کوفه" است.در بخش پایانی به بررسی سه سوال مرتبط با ساختار گذرایی(نوع فرایند،تعداد و نقش مشارکین) بر مبنای متن خطبه جهاد پرداخته شده است.دانشگاه بوعلی سینافصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه2345-52333920150522The persuasion of audiences in Nahjolbalagheاقناع مخاطب در نهج البلاغه27531109FAزهراکرم پورکارشناسیارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه سیستان و بلوچستانولی اللهحسومیاستادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه سیستان و بلوچستانحسینخاکپوردانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20140301Persuasion is a process that is performed to change the attitude of the audience and to direct their thoughts towards pre-specified objectives. Various techniques and methods are used in the persuasion process. Since various persuasions are constantly being developed to affect the formation and structure of human thought, and the audiences’ thoughts are continually being modified in the direction of the persuaders’ interests, investigation of this issue in Islamic sources and in particular in Imam Ali’s discourse could assist us in confronting emerging challenges which are collectively dubbed as soft war. Therefore, this study aimed to elucidate the persuasion phenomenon and investigate its implementation in Nahjolbalaghe. Adopting a religious approach and an analytical method, the study consulted social psychological literature, communication psychology sources, and sources related to Nahjolbalaghe. Conducted analyses revealed that, in his discourse, Imam Ali used a variety of persuasion techniques and methods such as religious propagation, wisdom, and preaching to persuade his audiences. Since Imam Ali applied each of these techniques and methods in appropriate temporal and spatial circumstances, they exerted their maximum influence over the audiences. In addition, for the persuasion of his audiences Imam Ali strictly adhered to a set of criteria which included open-mindedness, purposefulness, avoiding lies and deceptions, and etc. <br /> اقناع، فرایندی است که در راستای تغییر نگرش مخاطب انجام میگیرد و اندیشۀ او را در جهت اهداف مورد نظر به تکاپو و تفکر وا میدارد. در این فرآیند از فنون و شیوههای مختلف استفاده میشود. از آنجا که در عصر حاضر، اقناعهای مداوم در ساخت فکر و اندیشه انسانی صورت می گیرد و تفکر مخاطبان پیوسته در حال جهتدهی در چهارچوب اهداف اقناع کنندگان است، بررسی این مسئله بر اساس منابع اسلامی مخصوصاً طبق دیدگاه امام علی (ع) ضروری است، تا در صحنه های جدید مواجهه، که از آن به جنگ نرم یاد می شود، الهام گرفته شود. لذا مقاله حاضر با رویکرد دینی و با روش توصیفی- تحلیلی با استفاده از منابعی در زمینه روان شناسی اجتماعی و ارتباطات و منابع مرتبط با نهج البلاغه، ضمن شناسایی این مسئله، به بررسی و تحلیل آن در نهج البلاغه پرداخته است. طبق بررسیهای انجام شده چنین به دست میآید که امام علی (ع) در سخنان خویش از انواع فنون و شیوههای اقناع مثل تبلیغ، حکمت، موعظه برای قانع ساختن مخاطب استفاده نموده و با توجه به اینکه هر کدام از این روشها در جای خود و به موقع مورد استفاده قرار گرفتهاند، نهایت تأثیر خود را بر روی مخاطب داشتهاند .دانشگاه بوعلی سینافصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه2345-52333920150522A theory about the legitimacy: re ـ reading of Nahj Al ـ balagha from the perspective of the rightنظریه ای در باب مشروعیّت (بازخوانی نهج البلاغه از منظر مفهوم حقّ)55741110FAتورجرحمانیاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه پیام نوریداللههنری لطیف پوراستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه بوعلیسینا0000-0002-4650-623XJournal Article20140728Legitimacy and talk about it in intellectual tradition of Shia is fundamental problem of this research. Legitimacyisimportantin theShiitePolitical Thought because ithas been removed from the current