دانشگاه بوعلی سینافصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه2345-523393520211122A Reexamination of the Characteristics of Etrat (the Prophet’s household) in Nahj ul-Balaghahبازشناسی سیمای عترت(ع) در نهجالبلاغه118426710.22084/nahj.2021.24001.2644FAناصرقره خانیاستادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایرانعلی حسینغلامی یلقون آقاجدانش آموخته دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایرانJournal Article20210411Etrat Tahere (pure family of the Prophet (peace be upon them)) is one of the invaluable commemorations of the Holy Prophet and among the important issues that can be examined in the words of Imam Ali (pbuh). Knowing and introducing Etrat (peace be upon them) to others and referring to their virtues in Naj ul-Balaghah has a particular importance in Nahj ul-Balaghah and can help Muslims to know Etrat because knowing them and introducing them to others is among the important Islamic duties and any Muslim is to know the Prophet’s executor and successor after knowing Allah the Almighty and the Prophet. Therefore, the present study is an attempt to analyze and recognize the characteristics of the Prophet’s family in Nahj ul-Balaghah using an analytical descriptive method. Considering the extensiveness of the issue, six sermons of Nahj al-Balaghah including sermons numbered 2, 87, 97, 138, 147 and 152 were examined and analyzed as the main framework of the study. The results showed that Imam Ali (pbuh) has referred to the high position of the Prophet’s family in different parts of Nahj ul-Balaghah; these references can be classified under ‘the virtues of the Prophet (pbuh)’, Imam Ali (pbuh), Imam Mahdi (pbuh), Ahl ul-Bait (the household of the Prophet (pbuh)) and the Prophet’s family (peace be upon them). The importance Imam Ali (pbuh) gives to this issue is indicative of the high position of this family in ethical, belief, scientific and political aspects, which shows a real picture of the family, on the one hand, and their legitimacy, on the other. Knowing the Prophet’s family is so important, according to Imam Ali (pbuh), that entering paradise is special to those who know them rightfully and entering the hell is special to those who deny them.عترت طاهره(ع) یکی از دو یادگار گرانبهای پبامبر اسلام(ص) و ازجمله موضوعات مهمی است که میتوان آن را در کلام امام علی(ع) مورد مطالعه قرار داد. شناسایی و شناساندن عترت(ع) و بیان فضایل آنها در نهجالبلاغه از جایگاه حائز اهمیتی برخوردار است که در شناختن عترت(ع)، مسلمین را یاری خواهد نمود. چرا که شناخت عترت و شناساندن آن یکى از تکالیف مهم اسلامى است و هر مسلمانى وظیفه دارد پس از معرفت خداى متعال و پیامبرش، وصى پیامبر(ص) و امام خویش را بشناسد، پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی، به بازشناسی سیمای عترت(ع) در نهجالبلاغه پرداخته است. با توجه به گستردگی موضوع شش خطبه شامل خطبههای 2، 87، 97، 138، 147، 152 بهعنوان پیکره پژوهش مورد مطالعه و تحلیل قرار گرفت. برآیند پژوهش نشان داد که امام(ع) در بخشهای مختلف نهجالبلاغه به جایگاه والای عترت(ع) اشاره فرمودهاند که میتوان آن را در عناوین: خصایص پیامبر (ص)، امام علی (ع)، امام مهدی (عج)، اهلبیت و عترت(ع) دستهبندی نمود. اهتمام امام(ع) به این موضوع نشانگر عظمت جایگاه آنان از جنبههای مختلف اخلاقی، اعتقادی، علمی، سیاسی است که از سویی چهره واقعی عترت(ع) را نشان میدهد و از سوی دیگر حقانیت آنها را بیان میکند. اهمیت شناخت عترت(ع) در کلام امام(ع) تا جایی است که ورود به بهشت منحصر به کسانی است که آنها را به حق بشناسند و ورود به دوزخ سزاوار کسانی که آنان را انکار کنند.https://nab.basu.ac.ir/article_4267_e3a101f1300bdb4f1116ecb21f93b690.pdfدانشگاه