ORIGINAL_ARTICLE
آثار فردی و اجتماعی مرگاندیشی از دیدگاه نهجالبلاغه
مرگ، بخشی از زندگی انسان است که اندیشیدن به آن تأثیر عمیقی بر حیات و نحوه زندگی انسان دارد؛ زیرا حیاتشناسی در مرگشناسی و مرگاندیشی در حیات آگاهی تأثیر متقابل دارد. با درک این موضوع که امام علی(ع) صاحب رفیعترین درجه مرگ آگاهی حضوری و مرگ باوری شهودی است؛ هدف این نوشتار، این است که با اتخاذ رویکردی توصیفی – تحلیلی، خطبهها، نامهها و حکمتهای نهجالبلاغه را مورد مداقه قرار داده تا ضمن بررسی مفهوم مرگ، آثار مرگاندیشی را در ابعاد فردی و اجتماعی از منظر امام علی(ع) مورد واکاوی قرار دهد. ازاینرو آنچه از سخنان ایشان در باب این موضوع از نهجالبلاغه قابل استنتاج است این است که مرگاندیشی و توجه به قطعیت مرگ عاملی برای رها شدن انسان از تعلقات دنیوی و بهنوعی آماده شدن برای ورود به عالم حساب است. چنین اندیشهای میتواند عامل معنا بخش به حیات و زندگی دنیوی باشد تا با تغییر نگرش انسانها و سوق دادن آنها بهسوی واقعنگری، جامعهای عدالتطلب و اخلاقگرا را ایجاد کند.
https://nab.basu.ac.ir/article_2708_e722828befc11e189c746b8532eef3d3.pdf
2019-05-22
1
21
10.22084/nahj.2019.16201.2029
امام علی(ع)
نهجالبلاغه
مرگاندیشی
آثار فردی
آثار اجتماعی
حامده
خادم جهرمی
hamedehkhadem@yahoo.com
1
استادیار گروه معارف دانشگاه پیام نور، ایران
LEAD_AUTHOR
- قرآن کریم.
1
- ابنابیالحدید، عبدالحمیدبنعبدالله. (1387). شرح نهجالبلاغه. بیروت: دارالرشاد الحدیثه، ج 9.
2
- ابنبابویه، محمدبنعلی. (شیخ صدوق). (1403). خصال. قم: انتشارات جامعه مدرسین.
3
- -------------------------. (1313). من لا یحضره الفقیه. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
4
- باباجهد انصاری، سمیرا. (1390). بررسی تطبیقی مرگ و مرگاندیشی در نهجالبلاغه و کتاب مقدس. دانشگاه قرآن و حدیث پردیس تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، استاد راهنما، محمدجواد شمس.
5
- بحرانی، ابنمیثم. (1375). شرح نهجالبلاغه. مشهد: نشر بنیاد پژوهشهای اسلامی.
6
- پاشنک، مصطفی. (1377). فرهنگ ریشهیابی واژگان. تهران: انتشارات محور.
7
- تمیمی آمدی، عبدالواحدبنمحمد. (1366). غررالحکم و دررالکلم. قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
8
- توان، بهمن؛ جهانی، فرزانه و پورداوود، حکمت. (1392). «مفهوم مرگ از دیدگاه دانشگاهیان». نشریه تحقیقات کیفی در علوم سلامت، دوره 2، شماره 4، 358-365.
9
- جدی، مهدی. (1393). «ترس از مرگ». سایت پژوهه باقر العلوم. (http://pajoohe.ir)
10
- جعفری، محمدتقی. (1361). ترجمه و تفسیر نهجالبلاغه. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
11
- چایدستر، دیوید. (1380). شور جاودانگی. ترجمه غلامحسین توکلی، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
12
- حرعاملی، محمدبنحسنبنعلیبنمحمد. (1409). وسائل الشیعه. قم: مؤسسه آلالبیت.
13
- حقیقی، آیتاله؛ زمانی، مهدی؛ صادقی، افلاطون و مومنی، ناصر. (1397). «جستجوی معنای زندگی در اندیشۀ ابنسینا و ابنعربی دربارۀ مرگ و معاد». مجله الهیات تطبیقی، دوره 9، شماره 20، 14-1.
14
- شیروانی، علی (1381). ترجمه نهجالبلاغه، قم: نشر معارف.
15
- طاهری، اسحاق؛ موسوی، مریمالسادات. (1391). «مرگ آگاهی و معناداری زندگی از منظر نهجالبلاغه»، انسان پژوهی دینی، دوره 9، شماره 27، 198-177.
16
- طباطبائی، محمد حسین (1371). مجموعه مقالات. قم: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
17
- طریحی، فخرالدین. (1375).مجمعالبحرین. تهران: کتابفروشی مرتضوی، ج 1.
18
- عظیمی دخت، سید حسین و مهدیه، فرزانه. (1391). «مرگ هراسی». پژوهشهای فلسفی- کلامی، دوره 13، شماره 3، 122-103.
19
- قنبری، بخشعلی و مشایخیپور، محمدعلی. (1391). «معنا و مفهوم مرگ آگاهی و آثار آن از دیدگاه امام علی». معرفت، شماره 183، 42-27.
20
- کلینی، محمدبن یعقوب. (1369). اصول کافی. ترجمه جواد مصطفوی، تهران: کتابفروشی علمیه اسلامی.
21
- کمالی بانیانی، مهدی رضا؛ آریان، حسین و اکبری گندمانی، مهرداد. (1396). «واکاوی مسائل مرگ و زندگی در نهجالبلاغه بر اساس نظریۀ تقابلهای دوگانه در ساختارگرایی». فصلنامه پژوهشنامه نهجالبلاغه، دوره 5، شماره 17، 134-117.
22
- مجلسی، محمدباقر. (1416 ق). بحارالانوار. بیروت: موسسه نشر الوفا.
23
- محمدی اشتهاردی، محمد و نبوی، نرجسالسادات. (1392). عالم برزخ در چند قدمی ما. تهران: انتشارات نبوی.
24
- مدرسی، محمدتقی. (1377). تفسیر هدایت. ترجمه عبدالمحمد آیتی و احمد آرام، بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس.
