دانشگاه بوعلی سینافصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه2345-5233103720220522Reflecting on the components of Imam Ali's (pbuh) rule in opposition to Muawiyah's policies based on the Practical Discourse Analysis Methodبازتاب مؤلفههای حکمرانی امام علی (ع) در تقابل با سیاستهای معاویه بر اساس روش عملیاتی تحلیل گفتمان انتقادی (پدام)124474910.22084/nahj.2022.26070.2802FAحسناسماعیل زاده باوانیاستادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران0000-0001-8502-173Xپرویزاحمدزاده هوچاستادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران0000-0002-6454-8812عاطفهرحمانیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایرانJournal Article20220412Critical discourse analysis as a novel branch of human knowledge defines discourse based on specific methods and frameworks. This model analyzes language aiming at revealing hidden power relations and ideological processes in linguistics. One of the basic theories in the field of critical discourse analysis is the theory of practical discourse analysis method which is carried out in the discourse analysis of religious texts in five discursive, structural, semantic, communicative and meta-discourse spheres. The present research employed descriptive-analytical methodology to study governance ties in the speech of Imam Ali (PBUH) through enlisting Practical Critical Discourse Analysis Method. The result of the research revealed that the speech of Imam Ali (PBUH) was charged by an extra-discursive, political and psychological atmosphere. Also, Imam's speech was imbued with aappealing diction and a special semantic characteristic that inspired the school ideology of the Imam. This discourse was of course not oblivious to intra-discourse connections, and traces of this intra-textual connection could be detected in Imam's speechتحلیل گفتمان انتقادی شاخهای جدید از دانش بشری است که گفتمان را بر اساس روشها و چارچوبهای مشخص تعریف میکند. این الگو، به تجزیه و تحلیل زبان با هدف آشکارسازی روابط قدرت پنهان و فرآیندهای ایدئولوژیکی در زبانشناسی میپردازد. یکی از نظریههای اساسی در زمینۀ تحلیل گفتمان انتقادی نظریۀ روش عملیاتی تحلیل گفتمان (پدام) که مخفف عبارت لاتین (Practical Discourse Analysis Method) است و در تحلیل گفتمان متون دینی در پنج فضای گفتمانی، ساختاری، معنایی، ارتباطی و فراگفتمانی انجام میگیرد. پژوهش حاضر با روش توصیفی – تحلیلی، به خوانش مناسبتهای حکومتی در گفتمان امام علی (ع) با روش عملیاتی تحلیل گفتمان انتقادی (پدام) پرداخت. برآیند پژوهش نشان داد که گفتمان امام علی(ع) تحت تأثیر فضای سیاسی و روانی بیرون از گفتمان بود و زبان گفتمان امام (ع) زبانی گیرا با بار معنایی خاصی بود که ایدئولوژی مکتبی امام را القا کرد. این گفتمان از ارتباطهای درون گفتمانی غافل نبوده و رگههایی از این ارتباط درون متنی در گفتمان امام قابل مشاهده بود.https://nab.basu.ac.ir/article_4749_935868571982e011f72402f226a9c3a5.pdfدانشگاه بوعلی سینافصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه2345-5233103720220522Analysis and Criticism of Translation from the Perspective of Lambrecht's Informational Structures
Case Study: Mousavi Garmaroodi's translation of Shaqshaqieh's sermonواکاوی و نقد ترجمه از منظر ساختهای اطلاعی لمبرکت مورد مطالعه: ترجمۀ موسوی گرمارودی از خطبۀ شقشقیه2547463010.22084/nahj.2022.25659.2768FAحامدصدقیاستاد گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانسید عدناناشکوریدانشیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانسعداللههمایونیدانشیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانزهرامهدوی مهردانشجوی دکتری رشته زبان وادبیات عربی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانJournal Article20220201The marked informatin structure is one of the topics addressed by role-oriented linguists and, consequently, translation theorists. Any change in sentence elements imposes a different application. Although marked items in any language are less frequent than their unmarked counterparts, they are formally more complex and have a greater semantic load. Changing the normal structure of the language and creating a labeled style may complicate the translation process and require more accuracy of the translator and complete cognition of the structure of the target and source languages. Beacause two propositions may have the same meaning in appearance but have different meanings in terms of communication and verbal. Understanding this issue is very important especially in translating sacred texts, and the translator must produce a text that has the maximum parity with the original text in terms of informatin structure by making morphological and syntactic changes and adjustments. The present study, based on the method of content analysis and relying on Lambreckt's theory, has examined and analyzed Garmaroodi's translation of Shaqshaqieh's sermon.