بوعلی سینافصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه2345-523393520211122A cognitive analysis of various imaginary schemas of proverbs in Nahj al-Balaghahتحلیل شناختی اقسام طرحوارههای تصوّری امثال در نهجالبلاغه1935413210.22084/nahj.2021.23986.2643FAعلی اصغرشهبازیاستادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایرانعلیرضاشیخیاستادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایرانJournal Article20210405The variety of parables and parable-like stories of Nahj al-Balaghah is of great significance from a stylistic and linguistic point of view, along with the religious, educational and moral functions such stories serve. The effectiveness of these literary genres is evident in their richness of themes, creating images, highlighting meaning, and showing the cultural and intellectual identity of the time. These seemingly short and independent phrases are semantically related to the other elements of the text, whose literary and cultural meaning could be analyzed through cognitive semantics. The present study applies a cognitive analysis of the types of imaginary schemas of these concise expressions in Nahj-al-Balaghah. To fulfill this aim, the selected proverbs were analyzed based on the model presented by Evans and Hans. The results indicate the existence of schemas of space, force, containment, balance, and locomotion, among which the schemas of space and containment were significantly frequent. There is a direct relationship between the frequency of imaginary schemas and the rate of animal names, elements of nature, human activity, and human organs in these parables. Addition of space and locomotion to these abstract phenomena leads to more effective communication and greater understanding of such concepts.تنوّع مثلها و مثلوارههای نهجالبلاغه در کنار کارکردهای دینی، تربیتی و اخلاقی، از منظر زبانشناسی شناختی اهمیتی برجسته دارد. اثربخشی این گونههای ادبی، در رسایی مضمون، آفرینش تصویر و برجستهسازی معنا، آشکار بوده و هویت فکری و فرهنگی آن روزگار را به نمایش میگذارد. الگوهای سازنده بسیاری از این امثال، جایگاهی مفهومی در اندیشه داشته و براساس طرحوارهها و فضاهای ذهنی شکل یافتهاند. در پژوهش حاضر طرحوارههای تصوّری امثال در نهجالبلاغه، با تکیه بر الگوی ایوانز و گرین، مورد تحلیل قرار گرفت. معیار گزینش این امثال، مبتنی بر کتاب «<strong>الامثال و الحکم المستخرجه من نهجالبلاغه</strong>» غروی بوده است. یافتههای جستار حاضر حاکی از توصیف ملموس و حسی بسیاری از مفاهیم ذهنی و انتزاعی در برابر ذهن ساده عرب آن دوره بوده است. مصادیق فراوانی از طرحوارههای فضا، نیرو، ظرفبودگی، توازن، جابجایی، و غیره، برای مفهومسازی پدیدههای مجرد بهکاررفته است که در این میان طرحواره ظرفبودگی، فراوانی قابلتوجهی نسبت به دیگر اقسام دارد. در این امثال، رابطه مستقیمی بین بسامد طرحوارههای تصوری و میزان کاربرد اسامی حیوانات، عناصر طبیعت و فعالیت انسانی و اعضای بدن انسان، وجود دارد که موجب ارتباط مؤثرتر و درک بیشتر مفاهیم مجرد گشته است.https://nab.basu.ac.ir/article_4132_a4c3b1c193737166fa327d42e2e09c86.pdfدانشگاه بوعلی سینافصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه2345-523393520211122Thematic Analysis of The Political Actions of Rulers in Nahj al-Balaghaتحلیل مضمونی کنشهای سیاسی حکمرانان در نهجالبلاغه3754413310.22084/nahj.2021.23637.2618FAحسینمعین ابادی بیدگلیاستادیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران0000000223785774Journal Article20210209The actions of the elites governing the formal structure of power are important issues in political science, and the theoretical knowledge of