per
دانشگاه بوعلی سینا
فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه
2345-5233
2345-5241
2019-08-23
7
26
1
16
10.22084/nahj.2019.14578.2180
2818
Research Article
ارزیابی آموزه «نفی صفات» در نهجالبلاغه در اندیشه ابنمیثم بحرانی
Evaluating the Doctrine of the "Negation of Attributes" in Nahj al-Balagha in Ibn al-Mutham's Thought
رحمان عشریه
oshryeh@yahoo.com
1
استادیار گروه تفسیر دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم قم
توحید صفاتی، بیانگر رابطه صفات ثبوتی حقیقی با ذات الهی است و در آن سه دیدگاه عمده مطرح است: زیادت صفات بر ذات (دیدگاه اشاعره)، نیابت ذات الهی از صفات (دیدگاه معتزله) و عینیت صفات با ذات الهی (دیدگاه امامیه). امیرالمؤمنین(ع) در خطبه اول نهجالبلاغه، کمال اخلاص را نفی صفات از ذات الهی میداند: «کَمَالُ الْإِخْلَاصِ لَهُ نَفْی الصِّفَاتِ عَنْهُ». تفسیرهای متعددی در تبیین این روایت، عرضه شده است. نوشتار حاضر با روش توصیفی-تحلیلی و با هدف تحلیل و ارزیابی آموزه «نفی صفات» در نهجالبلاغه به بررسی این مسئله در اندیشه ابنمیثم بحرانی پرداخته است. از رهگذر این جستار مشخص میشود که ابنمیثم بحرانی در حوزه هستیشناسی، نظریه نفی صفات حقیقی الهی را پذیرفته و آن را با فرهنگ دینی بهویژه فرهنگ نهجالبلاغه هماهنگ میداند و در حوزه معرفتشناسی، صفات الهی را اعتبارات عقلی میداند. اعتبارات عقلی در اندیشه ابنمیثم، برگرفته از نظام فلسفی سهروردی است و بیانگر مفاهیم ذهنی صرف در مقابل مفاهیم ماهوی است. در دیدگاه ابنمیثم میان مفاهیم منطقی و مفاهیم فلسفی خلط گردیده و صفات الهی در شمار مفاهیم منطقی قلمداد شده است.
Tawhid attributes expresses the relationship between true and true divine attributes, in which there are three main points of view: the great number of traits on essence (Ash'arites' view), the divine essence of attributes (Mu'tazilite view) and the objectivity of attributes with divine essence (Imamie's view ) In the first sermon of Nahj-ol-Balagha in the first sermon of Nahj-ol-Balagha, Imam Ali (pbuh) stated that perfection was to deny the traits of the divine essence: "Kamal al-khahas al-nafi alsafat al-ahna". Several interpretations have been made in explaining this narrative. Through this descriptive-analytic approach to this problem it is determined that Ibn Maysam, a critic in the field of ontology, accepted the theory of negation of the true divine attributes, and that it was adopted by religious culture, especially Nahj culture In the field of epistemology, divine attributes are considered to be rational credits. The rational credits in the thought of Ibn Ma'tham are based on Suhrawardi's philosophical system and expresses mere mental concepts in contrast to the substantive concepts. In Ibn-i-Mimas's view, there is confusion between logical concepts and philosophical concepts, and divine attributes are considered as logical concepts.