<br /> ساخت اطلاع و نشانداری از جمله مباحثی است که زبانشناسان نقشگرا و به تبعیت از آنان نظریهپردازان ترجمه به آن پرداختهاند. هرگونه جابجایی در عناصر جمله کاربردی متفاوت را برجمله تحمیل میکند. موارد نشاندار در هر زبان، هرچند نسبت به همتایان بینشان خود از تواتر کمتری برخوردارند اما به لحاظ صوری پیچیدهتر و از بار معنایی بیشتری برخوردارند. تغییر ساختار متعارف زبان و ایجاد اسلوبی نشاندار، ممکن است فرآیند ترجمه را با مشکل مواجه کند و نیازمند دقت بیشتر مترجم و شناخت کامل ساختار دو زبان مقصد و مبدا است. زیرا ممکن است دو گزاره به لحاظ ظاهری معنای یکسانی داشته اما به لحاظ ارتباطی و کلامی معانی متفاوتی داشته باشند. درک این موضوع خصوصاً در ترجمه متون دینی از اهمیت بسزایی برخوردار است و مترجم باید با ایجاد تغییر و تعدیلهای صرفی و نحوی، متنی را تولید کند که به لحاظ ساخت اطلاع دارای حداکثر میزان برابری با متن اصلی باشد. پژوهش حاضر بر اساس روش تحلیل محتوا و با تکیه بر نظریۀ لمبرکت، ترجمۀ گرمارودی از خطبۀ شقشقیه را مورد بررسی و تحلیل قرار داده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که مترجم در اکثر موارد، همان ترتیب چینش واژگان در عربی را ملاک ترجمه قرار داده و اغلب موارد نشاندار را به صورت بینشان در فارسی ترجمه کردهاست. هرچند این موضوع به روانی ترجمۀ وی لطمه نزده است اما بدون شک، به انتقال دقیق بخشی از معانی ارتباطی کلام آسیب وارد نمودهاست.https://nab.basu.ac.ir/article_4630_6b0cc9c0d8c83358839e28c30c6b36a0.pdfدانشگاه بوعلی سینافصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه2345-5233103720220522Dating "seven klima" in Nahj al-balagha based on Source and textتاریخگذاری هفتاقلیم در نهجالبلاغه بر اساس منبع و متن4971467010.22084/nahj.2022.26018.2797FAسمانهعزیزی علویجهدکتری علوم و معارف نهجالبلاغه، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانسید محمدمهدیجعفریاستاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانJournal Article20220405This research, based on the method of Dating, examines the origin and evolution of the term "seven climates" among narrations and other ancient sources with two approaches of source and text, and a different view of the historical origin of the view of Dr Pakatchi. It has an envelope. Due to the uniqueness of the hadith, the documentary approach did not help us much in solving the problem, and with more emphasis on the text-based approach, we examined the sources that dealt with the subject of climate week in both general and specialized ways of geography. There are basically two main sources for dividing the land into seven parts: the first seven Persian countries whose translation into Arabic became popular with the term Sab'a al-Aqalim and the second seven Greek climates which were translated into Arabic in the late second and early third centuries AH and Islamic texts found their way. There is evidence to suggest that the term climates of the seven years before the translation of the works of Ptolemy and other Greek scholars, due to cultural-political-commercial relations between Iran and Islam, through Kufa - Imam Ali (AS) Government center-and in writings such as Persian zijs, and especially the familiarity of people like Ibn Muqaffa with the Arabic language, have entered the popular culture of Muslims from the East and bring to mind the Persian discourse for the audience of the words of the Amir al-Mu'minin (AS).این پژوهش، بر اساس روش تاریخگذاری، چگونگی پیدایش و سیر تطوّر اصطلاح «اقالیم سبعه» در میان روایات و دیگر منابع کهن را با دو رویکرد منبع و متن، مورد بررسی قرار داده و در باب خاستگاه تاریخی آن، نظر متفاوتی نسبت به دیدگاه احمد پاکتچی دارد. با توجه به منفرد بودن حدیث، رویکرد اِسنادی کمک شایانی در حل مساله به ما نکرده و با تاکید بیشتر بر رویکرد متن محور، به بررسی منابعی که به موضوع هفتاقلیم به دو نحو عمومی و تخصصیِ علم جغرافیا پرداخته بودند، پرداخته شد. اساساً دو منشأ و سرچشم اصلی برای تقسیم زمین به هفت بخش وجود دارد: اول هفت کشور پارسی که ترجمة آن به عربی با اصطلاح سبعه الاقالیم رواج یافت و دوم هفت کلیمای یونانی که اواخر قرن دوم و اوایل قرن سه هجری به عربی ترجمه شد و به متون اسلامی راه یافت. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد، اصطلاح اقالیم سبعه سالها پیش از ترجمة آثار بطلمیوس و دیگر حکمای یونانی، بهواسطة ارتباطات فرهنگی-سیاسی- تجاری ایران و اسلام، از طریق کوفه-مرکز حکومت امام علی (ع)- و در لابلای نگاشتههایی همچون زیجهای پارسی، و خصوصاً آشنایی افرادی مثل ابن مقفع به زبان عربی، از مشرقزمین وارد فرهنگ عامه مسلمانان شده است و برای مخاطب کلام امیرالمومنین (ع) به نوعی تلقی و گفتمان فارسی را به ذهن متبادر میکند.https://nab.basu.ac.ir/article_4670_74a61b9c96d7751f3e236e92bf27fd4c.pdfدانشگاه بوعلی سینافصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه2345-5233103720220522Parts of the Prophet's life in Nahj al-Balaghaفرازهایی از زندگانی پیامبر(ص) در نهجالبلاغه7393464110.22084/nahj.2022.15060.2784FAقدرت اللهنیازیاستادیار گروه الهیات، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران0000-0001-9429-2064Journal Article20220219The Great men life is the manifestation of their beliefs and perfection. Quran has introduced prophet as a role -model and asked people to follow him. Familiarity with the religious, educational, political, social, economic and military positions of the Prophet is inevitable for building a new Islamic civilization. Imam Ali has indicted to cultural, political and social situations in prophetic mission era. He, also has signified the influence of Islam which led to full-scale revolution in the world and the Arabian Peninsula in particular. This study has analyzed summits of the Prophet's life with regard to Nahjolbalaghe based on analytical and descriptive methods. Furthermore, it came into conclusion that Islamic society should be inspired by prophet’s life to reach happiness, welfare and power.زندگی و سیرة مردان بزرگ الهی، محل تجلّی دانش، باورها و کمالات آنان است. بر این اساس، قرآن مسلمانان را به مطالعۀ قصص و زندگانی انبیا دعوت نموده است و رسول خدا را که انسان کامل و سرآمد انبیا و پیشوای انسانهای وارسته میباشد به عنوان اسوه معرفی کرده و از مردم خواسته که از سیره نورانی او پیروی کنند. آشنایی با مواضع اعتقادی، تربیتی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و نظامی پیامبر برای بنای تمدن نوین اسلامی اجتنابناپذیر است. امام علی (ع) در نهجالبلاغه به مناسبتهای مختلف به شرایط فرهنگی، سیاسی و اجتماعی جامعه جهانی بهویژه عرب جاهلی در عصر بعثت اشاره فرموده و تأثیر اسلام در ایجاد تحول همه جانبه در عالم مخصوصاً در شبهجزیره عربستان را گوشزد نموده است. پژوهش حاضر در صدد است نقش پیامبر در تحولات همه جانبه صدر اسلام و ضرورت استفاده از سیره آن حضرت در زندگی انسان معاصر را توضیح دهد. لذا با استفاده از روش تحلیلی و توصیفی، فرازهایی از تاریخ زندگی و سیرة پیامبر اکرم را از زبان امیرالمؤمنین در نهجالبلاغه مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه رسید که جامعه اسلامی برای رسیدن به سعادت، رفاه، آسایش، اقتدار و تمدن نوین اسلامی، باید سادهزیستی، حسن خلق، حسن تدبیر، عدالت محوری، قانونمداری، قناعت و اعتماد به خدا در زندگی پیامبر را چراغ راه زندگی خود قرار دهد.https://nab.basu.ac.ir/article_4641_a480913c24467fbb9393f42673503108.pdfدانشگاه بوعلی سینافصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه2345-5233103720220522Construction and Psychometric Validation of the Psycho-Political Feeling Security Scale based on Nahj al-Balaghaساخت و بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس احساس امنیت روانی- سیاسی بر اساس آموزههای نهجالبلاغه95114475510.22084/nahj.2022.25931.2790FAحسینمعین ابادی بیدگلیاستادیار گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و الهیات، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران0000000223785774سمیهپوراحساناستادیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایرانJournal Article20220310Nahj al-Balagha is one of the important moral books from the perspective of Shiites in Islam. The present study focused on the construction and psychometric validation of the psycho-political feeling security scale based on Nahj al-Balagha. Accordingly, the qualitative method of content analysis of Nahj al-Balagha was primarily employed to