دانشگاه بوعلی سینافصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه2345-523352020180121The Explanation of spiritual health from Imam Ali(AS) point of viewاحصا و بررسی روشهای تعمیق سلامت معنوی از دیدگاه امام علی(ع)118211510.22084/nahj.2017.10279.1582FAاکبرصالحیاستادیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی، تهران.0000-0003-3982-3269سلمانرضوانخواهدانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی، تهران.0000000203553909Journal Article20160609One of the methods for communities to get the core concept of health is spiritual health. The use of this power can Protect people from Many diseases and mental health problems and Result of psychological security and peace- as one of the psychology aims- And finally keep the community healthy and spiritual health is the Result of the Beliefs and the relationship between man and his Creator, so to say, the concept of spiritual is Knowing the Creator, loving him and trying to achieve his highest status. According to what was said, studying of these factors is essential. Because spiritual health in the Imam Ali (AS) has top holder and can be constructive for today society, therefore the goal of the present article presenting methods for Deepen the spiritual health among people, from the view of Imam Ali (AS). Method of research is descriptive - analysis, tool research is plug and data analysis is Qualitative analysis. Research findings shows that there are two approach for spiritual health: vertical spiritual health and horizontal spiritual health. Overall Counting and checking five methods for horizontal spiritual health and five methods for vertical spiritual health that some of them are: Invite to the faith, Recommend to the fear and hope, Continence and Forgiveness.یکی از راههای رسیدن جوامع به مفهوم اصلی سلامت، برخورداری از سلامت معنوی است. سلامت معنوی قادر است فرد را در برابر بسیاری از بیماریها و مشکلات روانی مصون نگه داشته و امنیت و آرامش روحی و روانی را به وی اعطا کند و در نهایت جامعه را سالم نگه دارد. سلامت معنوی ناشی از اعتقادات و ارتباط انسان با خالق خود است؛ لذا میتوان گفت، مفهوم سلامت معنوی، شناخت خالق، دوست داشتن او و تلاش برای دست یافتن به مقام قرب اوست. هدف مقالۀ حاضر ارائۀ روشهایی برای تعمیق سلامت معنوی در افراد، از دیدگاه امام علی(ع) است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و از نوع تحلیل محتوای کیفی و قیاس نظری است. ابزار پژوهش فیشبرداری بوده و پس از جمعآوری دادهها، نتایج به شیوة کیفی تحلیل گردید. یافتهها نشان میدهد که سخنان امام علی(ع) دارای ظرفیتهایی برای احصاء روشهای تعمیق سلامت معنوی در دو بعد عمودی و افقی بوده که مطابق با طرح طبقهبندی بوی وین بهعنوان یک رویکرد مدنظر در این مقاله، میتواند قابلیتهایی را برای احصاء این روشها در این دو بعد فراهم کند. نتایج بهدست آمده در هر دو بعد عمودی و افقی سلامت معنوی از منظر امام(ع) منجر به پنج روش و یک الگوی مفهومی گردید که برخی از روشهای احصاء شده عبارتاند از: روش دعوت به ایمان، توصیه به خوف و رجا، خویشتنداری، عفو و گذشت و پرهیز از دنیاپرستی.https://nab.basu.ac.ir/article_2115_e63b87320dc2fba803117fa21b6203aa.pdfدانشگاه بوعلی سینافصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه2345-523352020180121On the effectiveness of Hamam's sermon on behavior attitude and World-view of the Hamedan shahid Bahonar compus of Farhangian university teacher-studentsبررسی میزان اثربخشی دورههای تفسیر خطبۀ همام در رفتار، نگرش و جهانبینی دانشجو معلمان پردیس باهنر دانشگاه فرهنگیان همدان1931211610.22084/nahj.2018.14021.1865FAنعمت الهبه رقممدرس موظف دانشگاه فرهنگیان همدانموسیعبادیاستادیار دانشگاه فرهنگیان تبریزجلالسبحانیکارشناس ارشد اخلاقJournal Article20170624Background and purpose: Measuring and evaluating of the