https://nab.basu.ac.ir/article_2818_6293eb5e1d4f8ccf041d8b65ce58e17e.pdf
توحید صفاتی
نهجالبلاغه
عینیت صفات با ذات
نفی صفات
ابنمیثم بحرانی
Towhid attributes
Nahjolalbagh
objectivity of attributes with essence
negation of attributes
Ibn Maysam Bahrani
per
دانشگاه بوعلی سینا
فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه
2345-5233
2345-5241
2019-08-23
7
26
17
33
10.22084/nahj.2019.17197.2110
2819
Research Article
تحلیل خطبۀ 221 نهجالبلاغه بر مبنای مؤلفههای آشناییزدایی معنایی و ساختاری
The analysis and study of the 221 sermon of nahj-albalaghah on the semantic and structural defamiliarization components
مریم اطهری نیا
hadisathary@gmail.com
1
مصطفی کمالجو
kamaljoo@gmail.com
2
حسین یوسفی آملی
hoseinyosofi@yahoo.com
3
کارشناس ارشد زبان و ادبیات عربی
استادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه مازندران
دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه مازندران
آشناییزدایی که از دستاوردهای مکتب فرمالیسم روس است، شامل تمامی شگردها و فنونی است که نویسنده با بهرهگیری آگاهانه از آنها، کلام را از شیوۀ معمول خارج ساخته و مفاهیم موردنظرش را با زبانی ناآشنا ارائه میدهد تا با انحراف از زبان معیار و به تأخیر انداختن مخاطب در دریافت معنای متن، کلام خویش را برجسته نماید و سبب لذّت ادبی مخاطب شود. خطبۀ 221 نهجالبلاغه از جمله خطبههای مهم و تأثیرگذاری است که امیرمؤمنان با بهرهگیری از زبان ادبی و با تصرّف در ترکیب و ساختار جملات آن، دست به آشناییزدایی زده است. لذا تحلیل و بررسی خطبۀ مذکور بر این مبنا حائز اهمیت است و میتوانـد زوایای نهفتۀ هنری و بـرجـستگیهای آن را فرادید مخاطب قرار دهد. این نوشتار با روش توصیفی– تحلیلی و با الهام از مؤلفههای آشناییزدایی معنایی و ساختاری به واکاوی خطبۀ یادشده پرداخته است و به این نتایج دست یافت که امام(ع) در حوزۀ معنایی و در محور جانشینی با بهکارگیری استعاره و کنایه و در محور همنشینی با استفاده از مجاز و تشبیه و در حوزۀ ساختاری با استفاده از شگردهایی چون؛ تقدیموتأخیر، التفات و حذف، بافت روایی خطبه را فراتر از متون عادی قرار داده و مفاهیم موردنظرش را به زیباترین صورت ممکن به تصویر کشیده است. در واقع امام(ع) با گریز از مؤلفههای شناخته شدۀ معنایی و نحوی و با به تأخیر انداختن مفاهیم موجود در خطبه سبب آشناییزدایی و بهتبع آن برجستگی خطبه شده و توان القای مفاهیم را به اوج رسانده است.
defamiliarization one of the important achievements for the school of russian formalism and including all the techniques that the authir uses consciously to reveal the artistic aspects of his work more conspicuously and to exert a great influence on his reders wich led him to present the conseptsin a best and new language to receive the meaning of the text. the 221 sermon is one of the most influential sermons that imam ali attention to defamiliarizate by capturing the structural of sentences. therefore, the analysis of this sermon studying beyond those categorics of refrainment and follows up the aesthetic efiect and the artistic objects related to them. this research is based on a descriptive - analytical method on the semantic and structural defamiliarization to analyze the 221 sermon and has been found that imam ali in the semantic field and in paradimatic axis with the help of metaphor and allusion, and in the syntagmaticaxis using the metonymy and Simile and in the structural axis,using techniques such as delusion, deduction,and removal,has expressedconcepts under consideration in the most beautiful way using best methods for defamiliarization. the meaning of moving forward and backward in the sermon, In fact,the imam ali by escaping the well-known semantic and syntactic components And by delaying the concepts contained in the sermon, it helps to defamiliarization and consequently the sermon has become prominent and has peaked the power of induction of meanings.
https://nab.basu.ac.ir/article_2819_50f1756c9637da2977138dce7a983d11.pdf
آشناییزدایی
برجستهسازی
معنا
ساختار
نهجالبلاغه
defamiliarization
agenda setting
meaning
Structure
nahj-albalaghah
per
دانشگاه بوعلی سینا
فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه
2345-5233
2345-5241
2019-08-23
7
26
35
50
10.22084/nahj.2019.15317.1978
2820
Research Article
سیمای «دیگری» در سخنان امام علی(ع)
The »Other» in the thought of Imam Ali (AS)
رمضان رضائی
drr_rezaei@yahoo.com
1
استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
از نظر فلاسفه، شناخت فرد بهخاطر چندبعدی بودن آن، تنها از طریق مطالعة جنبههای شخصیتی وی حاصل نمیشود؛ بلکه لازم است ساحتهای دیگر از جمله ارتباط با سایر انسانها نیز لحاظ شود. اینجا بود که مفهوم «خود» و «دیگری یا دیگر بودگی» در فلسفه مطرح شد. این مفهوم بهوسیله باختین از فلسفه وارد ادبیات شد. وی در ادبیات طرح مباحثی چون دیگری، گفتگو و غیره را در بازخوانی متون گـذشته مؤث«ر میدانست. نهجالبلاغه یکی از همین متنهایی است که اتفاقاً گفتگو در آن نقش زیادی دارد. بهبیاندیگر قسمت عمدة نهجالبلاغه گفتگوی امام با مردم است که در جهت پاسخ به پرسشی یا در واکنش به امری و یا غیر اینها ایراد شده است و همة اینها در جهت افق مفهومی شنونده قرار دارد. یافتههای این جستار بیانگر آن است که دیگری برای امام، گروههای مختلف مردم از قبیل نزدیکان، حاکمان، منافقان، دشمنان و غیره هستند که از موضع امام در قبال هریک از آنها «من/ خود» متعالی امام برای شنوده و خواننده مشخص میگردد. حال سؤال اصلی این است که «دیگری یا دیگران» در کلام امام چگونه نمود پیدا کرده است؟ برای پاسخ به این پرسش از شیوة تحلیلی ـ توصیفی با تکیه بر مطالعة اسنادی بهره برده و در تجزیهوتحلیل اطلاعات از روش تحلیل محتوا استفاده شده است.