25
- مصباحیزدی، محمدتقی. (1367). معارف قرآن. قم: مؤسسه در راه حق، ج 1.
26
- مصطفوی، حسن. (1360). التحقیق فی کلمات القرآن الکریم. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب، ج 11.
27
- مظفری ورسی، محمدحیدر. (1392). مرگاندیشی در آموزههای اسلامی. تهران: انتشارات کتاب نشر.
28
- معادیخواه، عبدالحمید. (1372). فرهنگ آفتاب. تهران: ذره.
29
- معین، محمد. (1371). فرهنگ معین. تهران: انتشارات امیرکبیر، ج 3.
30
- مکارم شیرازی، ناصر. (1374). تفسیر نمونه. دارالکتب الاسلامیه: تهران، ج 22.
31
- -------------. (1390). پیام امیرالمومنین(ع)- شرحی تازه و جامعی بر نهجالبلاغه. قم: انتشارات امام علی بن ابیطالب.
32
- موسوی لاری، سید مجتبی. (1378). مبانی اعتقادات در اسلام. دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
33
- واعظی، احمد و قائمی، محمدمهدی. (1393). «حقیقت مرگ، مرگاندیشی و معنای زندگی»، آیین حکمت، 183-155.
34
- یثربی، سید یحیی. (1380). «راز مرگ در بیان حضرت امیر». قبسات، شماره 19، 125-111.
35
ORIGINAL_ARTICLE
اسلوب و فلسفۀ دعا از منظر نهجالبلاغه
این پژوهش، به هدف ترسیم اسلوب و فلسفۀ صحیح دعا، به واکاوی کتاب شریف نهجالبلاغه پرداخته و دانش مربوطه را از خطبهها، نامهها و سخنان امام پارسایان حضرت علی(ع) جویا گشته است. نتایج حاصل از این پژوهش که با روش توصیفی ـ تحلیلی سامانیافته، نشان میدهد که از منظر امام علی(ع)، دعا که نوعی عبادت بوده، لازم است همواره با اخلاص، توکّل و کار و تلاش همراه باشد. از گفتار و سیرۀ حضرت علی(ع) دراینباره، آداب و اسلوب دعا نمودن به درگاه حقتعالی، همچون درود فرستادن بر پیامبر اکرم(ص)، شکرگزاری از نعمتهای پروردگار، ذکر صفات و قدرت خداوند و درخواست با خشوع و خضوع، قابلبرداشت است. در فرهنگ نهجالبلاغه، فلسفههای دعا و درخواست به درگاه الهی، از قبیل دفع بلایا، اجابت حوائج، ایجاد قرب به خداوند و کسب آرامش نیز مطرحشده است. در بررسی دعاهای مولی علی(ع) در نهجالبلاغه، برخی از فلسفههای محوری دعاهای ایشان از قبیل: آخرتگرایی، هدایت گرایی، استغفارگرایی و دینگرایی، روشنگری دارد.
https://nab.basu.ac.ir/article_2709_89606fab3ee9625a3c85eca2857bb317.pdf
2019-05-22
23
39
10.22084/nahj.2019.16545.2061
حضرت علی(ع)
دعا
نهجالبلاغه
قرآن کریم
فرهنگ
معصومه
حافظی
hafezi.mp@gmail.com
1
دانش آموخته دکتری رشته مدرسی معارف اسلامی دانشگاه قرآن و حدیث، قم
LEAD_AUTHOR
محمد رضا
میرزائی
merzaei.1353@gmail.com
2
دانش آموخته سطح 4 حوزه علمیه قم
AUTHOR
- قرآن کریم، ترجمه ناصر مکارم شیرازی.
1
- ابنفارس، احمد. (بیتا). معجم مقاییساللغة. قم: مکتب الاعلام الاسلامی.
2
- ابنمنظور، جمالالدین محمد بن مکرم. (2000م). لسان العرب. بیروت: دار صادر.
3
- جوادی آملی، عبدالله. (1388). تسنیم (تفسیر قرآن کریم). قم: اسراء.
4
- جوادی آملی، عبدالله. (1378). حکمت عبادات. قم: اسراء.
5
- جعفری، محمدتقی. (1377). ترجمه و تفسیر نهجالبلاغه. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
6
- حرعاملى، محمد بن حسن. (1409). تفصیل وسائل الشیعة إلى تحصیل مسائل الشریعة. قم: مؤسسة آل البیت علیهم السلام.
7
- خرّمشاهی، بهاءالدین. (1377). دانشنامه قرآن و قرآن پژوهی. تهران: انتشارات ناهید.
8
- راغب اصفهانی، حسین بن محمد. (1423). مفردات ألفاظ القرآن الکریم. قم: ذوی القربی.
9
- دشتی، محمد. (1387). ترجمه نهجالبلاغه. قم: انتشارات مسجد مقدّس جمکران.
10
- طبرسی، فضل بن حسن. (1372). مجمعالبیان فی تفسیر القرآن. تهران: انتشارات ناصر خسرو.
11
- طباطبایی، سید محمدحسین. (1417). المیزان فی تفسیر القرآن. قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعهی مدرسین حوزه علمیه قم.
12
- طوسی، محمدبنالحسن. (1414). الامالی. قم: دارالثقافة.
13
- کلینی، محمد بن یعقوب بن اسحاق. (1407ق). الکافی. تهران: دار الکتب الاسلامیة.
14
- مجلسی، محمدبنباقر. (1403). بحار الانوار. بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
15
- مغنیه، محمدجواد. (1386). فی ظلال نهجالبلاغه. قم: مؤسسه دارالکتاب الاسلامی.
16
- مکارم شیرازی، ناصر و همکاران. (1387). پیام امام امیرالمؤمنین(ع). قم: انتشارات امام علی بن ابیطالب(ع).
17
- نوریها، حسنعلی. (1372). پرورش در پرتو نیایش. قم: انتشارات دارالفکر.
18
- نوری، حسینبنمحمدتقی. (1408). مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل. قم: مؤسسة آل البیت علیهم السلام.