effectiveness of training courses, is one of the key and most challenging tasks of the educational system in all organizations and type of general- specialist education. The need for planning and investing in order to strengthen and enhance the spirituality of the students for reaching to perfection is clear for anyone. So, considering the importance of the influence of religious issues on the attitudes and behavior of individuals, we need to search the effectiveness of insightful enlightenment courses for increasing teacher-students’ motivation and their interest which help us to evaluate their behaviors. This research work was conducted with the aim of determining the level of teacher- students’ knowledge of their world view. <br />Research methodology: In this quantitative research a pilot study with post- test and pre-test, for which two types of questionnaires with acceptable validity have been used. The first questionnaire refers to the initial behavior of individuals before starting the course and the second one was related to final behavior the participant after the course completed. The sample size was 70 teacher-students which were selected by simple random sampling method. After seven sessions related to Mottaghin sermon of Nahj al-Balaghah, the second questionnaire was filled by participants. Collected data analyzed using statistical indices such as mean, standard- deviation, correlation, multi- variables analysis of variance. Statistical community is female teacher -students of the Hamedan Province Shahid Bahonar campus of Farhangian university in 1395. The research result show that there is significant difference between pre and post test results.سنجش و ارزیابی اثربخشی دورههای آموزشی یکی از کلیدیترین وظایف نظام آموزش در انواع آموزشهای عمومی- تخصصی بهشمار میرود. ضرورت برنامهریزی و سرمایهگذاری در راستای ارتقای معنویت دانشجویان برای رسیدن به سرحد کمال بر کسی پوشیده نیست؛ بنابراین با توجه به اهمیت تأثیر متون دینی بر رفتار و نگرش افراد، برای اطمینان یافتن از میزان اثربخشی برگزاری کلاس های بصیرتافزایی بر افزایش انگیزه دانشجو معلمان برای شرکت در چنین دورههایی لازم به نظر میرسد پژوهشهایی انجام پذیرد تا بتوان رفتارهای مورد توقع را آزمود. این پژوهش با هدف تعیین میزان دانشافزایی دانشجو معلمان نسبت به جهانبینی آنها انجام گرفت. در این پژوهش کمّی به کمک دو نوع پرسشنامه با روایی قابل قبول یک بررسی آزمایشی بر روی 70 نفر از دانشجو- معلمان پردیس شهید باهنر دانشگاه فرهنگیان در طول یک ترم انجام گرفته است. دادههای بهدستآمده از جامعة آماری با شاخصهای آماری چون میانگین، انحراف معیار، همبستگی و تحلیل واریانس چند متغیری در بوتة نقد و تحلیل قرار گرفتهاند و بر اساس شاخصهای آمار توصیفی از قبیل جدول، تعداد و درصد. دادهها نیز بررسی شدهاند. نتایج پژوهش با دو آزمون t زوجی و بنفرونی مورد تحلیل قرار گرفته است. یافتههای تحلیل واریانس با اندازهگیری مجدد نشان میدهد که میان برگزاری دورههای معرفت افزایی و تغییر رفتار، نگرش و جهانبینی دانشجو معلمان رابطة بسیار معناداری وجود دارد. نتایج حاصل از پژوهش نشانگر این است که درصد قابل توجهی بین میانگین جهانبینی اولیه و ثانویه دانشجویان وجود دارد و میتوان با مقایسة تأثیر دو سنجه بر متغیرها نتیجه گرفت که دورة آموزشی بر جهانبینی دانشجویان تأثیر معناداری داشته است.https://nab.basu.ac.ir/article_2116_eb4f043a29ee098d82f4c68fbcd64953.pdfدانشگاه بوعلی سینافصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه2345-523352020180121Psychological Operation techniques of Imam Ali (AS) against enemies: Case Study: sermons of Nahjul balaghaتکنیکهای عملیات روانی امام علی(ع) در رویارویی با دشمنان مطالعۀ موردی خطبههای نهجالبلاغه3351211710.22084/nahj.2017.12382.1737FAمیثمفرخیاستادیار گروه مطالعات فرهنگی دانشکده رفاه تهران.