per
دانشگاه بوعلی سینا
فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه
2345-5233
2345-5241
2018-05-22
6
21
1
19
10.22084/nahj.2017.13402.1817
2256
Research Article
بازشناسی سطوح گفتمانی در نهجالبلاغه
Recognition of discourse levels in Nahj al-Balagha
احمد قرایی سلطان آبادی
ah.gharaee@vru.ac.ir
1
استادیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان
هر متن تابعی از یک گفتمان یا تعامل چندگفتمان با یکدیگر است. هر صاحب گفتمانی نیز به کمک قواعد زبانی به حوادث و واقعیتهای پیرامونی خود معنا میبخشد و تولید محتوا میکند. از این منظر، متن نهجالبلاغه حامل و محمل اصلی گفتمان امام علی(ع) است که بر سطوح مختلف و با ساختارهای زبانی متفاوت شکلگرفته است. در این پژوهش از روش تحلیلی و بهخصوص الگوهای کار در حوزۀ روش تحلیل گفتمان و تطبیق آن بر نهجالبلاغه کمک گرفته شده است تا روشن گردد که از یکسو، گفتمان امام در نسبت با سایر گفتمانهای رقیب، شفافیت، جامعیت و قاطعیت بیشتری دارد؛ از سوی دیگر، هندسۀ زبانی و معرفتی این گفتمان، اضلاع متعددی دارد. یافتههای این پژوهش از این واقعیت حکایت دارد که در متن زبانی نهجالبلاغه سطوح متعدد گفتمانی قرار دارد که میتوان به مواردی چون استفادۀ مناسب از مفاهیم و اصطلاحات رایج زمانه؛ تنوع اهداف و مقاصد در استفاده از زبان؛ توانش بالای ارتباطی بین امام و دیگران؛ ترسیم خطمشیهای اساسی جامعه از دل اتفاقات گوناگون؛ تنوع کنش گفتاری به جهت تعدد مخاطب و تفاوت موقعیت؛ ابتنای هر واقعیت بر اندیشه و باور راستین؛ پردهبرداری از مقاصد و کارکرد گفتمانهای رقیب؛ هدایت مردم و جامعه به سمت الگوهای برتر و کامل زیست فردی و اجتماعی و غیره اشاره کرد. نبود هر یک از این سطوح با رسالت خاص امام بهخصوص پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) که جامعه دچار اختلافات زیادی شده بود و میبایست گفتمانی جامع، دقیق و اثرگذار خلق کند تا در برابر گفتمانهای رقیب حرفی برای گفتن داشته باشد سازگار در نمیآید.
Each text is functional of a discourse or interaction with some discourses. Every owner of discourse with linguistic rules to events and facts surrounding the meaning of content production. From this perspective, the text of Nahj Albalaghah is the discourse of Imam Ali (AS) that are formed on different levels and with different linguistic structures.In this study the analysis of work patterns in the field of discourse analysis and its adaptation toNahj has been contributed to clarify that On the one hand, the discourse of Imam in relation to the other discourses has more competition, transparency, inclusiveness. On the other hand, the language of geometry and knowledge of this discourse, of which several sides as the findings of this study can be used,such as the proper use of the common concepts and terms of time; diversity of goals and purposes in use of language; the high power of communication between Imam and others; drawing of the fundamental policies of the society from the heart of different events; diversity of speech action in order to multi plicity the audience and the differ rence of situation; and every reality of true thinking and belief.it refers to the purpose & function of competing discourse; direction of the people and society towards the dominant patterns of individual and social life .The absence of any of these levels is consistent with the special mission of Imam , especially especially after the death of the Holy Prophet (PBUH) ,which society has suffered so much, and must create a comprehensive accurate, and effective discourse in order to speak in contrast to competing discourse.