politics is four aspects of government, including public, private, ideological and repressive. The purpose of this article is to identify the political actions of the rulers in Islamic and Shiite thoughts. The Islamic discourse of the government and the political actions of the ruling elites can be retrieved from the bio political experience of Imam Ali and its codification in Nahj al-Balagha. Qualitative content analysis method was used to examine the text. The findings showed that five political actions such as economy policy- making, peaceful method of dispute resolution, national security, consultation with others and informed about country and actions within the framework of religious ethics are important.کنشهای نخبگان حاکم بر ساختار رسمی قدرت از موضوعات مهم در دانش سیاسی است و یافتههای دانش نظری علوم سیاسی بر وجوه چهارگانه دولت شامل وجه عمومی، خصوصی، ایدئولوژیک و وجه سرکوب یا اجرای قوانین حکایت دارد. مسئله موردنظر این مقاله شناسایی کنشهای سیاسی حاکمان در اندیشه اسلامی و تشیع است. گفتمان اسلامی دولت و کنشهای سیاسی نخبگان حاکم از تجربه زیست سیاسی امام علی(ع) و مدون شدن آن در کتاب نهجالبلاغه قابل بازیابی است. شناخت کارکردهای نخبگان سیاسی در چارچوب دولت اسلامی از اهداف این مقاله است و سؤال اصلی پژوهش شناسایی انواع کنشهای سیاسی حکمرانان از دیدگاه نهجالبلاغه است. روش تحلیل مضمون کیفی برای بررسی متن مورداستفاده قرار گرفت و یافتههای پژوهش نشان داد امام علی(ع) پنج مضمون فراگیر کنش سیاسی نخبگان حاکم را در سیاستگذاری اقتصادی، استفاده از روشهای صلحآمیز حلوفصل اختلافات، حفظ امنیت امت اسلامی، رایزنی و مشورت با دیگران و اشراف اطلاعاتی نسبت به اوضاع کشور و کنشهای سیاسی در چارچوب اخلاق دینی مدنظر دارد.https://nab.basu.ac.ir/article_4133_08723eb34dfabc91898a3e642a6b1171.pdfدانشگاه بوعلی سینافصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه2345-523393520211122A stylistic reading of scripture 221 and 69 the name of the Nahj al-Balagha Based on the grammatical soundخوانش سبکشناختی خطبۀ 221 و نامۀ 69 نهجالبلاغه بر پایۀ صدای دستوری5572426810.22084/nahj.2021.22569.2537FAسید اسماعیلحسینی اجداد نیاکیدانشیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایرانمهرانگیزخدابخش نژادمدرس مدعو، گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایرانJournal Article20201018The syntax of a passive text differs dramatically from that of an active text because of the type of sentences (noun and verb) and the type of verbs used (plural, necessary, known, unknown, etc.) and how they are used. They are different in each. A stylist, by analyzing these things, can discover the speaker's point of view through his words. Light grammatical voice is one of the syntactic layer variables that help him to achieve this goal. The grammatical voice describes the state of the participant (active, passive, etc.) during the event or the state of the current process. Active and passive sounds are the most common grammatical sounds in most languages. This research uses descriptive-analytical method to investigate the two voices mentioned in verse 221 and the letter of Nahj al-Balagha. The results of the study show that in passage 221 which deals with the expression of human states on the eve of death and in the limbo world, the passive grammatical voice has a higher frequency, but in letter 69 that Prophet Ali (pbuh) as leader and ruler of society Islam, spelled it out in the form of a code of ethics to its government agents, has a more active voice. The passage of the passive voice in the sermon reflects the compulsive and enforced view of the Imam (AS) against the mysterious phenomenon of death. It is worth noting that the context and context of the text and its subject play an important role in determining the type of grammatical sound.