دانشگاه بوعلی سینا
فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه
2345-5233
2345-5241
1
3
2014
04
21
آسیب های اخلاقی قدرت سیاسی در نهج البلاغه
1
14
FA
حمیدرضا
ورکشی
دانش آموخته حوزه علمیه قم و دانشجوی دکتری فلسفه هنر دانشگاه بوعلی سینا
hamid_varkeshi@yahoo.com
پژوهش حاضر پیرامون یکى از مسائل حوزهی علوم سیاسی؛ به نام آسیب های اخلاقی قدرت سیاسی است که مانع تداوم و حرکت بالنده حاکمیت سیاسی میباشد. برآنیم که این مسأله را از نگاه امام علی(ع) در نهج البلاغه؛ شخصی که خود در رأس قدرت سیاسی حضور داشته و از نزدیک آسیبها را شناسایی نموده است مورد بررسی قرار دهیم. نتیجه اینکه از نگاه اسلام بین «سیاست» و «اخلاق» ارتباطی تنگاتنگی وجود دارد تا جایی که اصلاح اخلاقی را غایت سیاست دانستهاند. و آسیبهای اخلاقی موجب «کاهش کارایی و تزلزل قدرت سیاسی»، «عدم مشروعیت حاکمیت» و «زمینه ی تغییر سریع در وفاداری مردم به حکومت» میباشد.
قدرت,سیاست,آسیب ها,اخلاق,امام علی(ع) و نهج البلاغه
https://nab.basu.ac.ir/article_719.html
https://nab.basu.ac.ir/article_719_0c0799dd072ca9d15db13e2971be7613.pdf
دانشگاه بوعلی سینا
فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه
2345-5233
2345-5241
1
3
2014
04
21
مراحل رشد تربیت اخلاقی از دیدگاه امام علی(ع)
15
32
FA
احمد
سلحشوری
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلیسینا
ah.salahshoor@gmail.com
دنیای معاصر بیش از هر زمان دیگری با چالشهای مختلف اخلاقی مواجه است. بحران ها و انحطاط اخلاقی که در برخی از جوامع به چشم می خورد؛ مؤید و معرف این نکته است که نظامهای تربیتی این جوامع در زمینه اخلاق و به ویژه تربیت اخلاقی به قهقرا رفته اند. تربیت اخلاقی را میتوان به عنوان فرآیند ایجاد و پرورش فضائل اخلاقی در فراگیران و تدارک شرایطی جهت بازداشتن آنها از رذائل اخلاقی در مقام نظر و عمل تعریف نمود. برای تحقق تربیت اخلاقی توجه به مراحل رشد اخلاقی نکته بسیار مهمی است. رشد اخلاقی موضوع مهمی است که همیشه مورد توجه اندیشمندان بوده است. در این زمـینه نظـریـه های متعددی مانند نظریه اجتماعی- فرهنگی، روان- تحلیلی و شناختی وجود دارد که هرکدام با توجه به جهان بینی خود، رشد اخلاقی را وابسته به عامل یا عامل های می دانند. اما به طور کلی منشأ اخلاق را براساس انـسان محـوری قـرار مـیدهند. این مقاله درصدد است که با توجه به آثار غنی اسلام و به خصوص دیدگاه امام علی(ع) به بررسی مراحل رشد اخلاقی بپردازد. بنابراین در این مقاله با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی مفهوم اخلاق و تربیت اخلاقی و مراحل رشد اخلاقی از منظر امام علی(ع) مورد بررسی قرار می گیرد. یافته های پژوهش نشان داد که امام(ع) اخلاق را نوعی امکان در نظر می گیرد و با توجه به مراحل نفس، در تبیین مراحل رشد اخلاقی به چهار مرحله؛ بهیمی، درندگی، شیطانی و الهی اشاره دارد و براساس همین مراحل، ویژگیها و دستورالعملهای خاصی را در سه دوره هفت ساله بیان می کند.