امینشهبازیدانشجوی کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع).Journal Article20161228The purpose of this research is to identify the techniques of psychological operations of Amir al-Mu'minin (AS) in confrontation with enemies. The results of this study indicate that Imam Ali (AS) have used 5 techniques of psychological operation including encouragement,demoralization,intimidation, comparison and suggestion.In the encouragement technique, he draws the evil face of the false wing, in addition to expression of divine help and description of the results of jihad. He is trying to motivate and encourage the mujahidin. Imam ali(AS) uses the intimidation technique versus common views in this field seeking to use the intimidation technique to lead the armies to the right. Imam used the suggestion technique in two categories: the induction of devil and enemy troops and induction of non-Islamic behavior of the audience in order to guide their followers. In the comparison technique, using the comparison of the world and the past, he seeks to reveal the reality of the worldly and the past to audience. According to the reviews and analyzes done, in author’s opinion, the...technique like the technique, is one of the techniques that have been cited in this article. In this technique, they not only do not intend to eliminate the will and determination of the army, but seek to strengthen it, so that the title of criticism with regard to the Islamic context can be presented for this technique. Finally, considering the results of the research, the definition of psychological operation has also been reviewed.هدف این پژوهش شناسایی تکنیکهای عملیات روانی امیرالمؤمنین(ع) در رویارویی با دشمنان است. تلاش بر آن بوده تا با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی خطبههای نهجالبلاغه مورد تحلیل قرار گیرند. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که امام علی(ع) از پنج تکنیک عملیاتروانی اعم از تشجیع، نکوهش، خشیت، مقایسه و القا استفاده نمودهاند. ایشان در تکنیک تشجیع ضمن ترسیم چهرۀ شیطانی از جناح باطل، با بیان امداد الهی و توصیف ثمرات جهاد، تلاش بر انگیزش و تشویق مجاهدان دارند. امام علی(ع) با بهرهگیری از تکنیک خشیت برخلاف دیدگاههای رایج در این حوزه بهدنبال این است که از خشیت در راه هدایت سپاهیان به سمت حق بهره گیرد. امیرالمؤمنین از تکنیک القاء در دو مقولۀ القاء آمیختگی شیطان و سپاه دشمن و القاء رفتار غیراسلامی مخاطب در راستای هدایت یاوران خود بهره گرفتهاند. در تکنیک مقایسه ایشان با استفاده از مقایسۀ دنیا و آخرت درصدد آن هستند که واقعیت اعمال دنیوی و اخروی را به مخاطبان نشان دهند. با توجه به تحلیل انجام شده از نظر نگارنده تکنیک نکوهش همانند تکنیک خشیت، از جمله تکنیکهایی میباشد که در این مقاله احصا گردیده است. ایشان در راستای این تکنیک نه تنها قصد زایل کردن اراده و عزم سپاهیان را ندارند بلکه بهدنبال تقویت آن میباشند که عنوان نکوهش را با توجه به زمینۀ اسلامی میتوان برای این تکنیک ارائه نمود. در نهایت با توجه به نتایج پژوهش تعریف عملیات روانی نیز مورد بازبینی قرار گرفته است.https://nab.basu.ac.ir/article_2117_3cd2743961b3d871bd502be606956ad1.pdfدانشگاه بوعلی سینافصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه2345-523352020180121Manifestation of Forgrounding in Imam Ali's 45th Letter of Nahjul Balaghaجلوههای برجستهسازی در نامة 45 نهجالبلاغه5369211810.22084/nahj.2017.12973.1776FAعلیخضریاستادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه خلیجفارس، بوشهر.