From the philosopher's point of view, one's cognition can not be achieved solely through the study of the personality aspects of a person, but it is necessary to include other areas, including communication with other human beings, that the concept of »me» and »another or other Buddhism »was raised in philosophy. This concept was introduced by Bakhtin from philosophy into literature. In the literature, he was instrumental in discussing topics such as dialogue, dialogue, etc. in revising past texts. Nahj al-Balaghah is one of those texts that, incidentally, has a great deal of dialogue with. In other words, the main part of the Nahj al-Balaghah is the discussion of the Imam with the people that has been answered in response to a question, in response to something, etc., all of which are in the direction of the listener's conceptual horizon. The findings of this research indicate that the other is for Imam, various groups of people, such as close relatives, rulers, hypocrites, enemies, etc. From Imam's position towards each of them, I am the transcendent Imam for the singer and the reader. . Is the main question now that another or another formulation has been revealed in the words of the Imam? To answer this question, a descriptive analytic method has been used based on documentary study and content analysis has been used in data analysis.
https://nab.basu.ac.ir/article_2820_8a110a05bd6ad251c0471b8275d2a5a0.pdf
امام علی(ع)
نهجالبلاغه
باختین
خود و دیگری
فلسفه و ادبیات
Imam Ali (as)
Nahj al-Balaghah
Bakhtin
I and the other
philosophy and literature
per
دانشگاه بوعلی سینا
فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه
2345-5233
2345-5241
2019-08-23
7
26
51
67
10.22084/nahj.2019.16825.2079
2821
Research Article
شرح و تفسیر نامه 53 امام علی علیهالسلام باتاکید بر دیدگاه هرمنوتیکی امیلیو بتی (بررسی موردی شرح و تفسیر قزوینی، فیضالاسلام و مکارم شیرازی)
An Investigation of Imam Ali's Letter 53 in Nahj-al-Balaghah: Emilio Betti's Hermeneutic Perspective(Qazvini, Feiz-alIslam and Makarem (Shirazi's explication and interpretation)
آفرین زارع
dr.afarin.zare@hotmail.com
1
رویا محمدی
royamohammadi686@yahoo.com
2
دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه شیراز
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه شهید چمران اهواز
هرمنوتیک میکوشد با به قاعده درآوردن فهم، بر فاصله میان متن و مفسر آن غلبه کرده، در فهم متن به خواننده کمک کند. تفکر در مورد متون مقدس و نحوه فهم آن یکی از دغدغههای مفسران و مترجمان این متون بوده است، زیرا فهم آن دارای خصوصیتی است که لزوم توجه به مراد گوینده (مؤلف) را ضروری مینماید؛ ازینرو از حساسیت بیشتری نسبت به سایر متون برخوردار است. قرنهاست که روش هرمنوتیک در عرصه کشف راز متون مقدس جایگاه درخورتوجهی داشته است. هدف پژوهش حاضر این است که با رویکرد هرمنوتیکی و با شیوۀ تطبیقی و تحلیلی به بررسی سه شرح و تفسیر: قزوینی، فیضالاسلام و مکارم شیرازی و همکارانشان از نامه 53 نهجالبلاغه بر مبنای چهار قانون هرمنوتیکی امیلیو بتی:استقلال هرمنوتیکی موضوع، تمامیت معنا، فعلیت فهم و مطابقت هرمنوتیکی معنا، بپردازد تا در نهایت میزان پایبندی شروح یادشده به چهار قانون هرمنوتیکی بتی را نشان دهد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که علیرغم رعایت قوانین هرمنوتیکی بتی در سه شرح و تفسیر یادشده، هدف هر سه شارح تمرکز بر متن اصلی بوده است. این امر نشان میدهد که رویکرد شارحان و مفسران در شرح و تفسیر نامۀ 53 امام علی– علیهالسلام- مؤلفمحور بوده نه مفسرمحور.