19
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و تحلیل شگرد احتجاج در کلمات قصار امام علی(ع)
کاربردشناختی زبان، در جهت ایجاد انگیزه ارتباطی معین بین طرفین به بررسی کلام میان متکلم و مخاطب میپردازد و از جمله جریانهایی است که در علم زبانشناسی نوین از جایگاه ویژهای برخوردار است. در این میان «احتجاج» فرایندی ارتباطی- زبانی است که متکلم در راستای تغییر نگرش و دیدگاههای مخاطب آن را به کار میگیرد و در جهت اهداف موردنظر، اندیشهی وی را به تکاپو وامیدارد و در این فرایند از فنون و شیوههای گوناگونی بهره میگیرد. در این جستار نگارندگان برآنند تا قابلیت شگرد احتجاج را در برخی از کلمات قصار امام علی(ع) واکاوی و تحلیل نمایند و در پایان جدول و نموداری از فراوانی استراتژیهایی که با جنبه احتجاجی در کل کلمات قصار بهکار گرفته شده ارائه دهند. نتایج پژوهش نشان از آن دارد که امام علی(ع) با حفظ قوانین تطور زبان، در جهت اقناع و متقاعدسازی مخاطب خویش، از انواع استراتژیهای زبانی - بلاغی بهره برده و بهصورت هنرمندانه، مفاهیم اخلاقی، عبادی، اعتقادی، اجتماعی و تربیتی موردنظر خویش را در قالب مناسبترین واژگان مطرح مینماید. دیگر اینکه گاه در کلام حضرت(ع) درهمتنیدگی استراتژیهای زبانی و بلاغی دیده میشود که نمایانگر توانش زبانی و کاربردشناختی وی است.
https://nab.basu.ac.ir/article_2710_28a711d8dff3068af75c2af7778533d3.pdf
2019-05-22
41
60
10.22084/nahj.2019.13815.1854
امام علی(ع)
نهجالبلاغه
گفتمان
احتجاج
استراتژیهای زبانی و بلاغی
علی
نجفی ایوکی
najafi.ivaki@yahoo.com
1
دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه کاشان
LEAD_AUTHOR
منصوره
طالبیان
talebiyan.2011@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه کاشان
AUTHOR
- ابن منظور الإفریقی المصری، ابوالفضل جمالالدین محمد بن مکرم. (1994). لسان العرب. لبنان: دار الصادر.
1
- ابنهشام الأنصاری، جمالالدین أبومحمد. (1983). شرح قطرالندى و بل الصدى. تحقیق: محمد محی الدین عبدالحمید. مصر: الشرکة المتحدةللتوزیع.
2
- ابوالعدوس، یوسف. (1997). الإستعارة فی النقد الأدبی الحدیث: الأبعاد المعرفیة والجمال. عمان: منشورات الأهلیة.
3
- اعراب، حبیب. (2001). «الحجاج والاستدلال الحجاجی عناصر استقصاء نظری»، مجلة عالم الفکر، شماره 1، دوره 3، 97-138.
4
- الباهی، حسان. (2004). الحوار ومنهجیة التفکیر النقدی. إفریقیا الشرق: الدار البیضاء.
5
- بوزناشة، نورالدین. (2010). «الحجاج فی الدرس اللغوی الغربی»، مجلة علوم إنسانیة. شماره 24، دوره 6، 5-30.
6
- بوقره، نعمان. (2012). الخطاب الأدبی و رهانات التأویل قراءات نصیة تداولیة حجاجیة. الأردن: عالم الکتب الحدیث للنشر و التوزیع.
7
-جرجانی، عبدالقاهر. (2001). دلائل الإعجاز. تحقیق: عبدالحمید هنداوی. لبنان: دارالکتب العلمیة.
8
-حسان، تمام. (2004). اللغة العربیه معناها ومبناها. قاهره: عالم الکتب.
9
- حسن، عباس. (دت). نحو الوافی. قاهره: دارالمعارف.
10
- درنونی، ایمان. (2013). الحجاج فی النص القرآنی؛ سوره الانبیاء نموذجاً. جامعة حاج لخضر باتنه.
11
- دریدی، سامیه. (2011). الحجاج فی الشعر العربی بنیته واسالیبه. اردن: عالم الکتب الحدیث.
12
-دشتی، محمد. (1384). ترجمه نهج البلاغه. قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی امیرالمؤمنین (ع).
13
- الشهری، عبدالهادی بن ظافر. (2004). استراتیجیات الخطاب: مقاربة لغویة تداولیة. لبنان: دارالکتاب الجدیدالمتحدة.
14
- صوله، عبدالله. (2006). الحجاج فی القرآن الکریم من خلال أهم خصائصه الأسلوبیة. لبنان: دار الفارابی.
15
- طروس، محمد. (2005). النظریة الحجاجیة من خلال الدارسات البلاغیة و المنطقیة و اللسانیة. مغرب: دارالناشر للثقافة.
16
- الطلبة، محمد سالم. (2008). الحجاج فی البلاغة المعاصرة. لیبیا: دارالکتب الجدیدة المتحدة.
17
- العبد، محمد. (2002). «النص الحجاجی العربی؛ دارسة فی وسائل الإقناع»، مجلة فصول، شماره20، دوره5. 35-55.
18
- العزاوی، ابوبکر. (2006). اللغة والحجاج. دار الأحمدیة للنشر. الطبعة الاولی.
19
- العمری، محمد. (2005). البلاغة الجدیدة بین التخییل و التداول. إفریقیا الشرق: دارالبیضاء.
20
-کرمپور، زهرا، ولی الله حسومی، حسین خاکپور. (1394). «اقناع مخاطب در نهج البلاغه». فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه، شماره9، دوره 3، 27-53.
21
- محفوظی، سلیم. (2010). «وسائل الإقناع فی خطبة طارق بن زیاد؛ دراسة تحلیلیّة فی ضوء نظریة الحجاج»، الجزائر: جامعة الحاج الحضر، وزارة التعلیم العالی و البحث العلمی.
22
- مکارم شیرازی، ناصر. (1390). پیام امام. قم: انتشارات امام علی بن ابی طالب.
23
- ملکیة، غبار؛ امیزل، احمد. (2006). الحجاج فی درس الفلسفة. المغرب: إفریقا الشرق.