عباسمحدثی نژاددانشآموخته کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی دانشگاه خلیجفارس، بوشهر.nullJournal Article20170208Forgrounding is one of the important Formalistic terms which means a diversion from the normal and automatic languagage. Formalists believe that the normal lnguage has missed its freshness. Therefore the writer should deviate from normal language to make it attractive and less tedious. They define the forgrounded languageas as a language which turns away from.any normality and regularity.This breaching of language is seen in two realms, consisting of "deviation" and "extra regularity". Formalists conceive extra regularity as any addition to the rules of normal language which is the main point for harmony and rythym. They also define deviation as breaking the rules and regulations of language which leads to composing poetry. Imam Ali's 45th advisory letter contains multiple literary terms that can be surveyed based on forgrounding theory. <br /> This thesis using descriptive – analytic method surveys forgrounding techniques in Imam Ali's letter and shows different kinds of forgrounding and extra regularity and focuses on the relation between these literary terms and Imam Ali's concepts. The thesis shows that Imam Ali has forgrounded his ideas using rhythmical pattern like repetition, pun and internal rhyme. He also has used extra regularity in his letter by succesion, similie, metaphor and kenning and aimed to attract the readers to understand his ideas.«برجستهسازی» بهعنوان یکی از اصطلاحات مهم مکتب ادبی فرمالیستی، به معنای عدول از زبان عادی و خودکار است. بنیانگذاران و پیروان این جنبش بر این اعتقادند که زبان معمولی و معیار، زیباییها و طراوت خود را از دست داده است؛ بنابراین برای ایجاد جذابیّت باید از زبان معیار و کلیشهای فاصله گرفت و سخن را از حالت یکنواختی خارج و آن را برجسته نمود. آنان سخنی را برجسته میدانند که دارای انحراف از هنجارهای معمولی زبان باشد و این هنجارشکنی را نیز در دو حوزة قاعدهافزایی و قاعدهکاهی میبینند که از طریق بهرهگیری هنرمندانه و هدفمندانه از آرایههای لفظی و معنوی حاصل میشود. نامة نصیحتگرانة 45 نهجالبلاغه بهدلیل بهرهمندی از آرایههای مختلف ادبی، بهطور کامل در چهارچوب نظریّة برجستهسازی قابل واکاوی است.<br /> در این پژوهش بر آنیم با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی انواع شگردهای برجستهسازی در نامة مذکور بپردازیم. هدف این پژوهش کشف شیوههای مختلف قاعدهافزایی و قاعدهکاهی و نیز درک ارتباط بین شگردهای ادبی با مفاهیم مدّ نظر امام(ع) است. واکاوی این متن نشان میدهد حضرت(ع) در حوزة قاعدهافزایی با بهکارگیری عوامل موسیقیسازی همچون گونههای مختلف تکرار و نیز استفادة بهجا از جناس و سجع، سخنِ خویش را برجسته ساخته است. در حوزة قاعدهکاهی نیز با بهرهگیری از محور جانشینی، بیشتر از قاعدهکاهی معنایی مانند تشبیه، استعاره و کنایه استفاده کرده است. هدف حضرت(ع) از این آرایههای ادبی نیز جلب توجّه و تمرکز مخاطب بر کلام و هدایت وی برای درک معنای مدّ نظر میباشد.https://nab.basu.ac.ir/article_2118_31418de98ff5a52b23eba4e19e5d3585.pdfدانشگاه بوعلی سینافصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه2345-523352020180121Method of coping with coup in Nahj ul-Balagha with a focus on the Jamal companionsروش مقابله با کودتا در نهجالبلاغه با محوریت حرکت اصحاب جمل7187211910.22084/nahj.2018.11916.1705FAعلیحاجی خانیاستادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرّس، تهران.سعیدجلیلیاندانشآموخته کارشناسی ارشد رشتهی علوم قرآن و حدیث.Journal Article20161112Jamal companions' movement is known as the first political movement that aimed to overthrow the Islamic regime at that time i.e. at the time of Imam Ali’ Regime. This political move nowadays considered as a coup which formed by Ayesha, Talha and Zubayr. On the other hand, the Imam Ali (as) in Nahj ul-Balagha addressed and described the war of al-Jamal. Therefore, this article, with using descriptive-analytic methods and focusing on Nahj ul-Balagha, is going to review that how the Imam Ali (as) deal with the coup the war of al-Jamal. In this context, the following items have been negotiated and analyzed: recognizing the companions of the Jamal and their actions in the face of Imam (AS), the symbol of murder and plunder and war, coping strategies of Imam Ali (A.S) with them such as dealing with the requirements of Sharia and Islamic politics, explaining the motives about it and how to engage in the negotiation and entry requirements to the battle of Jamal.