امام علی(ع),اخلاق,تربیت اخلاقی و مراحل رشد اخلاقی
https://nab.basu.ac.ir/article_720.html
https://nab.basu.ac.ir/article_720_fe11a217964e54130d43f241ae8c9457.pdf
دانشگاه بوعلی سینا
فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه
2345-5233
2345-5241
1
3
2014
04
21
کارکرد ادات ربطی در انسجام بخشی به خطبه های نهج البلاغه
33
54
FA
علیرضا
نظری
استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)
alirezanazari80@gmail.com
انسجام به عنوان یک اصطلاح زبانشناسی متن توسط «هالیدی» و «حسن» در سال 1976 مطــرح شــد بدین صورت که یک متن جهت برخورداری از انسجام نیازمند عناصری است که در مجموع عناصر انسجامی یا اداوت انسجام نام دارند و از نظر آن دو شامل ارجاع، حذف، جایگزینی، انسجام واژگانی و ادوات ربطی است. <br /> ادوات ربطی یا پیوندی به مجموعه عناصر زبانی اطلاق می شود که باعث پیوستـــگی و اتصــال واژگان و به خصوص جملات می گردد و شامل زیرمجموعه های افزایشی، نقیضی، زمانی و سببی است. تصور متنی بدون ادوات ربطی تقریباً ناممکن است. نهج البلاغه نیز به عنوان یک متن دینی ـ ادبی از این عناصر بهره برده است و کارکرد عوامل ربطی در آن مبتنی بر سبک و شیوه ی خاصی است در مقاله پیشرو با روش توصیفی و آماری به بررسی بسامد و کارکرد ادوات ربطی در 30 خطبه بلند نهج البلاغه پرداخته می شود تا با توجه به حجم بالای داده ی تحقیق، تصویر و سبک شناسی قابل اتکایی از کارکرد این ادوات در کل نهج البلاغه به دست آید. <br /> از جمله نتایج مهم تحقیق، اثبات بسامد بالای ادوات ربطی در خطبه های نهج البلاغه به ویژه عامل افزایشی و بسامد اندک عامل نقیضی همچنین نوع کارکرد این ادوات که مبتنی بر برد کوتاه و برد بلند این ادوات و نقش متنوع آن در انسجام بخشی به خطبه های نهج البلاغه است.
نهج البلاغه,خطبه,انسجام و ادوات ربطی
https://nab.basu.ac.ir/article_721.html
https://nab.basu.ac.ir/article_721_33c8da1ecca2e1a7877296ca61d59253.pdf
دانشگاه بوعلی سینا
فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه
2345-5233
2345-5241
1
3
2014
04
21
مجرمین یقه سفید از دیدگاه جرم شناسی و نهجالبلاغه
55
66
FA
علیرضا
تقی پور
استادیار گروه حقوق دانشگاه بوعلی سینا
arlaw2009@yahoo.com
در اواسط قرن بیستم میلادی، اصطلاحی تحت عنوان جرم یقه سفیدی مطرح گردید و پژوهشهای متعددی در این رابطه انجام شد. از دیدگاه جرم شناسی، بزهکاران یقه سفید از یک سو، به دلیل تعلق به طبقات مهم سیاسی یا اجتماعی از توان و موقعیت بالایی برای بزهکاری برخوردار بوده و از سوی دیگر، میزان سازگاری آنان با جامعه نیز بالا است و همین امر باعث می گردد که کمتر در معرض تعقیب کیفری قرار گیرند. به عبارت دیگر، تبحر و مهارت بالایی که این دسته از بزهکاران واجد آن هستند باعث می شود که به سهولت بتوانند ضمن انجام رفتار مجرمانه، آن را از دید عموم مخفی نگاه دارند. این در حالی است که حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) قرنها قبل از این که موضوع جرم یقهسفیدی در قلمرو جرمشناسی مورد توجه قرار گیرد، در بیانات خویش به صراحت، وجود چنین بزهکارانی را مورد اشاره قرار داده و در زمان امامت خویش با آن به مقابله برخاستهاند. بدین معنا که با برشمردن ویـژگـی هایی عیناً مانند ویژگی های بزهکاران یقه سفید، نسبت به برخی از افرادی که در زمان آن حضرت دارای مناصب بالای اجتماعی بودند به وجود بزهکارانی اشاره می فرمایند که مانند بزهکاران یقه سفید عصر حاضر با چهره ی حق به جانب و ریاکارانه مبادرت به چپاول اموال بیت المال می کردند.
نهج البلاغه,یقه سفید,بزهکار,جرم و جرم شناسی
https://nab.basu.ac.ir/article_722.html
https://nab.basu.ac.ir/article_722_ac85f499fae298d386d38eb5c4c06dc4.pdf
دانشگاه بوعلی سینا
فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه
2345-5233
2345-5241
1
3
2014
04
21
تأثیر نهج البلاغه در تغییر نگرش ایرانیان در زمینه ی عدل (با استناد به شعر پارسی)
67
84
FA
بهروز
رومیانی
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان
bromiani@yahoo.com
معصومه
بخشی زاده
دانش آموخته کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز
aberysj777@ yahoo.com
مصطفی
سالاری
عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان
m.salari11@yahoo.com
گرایشهای مذهبی، تأثیر شگرفی بر متون فرهنگی- ادبی ملتها نهاده و می نهد. در محدودهی زبان پارسی نیـز مـیتوان برخی از این تأثیرات را مشاهده کرد. تغییر گرایش مذهبی ایرانیان، از مذهب تسنن به تشیع، تغییرات عمدهای را در متون ادبی بر جای نهاد؛ از جمله سمبل عدل که تا پیش از عهد صفویه به خلیفهی دوم، عمربن خطاب، اختصاص داشت، به علی بنابیطالب(ع) منتقل شد.