extract the components related to the psychological and political areas of security. After determining the items associated with these components, the experts approved their face and content validities to construct the scale. The whole scale was implemented on a sample of 400 university students after item correction to validate its psychometric properties. According to the results, the scale had reliabilities of 0.85 and 0.96 with the retest method and Cronbach's alpha, respectively. Besides, the results of the factor analysis showed the first-order two-factor structure. Overall, the results of both exploratory and confirmatory factors indicated two explicit factors of political and psychological security. Ultimately, it can be concluded that this scale, with emphasis on Nahj al-Balagha, is a valid Islamic scale to measure the individual's feelings about political and psychological security in various studies.هدف از این مقاله ساخت و بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس احساس امنیت روانی-سیاسی با توجه به کتاب نهجالبلاغه بود. بدینمنظور ابتدا با روش کیفی تحلیل مضمون کتاب نهجالبلاغه، مولفههای مرتبط با حوزههای روانی و سیاسی امنیت استخراج شد و سپس گویههای مرتبط با این مولفهها جهت ساخت مقیاس نوشته و روایی صوری و محتوایی آن با نظر کارشناسان تایید شد. بعد از اصلاح گویهها، کل مقیاس بر روی نمونهای از جامعه دانشجویان به تعداد 400 نفر دانشجو اجرا شد و ویژگیهای روانسنجی مقیاس بررسی شدند. یافتهها نشان داد که میزان پایایی مقیاس با روش بازآزمایی و آلفای کرونباخ به ترتیب 0.85 و 0.96 است و نتایج تحلیل عاملی نشاندهنده ساختار دوعاملی مرتبه اول است. در کل نتایج عاملی اکتشافی و تاییدی هر دو نشاندهنده وجود دو عامل بارز امنیت سیاسی و امنیت روانی هستند. در نهایت میتوان نتیجه گرفت که این مقیاس با تاکید بر کتاب نهجالبلاغه، یک مقیاس اسلامی معتبر و روا جهت استفاده در اندازهگیری میزان احساس فرد نسبت به امنیت سیاسی و روانی در تحقیقات و پژوهشهای مختلف است.https://nab.basu.ac.ir/article_4755_51a34bec060721191500ecbe5183217c.pdfدانشگاه بوعلی سینافصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه2345-5233103720220522Analysis of Shaqshaqiya Sermon by the Critical Discourse Analysis Approachواکاوی خطبۀ شقشقیه با رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی115139426210.22084/nahj.2021.24901.2708FAصدیقهزودرنجاستادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایرانشیریناربطی مقدمدانشآموخته کارشناسی ارشد مترجمی زبان عربی دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایرانJournal Article20210911Critical discourse analysis is an interdisciplinary branch of linguistics which emphasizes the reproduction of social and political power through texts and dialogues, and that studies language for social scientific purposes regarding ideology, power, history, and society on the level of text. Since the critical method considers power relations, it tends to be associated with a kind of social transformation instruction that results from discourse and worldview, and it investigates the hidden power relations and political, cultural, and ideological processes in the text with a critical view through rhetoric, syntax, situational and intertextual and context, and demonstrates discourse contrasts. Shaqshaqiya Sermon is considered an interesting critical discourse considering its important historical points on caliphate and Bay'ah (allegiance). The present research addresses the discourse analysis of Shaqshaqiya Sermon on three levels of description, interpretation and explanation with a descriptive-analytical approach and based on Norman Fairclough's critical discourse model in order to discover how Ali (AS) criticized the performance of the caliphs and the way he criticized the deviations and sufferings of the Islamic society after the demise of the Messenger of God and also how to demonstrate the public allegiance of the people to the Imam in the form of the aforementioned theory and to reveal the relationship between power and ideology in the mentioned discourse. The research results suggest that on the level of description, using the collocation of opposite and synonymous words, figures of speech, speech acts, emphatic declarative sentences, short sentences, and lexical links, the Imam tries to