حرکت اصحاب جمل بهعنوان اولین حرکت سیاسی درون نظام اسلامی شناختهشده است که با هدف براندازی حاکمیت وقت یعنی حکومت حضرت علی(ع) صورت گرفت. این حرکت سیاسی با توجه به طرحهای سیاسی امروز نوعی کودتا بهشمار میرود که توسط عایشه، طلحه و زبیر شکل گرفت. از طرفی امام علی(ع) در نهجالبلاغه به موضوع واقعه جمل پرداخته است که میتوان نحوة برخورد امام(ع) با چنین پدیدهای را با توجه به حرکت اصحاب جمل استنباط کرد. به همین منظور این مقاله درصدد است روش مقابله با کودتا در نهجالبلاغه با محوریت جنگ جمل را با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی مورد بررسی و تحلیل قرار دهد. در این راستا شناخت اصحاب جمل، اقدامات ایشان در مواجهه با امام(ع) نظیر توسل به حامی بزرگ و ذینفوذ، علت تراشی برای عامۀ مردم، نمادسازی و قتل و غارت و جنگ مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت شیوههای مقابله امام علی(ع) با آنها از قبیل برخورد به مقتضای شرع و سیاست اسلامی، تبیین انگیزهها و روشنگری در مورد آن و نحوۀ تعامل امام(ع) در مذاکره و شرایط ورود به جنگ جمل مورد تحلیل قرار گرفت.https://nab.basu.ac.ir/article_2119_4823a57047a83e245e78eb0b2935d489.pdfدانشگاه بوعلی سینافصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه2345-523352020180121Social critique from the perspective of Imam Ali (AS) in Nahj al-Balaghنقد اجتماعی از نگاه امام علی(ع) در نهجالبلاغه89109212010.22084/nahj.2017.12199.1723FAیداللههنری لطیف پوراستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه بوعلیسینا0000-0002-4650-623Xسید جوادفاضلیانمربی گروه معارف دانشگاه بوعلیسیناJournal Article20161228Social criticism as an important issue, in spite of its long- established background in the history of human thought and behavior, has nowadays become more important due to the requirements of the present- day society. Advancement of the human society rests upon the enrichment of thought of criticism which in turn requires that criticism be systematic and methodical. Thus in various traditions of human thought, particularly among contemporary western scholars, valuable attempts have been made to establish and strengthen a theoretical foundation for criticism and offer a theory of social criticism. In the present study attempts have been made to investigate the possibility of inferring and developing a theory of social criticism from the texts of nahj- al- Balaghah, as one of the leading and valuable texts in the Islamic intellectual tradition. Considering a theory of criticism as a coherent framework consisting of principles and assumptions of criticism, criteria for distinguishing good and bad, a source of determining such criteria, characteristics of a critique, and agents of criticism; the present study claims that Nahj- al- Balaghah enjoys the capacity of offering a theory of social criticismنقد اجتماعی از موضوعات مهمی است که بهرغم پیشینة دیرینه در تاریخ اندیشه و عمل بشری، امروزه بهدلیل الزامات و مقتضیات زمان اهمیت و ضرورتی مضاعف یافته است. پیشرفت و تعالی جامعۀ انسانی منوط به غنای اندیشۀ نقد و پربار شدن و غنای اندیشة نقد مستلزم روشمند شدن و سامانبخشی به آن است. از اینرو در سنتهای فکری مختلفِ اندیشۀ بشری و بهویژه در میان اندیشمندان معاصر غرب تلاشهای ارجمندی برای پیریزی و استحکام بخشیدن به مبانی تئوریک نقد و عرضۀ نظریهای دربارۀ نقد اجتماعی صورت گرفته است. در