نهج البلاغه، اثر ارزشمند امام علی(ع)، تأثیر عمده ای بر این تغییر نگرش داشته است؛ چرا که نمود عدالت آن حضرت را بیش از هر جا میتوان در این کتاب ملاحظه نمود. برقراری عدل و رعایت انصاف، در تمام ابعاد اندیشه ایشان قابل مشاهده است. حقیقتی که بر انتساب عدل به این امام بزرگوار، صحه میگذارد.
امام علی(ع),عمر بن خطاب,عدل,نهج البلاغه و ادب پارسی
https://nab.basu.ac.ir/article_723.html
https://nab.basu.ac.ir/article_723_fa3fdedc24a111fb090736d7827168ee.pdf
دانشگاه بوعلی سینا
فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه
2345-5233
2345-5241
1
3
2014
04
21
امام علی(ع) و نهج البلاغه از نگاه «ریمون قسیس» شاعر مسیحی معاصر لبنانی
87
100
FA
زهرا
افضلی
استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه بوعلی سینا
zahra_asha@yahoo.com
شخصیت های بزرگ و جاودان همواره زینت بخش صفحات تاریخ و مایه ی فخر و مباهات بشریت اند. این شخصیت ها که زندگی آنان مزین به فضائل و مکارم اخلاقی است، پیوسته در کانون توجه دیگران قرار دارند. شخصیت امام علی(ع) بهترین شاهد برای این مدعاست. تاریخ گواه آن است که این شخصیت یگانه و صاحب همه ی کمالات و جامع تمام فضائل، الگو و نمونه ی انسان کاملی است، که مایه ی اعجاب بسیاری از علما، ادبا، پژوهشگران و بزرگان شیعه و غیرشیعه گشته و آنها را در واکاوی ابعاد وجودی وی و تکریم از شخصیت والای او بر انگیخته است. <br /> ریمون قسیس شاعر مسیحی معاصرلبنانی یکی از محبان و شیفتگان امام علی(ع) است که با سرودن قصیده ای بلند درباره ی شخصیت وی و اثر ماندگارش نهج البلاغه عشق و ارادت خود را نسبت به ایشان ابرازکرده است. او در این قصیده که در کتابی با نام «علی الفارس الفقیه الحکیم» منتشر شده، به توصیف جنبه هایی از ویژگی های شخصیتی آن حضرت و گوشه هایی از امتیازات و محاسن نهج البلاغه پرداخته است. نتایج تحقیق نشان می دهد که صفت شجاعت، تقوی، حق طلبی، پاکدامنی و جوانمردی بیشتر از دیگر صفات در وجود علی(ع) نظر او را به خود جلب کرده است. همچنین به دلیل شاعر بودن ریمون محاسن نهج البلاغه از جنبه ی ادبی، بیشتر از سایر جنبه ها در کانون توجه او قرار گرفته است.
امام علی(ع),نهج البلاغه,ریمون قسیس
https://nab.basu.ac.ir/article_724.html
https://nab.basu.ac.ir/article_724_b0acd39745786617c4da9066e37ee6b6.pdf
دانشگاه بوعلی سینا
فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه
2345-5233
2345-5241
1
3
2014
04
21
بررسی تحلیلی مهم ترین اصول اخلاقی حاکم در نظام مالیاتی علوی
101
120
FA
محمدرضا
شهاب
دانش آموخته دکتری علوم اقتصادی و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان
mrshahab38@yahoo.com
نظام مالیاتی از ابعاد مختلف در کانون توجهات صاحبنظران اقتصادی بوده است. اصول اخلاقی حاکم بر فرآیندهای مالیاتی بهمنزله روح نظام مالیاتی جهتگیریهای ارزشی و هنجاری این نظام را معین کرده و کیفیت کارکرد و اثرات ناشی از اجرای مالیاتها را مشخص مینمایند. در این مقاله سعی میشود با استفاده از روش اسنادی و توصیفی مهمترین اصول اخلاقی حاکم بر نظام مالیاتی براساس اندیشه و سیره عملی حضرت علی(ع) معرفی و تحلیل گردد. مطالعه، دستاوردهای نظری و کاربردی بسیاری در رابطه با فرآیند مالیاتی دارد از جمله: لزوم پایبندی به مقررات و قوانین، توجه به عمران و آبادسازی جامعه و سیاستهای حمایتی از تولید در طراحی مالیاتها، رعایت عدالت منطقهای در مصرف منابع حاصله از جمعآوری مالیاتها، جلوگیری از تضعیف مالکیت شخصی و شکستن حریم خصوصی مؤدیان در فرآیند مالیاتستانی، رفتار به بهترین و صحیحترین نحوهی ممکن و با رضایتخاطر و رغبت در فرآیند پرداخت مالیات و... .در بخش پایانی مقاله نیز توصیههای سیاستی متعددی ارائه شده است.
نظام مالیاتی,مالیات علوی و اصول اخلاقی
https://nab.basu.ac.ir/article_725.html
https://nab.basu.ac.ir/article_725_dfc2d9c8813e916f285263a598da7d63.pdf