Hermeneutics help readers with comprehension of text through overcoming the gap between the text and its commentator, with seeking to regulate their understanding. Thinking about religious texts and the way of comprehending them is amongst the disturbances of theologians, and even commentators and translators of such contexts, because comprehension of religious texts enjoy features and attributes which make the need to consider its authors’ intention. Thus such types of texts are much more sensitive than others. It has been centuries since hermeneutics is in a considerable position in the field of discovery of religious texts’ secrets. The collection of orations and letters of Imam Ali – peace be upon him- gathered by Seyed Razi in 400 Higria as Nahj-al-balaghah is one of the Islamic religious texts. The present research intends to study three explanations means explanation and demonstration of letter 53 from Nahj-al-balaghah by Ghazvinni, Feiz-al-Islam and Makarem Shirazi and others according to the four rules of Emilio Betti Hermeneutics. The goal is to find to what extend clarification of each of these three is based on the four rules of hermeneutics Betti. The results of the study reveal although the hermeneutics rules are taken into account in the three mentioned explanations, it is focused on the main text by all the above-mentioned commentators. So, it can be said the approach followed by the mentioned commentators in letter 53 is author-based rather than commentator-based.
https://nab.basu.ac.ir/article_2821_44d43c0eda3897136418660304e8aad2.pdf
نهجالبلاغه
هرمنوتیک
قوانین هرمنوتیکی امیلیو بتی
نامه 53
شرح و تفسیر
Nahj-al-Balaghah
hermeneutics
Emilio Betti's Hermeneutic Rules
Imam Ali's Letter 53 in Nahj-al-Balaghah
explication and interpretation
per
دانشگاه بوعلی سینا
فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه
2345-5233
2345-5241
2019-08-23
7
26
69
88
10.22084/nahj.2019.18213.2206
2822
Research Article
نگرشی به شکلگیری حکومت حضرت علی(ع) از منظر حقوق عمومی
An Attitude to Formation of Imam Ali's Government from the Perspective of Public Law
آیت مولایی
ayet.publiclaw@gmail.com
1
استادیار، گروه حقوق دانشگاه بوعلیسینا
«حکومت» ازجمله مفاهیم پرتنش و پربحث در حیطههای مختلف علوم انسانی، نظیر حقوق عمومی، است. به نظر میرسد بررسی نظریهها و آرای بزرگان تا حدودی بتواند از چالشهای نظری پیرامون این موضوع بکاهد. در میان شیعیان، حضرت علی(ع)، اسوۀ کمال از هر حیث بهشمار میآید و سیرۀ نظری و عملی آن حضرت از زوایای گوناگون برای زندگی امروزیِ ما پندآموز است. بنابراین در این نوشتار، درصددیم تا شکلگیری حکومت آن حضرت را از منظر حقوق عمومی به بحث و واکاوی بگذاریم. سؤال اصلی این است: پیامدهای شکلگیری حکومت در سیرۀ امام علی(ع) از منظر حقوق عمومی چیست؟ در پاسخ به این سؤال، با استفاده از روش توصیفی تحلیلی، تلاش شده نخست به ذکر مستنداتی از سیرۀ آن حضرت، پیرامونِ شکلگیری حکومتش پرداخته شود. سپس پیامدهای حقوق عمومی چنین شیوهای از تشکیل حکومت بررسی شود. حاصل تحقیق آن است که شیوۀ شکلگیریِ حکومت حضرت علی(ع) در جامعۀ اسلامی بینظیر بود و سیرۀ آن حضرت دربردارندۀ اصول و مفاهیمِ حقوق عمومی، بهویژه مردمی بودن نظام سیاسی، عقلانی بودن حکومت، غیرقدسی بودن حکومت، امانی بودن مسند حکومت و حق حاکمیت مردم بوده است.