این مقاله کوشش شده تا با بهرهگیری از روش تحلیل محتوا و با تحقیق و تأمل در متن نهجالبلاغه، بهعنوان یکی از متون مهم و تأثیرگذار در میراث فکری مسلمانان، امکان استنتاج و تدوین نظریهای درباره نقد اجتماعی از این متن بررسی گردد. اگر نظریۀ نقد را به مثابۀ چارچوبی منسجم مشتمل بر اصول و مفروضات نقد، ملاکهای تشخیص نیک از بد، مرجع تعیینکنندة این معیارها، شرایط و ویژگیهای منتقد و نیز کارگزار یا کارگزاران نقد بدانیم، این مقاله کوشیده است با تأکید و تمرکز بر معیارهای نقد اجتماعی در نهجالبلاغه امکان استنتاج و عرضۀ نظریهای را در این باب نشان دهد. حاصل بحث این است که از نگاه نهجالبلاغه مهمترین معیارها و ملاکهای نقد اجتماعی عبارتند از پرسشگری، آیندهنگری، حساسیت نسبت به ارزشهای بنیادین جامعه و مسئولیتپذیری اجتماعی. این معیارها در واقع ملاک تمییز بین جامعۀ بهسامان و ایدهآل از جامعۀ نابهسامان است.https://nab.basu.ac.ir/article_2120_2c3af769a0e430358fae8fe51ddad372.pdfدانشگاه بوعلی سینافصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه2345-523352020180121A review on “Research methods in documents of Nahj al-Balagha” by Mohammad Dashtiنقدی بر کتاب «روشهای تحقیق در اسناد و مدارک نهج البلاغه» محمد دشتی111133212110.22084/nahj.2017.12227.1726FAامیرحسینبانکی پورفرداستادیار گروه معارف قرآن و اهل بیت (ع)، دانشگاه اصفهانمختاررنجکش آدرمنابادیکارشناس ارشد نهجالبلاغه، دانشگاه اصفهانJournal Article20161123Nahj al-Balagha is a hadith book written in simple prose. Transmission of Nahj al-Balagha traditions resulted in casting doubt about their authenticity and their attribution to Imam Ali (Peace be upon him). Therefore, some Shiite scholars have responded to such doubts by extracting some evidence and sources. However, these sources have not been without deficiencies and faults. The study, regarding the reputation of Dashti’s works on Nahj al-Balagha, is to give a review of the book “Research methods in documents of Nahj al-Balagha” by documentary analysis method. Thus, the results show that despite the innovations, the book has some problems and defects as well, including: quoting other sources without checking, the use of non-scientific practices to explore documents and selected sources, the interference between codicology and documentology and referring to some “Nahj al-Balagha interpretations”, citing some recent works as evidence, the role of some sources, lack of giving a thorough review to the sources and irregularities in presenting them. They are all among the weaknesses of the book which was revealed by the study and necessitates the revision of the book and more efforts in exploration and extraction of other sources.نهجالبلاغه کتابی حدیثی با متنی مرسل است. ارسال روایات موجود در نهجالبلاغه، باعث تشکیک در صحّت انتساب آن به امام علی(ع) شده و به همین جهت، برخی از دانشمندان شیعی با استخراج بعضی از مدارک و مصادر، به این شبهه، پاسخ دادهاند. این آثار در عین ارائۀ برخی از مصادر، از اشکال یا خطا نیز مصون نبودهاند. در این تحقیق با توجه به شهرتی که آثار مرحوم دشتی در زمینۀ نهجالبلاغه دارد، به نقد کتابِ «روشهای تحقیق در اسناد و مدارک نهجالبلاغه» ایشان با روش اسنادی و تحلیلی پرداخته شده است. نتایج پژوهش حاکی از این است که این اثر در عین برخورداری از برخی نوآوریها، دارای اشتباهات و مشکلاتی نیز هست؛ نقل بدون بررسی از دیگر کتب، علمینبودن شیوۀ استخراج اسناد و نوع مصادر انتخابی، تداخل بین «نسخهشناسی» با «سندشناسی» و ارجاع به برخی «شروح نهجالبلاغه»، استناد به آثار متأخّرین بهعنوان سند، دور در برخی مصادر، عدم برّرسی کامل منابع موجود و بینظمی در بیان مصادر، همگی از جمله نقاط ضعف این کتاب است که در پژوهش حاضر بهدست آمده و لزوم اصلاح این کتاب و نیز تلاش بیشتر در کشف و استخراج سایر مصادر را مبرهن میگرداند.https://nab.basu.ac.ir/article_2121_02a7ab60168b230e85991341ca2a5fa6.pdf