نحو یک متن منفعل با نحو یک متن فعّال تفاوت چشمگیری دارد؛ زیرا نوع جملهها (اسمیه و فعلیه) و نوع افعال بهکار رفته (متعدّی، لازم، معلوم، مجهول و...) و نحوۀ بهکارگیری آنها در هرکدام، متفاوتِ از دیگری میباشد. یک سبکشناس با واکاوی امور مزبور میتواند دیدگاه و اندیشۀ گوینده را از خلال گفتههای او کشف نماید. <em>صدای دستوری سبک</em>، یکی از متغیّرهای لایۀ نحوی است که وی را برای دستیابی به هدف مذکور، یاری میرساند و حالت شرکتکنندگان را بههنگام رخداد یا حالت فعل در فرآیند فعلی تبیین مینماید. <em>صدای فعّال</em> و <em>صدای منفعل</em> معمولترین صداهای دستوری، در غالب زبانها است. این پژوهش با بهرهگیری از روش توصیفی- تحلیلی میکوشد تا به بررسی دو صدای مذکور در خطبۀ 221 و نامۀ 69 نهجالبلاغه بپردازد. در باب انگیزۀ اصلی انتخاب خطبۀ 221، باید گفت که این خطبه، تأثیرگذارترین خطبۀ نهج البلاغه پیرامون مرگ و حالات مردگان است. دقت بالای حضرت علی(ع) در گزینش کلمات و واژگان مناسب با موضوع جوی کاملاً سرد، بیروح و منفعل را بر سرتاسر خطبه حاکم نموده که با صدای دستوری منفعل کاملاً مطابقت دارد. از سوی دیگر، خطبه ها و نامههایی که صدای دستوری فعال دارند، به وفور در نهجالبلاغه یافت میشوند که نامۀ 69 بدینمنظور انتخاب شد. نتایج نشان میدهد که در خطبۀ 221 که به بیان حالات آدمی در آستانۀ مرگ و در عالم برزخ پرداخته، صدای دستوری منفعل از بسامد بیشتری برخوردار است؛ امّا در نامۀ 69 که حضرت علی(ع) بهعنوان حاکم جامعۀ اسلامی، آن را در قالب منشور اخلاقی به کارگزاران حکومتی خود املا نموده، صدای فعّال نمود بیشتری دارد. غلبۀ صدای منفعل، نشانگر دیدگاه قهرآمیز امام(ع) در مقابل پدیدۀ اسرارآمیز مرگ است. نکتۀ قابل توجّه در این میان آن است که بافت و فضای متن و موضوع آن، نقش بهسزایی در تعیین نوع صدای دستوری ایفا میکند.https://nab.basu.ac.ir/article_4268_fbb4a094c15ec33be1aa525bb0a9b221.pdfدانشگاه بوعلی سینافصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه2345-523393520211122Ethical politics or political ethics in Nahj al-Balaghah: the possibility or refusalسیاست اخلاقی یا اخلاق سیاست در نهجالبلاغه: امکان یا امتناع7392414710.22084/nahj.2021.23623.2614FAیوسففتحیاستادیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایرانJournal Article20210201The relationship between ethics and politics is one of the important issues in the history of political thought. Here is the fundamental question: “Is power and It's retention Important?”vice versa“Are values and moral principles important?”<br />This article examines the approach of Imam Ali( p.h) to this issue on the documentary-analytical method in Nahj al-Balaghah. The scope of study is all sermons, letters, and sayings which have a political and ethical themes.<br />Research findings show that justice, freedom, rights and law are fundamental values in Alavi government and critical thinking, power controlling, collective rationality, tolerance and public awareness are of the important factors in providing these components.In contrast, oppression, despotism, and arbitrary behaviors are anti social and political values. the most important contexts of them are: flattery, power abuse, oppression, poverty of knowledge, and irrationality.<br />The final conclusion of this study consist of these statements: 1. The improvement of the relationship between state and people and the political and social stability depend on the realization of the first parts of these dualities.2. The negative aspects of these dualities, threaten and destabilize the society.3. The goal of the government should be improving moral principles.4. The use of collective rationality and human experience in governance are of the fundamental principles. 