“Government" is one of the most tension and controversial concepts in various fields of human sciences like public law. It seems to be the study of theories and opinions of the elders to some extent, it can reduce the theoretical challenges surrounding this issue. Among the Shiites, Imam Ali (as) is considered as the perfection of all kinds and theoretical and practical way of his Imam is tutor from various angles to our present life. So in this article, Using the research method: analytical descriptive, has been tried first, to be told a documentary about the course of the Imam, about the formation of his government. Then, it has reviewed the consequences of the public law of such a mode of government formation. The research results are that the way of forming the government of Imam Ali was unimaginable in Islamic society and his methodology have been based on the principles and concepts of public law, in particular: the popularity of the political system, the rationality of the government, non-sanctity of government, being deposit the government and people's sovereignty.
https://nab.basu.ac.ir/article_2822_57c3e1df1d03187d7db98fed20c00ae3.pdf
حکومت
نهجالبلاغه
بیعت
مردمسالاری
خلافت
Government
Nahj al-Balaghah
Bay'ah
Democracy
Caliphate
per
دانشگاه بوعلی سینا
فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه
2345-5233
2345-5241
2019-08-23
7
26
89
107
10.22084/nahj.2019.15401.1987
2823
Research Article
واکاوی مقولۀ آگاهیبخشی در نامههای امام علی(ع) به مردم براساس روش تحلیل محتوای کیفی
Explaining the category of informing in the letters Imam Ali (peace be upon him) to the people Based on qualitative content analysis method
زینب نریمانی
narimani14@chmail.ir
1
علی باقر طاهری نیا
btaheriniya@ut.ac.ir
2
دانشآموخته دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه تهران
استاد گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه تهران
آگاهیبخشی بهعنوان یکی از کارکردهای مهم و اساسی رسانهها، ازجمله روشهای تربیتی اسلام برای تحقق عدالت اجتماعی است که تبیین آن با استفاده از روشهای متنکاوی علمی و بر اساس اسناد معتبری چون مکاتبات امام علی(ع) میتواند راهگشای فهم عمیق در آن باشد. مقالۀ حاضر با روش تحلیل محتوای کیفی با استفاده از نرمافزار MAXQDA به تحلیل و واکاوی مقولۀ آگاهیبخشی پرداخته است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که با توجه به بسامد بالای مضامین در مقولة آگاهیبخشی در مقایسه با دیگر مقولههای مطرح در نامههای امام به مردم، حضرت در میان روشهای تربیتی برای تحقق عدالت اجتماعی بالاترین میزان توجه را به روش آگاهیبخشی داشتهاند. مقولة آگاهیبخشی در این نامهها شامل سه زیرمقوله است که این زیرمقولهها عبارتند از: روشنگری در خصوص ولایت و امامت، افشاگری سیاسی در خصوص مخالفان و دشمنان و تبیین سبک زندگی پرهیزگاران. با توجه به اختصاص 87.77 درصد از مضامین به دو زیرمقولة روشنگری و افشاگری سیاسی میتوان به این نکته دست یافت که اولویت حضرت در آگاهیبخشی به مردم، اعتلای بینش سیاسی آنان بوده است. بررسی کاربرد عبارات در هر بافت، بسامد مضامین، تشبیهها و استعارهها، قیود تأکیدی، اطناب و ایجاز و... لایههای پنهان معنایی هر بافت از کلام حضرت را بیشتر آشکار نموده است و بدینترتیب با تمرکز بر لایههای پنهان معنایی، اولویتها و تاکتیکهای حضرت در آگاهیبخشی به مردم و موضعگیریهای ایشان در خصوص وقایع بیشتر نمایان گردیده است.
Informing as one of the important functions of the media is one of the educational methods of Islam for the realization of social justice, whose explanation using scientific methods and based on authentic documents such as Imam Ali's letters can lead to a deep understanding of it. The present paper analyzes and analyzes the content of the content through qualitative content analysis using MAXQDA software. Findings of the research indicate that considering the high frequency of the topics in the category of awareness as compared to other categories in the letters of the Imam to the people, among the educational methods for realizing social justice, the Prophet had the highest level of attention in the method of informing The category of awareness in these letters includes three subcategories which include: enlightenment about the province and Imamate, political disclosure of opponents and enemies, and explanation of the lifestyle of the pious. Considering the allocation of 87.77% of the subjects to the two sub-themes of enlightenment and political disclosure, it can be concluded that the priority of the Prophet was to raise their political insights in informing the people. Investigating the use of phrases in each texture, the frequency of the themes, the symbols and metaphors, the constraints of emphasis, the reciprocation, and the ... The hidden layers of the semantics of each text are more revealing than the words of the Prophet. Thus, by focusing on the hidden semantic layers, his priorities and tactics are reflected in the awareness of the people and his stances on more events.