tradition to understand the meaning of legitimacy and is presented new Inter pretationsand innovations.The fundamental question that bringssuch problem is that can be possible to interpret the Shiite political theory without reference tothe in novativeinterpretations. This research with it squestions in the context of the problem and the fundamental question rereadthetext of Nahj from the perspective ofthe right. This article argues that Imam Ali has an in novativetheory aboutgovernanceandpolitical authority that It can becalled the theory ofright torule: A theoryalongside other theories of legitimacy which reveals it is possible to interpret the Shiite Political Thought based oncommontradition of this concept. In this research is considered the method ologicalim plications of Gadamer's philosophyto deal withtext.چکیده :<br /><br />بحث از مشروعیت همواره از بنیادی ترین پرسشها در قلمرو اندیشه سیاسی بوده است. مقاله پیش رو در پی پاسخ به این پرسش است که آیا می توان با تعمق در یکی از شاخص ترین متون اندیشه یِ تشیع(نهج البلاغه)، اندیشه ی سیاسی شیعه را بر محورِ سنّت متداول «مشروعیّت» مورد تفسیر و بازخوانی قرار داد؟ به تعبیری آیا می توان نظریه های سیاسی در حوزه ی "سنّت فکری شیعی" را بدون ارجاع به معانی و مفاهیم ابتکاری و ابداعی، و در چارچوب سنّتِ معمول و موجود از مفهوم مشروعیّت، بازخوانی و تفسیر کرد؟ مدعای مقاله این است که دقت و تعمق در متن نهج البلاغه و باز خوانی این متن ارجمند از منظر مفهوم «حقّ » نشان می دهد که امام در باب زمامداری و اقتدار سیاسی مبتکر نظریه ای است که می توان از آن با عنوان "نظریه حق فرمانروایی" یاد کرد؛ نظریه ای که به سان دیگر نظریه هایی که در ذیل بحث مشروعیت ارائه شده اند شایسته بررسی و امعان نظر جدی است.دانشگاه بوعلی سینافصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه2345-52333920150522Exploration of factors and components affecting on alignment between individual and organizational goals in Nahj-AL-Balagheشناسایی عوامل و مولفه های موثر بر همسویی اهداف فردی کارکنان و سازمان در نهج البلاغه75931111FAلطف اللهفروزنده دهکردیدانشیار دانشگاه تربیت مدرسعلیرضاعلی احمدیعضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعتمحمد علیسرلکاستاد دانشگاه پیام نورهادیمولودیاندانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نورJournal Article20141228One of the historical management disputes between employees and organizations is how to align individual and organizational goals. Without alignment, the organizations will have many problems in achieving its goals and its effectiveness will decrease. The purpose of this research is to explore factors and components of alignment between individual and organizational goals have been elucidated based on NAHJ-AL-BALAGHE using library studies and exploratory interviews and then described with referring to NAHJ-AL-BALAGHE.In this study Delphi questionnaire constituted with 19 indexes and filled by 25 experts of Hawzah and university. After four repetitions, 14 specified indexes that have more impact on individual and organizationalgoals alignment which formatted 3 categories based on three dimensional models named structural, behavioral and contextual as independent variables and value as moderator variable. This research shows the importance of referring to Islamic resources in solving organizational and managerial problems.