24
- الناجح، عزالدین. (2011). العوامل الحجاجیة فی اللغة العربیه. تونس: مکتبة علاء الدین.
25
ORIGINAL_ARTICLE
حفظ زیباشناسی مبتنی بر تفسیرپذیری استعاره در فرآیند ترجمه (بررسی تطبیقی روشهای نیومارک در استعارههای خطبة شقشقیه)
از بارزترین وجوه زیباشناختی استعاره، قابلیت «تفسیرپذیری» در آن است. مراد از تفسیرپذیری، خاصیتی است که بهموجب آن، امکان مشارکت خواننده در تکمیل معنا و تصویر استعاره و در نتیجه تعامل او با نویسنده فراهم میشود. این ویژگیِ استعاره در متونی همچون خطبههای نهجالبلاغه نمود بیشتری دارد، زیرا اولین مشخصة متون خطابی، ارتباط نویسنده با خواننده است. نویسنده با بهرهگیری از ابزارهایی همچون استعاره تلاش میکند تا خواننده را بهسوی انجام عملی که شناخت لازم را دربارة آن عمل به او ارائه کرده، برانگیزد. ازاینرو، در فرایند ترجمة متون خطابی، حفظ جنبة زیباشناختی استعاره، یک امر ضروری و البته شرط مقبولیت ترجمه بهحساب میآید. پژوهش حاضر با تکیه بر روش توصیفی ـ تحلیلی و با استناد به راهبردهای هفتگانة نیومارک، ترجمة استعاره را در خطبة سوم نهجالبلاغه و در سه ترجمة شهیدی، دشتی و گرمارودی مورد بررسی قرار داده است. برآیند این پژوهش نشان میدهد که برای حفظ زیباشناسی مبتنی بر تفسیرپذیری استعاره، روشهایی مناسب است که محصول استعاریتری ارائه میدهند. بدینترتیب که ترجمة تحتاللفظی (برای استعارهای که بنا بر تصورات و تجربیات تقریباً مشترک میان دو زبان بنا شده باشد)، ترجمه به استعارهای همسان و برابر (برای استعارة فرهنگبنیاد که دامنة زیباشناختی آن از محدودة گویشوران زبان مبدأ تجاوز نمیکند) و ترجمه به تشبیه (برای مترجمی که توان جستن یا ساختن استعارهای برابر را ندارد) پیشنهاد میشود. نتایج ارزیابی عملکرد مترجمان حاکی از آن است که گرمارودی بهدلیل بیشترین استفادة صحیح و مناسب از روشهای اوّل تا سوّم نیومارک، در حفظ تفسیرپذیری استعاره موفقیت بیشتری داشته است.
https://nab.basu.ac.ir/article_2711_7d706d8a029cea18f1802ff595140216.pdf
2019-05-22
61
80
10.22084/nahj.2019.17374.2131
پیتر نیومارک
ترجمة نهجالبلاغه
ترجمة استعاره
تفسیرپذیری استعاره
تعادل زیباشناختی
نوذر
عباسی
nozar_65@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشگاه سمنان
AUTHOR
بهنوش
اصغری
behnoosh.asghari@semnan.ac.ir
2
استادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه سمنان
LEAD_AUTHOR
محمود
خورسندی
khorsandi@semnan.ac.ir
3
دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه سمنان
AUTHOR
علی
ضیغمی
zeighami@semnan.ac.ir
4
استادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه سمنان
AUTHOR
- ابنابیالحدید، عزّالدین ابوحامد. (1337). شرح نهجالبلاغه. المجلد الأوّل. الطبعه الأولى. قم: مکتبه آیه الله المرعشی النجفی العامه.
1
- ابنمنظور. (1998). لسان العرب. المحققون: عبدالله علی الکبیر. محمد أحمد حسب الله. هاشم محمد الشاذلی. القاهرة: دارالمعارف.
2
- ادیبیمهر، محمد. (1386). تحلیل ارکان استعارههای پیچیدة نهجالبلاغه. چاپ اول. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
3
- امانی، رضا و شادمان، یسرا. (1391). «چگونگی معادلیابی استعارههای قرآنی در فرایند ترجمه». مجلة مطالعات قرآن و حدیث، سال پنجم، شمارة دوم، 139-168.
4
- انصاریان، على. (1408). شرح نهجالبلاغة المقتطف من بحار الأنوار للعلامة مجلسی. الطبعة الأولى، طهران: وزارة الثقافة و الإرشاد الإسلامی.
5
- بحرانی، علیبنمیثم. (1403). شرح نهجالبلاغه. المجلد الأول. الطبعه الثانیه. مکتب نشر الکتاب.
6
- برانیمه، حبیب. (1389). بررسی روششناسی ترجمة استعاره در خطبههای بیستم تا پنجاهم نهجالبلاغه از سه ترجمة آقایان فیض الاسلام. شهیدی و دشتی. استاد راهنما: حیدر محلاتی. دانشگاه قم. دانشکده ادبیات و علوم انسانی. پایاننامه کارشناسی ارشد رشتة زبان و ادبیات عربی.
7
- پراندوجی، نعیمه و محتشم. معصومه (1397). «استعارههای شناختی و تأثیر آن در ترجمة نهجالبلاغه (مطالعة موردی خطبة جهاد در ترجمههای شهیدی و فیضالاسلام)». دو فصلنامة پژوهشهای ترجمه در زبان و ادبیّات عربی.دورة 8، شمارة 18، 9-38.
8
- پورابراهیم، شیرین (1395). «بررسی روشهای ترجمة استعارههای مبتنی بر طرحوارة حرکتی در نهجالبلاغه». فصلنامة پژوهشنامه نهجالبلاغه، سال چهارم، شمارة 14، 35-54.
9
- الجرجانی، عبدالقاهر. (1987). دلائل الإعجاز. تحقیق السید محمد رشید رضا. بیروت: دارالمعرفة.
10
- جعفری، یعقوب. (1382). «استعاره در قرآن و دشواری ترجمة آن». مجلة ترجمان وحی. سال هفتم، شمارة دوم، 39-55.
