%0 Journal Article %T بررسی سبک شناختی خطبة همام %J فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه %I دانشگاه بوعلی سینا %Z 2345-5233 %A رسولی, حجت %A امیدی پور, ولی %D 2017 %\ 05/22/2017 %V 5 %N 17 %P 1-19 %! بررسی سبک شناختی خطبة همام %K نهج‌البلاغه %K خطبة همّام %K سبک‌شناسی %R 10.22084/nahj.2017.1831 %X خطبة هَمّام یکی از خطبه­های بلند اخلاقی و تربیتی نهج‌البلاغه است که در آن صفات متقین به تفصیل بیان شده است. تحلیل این خطبه از دیدگاه سبک­شناسی به منظور واکاوی اسلوب بلیغ و فصیح امام علی (ع) اهمیت دارد. این مقاله با رویکرد تحلیل ادبی، متن خطبه­ را با توجه به نظریة سبک­شناسی ساختارگرا، در سه سطح؛ زبانی (آوایی، واژگانی، نحوی)، ادبی و فکری بررسی کرده، به شیوۀ توصیفی-تحلیلی به تبیین عناصر سبکی خطبه پرداخته­است. هدف اصلی این پژوهش، کشف عناصر سبک­شناسی متن خطبة همام است که نقش بارزی در زیبایی آن ایفا می­کند. تبیین پیوند میان این عناصر سبکی و افکار امام(ع) از اهداف دیگر این پژوهش به‌شمار می­رود. نتایج پژوهش نشان­دهندۀ ارتباط تنگاتنگ سطوح سه­گانه با یکدیگر است. همچنین سطح زبانی و ادبی در تقویت زمینه­های فکری خطبه نقش داشته، در جهت اقناع مخاطب و القای اندیشه­های امام(ع)، با سطح فکری پیوندی ناگسستنی دارد. اسلوب کلام با اهداف، هماهنگی دارد و با گزینش مجموعه­ای از گوش‌نوازترین فواصل آهنگین، در کنار سایر عناصر موسیقی­ساز همچنین استفاده از فنون بلاغی و ساختارهای نحوی توانسته مفاهیم اخلاقی، عبادی و عرفانی را به خوبی به مخاطب برساند. %U https://nab.basu.ac.ir/article_1831_1a93d5927a64cc55ce92e97f1c8cb2d6.pdf