show the contrast between the justice-seeking Alavi discourse and the rival discourse. As on the level of interpretation, by direct and indirect application of the Quranic verses, he tries to explain his knowledge and awareness and his disinterest in the unjust caliphate, and express the vile traits of violators (<em>Nakethin</em>), deviators (<em>Ghasetin</em>), and apostates (<em>Mareghin</em>). On the level of explanation, in addition to preventing the deviant ideology from coming to power again, Ali (AS) tries to provide the ground for the reproduction of authentic Islamic discourse by explaining the historical issues of the caliphate.تحلیل گفتمان انتقادی با رویکرد نوین و گرایش بینرشتهای علاوهبر ساختار و صورت متن، کارکردهای اجتماعی متن را نیز بررسی میکند و با نگاهی انتقادی، روابط پنهان قدرت و فرایندهای سیاسی، فرهنگی و ایدئولوژیک موجود در متن را از طریق بلاغت، نحو و بافت موقعیتی و بینامتنی بررسینموده و تقابلهای گفتمانی را ترسیم میکند. خطبه شقشقیه با توجه به دارا بودن نکات مهم تاریخی در مورد خلافت و بیعت، یک گفتمان انتقادی جالب توجه بهشمار میرود. پژوهش حاضر با رویکرد توصیفی- تحلیلی و براساس الگوی گفتمان انتقادی نورمن فرکلاف، به گفتمانکاوی خطبۀ شقشقیه در سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین میپردازد تا به چگونگی نقد عملکرد خلفا توسط علی(ع) و روش انتقاد آن حضرت از انحرافات و مصائب جامعه اسلامی پس از رسول خدا و نیز به چگونگی ترسیم بیعت عمومی مردم با امام، در قالب نظریۀ یادشده، پیببرد و رابطه قدرت و ایدئولوژی در گفتمان یادشده را آشکار نماید. نتایج پژوهش نشان میدهد در سطح توصیف، امام با استفاده از همنشینی واژگان متضاد و مترادف، صنایع بیانی، کنشهای گفتاری، جملات خبری مؤکّد، جملات کوتاه و پیوندهای واژگانی، سعی در نشاندادن تقابل میان گفتمان عدالتخواه علوی با گفتمان رقیب دارد؛ چنانکه در سطح تفسیر نیز با کاربست مستقیم و غیرمستقیم آیات قرآن، سعی در تشریح علم و آگاهی خویش، بیعلاقگی خود به خلافت ناعادلانه و بیان صفات رذیلۀ ناکثین، قاسطین و مارقین دارد. در سطح تبیین نیز علی(ع) با تبیین مسائل تاریخی خلافت، تلاش میکند ضمن جلوگیری از به قدرت رسیدن مجدد ایدئولوژی انحرافی، زمینه بازتولید گفتمان اصیل اسلامی را فراهم نماید. https://nab.basu.ac.ir/article_4262_a1e4b0a78c045164c26d2c1b20e69c56.pdfدانشگاه بوعلی سینافصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه2345-5233103720220522Criticism of Ghafari's doubts about the text of the Imamate of Ali (AS) in Nahj al-Balaghaنقد شبهات قفاری درباره نص امامت علی(ع) در نهجالبلاغه141163477910.22084/nahj.2022.26101.2803FAاعظمحسین پور اصلدکتری علوم و معارف نهجالبلاغه، دانشگاه پیامنور، تهران، ایرانJournal Article20220415Shia Imamia believes in the necessity of the existence of an imam in all times and considers the clear text to be obligatory for all imams, along with infallibility and according to this view, the text is one of the reasons for proving the imamate, and the imamate is not proven without a miracle, unless there is a text and the arrest of the Messenger (PBUH) on the person of that Imam. In Ghefari's books and based on his documents - which he considers to be taken from authentic Shia sources -, this Shia point of view has been denied in various ways, and among his reasons are a number of the sayings and writings of Ali (a.s.) in Nahj. It is al-Balagha. شیعۀ امامیه معتقد به وجوب وجود امام در همۀ زمانهاست و نص آشکار را در کنار عصمت برای همۀ امامان واجب میداند و بر اساس این دیدگاه نص یکی از دلایل اثبات امامت است و امامت بدون معجزه اثبات نمیشود، مگر با وجود نص و توقیف رسول (ص) بر شخص آن امام. در کتابهای قفاری و بر اساس مستندات وی - که آنها را برگرفته از منابع معتبر شیعی میداند-، این دیدگاه شیعه به شکلهای مختلف انکار شده است و ازجمله دلایل وی تعدادی از گفتهها و نوشتههای علی(ع) در نهجالبلاغه است. پژوهش حاضر بر پایه سیاق کلام در نهجالبلاغه و به روش تحلیلی-توصیفی و با بررسی تاریخی-سندی مستندات قفاری، درصدد برآمد تا میزان اعتبار نوشتههای وی را در موضوع نص مورد بررسی قرار داده و آنها را تحلیل کند. با توجه به بررسیهای بهعملآمده، قفاری همچون دیگر پیشینیان خود و با توجه به نوشتههای آنها، تقطیع و گزینش قسمتی از کلام حضرت را در جهت اهداف خود اصل قرار داده و بدون توجه به سیاق و صدور کلام دیدگاه خود را بیان داشته است. همچنانکه نتیجه تحلیل دیدگاه مخاطبان حضرت، برخلاف گفتههای وی است.https://nab.basu.ac.ir/article_4779_6ec5bfa44f13321be3543a031c3d4969.pdf