دانشگاه بوعلی سینافصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه2345-52332720141125Jeld magazinجلد نشریه001080FAJournal Article20141127https://nab.basu.ac.ir/article_1080_3ef1a347b3b61974a1c1230f468623d0.pdfدانشگاه بوعلی سینافصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه2345-52332720141122Shenasnamehشناسنامه001081FAJournal Article20150527https://nab.basu.ac.ir/article_1081_af084ebb2cc16c214f3dfca222956a83.pdfدانشگاه بوعلی سینافصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه2345-52332720141222Principles of Guidance and Counseling in Nahj al-Balagha and Today’s Scienceراهنمایی و مشاوره در دیدگاه حضرت علی(ع) با استناد به نهجالبلاغه115951FAسیدحسینواعظیاستادیار گروه الهیات دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان)علی اکبریزدانیکارشناسارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان)Journal Article20131223نهجالبلاغه هادی سعادت دنیوی و اخروی بشر در زمینههای مختلف فردی و اجتماعی از جمله مشاوره و راهنمایی است. هدف در این نوشتار بیان جایگاه مشورت و راهنمایی در زندگی اجتماعی با استناد به نهجالبلاغه است. یافتههای این نوشتار به روش تحقیق کیفی؛ و در محورهای: ارزش و جایگاه مشورت در جهان بینی امام علی(ع)، شیوههای مشورت کردن و مواد آموزشی و هدف مشاوره و راهنمایی از دیدگاه امام علی(ع) تبیین شده است. با توجه به اینکه جهت انجام مشاوره موفق باید با فرهنگ آن جامعه آشنا بود؛ لذا برای آشنایی با فرهنگ یک جامعه باید با دین و مذهب آن جامعه مرتبط شده تا به نتیجه موفق رسید. همچنین لازم به یاد آوری است که دین، مخصوصا اسلام، عامل سعادت و هدایت بوده و مشاوره ای که بر اساس اصول و موازین اسلامیباشد، بهترین مشاوره خواهد بود، زیرا تمام اصول و قوانین این فن را میتوان در تعالبم دینی از جمله در سخنان امام علی(ع) یافت.https://nab.basu.ac.ir/article_951_a36794f1920793390a29cc7330a42748.pdfدانشگاه بوعلی سینافصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه2345-52332720141222Examinig the effect of Ethics in theoretical philosophy and historyin view of Nahj al-Balaghaبررسی تأثیر اخلاق در فلسفه نظری تاریخ با نگاه بر نهجالبلاغه1737952FAسید محمدمهدیجعفریاستاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه شیرازفاطمهسعیدیدانشجوی دکتری علوم و معارف نهجالبلاغه دانشگاه پیام نورJournal Article20131208<span lang="FA" dir="RTL">جایگاه اخلاق در فلسفه نظری تاریخ و عبرتپذیری از اخلاقیاتی که موجب سعادت و هلاکت جوامع شده است یکی از مباحث مهمی است که در بخشهای مختلفی از نهجالبلاغه مورد توجه قرار گرفته است. در نگاه امام علی(ع) تاریخ بشریت دارای آغازی و پایانی است که در مسیری سینوسی گاهی رو به پیشرفت و گاهی رو به افول در حال حرکت است و در نهایت با ظهور مهدی موعود به تکامل خود میرسد. از آنجا که در نهجالبلاغه تاریخ در کلیت حوادث و نه در جزئیات تکرارپذیر است و بین قوانین عام حاکم بر تاریخ و اخلاقیات یک جامعه ارتباط متقابلی وجود دارد میتوان پیشبینیهایی را برای جوامع در نظر گرفت زیرا انتخاب افراد در حوزه بینش و اخلاقیات، حرکت آن جامعه را در مسیر رشد یا انحطاط قرار میدهد. </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">در این مقاله با روش کتابخانهای، عوامل مذکور درکلام امام(ع) با موضوعیت </span><span lang="FA" dir="RTL">تأثیر اخلاق در فلسفه نظری تاریخ </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">مورد بررسی قرار گرفته است.