https://nab.basu.ac.ir/article_2823_6f60df32ec74223f5f18cbacb23a38e5.pdf
آگاهیبخشی
نامههای امام علی(ع)
تحلیل محتوای کیفی
نهجالبلاغه
informing
letters of Imam Ali (AS)
qualitative content analysis
Nahj al-Balaghah
per
دانشگاه بوعلی سینا
فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه
2345-5233
2345-5241
2019-08-23
7
26
109
126
10.22084/nahj.2019.17711.2164
2824
Research Article
همپایگی تشبیهات در خطبههای نهجالبلاغه
The Parallel forms of similes in the sermon’s of Nahj al-Balaqha
زهرا راه چمنی
zahrarahchamani@gmail.com
1
مرضیه آباد
mabad@ferdowsi.um.ac.ir
2
دانشآموخته دکترای زبان و ادبیات عربی، دانشگاه فردوسی، مشهد
دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه فردوسی، مشهد
تشبیه یکی از زیباترین فنون بیان است که نمود فراوانی در خطبههای نهجالبلاغه دارد و در راستای سهولت درک معنا و اقناع مخاطب بهکار میرود. یکی از ویژگیهای سبکی تشبیهات خطبهها، استفاده فراوان از ساختهای همپایه است، همپایگی از زیرشاخههای لایه نحوی سبکشناسی است و در ساختهایی رخ میدهد که دو یا چند واژه، گروه و یا جملهواره با حروف ربط همپایهساز به یکدیگر مربوط شوند و در یک وظیفۀ دستوری قرار گیرند. حدود نیمی از تشبیهات خطبهها در ساختهای همپایه پدیدار شدهاند که برخی از آنها تشبیهات متوالی و برخی دیگر مشبهبه تشبیهات جمع هستند. این ساختها با اشکال و اهداف گوناگون در ساختهای دوسازهای، سهسازهای، چهار سازهای و زنجیرهای بهکار رفتهاند که در پیامرسانی تشببیهات و انتقال معنا به مخاطب، نقش بهسزایی دارند. پژوهش حاضر بر آن است تا با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی ساختهای همپایه در تشبیهات خطبههای نهجالبلاغه بپردازد و تأثیر همپایگی را در انتقال پیام و اندیشه مورد نظر امام(ع) بیان دارد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که حرف ربط همپایگی تشبیهات در اکثر موارد حرف «واو» است و میان سازهها رابطههایی نظیر ترادف، تضاد، افزایش، تسویه و نفی وجود دارد. همپایگی نحوی نقش بهسزایی در همپایگی آوایی و موسیقایی کردن تشبیهات دارد. صنایع بدیعی ازجمله سجع، جناس، تضاد، تقابل و... در میان سازههای همپایه بهچشم میخورد که میتوان گفت همپایگی بلاغی تشبیهات با همپایگی نحوی و آوایی پیوند خورده است.
The simile is one of the most beautiful techniques of expression, which has been used extensively in Nahj al-Balagha's sermons and is used Facilitating comprehension of meaning and persuasion of the audience. One of the stylistic methods of sermon similes is the use of Parallel forms, which are subdivided into the syntactic level and the structure of the sentences. The present study aims to investigate the constructs of sermons in descriptive-analytical method. About half of the similes of the sermons appear in the Parallel forms, some of them are consecutive similes, and others are aggregated similes with similar structures.The semantic relationships of structures have a significant role on the simulation of messages and the transfer of meaning to the audience, and semantically have relationship such as synonymy, contradiction, increase and clarification.Parallel forms also have a great impact on simile music.There are some of the Innovative industries such as revelation, punishment, contradiction, opposition, balance, etc., among the constituent structures, which can be said parallel syntax is the area of some of these rhetorics.
https://nab.basu.ac.ir/article_2824_44bb616ed25a98f85c017323a8a78f9f.pdf
امام علی(ع)
تشبیهات
خطبههای نهجالبلاغه
ساخت همپایه
سازه
Imam Ali (as)
Similes
Sermons of Nahj al-Balaqha
Parallel forms