5. The victory of immoral politics is a sign of the destruction of politics and society.<br /> رابطه اخلاق و سیاست از مسائل مهم تاریخ اندیشه سیاسی است. سؤال اساسی این است که آیا قدرت و حفظ آن اصالت دارد، یا ارزشها و اصول اخلاقی مهم هستند و سیاست، ابزار تأمین آنها است؟ این مقاله، جهتگیری امام علی(ع) در برابر این مسئله را براساس روشتوصیفی- تحلیلی در نهجالبلاغه با رویکرد جامعهشناختی بررسی کرده است. قلمرو تحقیق، خطبهها، نامهها وکلماتی است که وجه سیاست و اخلاق دارند. یافتههای تحقیق نشان میدهند که در عرصه حکومتداری، اجرای عدالت، آزادی، احقاق حقوق و قانونگرایی، اصول اساسی سیاست اخلاقی در دولت علوی هستند. تفکر انتقادی- آگاهی، ضابطهمندی قدرت، عقل جمعی، دوراندیشی و مدارا، شیوههای مهم تأمین این مؤلفهها هستند، در مقابل، ظلم، استبداد، تضییع حقوق و رفتارهایسلیقهای، همگی ضد ارزش در سیاست اخلاقی هستند و مهمترین زمینه آنها، چاپلوسی، اطلاق قدرت، استبدادرای، عجله، خشونت، فقر دانش و عقلگریزی هستند. نتیجه<strong> </strong>پژوهش نشاندادکه: 1- بهبود و ارتقای رابطه دولت و مردم و ثبات سیاسی و اجتماعی وابسته به تحقق ارزشهای سیاست خلاقی است. 2- ضد ارزشها، جامعه را دچار آشفتگی و بیثباتی میکند 3- هدفگذاری دولت باید رعایت اصول اخلاقی باشد. 4- استفاده از عقلانیت جمعی و تجارب بشری در حکومتداری، مهم است. 5- پیروزی سیاست غیراخلاقی، نشانه انحطاط سیاست و جامعه است.https://nab.basu.ac.ir/article_4147_9b919529049a5b774b2ef135b5dc8530.pdfدانشگاه بوعلی سینافصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه2345-523393520211122A Comparative study of self-scrutiny Principles From the perspective of Imam Ali and Attarمطالعة تطبیقی مبانی معرفت نفس از منظر امام علی(ع) و عطار93110426910.22084/nahj.2021.21233.2447FAزهراحسینیاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه جهرم، فارس، ایرانJournal Article20200311Self, or the truth of man, has different aspects of being has always been investigated in the religion and mysticism. The religious teachings are the exact criterion for the definition of humanity; because it has been considered all aspects of his being and taught man the right way of life. This article which has been done by a descriptive analytical method, the aim was to study one of the most important epistemological topics in the field of religion and mysticism, namely self-scrutiny in Nahj-ol-Balaghe and Attar's couplet-poems. Much of the epistemological topics has been affected by the religion because he grows in the Islamic culture. In Attar's words like imam Ali's words in Nahj-ol-balaghe. The findings of the study show that Attar, like Imam Ali attributes human authenticity to the spiritual dimension of man, which is in essence opposed to the Physical body. In the struggle between the human spirituality and his corporeality, the extent of one's humanity becomes apparent. In Nahj-ol-Balaghe, this humanity is referred to as the heart, and Attar calls it the pure soul. It is essential for human heart health to know the path to perfection and to know what helps or disables it. Also these works believes that contemplation and God's saints are as development and perfection factors and ego, Satan and world are the main obstacles to human perfection.