11
- جواری، محمدحسین و حمیدی کندول، احد. (1386). «سیر نظریههای ادبی معطوف به خواننده در قرن بیستم». مجلة ادب پژوهی. شمارة سوم، 143-176.
12
- حافظ، شمسالدین محمد. (1368). دیوان حافظ. تصحیح دکتر محمد غنی و دکتر محمد قزوینی. تهران: نشر اساطیر.
13
- حدادی، محمود. (1384). مبانی ترجمه، چاپ اوّل، تهران: انتشارات رهنما.
14
- الحسینی الشیرازی، السید محمد. (2002). توضیح نهجالبلاغة. الطبعة الأولى. بیروت: دارالعلوم للتحقیق و الطباعة و النشر و التوزیع.
15
- خزاعیفرید، علی. (1394). «تعادل زیباشناختی در ترجمة متون ادبی». فصلنامه مترجم. سال 24. شمارة پنجاه و هفتم، 3-14.
16
- دشتی، محمد. (1379). ترجمة نهجالبلاغه. چاپ اوّل. قم: مؤسسه انتشارات مشهور.
17
- دلیل، ژان. (1384). تحلیل کلام روشی برای ترجمه: نظریه و کاربرد. ترجمة اسماعیل فقیه. تهران: رهنما.
18
- دهخدا، علیاکبر. (1361). لغتنامه، زیر نظر دکتر محمد معین تهران: چاپخانة وزارت ارشاد اسلامی.
19
- شهیدی، سید جعفر. (1378). ترجمة نهجالبلاغه. چاپ چهاردهم. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
20
- صفوی، کوروش. (1396). استعاره. تهران: نشر علمی.
21
- صفینژاد و دیگران. (1393). «تعادل زیباشناختی در ترجمة متون ادبی از منظر زیباشناسی دریافت». فصلنامه مطالعات زبان و ترجمه. شماره چهارم، 69-90.
22
- عبده، محمد. (د.ت). شرح نهجالبلاغة. القاهرة: مطبعة الاستقامة.
23
- الفاضلی، محمد. (1365). دراسة ونقد فی مسائل بلاغیة هامة، الطبعة الأولى، طهران: معهد الدراسات والأبحاث الثقافیة.
24
- فیروزآبادی، محمدبن یعقوب. (1415). القاموسالمحیط. المجلد الثالث. بیروت: دارالکتب العلمیة.
25
- مدرّس وحید، احمد. (بیتا). شرح نهجالبلاغه. ج 1. قم: نشر خیّام.
26
- مکارم شیرازی، ناصر. (1375). پیام امام امیرالمومنین (ع): شرح تازه و جامعی بر نهجالبلاغه. چاپ اول، تهران: دارالکتب العلمیة.
27
- موسوی گرمارودی، سید علی. (1394). ترجمة نهجالبلاغه. چاپ اول. تهران: نشر قدیانی.
28
- الموسوی، سید عباس علی. (1418). شرح نهجالبلاغة. بیروت: دارالرسول الأکرم.
29
- نیومارک، پیتر. (1390). دورة آموزش فنون ترجمه. مترجم: منصور فهیم و سعید سبزیان. چاپ دوّم. تهران: انتشارات رهنما.
30
- وفائی، کاظم. (1389). بررسی روششناسی ترجمة استعاره در خطبههای اول تا بیستم نهجالبلاغه از سه ترجمة آقایان فیض الاسلام. شهیدی و دشتی. استاد راهنما: سید محمدرضی مصطفوینیا. دانشگاه قم. دانشکده ادبیات و علوم انسانی. پایاننامه کارشناسی ارشد رشتة زبان و ادبیات عربی.
31
- Newmark, P. (1988). A textbook of Translation, Pergamon Press, Oxford.
32
- Peng, W. (2011). Lin Shu`s translation of Uncle Tom`s Cabin from the perspective of aesthetics of reception. An M.A thesis in Changsha University of science and technology.
33
ORIGINAL_ARTICLE
شاخصهای نیرویِ انسانیِ کارآمدِ نظام از منظر نهجالبلاغه
کارآمدی و خلاقیت کارگزاران و مدیران از عوامل مهم و اساسی در کارایی نظامهای سیاسی است که همیشه موردتوجه متفکران این حوزه بوده است. نگاه توحیدی حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) به ساختار حکومت و ایفای نقش اساسی آن در شکلگیری رفتار و اخلاق جامعه و سرنوشت مادی و معنوی مردم، ایجاب میکند در گزینش و بهکارگیری نیروی ارزشی که بهعنوان سرمایه در اختیار مجموعه نیروی انسانی قرار میگیرد، شاخصهایی مدنظر قرار گیرد. این نوشتار به روش توصیفی تحلیلی از نگاه حضرت امیر(ع) به برخی از شاخصهای نیروی انسانی کارآمد اشاره میکند که مجموعه نیروهای انسانی با عنایت به این ویژگیها میتوانند برای مجموعه تحت امر خود یک سرمایه سیاسی کارآمد گزینش کنند. نتیجۀ حاصل از این نگاشت آن است که با شاخصهایی چون دینداری، ایمان به هدف، اخلاص در عمل، شایستگی در تخصص و تعهد، صبور و مقام در برابر مشکلات، کاردان کار بلد، خستگیناپذیری در کارها، انقلابی ولایتمدار و مردمی بودن، میتوان نیروی کارآمد طراز نظام اداری علوی انتخاب کرد.
https://nab.basu.ac.ir/article_2712_50ef26b2a01dd9a0cf726268c61a33b8.pdf
2019-05-22
81
100
10.22084/nahj.2019.16527.2058
کارگزار نظام
نظام کارآمد
امام علی(ع)
نیروی انسانی کارآمد
محمد
سبحانی یامچی
yamchi88@gmail.com
1
استادیار گروه تفسیر و علوم قرآن، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
LEAD_AUTHOR
- قرآن کریم.
1
- ابن شهر آشوب مازندرانی، محمدبنعلی. (1379). مناقب آل ابی طالب علیهم السلام. چاپ اول. قم: علامه.
2
- ابن کثیر، اسماعیل بن کثیر. (1408). البدایة و النهایة. تحقیق: علی شیری. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
3
- احمدی میانجی، علی. (1419). مکاتیب الرسول صلی الله علیه وآله. چاپ اول. قم: دار الحدیث.