یکی از منازعاتی که از گذشته تا کنون بین سازمان و کارکنان وجود داشته ، چگونگی تلفیق و همسویی بین اهداف فردی کارکنان و سازمان است. زیرا در صورت عدم همسویی ، سازمان در تحقق اهدافش با مشکل مواجه شده و اثربخشی آن به حداقل می رسد. هدف از انجام این تحقیق، شناسایی عوامل و مولفه های موثر بر همسویی اهداف فردی و سازمانی با محوریت نهج البلاغه است که در ابتدا با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و مصاحبه های اکتشافی استخراج، و سپس با مراجعه به نهج البلاغه ، به شیوه ای توصیفی تشریح گردید. بدین منظور، مولفه های تاثیرگذار در غالب پرسشنامه دلفی در اختیار 25 نفر از اساتید حوزه و دانشگاه در رشته مدیریت قرار گرفت که با تکرار آن در چهار دور، از میان 19مولفه شناسایی شده، 14 مولفه که تاثیر زیادی برهمسویی اهداف فردی و سازمانی داشتند مشخص و تشریح و برمبنای مدل سه شاخگی در غالب سه عامل ساختاری، رفتاری و محیطی به عنوان متغیرهای مستقل و عامل ارزشی به عنوان متغیر تعدیلگر تفکیک گردید. این تحقیق اهمیت مراجعه به منابع دینی و اسلامی در حل مسائل سازمانی و مدیریتی را نشان می دهد.دانشگاه بوعلی سینافصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه2345-52333920150522Semantic analysis Hadith "our affair difficult and hard"تحلیل معنایی حدیث«ان امرنا صعب و مستصعب»951141112FAمهدیحسن زادهدانشجوی دکتری مدرسی معارف/ مبانی نظری دانشگاه فردوسی مشهدسید محمدمرتضویدانشیار گروه معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20150209In the shiah thinking Imam is Successor Prophet. And he has Perfection and wisdom that him distinguished other peoples. That in some cases, has difficult conception for public. Such as hadiths that states This fact is this word of Amir of believers, Ali (pbuh) In the Nahjolbalagheh That exalted: "our affair difficult and hard". There is disagreement in the meaning and intention of the this sentence. Some people have interpreted to the insides hadiths. Others group have interpreted to the Perfection Imams, and some scientist have interpreted to the leadership. This research, with the investigate in the similar hadiths That founded paradigmatic, to this result of that purpose is leadership. That it have too much and is not sustainable for the Public. And if this issue attributed to the hadith in the hadith, is for this reason that has much for him.در اندیشه شیعه، امام جانشین پیامبر می باشد و دارای کمالات و فضائلی است که او را از بقیه مردم متمایز می نماید که در مواردی فهم آن برای تودۀ مردم دشوار است؛ از جمله روایاتی که این واقعیت را بیان می نماید کلام امیرمؤمنان علی در نهج البلاغه است که میفرمایند: «انّ امرنا صعب مستصعب». در اینکه مقصود از این جمله چیست اختلاف نظر وجود دارد؛ عده ای آنرا به احادیثی تفسیر کرده اند که دارای بطون می باشد و گروهی آنرا به روایاتی که کمالات ائمه: را بیان کرده اند، و برخی نیز به ولایت ائمه: تفسیر کرده اند. این مقاله با تحقیق و بررسی روایات مشابه که جانشین این واژه با عبارتهای مختلف مثل «ان حدیثنا صعب مستصعب»، «علم العلماء صعب و مستصعب»، «اقامۀ ولایتی صعب مستصعب» و... بیان شده است و با توجه به معناشناسی واژگان به-کار رفته در روایات، به این نتیجه رسیده است که مقصود از امرنا، ولایت ائمه: می باشد که دارای مراتب بسیاری است و برای تودۀ مردم قابل تحمل نیست. و اگر در روایتی این مسأله به حدیث یا خبر نسبت داده شده است به این اعتبار است که این روایات مراتب ولایت ائمه: را بیان می نماید، که مستندات آنرا در مقاله باید جستجو کرد.<br />مهدی حسن زاده دانشجوی دکتری مدرسی معارف/مبانی نظری yar.4550@gmail.comدانشگاه بوعلی سینافصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه2345-52333920150522The Politics of Friendship” in Alavi Discourse«سیاستِ دوستی» در گفتمان علوی1151351113FAحمدالهاکوانیاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه یاسوجJournal Article20150221. <br />One of themost importantdebatesinpolitical thoughtis theessenceof politics. From this perspective,inthehistory of political thought,politics seen astwo facesVenus: Alookat thenature of thepolicy, not the rule, but in the sense of"the enemy"and"controversy" and inanothercourse, thepoliticalprocessasan actionbased on"friendship"isseen. In Islamic political thought,can beseenthe approachthat emphasis on"politics offriendship"andstrongly deniesantagonism. Thepaper arguesthat theessence ofpoliticsatthe thoughtof ImamAli(AS) based on "friendship" and for him friendshipis aprerequisite