نفس یا همان حقیقت انسان دارای ساحتهای مختلف وجودی است که همواره در دین و عرفان به آن توجه شده است. آموزههای دینی میزان و محکی دقیق برای تعریف حقیقت انسان است؛ زیرا همة جوانب وجودی او را در نظر گرفته و راه و شیوة صحیح زیستن را به انسان آموخته است. هدف از این پژوهش که به روش توصیفی – تحلیلی سامان یافته، آن است که یکی از مهمترین مباحث شناختشناسی حوزة دین و عرفان یعنی معرفت نفس در نهجالبلاغه و مثنویهای عطار واکاوی شود. با توجه به اینکه عطار در فرهنگ اسلامی بالیدهاست، در عمدة مباحث معرفتی از متن دین متأثر شدهاست و از این حیث با نهجالبلاغه که کلامِ قرآن ناطق است، بسیار شبیه است. عطار همانند حضرت علی(ع) اصالت انسان را مربوط به بعد روحانی او میداند که با جسم مادی از لحاظ ماهوی در تقابل است. در کشاکشی که بین روحانیت انسان و جسمانیت وی صورت میگیرد، میزان انسانیت فرد هویدا میشود. در نهجالبلاغه از این انسانیت با عنوان قلب یاد میشود و عطار، جان پاک را نشان انسانیت انسان میداند. برای سلامت قلب انسانی ضروری است که انسان راه کمال خویش را بشناسد و عوامل یاریرسان و موانع راه را تشخیص دهد. این آثار، تفکر و اولیای الهی را در جایگاه عوامل رشد و کمال نفس انسان معرفی میکنند و از تثلیث نفس اماره، شیطان و دنیا در جایگاه موانع اصلی کمال انسان یاد میکنند.https://nab.basu.ac.ir/article_4269_b6f9751ef922a1eed1b2f8ff093a8ed6.pdfدانشگاه بوعلی سینافصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه2345-523393520211122Components of achieving transparency in government from the perspective of Imam Ali (as) in Nahj al-Balaghahمؤلفههای تحقق شفافیت در حکومت از دیدگاه امام علی(ع) در نهجالبلاغه111127427010.22084/nahj.2021.23147.2590FAسیدحسنحسینیاستادیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایرانJournal Article20201217One of the most important principles and one of the basic components in Islamic government is the issue of transparency. Transparency is a category that strengthens the relationship between government and individuals in society. The roots of the concept of transparency can be found in the Alawite teachings, especially during the short period of his rule; Because he considered transparency in the government a necessity. Therefore, in this research, this issue has been the basis of analysis from the point of view of Imam Ali (as) in Nahj al-Balaghah and has been explained according to the designed conceptual framework that he believes in order to achieve this realization and principle in governance. That the ruler and ruler of the Islamic society should use tools such as honesty and frankness with the members of the society under any circumstances; Legalism and the rule of law; Kindness and tolerance towards the members of the society and avoiding violence, and avoiding artificial behavior and modesty. Society is full of perfection and happiness.یکی از اهرمهای مبارزه با فساد در سیستم حکومتی، شفافیت است. شفافیت مقولهای است که در جهت تقویت رابطه حکومت با شهروندان، یک حرکت اساسی در بهبود سیاستگذاری قلمداد میشود. امام علی(ع) برای شفافیت چنان جایگاهی قائل است که وجود آن را در حکومت امری ضروری قلمداد میکند. میتوان گفت این نوع نگاه در بین رهبران تاریخ پرفرازونشیب جوامع انسانی بینظیر است. هدف پژوهش حاضر، کشف مؤلفههای تحقق شفافیت در حکومت با استناد به فرمایشات آن امام همام در نهجالبلاغه بوده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که از دیدگاه امام علی(ع) در نهجالبلاغه، ارائه اطلاعات و اخبار حکومتی به مردم، نظارت و کنترل در امور حکومتی،<strong> </strong>پاسخگوئی و مسئولیتپذیری، مشورت و عدم تکیه بر افکار فردی، حضور در اجتماع و ارتباط صمیمی با مردم، ازجمله مؤلفههای تحقق شفافیت در حکومتاند که حاکم و کارگزاران حکومتی باید از آنها بهرهجویند؛ تا بسترهای فساد و رانت از جامعه رخت بربندد و آرامش بر جامعه حاکم شود و زمینه مشارکت حداکثری برای رشد و آبادانی جامعه فراهم شود و جامعه سیری بهسوی کمال و سعادت پیدا کند.https://nab.basu.ac.ir/article_4270_6cd77e011e61e3e9a76e1014fa98df80.pdf