4
- تمیمی آمدی، عبدالواحدبنمحمد. (1366). غررالحکم و دررالکلم. چاپ اول. قم: دفتر تبلیغات اسلامى.
5
- جوادی آملی، عبدالله. (1366). اخلاق کارگزاران در حکومت اسلامی. تهران: نشر فرهنگی رجا.
6
- حر عاملی، محمدبنحسن، (1409). وسایل الشیعه. چاپ اول. قم: موسسه آل البیت علیهم السلام.
7
- حرانی، حسنبنعلی. (1404). تحف العقول. محقق و مصحح: علی اکبر غفاری. قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
8
- خویی، میرزاحبیبالله. (1400). منهاج البراعة فی شرح نهجالبلاغه. محقق: ابراهیم میانجی. مترجم: حسن حسنزاده آملی و محمدباقر کمرهای. چاپ چهارم. تهران: مکتبه الاسلامیه.
9
- ذوعلم، علی. (1386). امام علی و سیاست. دانشنامه امام علی علیهالسلام. تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی. چهارم.
10
- سربخشی، محمد. (1388). اخلاق سکولار مبانی، ادله، نقدها. قم: انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
11
- دشتی، محمد. (1379). ترجمه نهجالبلاغه. قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی امیرالمؤمنین.
12
- شریفینیا، محمدحسین. (1380). «اصول سیاست علوی». روششناسی علوم انسانی، شماره 26، ص 4-12.
13
- طوسی، محمدبنحسن. (1414). الامالی. چاپ اول. قم: دار الثقافه.
14
- کلینی، محمدبنیعقوب. (1407).الکافی. محقق و مصحح: علیاکبر غفاری و محمد آخوندی، تهران: دارالکتب الاسلامیه. چهارم.
15
- گلستانی، غلام نبی. (1383). ویژگیهای حکومت پاسخگو در مدیریت علوی. پژوهشهای اجتماعی اسلامی. شماره 49 و 50 ، ص 37-60.
16
- مجلسی، محمدباقر. (1403). بحار الانوار. چاپ دوم. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
17
- محمدی ری شهری، محمد. (1416). میزان الحکمه. قم: دار الحدیث.
18
- ------------------. (1375). موسوعه امام علی بن ابیطالب. قم: دار الحدیث.
19
- مفید، محمدبنمحمدبننعمان. (1413 الف). الاختصاص. محقق: مصحح؛ علی اکبر غفاری و محمد محرمی زرندی. چاپ اول. قم: الموتمر العالمی لالفیه الشیخ المفید.
20
- ----------------------. (1413). الجمل والنصرة لسید العترة فی حرب البصرة. چاپ اول. محقق: مصحح؛ علی میر شریفی. قم: کنگره شیخ مفید.
21
- منقری، نصر بن مزاحم. (1382). وقعه صفین. تحقیق: عبدالسلام هارون. بیروت: الموسسه العربیه الحدیثه.
22
- نصری، عبدالله. (1388). انسان الهی(تحلیل شخصیت امام علی(ع) از دیدگاه علامه جعفری). تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
23
ORIGINAL_ARTICLE
محقق سبزواری و تأثیرپذیری وی از اندیشههای امامعلی(ع) در امر حکومت و مؤلفههای آن در روضهالانوار عباسی
تشکیل حکومت صفوی، اوضاع و شرایط مساعدی را برای توجه هرچه بیشتر اندیشمندان این عصر، نسبت به معارف عالم تشیع، فراهم آورد. در این میان، توجه به اندیشههای امامعلی(ع)، در نهجالبلاغه، از اهمیت بهسزایی برخوردار است. بهطوریکه اندیشمندان حامی این حکومت، در تحلیلها و تبیینات خود، بهخصوص در ارتباط با امر حکمروایی و مؤلفههای آن، به این اندیشهها، توجه زیادی داشتند. از جملۀ این اندیشمندان، محقق سبزواری است که با تألیف کتاب روضهالانوار عباسی، در قالب رسالهای اندرزنامهای، از دیدگاههای امامعلی استفاده نموده و تأکید ویژهای بر این اندیشهها داشته است. با این رویکرد، سبزواری، در بخشهای مختلف کتاب خود،درصدد برآمده تا راهکارهای لازم در امر حکمروایی را برای پادشاه صفوی تبیین نماید. در این مقاله که با بهرهمندی از روش کتابخانهای و تحلیلی سامان یافته، تلاش شده تا تأثیرپذیری محقق سبزواری، از اندیشههای امامعلی(ع) در امر حکمروایی و مؤلفههای آن، موردبررسی قرار گیرد. درواقع این بررسی نشان میدهد که سبزواری در تبیین آراء خود، در موارد متعدد از اندیشههای امامع) بهره برده است.
https://nab.basu.ac.ir/article_2713_adc193604516fb3d668a4388764ca293.pdf
2019-05-22
101
116
10.22084/nahj.2019.17299.2118
امام علی(ع)
نهجالبلاغه
محقق سبزواری
روضهالانوارعباسی
مهدی
فیضی سخا
feizisakha@gmail.com
1
استادیار گروه تاریخ فرهنگ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه سیدجمالالدین اسدآبادی
LEAD_AUTHOR
- اویسکریم، محمد. (1408).المعجم الموضوعی لنهجالبلاغه. مشهد:مجمع البحوث الاسلامیه.
1
- بامری، نصرت؛ منشادی، مرتضی و اسلامی، روحالله.(1396). «سیاست عملی و فنون حکمرانی امامعلی (ع)، مطالعه موردی حکومتمندی در نامههای نهجالبلاغه».پژوهشنامه نهجالبلاغه.سال پنجم، شماره نوزدهم، صص، 83/100
2
- بنانی، امین، دران، دارلی و دوبروین و سیوری ولکهارت و نیومن وکریولش. (1380).صفویان. ترجمه: یعقوب آژند. تهران: انتشارات مولی.
3
- بوسه، هربرت. (1367).پژوهشی در تشکیلات دیوان اسلامی بر مبنای اسناد دوران آققوینلو و قراقویونلو و صفوی.مترجم: غلامرضا ورهرام. تهران: مؤسسه مطالعات فرهنگی.