foranypolitical action.ImamAli(AS) in the articulationofalavidiscourse, Simultaneously drawnboundaries of antagonism discourse. <br /> «سیاستِ دوستی» در گفتمان علوی<br /> <br />چکیده: <br />یکی از بحث های مهم در اندیشه سیاسی جوهر و ذات سیاست است. از این منظر در تاریخ اندیشه سیاسی به سیاست به مثابه ژانوسی دوچهره نگریسته شده است: ذات سیاست در یک نگاه، نه حکمرانی بلکه به معنای «دشمنی» و«هم ستیزی» بوده ودر خط سیر دیگری، به امر سیاسی به مثابه کنشی مبتنی بر «دوستی» نگریسته شده است. در اندیشه سیاسی اسلام می توان رویکردی را تبارشناسی کرد که کانون آن «سیاستِ دوستی» و نفی «هم ستیزی» است. در این مقاله استدلال می شود که ذات سیاست در اندیشه امام علی(ع) مبتنی بر «دوستی» است و دوستی از نظر امام علی(ع) لازمه هر کنش سیاسی است. کنش های چون عدالت، قانون گرایی، مدارا، ارتباط رودررو و... با مردم ارکان این نوع از سیاست هستند. امام علی(ع) در صورت بندی عناصرگفتمان علوی، همزمان مرزهای این گفتمان را با گفتمان مبتنی بر آنتاگونیسم ترسیم می کنند. <br />کلید واژه ها: سیاستِ دوستی، اندیشه سیاسی اسلام، جامعه سالم،گفتمان علوی.دانشگاه بوعلی سینافصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه2345-52333920150522Brevity of Ellipsis Flashes in Sermons of Nahj oal-Balaghaجلوه هایی از ایجاز حذف در خطبه های نهج البلاغه1371551114FAغلامعباسرضایی هفتادریدانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه تهرانحسینالیاسیدانشجوی دکتری رشته زبان و ادبیات عربی دانشگاه تهرانJournal Article20150227Nahj ol-Balagha is the climax of eloquence and the ornament of rhetoric, the trough for literal deconstructions and the fountain of humane prominent graces. To observe the rhetoric in his speech, Imam Ali has benefited the various rhetorical devicesincluding brevity of ellipsis whether on the letters, words and sentences. Brevity of ellipsis which has been called the braveness of Arab by Ibn o Jenny, is achieved in the words of Imam (AS) through honoring and intimidation of status, conveying semantic inclusion, the disillusionment of misdeed intention from the addresser, the creation of a special tone in speech, eulogy and admonition or other purposes. The arisen ellipsis in Nahj al-Balagha not only does not cause any disorder in the statement of concept or meaning, but also conveys the meaning to the addresser with the best manner, daintily by creation of a special form, as if the omitted were mentioned the elegance of slightly meaning was gone too. This article is written in descriptive – analytical method and the authors are lookingto evaluate some positions of ellipsis in the words of Imam Ali (AS) and the eloquence purposes of it to clarify the accomplishment of Imam Ali (AS) on the application of the device as an angle of the sturdy foliage of artistic devices employed in valuable Nahj ol-Balagha book. <br /> نهج البلاغه طراز فصاحت و پیرایه ی بلاغت، آبشخور آشنایی زدایی های ادبی و سرچشمه معانی والای انسانی است.امیرالمومنین به منظور رعایت بلاغت در سخن خویش، از شگردهای مختلف بلاغی ازجمله ایجاز حذف خواه در حرف وخواه در کلمه و جمله، بهره برده است. ایجازحذف که ابن جنی آن را شجاعت عرب نامیده، در کلام امام (ع) بسبب تفخیم وتهویل مقام ،افاده شمول معنایی، دفع توهم خلاف مقصود از مخاطب، ایجاد یک نوع طنین خاص در کلام،تشویق و تنبه واغراض دیگر صورت می پذیرد. حذف هایی که در نهج البلاغه رخ داده نه تنها کوچکترین خللی در بیان مفهوم و معنا ایجاد نمی کند، بلکه با ایجاد قالبی مناسب، معنا را به بهترین شکل و با ظرافتی خاص به مخاطب می رساند، به گونه ای که اگر محذوف ذکر می شد، زیبایی معنای مورد نظر از میان می رفت. این جستار به روش توصیفی تحلیلی نگاشته شده است و نگارندگان در صددند تا بابررسی برخی مواضع حذف در کلام امام علی(ع) و ذکراغراض بلاغی آن،هنر امام علی(ع) را در بکار گیری این صنعت به عنوان گوشه ای از شاخصار تنومند صنعت های هنری بکارگرفته شده در کتاب ارزشمند نهج البلاغه، روشن سازند.