</span>https://nab.basu.ac.ir/article_952_00df625386f028c94215cce70f85262a.pdfدانشگاه بوعلی سینافصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه2345-52332720141222Level Stylistics in “sermon 27” of Nahjolbalaghehسبکشناسی لایهای در «خطبه 27» نهجالبلاغه3962953FAحسنمقیاسیاستادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه قمسمیرافراهانیدانش آموخته کارشناس ارشد زبان و ادبیات عربی دانشگاه اراکJournal Article20140501سبکشناسی علم مطالعهی رفتارهای زبانی افراد است. سخنگویان زبان بنابر موقعیتهای مختلف زمانی، مکانی، سن، جنسیت و... گونههای مختلفی از گفتار و یا نوشتار را بهکار میبرند. یک متن ادبی، سبک و ساختاری متفاوت از سبکِ یک متن عادی و یا علمی دارد. سبکشناسی لایهای با رویکرد تحلیل ادبی، متن را در پنج لایهی آوایی، بلاغی، نحوی، واژگانی و ایدئولوژیک بررسی میکند و پس از تبیین هر یک از این عناصر پنجگانه در یک اثر ادبی، بر آن است تا ویژگیها و مشخصههای خاص اثر را که بستر مناسبی برای بیان اندیشهها، افکار و احساسات درونی مؤلف و نیز زمینهساز سبک شخصی وی است به نمایش گذارد. <br /> خطبهی 27 نهجالبلاغه (خطبه جهاد) یکی از شیواترین و رساترین خطبههای امام علی(ع) است که حضرت در آن پس از بیان ارزش جهاد، علل شکست کوفیان در برابر سپاه دشمن را یادآور شده و از ضعف و سستی آنان در رویارویی با دشمن شکوه سر میدهد. نوع سخنان علی(ع) در نهجالبلاغه و ویژگیهای منحصر به فرد ایشان در بیان خطبهی جهاد به گونهای است که بهصورت کلام حضرت مؤلفههای خاصی بخشیده که در سایر متون ادبی کمتر بهچشم میخورد. آنچه در این مقاله بدان پرداخته میشود، بررسی خطبهی یاد شده از منظر سبکشناسی لایهای و تبیین مؤلفههای سبکی علی(ع)، شناخت افکار، اندیشهها و پسزمینههای فکری امام(ع) در ایراد خطبه جهاد است.https://nab.basu.ac.ir/article_953_959ff636b55f2de2063605e5602bd098.pdfدانشگاه بوعلی سینافصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه2345-52332720141222Rhetorical Analysis of the components of the 'fi Albrah Menhaj Nahj description»واکاوی مؤلفههای بلاغی در «منهاجالبراعة»6383954FAفتحیهفتاحی زادهاستاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا0000-0003-1633-0955مرضیهمحصصمدرس دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20140502عظمت بلاغی کلام در مجموعهی انسانساز «نهجالبلاغه»، شارحان مختلف را با توانمندیها و بضاعتهای علمی متفاوت، مسحور نموده است. «منهاجالبراعة فی شرح نهجالبلاغة»، اثر میرزاحبیبالله هاشمیخویی، یکی از مهمترین و مبسوطترین شروح «نهجالبلاغه» در قرون اخیر بهشمار میآید. در این نوشتار مهمترین مؤلفههای بلاغی که در این کتاب تفسیری با هدف تبیین غنای ادبی عبارات علوی، مورد اهتمام قرار گرفته، بررسی شده است. مجاز، استعاره، کنایه و تشبیه بهعنوان حائز اهمیتترین صنعتهای بیانی مطرح شده است. صنعتهای بدیعی به دو مجموعهی آرایههای لفظی و آرایههای معنوی تقسیم شده؛ ابتداء، انتهاء، تخلص، جناس و سجع در زمره آرایههای لفظی و طباق، تناسب، عکس، استخدام و ایجاز از جمله آرایههای معنوی به شمار میآید که مورد اهتمام ویژه میرزایخویی قرار گرفته است. از این رهگذر، چگونگی پردازش عباراتی از نهجالبلاغه که دربردارندهی اینگونه محسّنات بلاغی میباشد نیز تبیین گردیده است.https://nab.basu.ac.ir/article_954_f9f346b341a4126df12b96f155c0fe11.pdfدانشگاه بوعلی سینافصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه2345-52332720141222Principles of Commerce and Business Ethics in Imam Ali's Opinions in Nahj-ol- Balaghaاصول اخلاق تجاری و کسبوکار از دیدگاه امام علی(ع) در نهجالبلاغه85101955FAمحمدمولاییاستادیار گروه اقتصاد دانشگاه بوعلیسیناJournal Article20140809در نگرش اسلامی سعی شده است که با ترویج اخلاق تجاری، تجارت از شکل نوعی بازی برد- باخت در اقتصاد سودگرانه، به یک بازی برد- برد تبدیل گردد. این منطق دینی با وارد کردن معنویات به همراه کسب سود در تجارت بهعنوان بخشی از مطلوبیت یک فرد مسلمان امکانپذیر است. در این مقاله سعی شده است با روش