4
- تاریخ صفویه، خلاصهالتواریخ وتاریخ ملاکمال. (1334). به تصحیح ابراهیم دهگان. اراک: انتشارات فروردین.
5
- ترکمان، اسکندربیگ. (1382). تاریخ عالمآرای عباسی. مصحح: ایرج افشار. تهران: امیرکبیر.
6
- تهرانی، آقابزرگ. (1408).الذریعه الی التصانیف الشیعه. قم: ناشر اسماعیلیان.
7
- جملیکارری، جووانی فرانچسکو. (1348).سفرنامه کارری.ترجمه: عباس نخجوانی. تبریز: اداره کل فرهنگ و هنر آذربایجان شرقی.
8
- جهانبخش، جویا. (1380). «میزگرد روضهالانوار عباسی».آیینه میراث. سال چهارم. شماره سیزده.صص، 94/96..
9
- خاتونآبادی، عبدالحسین. (1352).وقایعالسنین و الاعوام. به کوشش محمدباقر بهبودی. تهران: کتابفروشی اسلامیه.
10
- خواندمیر، غیاثالدین بن همامالدین (1387)،حبیب السیر،تصحیحمحمد دبیرسیاقی، تهران: هرمس.
11
- خوانساری، سیدجمالالدین محمد. (1360).شرح غررالحکم و دررالحکم. به تصحیح سیدجلالالدین ارموی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
12
- دلاواله، پیترو. (1370).سفرنامه.ترجمه: شجاعالدین شفا. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
13
- دوانی، علی. (1382). «نگاهی به زندگانی پر افتخار شریف رضی».مجله پژوهشهای نهجالبلاغه. شماره 6. صص56/81.
14
- سبزواری، ملامحمدباقر. (1383).روضه الانوار عباسی. اسماعیل چنگیزی اردهایی. (مقدمه و تصحیح). تهران: میراث مکتوب.
15
- شاملو، ولیقلی. (1374).قصصالخاقانی. تصحیح: حسن سادات ناصری. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
16
- صبحی، صالح. (1395 ق).نهجالبلاغه. قم: مرکز البحوث الاسلامیه.
17
- صفتگل، منصور. (1381).ساختار نهاد و اندیشه دینی در ایران عصر صفوی. تهران: موسسه خدمات فرهنگی رسا.
18
- طوسی، خواجه نظامالملک. (1369). سیاستنامه. به کوشش عباس اقبال. تهران: اساطیر.
19
- عاملی، بهاءالدین محمد (1357)،کشکول، تصحیح و ترجمه ابوالقاسم آیتالهی، تهران: نشر توکا.
20
- علوی عاملی، سید محمد عبدالحسیب بن سید احمد. (1384).قواعدالسلاطین. به کوشش رسول جعفریان. تهران: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی.
21
- غزالی، محمد. (1389). نصیحهالملوک. تصحیح: عزیزاﷲ علیزاده. تهران: فردوس.
22
- فارابی، ابونصر محمدبن محمد (1358) سیاست مدینه، ترجمه جعفر سجادی، تهران: انجمن فلسفه ایران.
23
- فخر رازی، محمدبن عمر. (1420ق).التفسیر الکبیر (مفاتیح الغیب). بیروت: دار احیاء التراث العربی.
24
- قزوینی، ابوالحسن. (1367). فواید الصفویه. مصحح: مریم میراحمدی. تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
25
- قمی، قاضی احمد. (1383).خلاصهالتواریخ. مصحح: احسان اشراقی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
26
- کمپفر، انگلبرت. (1363). سفرنامه. ترجمه: کیکاوس جهانداری. تهران: خوارزمی.
27
- لاکهارت، لارنس. (1394).انقراض سلسله صفویه. ترجمه: اسماعیل دولتشاهی. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
28
- ماوردی، ابوالحسن. (1406ق).الاحکامالسلطانیه. قاهره: مکتب الاعلام الاسلامی.
29
- مطهری، مرتضی. (1374). سیرى در نهجالبلاغه. تهران: انتشارات صدرا.
30
- مهدوی، مصلحالدین. (1371).خاندانشیخالاسلام اصفهان در طول چهارصدسال، از علامه محقق سبزواری تا دکتر علی شیخالاسلام. اصفهان: انتشارات گلبهار.
31
- مینورسکی، ولادیمیر. (1378).سازمان اداری حکومت صفوی، (تذکرهالملوک). ترجمه: مسعود رجبنیا. تهران: انتشارات امیرکبیر.
32
- نظرى، فرشاد. (1387).عدالت و سیاست؛ بررسى ابعاد نظرى و کاربردى عدالت در گفتمان سیاسى اسلام و غرب. تهران: دانشگاه امامصادق علیهالسلام.
33
- وحید قزوینی، محمدطاهر. (1329).عباسنامه، یا شرح زندگانی 22 ساله شاهعباس ثانی. به تصحیح وتحشیه ابراهیم دهگان.ارک:کتابفروشی داوودی.
34
ORIGINAL_ARTICLE
نقد و بررسی دیدگاه سقراط درباره شناخت و نقش آن در انگیزش اخلاقی انسان با استفاده از کلام امام علی(ع)
نقش شناخت در انگیزش انسان بهسوی عمل یکی از مهمترین ایدههای سقراط است. او برای شناخت، مراتب مختلفی قائل است و بالاترین مرتبۀآن را خودشناسی معرفی میکند. سقراط معتقد به وحدت معرفت و فضیلت است و قابلیت اصلی انسان را معرفت و منشأ اصلی عمل اخلاقی را شناخت و معرفت میداند. از نظر او هیچکس عالمانه مرتکب عمل نادرست نمیشود. شناخت صحیح که سقراط آن را معرفت مینامد، منجر به انگیزش انسان بهسوی افعالی چون احساس مسئولیت در قبال جامعه، تأثیر در ارتباط انسان با خدا و نوع دعا کردن و نیایش با او و تمام افعال خوب میشود. اگر این دیدگاه سقراط به مبانی اخلاق اسلامی در کلام امیرمؤمنان(ع) عرضه شود بخشهایی از آن مانند آنچه مورد اشاره واقع شد، قابلتأیید است؛ اما مهمترین بخش آن یعنی علیّت تامه شناخت، جهت انگیزش اخلاقی، مورد تأیید نیست. در این مقاله نظریۀ سقراط در خصوصِ انگیزش اخلاقیِ مبتنی بر شناخت، با استفاده از کلام امام علی(ع) مورد نقد و بررسی قرار گرفته و تفاوت این دو دیدگاه تبیین شده است. دیدگاه سقراط در خصوص ذو مراتب بودن شناخت و یکسان نبودن تأثیر این مراتب در انگیزش انسان و سببیت شناخت جهت انجام عمل متناسب تأیید امام علی (ع) را به همراه دارد و عدم کفایت شناخت جهت انگیزش اخلاقی انسان و توجه ویژه به نقش شناختهای مرتبط با حواس ظاهری از مهمترین وجوه امتیاز دیدگاه امیر مؤمنان (ع) نسبت به دیدگاه سقراط است.