اسنادی- تحلیلی، پس از تبیین اصول اخلاق تجاری و کسبوکار از نظر اندیشمندان، دیدگاه امام علی(ع) در رابطه با اخلاق تجاری مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. بدیهی است که آشنایی و نهادینه کردن فرهنگ اخلاق تجاری اسلام در کسبوکار از جمله راهکارهای کاهش تخلفات در امور اقتصادی است و سخنان و سیره امام علی(ع) بهترین راهکار برای رعایت اصول اخلاق تجاری در جامعه اسلامی میباشد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که از دیدگاه آن حضرت، هدف نهایی از تجارت و کسبوکار رضایت الهی و رفع نیازهای ضروری و اساسی جامعه میباشد و برخورداری از سود عادلانه در مرحله بعدی اهمیت است. https://nab.basu.ac.ir/article_955_316ba6a5d10ec9b946cbc8e90105f09e.pdfدانشگاه بوعلی سینافصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه2345-52332720141222The Epistemology of Religious Faith in Nahj ul balaghe and Tafsir ul mizanمعرفتشناسی ایمان دینی در نهجالبلاغه و تفسیر المیزان103126956FAعلیحسین زادهاستادیار دانشگاه کاشاناصغرکریمی رکن آباددانشجوی دکتری علوم و معارف نهجالبلاغه دانشگاه کاشانJournal Article20140531ایمان موضوعی پرسابقه در کلام واندیشه دینی است، که قدمتی به تاریخ ادیان دارد. از آنجا که پیروان هر دینی خود را مؤمن میخوانند، رستگاری و سعادت را در سایه ایمان مییابند. امروزه، سخن از ایمان در مباحث معرفتشناختی جایگاه خود را دارد و با نگاه ویژهای بدان پرداخته میشود؛ از اینرو دانشمندان معاصر بهدنبال تحلیل ماهیت ایمان، به تعریف ایمان، سنخ، متعلق، آثار ایمان و تعیین رابطه آن با عقل، عمل و ... پرداختهاند. تعیین دقیق ماهیت ایمان دینی میتواند نقش آن را در تشکیل معرفت دینی نشان دهد. در این پژوهش با تکیه بر نهجالبلاغه، دیدگاه امیرالمؤمنین علی(ع) را درباره مؤلفههای یاد شده، تحلیل کرده و دیدگاه علامه طباطبایی در تفسیر المیزان را با آن مقایسه نمودهایم. به نظر میرسد، بسیاری از نقطهنظرهای علمی ایشان بر قرآن و نهجالبلاغه مبتنی است. البته علامه طباطبایی در ارائه دیدگاههای خود، نگاه علمی و فلسفیاش را با بسط و گسترش بیشتری ارائه میدهد. از نتایج بهدست آمده این است که ایمان از سنخ و نوع باور است؛ اما باوری که در قلب انسان چنان جای گرفته که باعث میشود مؤمن به لوازم آن التزام عملی پیدا کند. https://nab.basu.ac.ir/article_956_d606e526f7ddff37170266f29168a480.pdfدانشگاه بوعلی سینافصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه2345-52332720141222sexual ethics in wisdom of “qualities in women”, yes or no?اخلاق جنسیتی در حکمت «خصال النّساء»، آری یا خیر؟127144957FAزهرامولایی فردانشجوی دکترای مدرسی معارف اسلامیگرایش منابع اسلامی دانشگاه فردوسی مشهدحسننقی زادهدانشیار دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20140727حکمت «خصال النساء» در نهجالبلاغه، در ظاهر، دو نظام اخلاقی جداگانه برای زنان و مردان به تصویر میکشد. شارحان نهجالبلاغه رویکردهای متفاوتی نسبت به این حدیث داشتهاند؛ بعضی روایت را کاملاً واضح و بینیاز از تبیین میدانستند. برخی دیگر با دستکاری معانی صفات مذکور در حدیث، سعی کردهاند از بار منفی معنایی آنها بکاهند. محدود ساختن دامنه معنایی خصال مذکور به چهارچوبی خاص، فطری دانستن آنها در سرشت زنان، کنایی دانستن معنای حدیث در مذمّت زنان، رد و کنار نهادن حدیث، گونههای متفاوت مواجهه دیگر شارحان با این روایت است که هیچکدام خالی از اشکال نیست؛ اما شهید مطهری با تیزبینی و دقّت نظر توانسته است تفسیری دقیق و منطقی از این سخن ارائه دهد. ایشان ویژگیهای مطرح شده در حدیث را ناظر به فعل اخلاقی و مربوط به حیطه خانواده میداند. در مجموع، این حدیث دارای محتوایی منسجم، منطقی و کاربردی در ترویج اخلاق در خانواده است.https://nab.basu.ac.ir/article_957_32a138eb2372dfdd256364ef7fb5a764.pdf