https://nab.basu.ac.ir/article_2714_d6a1e14710f7b4c4c04db94ce8250888.pdf
2019-05-22
117
133
10.22084/nahj.2019.16842.2082
شناخت
عمل
امام علی(ع)
سقراط
محمدجواد
دکامی
dakami@basu.ac.ir
1
استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه بوعلیسینا
LEAD_AUTHOR
- قرآن کریم.
1
- آمدی تمیمی، عبدالواحد. (1422). غررالحکم و درر الکلم. بیروت: مؤسسه الاعلمی للمطبوعات.
2
- ادواردز، پل. (1378). فلسفه اخلاق. ترجمه انشاءالله رحمتی. تهران: تبیان.
3
- اسکافی معتزلی، ابوجعفر محمد ابن عبدالله. (1374). المعیار و الموازنه. ترجمه محمود مهدوی دامغانی، تهران: نشر نی.
4
- اسلامی، سید حسن. (1378). «اخلاق فضیلت مدار و نسبت آن با اخلاق اسلامی» پژوهشنامه اخلاق، شماره 1، 1-22.
5
- ارسطو. ( 1385). اخلاق نیکوماخوس، ترجمه محمدحسن لطفی تبریزی. چاپ دوم. تهران: طرح نو.
6
- افلاطون. (1349). مجموعه آثار، ترجمه رضا کاویانی و محمد حسن لطفی، جلد اول، تهران: چاپخانه بیست و پنجم شهریور.
7
- افلاطون. (1350). مجموعه آثار، ترجمه محمدحسن لطفی، جلد دوم، تهران: چاپخانه بیست و پنجم شهریور.
8
- ------. (1364). دوره آثار، ترجمه محمدحسن لطفی، جلد 8، تهران: انتشارات خوارزمی.
9
- ------. (1374). جمهور، ترجمه فواد روحانی، چاپ پنجم، تهران: انتشارات علمی-فرهنگی.
10
- بریه، امیل. (1374). تاریخ فلسفه، ج1، ترجمه علیمراد داوودی، چاپ دوم، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
11
- جاحظ، عمر بن بحر. (1381) بیان و التبیین، ج1، بیروت: دار و مکتبه الهلال.
12
- جوادی آملی، عبدالله. (1379). سیره رسول اکرم(ص) در قرآن، چاپ دوم، قم: اسراء.
13
- جوادی، محسن. (1388). «بررسی شکاف بین نظر و عمل اخلاقی از دیدگاه ارسطو»، اندیشه دینی، شماره 32، 1-28.
14
- حسین، طه. (2012). الفتنه الکبری (علی و بنوه)، جلد 2، هنداوی، قاهره.
15
- خزاعی، زهرا. (1389). اخلاق فضیلت، چاپ اول،تهران: حکمت.
16
- دشتی، محمد. (1379) ترجمه نهج البلاغه، قم، صحفی
17
- دکامی، محمد جواد. (1394). نظریه انگیزش اخلاقی از دیدگاه فارابی، غزالی و نراقی، (رساله دکتری) دانشگاه قم.
18
- دیلمی، حسن ابن محمد. (1408). اعلام الدین فی صفات المؤمنین، قم: موسسه آل البیت لاحیاء التراث.
19
- ﺷﻔﻴﻊ ﺑﻴﻚ، ایمان. (1395). «ﻣﻌﺮﻓﺖ ﺷﻨﺎﺳﯽ ﺍﺧﻼﻗﯽ ﺳﻘﺮﺍﻁ: ﭘﯿﻮﻧﺪ ﻧﻈﺮ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺩﺭ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻫﺎﯼ ﺁﻏﺎﺯﯾﻦ ﺍﻓﻼﻃﻮﻥ»، ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﺣﮑﻤﺖ ﻭ ﻓﻠﺴﻔﻪ، شماره 46، 73-51.
20
- محمدی ری شهری، محمد. (1387). میزان الحکمه، جلد 7 چاپ نهم، قم: دارالحدیث. الف.
21
- ------------------. (1387). میزان الحکمه، جلد 8 چاپ نهم، قم: دارالحدیث. ب.
22
- گزنوفون.(1373). خاطرات سقراطی. ترجمه محمدحسن لطفی. تهران: انتشارات خوارزمی.
23
- صانعی دره بیدی، منوچهر. (1381). «معنی سقراطی فضیلت»، مجموعه مقالات سمینار سقراط فیلسوف گفتگو، تهران، (سایت اینترنتی http://rasekhoon.net)
24
- مهربخش، فرشته، سهرابی، صفیه و سید وکیلی، سید هادی (1393). «واکاوی نقش عمل در تثبیت ایمان از منظر امام علی(ع)»، نشریه کتاب و سنت دانشگاه قرآن و حدیث، شماره 5، 49-29.
25
- Zangwill, N. (2003). “Externalist moral motivation”, American philosophical quarterly, volume 40, Number 2., 142-145.
26
- Simpson, E. (1999).“Between Internalism and Externalism in Ethics”, The philosophical Quarterly, Vol. 49, No. 195, Published by: Wiley for The Philosophical Quarterly, 201-214.
27