https://nab.basu.ac.ir/article_2256_a9168799feb2000764c61f183d19f2d0.pdf
سطوح گفتمانی
تحلیل گفتمان
نهجالبلاغه
زبان
Levels of discourse
Discourse Analysis
Nahjolbalaghe language
per
دانشگاه بوعلی سینا
فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه
2345-5233
2345-5241
2018-05-22
6
21
21
37
10.22084/nahj.2018.14726.1927
2257
Research Article
تحلیل هرمنوتیکی نهجالبلاغه، دریچهای به روی انسان معاصر
Hermeneutic Analysis of Nahjul Balaghah: A Small Door to Contemporary Man
محمدرضا آرام
aram.mohammadreza@yahoo.com
1
حسین آریان
arian.amir20@yahoo.com
2
حسین میرزایی نیا
mirzaineya_99@yahoo.com
3
استادیار گروه علوم قرآن و حدیث، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
استادیار دانشگاه حکیم سبزواری، تهران، ایران
امروزه هرمنوتیک بهعلت توجه ویژه به مقولة زبان و تفسیر، به کانون اصلی تفکر معاصر تبدیل شده است و دانشهایی نظیر الهیات، ارتباطی گستردهتر با مقولة زبان یا فهم متن یافتهاند. در واقع انسان از حیطۀ «فهمیدن» است که به حیطۀ «عمل» گام مینهد و این امر ضرورت بازبینی در اصول فهم متون راهبر (متون دینی) و ازجملة آنها، نهجالبلاغه را هرچه بیشتر آشکار ساخته است؛ چنانکه بتواند پاسخگوی بخشی از نیازها و سؤالهای دینی انسانِ عصر حاضر باشد. البته نهجالبلاغه مانند تمامی متون و کتابهای دیگر هنگام مراجعه و استفاده صامت و نیازمند تفسیر میباشد که قطعاً در این راستا خوانشهای متعددی هم پدید خواهد آمد، لذا جهت ارزیابی فهمها و خوانشهای گوناگون از متن، ملاکهایی مورد نیاز میباشد تا تفاسیر صحیح از تفاسیر نادرست مشخص گردد در غیراینصورت اصل تفسیرپذیری در مواجهه با این قرائتهای گوناگون به تکثر بیضابطه و در نتیجه به نیهلیسم هرمنوتیکی منجر خواهد شد که منتهی به عدممعناداری متن موردنظر خواهد شد و هرگز فهم معنای مقصود مؤلف، امکانپذیر نخواهد بود. ضرورت بررسی هرمنوتیکی نهجالبلاغه زمانی آشکارتر میشود که جایگاه «امام علی(ع)» بهعنوان پایگاهی فکری، فرهنگی، ادبی و اسلامی مدنظر قرار گیرد. این پژوهش درصدد است با تکیه بر روش توصیفی- تحلیلی، روشی برای تحلیل هرمنوتیکی نهجالبلاغه ارائه دهد که برگرفته از هرمنوتیک عام شلایرماخر است. علم هرمنوتیک، فن فهم گوینده است در آنچه گفته است، اما زبان همچنان کلید است. با پذیرفتن رابطة سازمندِ میان سبک و اندیشه و در نظرگرفتن نحو بهعنوان سازندة اندیشه و حامل آن، میان ساختارهای نحوی جملهها، با نوع سبک، پیوند استوار خواهیم یافت. این پژوهش چنانچه از اسم آن برمیآید صرفاً دریچهای و نگاهی به موضوع تحلیل هرمنوتیکی نهجالبلاغه است و پرداختن به جزئیات این مطلب مجالی گستردهتر میطلبد.
Nowadays hermeneutics is turned into the focal point of contemporary thought due to its special attention to the idea of language and interpretation so that some knowledge subjects such as theology have obtained greater relationship with language or understanding contexts. In fact, it is through the concept of "understanding" that man steps into the realm of "action". This has further disclosed the necessity of reviewing the principles of leading texts – religious ones – including Nahjul Balaghah so that it could turn out to be responsive to a portion of needs and religious questions of contemporary man. The necessity of hermeneutic analysis of Nahjul Balaghah is more apparent when the position of "Imam Ali" is considered as the mental, cultural, literary, and Islamic base. This paper tries to briefly offer an approach for hermeneutic analysis of Nahjul Balaghah, stemmed from that of Schleiermacher in general. Hermeneutics is a skill to understand the speaker for what he has said; nevertheless, language is still the key. By accepting the structural relationship between the style and idea, and regarding syntax as the creator of idea and its bearer, we will have a sustainable bond between syntactic structures of sentences and the style.
https://nab.basu.ac.ir/article_2257_c4239ad82b0f7c65eec82cd1e62a73f9.pdf
متن
نهجالبلاغه
انسان معاصر
هرمنوتیک
شلایرماخر
Context
Nahjul Balaghah
Contemporary man
hermeneutics
Schleiermacher
per
دانشگاه بوعلی سینا
فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه
2345-5233
2345-5241
2018-05-22
6
21
39
56
10.22084/nahj.2017.12177.1721
2258
Research Article
تحلیل خطبه «فتنه» نهجالبلاغه براساس مبانی نقد فرمالیسم
A Formalistic Critical Analysis of the 'Fetneh Sermon' in Nahj al-Balagha
علیرضا روستایی
alirezaroostaiy@yahoo.com
1
ساجد زارع
zare.sajed@gmail.com
2
حمید احمدیان
ahmadian1776@yahoo.com
3
دانش آموخته کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه اصفهان
دانشیار گروه زبان عربی دانشگاه اصفهان
فرمالیسم یا همان صورتگرایی یکی از جدیدترین مکاتب نقد ادبی است که در قرن بیستم ظهور کرد. ارزش زیباشناختی یک اثر ادبی از نگاه فرمالیستی در درجة نخست مبتنی بر شیوة بهکارگیری فرم واژگان، عبارتها و کیفیت ساختار متن میباشد. پژوهش حاضر با تکیه بر مبانی مکتب صورتگرایی و با رویکردی تحلیلی، «خطبة فتنه» در نهجالبلاغه را مورد بررسی قرار داده است. ساختار و فرم عبارات در این جستار از سه منظر واژگانی، آوایی و نحوی- صرفی، تحلیل شده است. هدف از انجام این پژوهش تبیین میزان خلاقانه بودن فرم واژگان، جملات و نقش آن در رساندن مضمون خطبه و برانگیختگی مخاطب میباشد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که با اتخاذ شگرد قاعدهافزایی، از گذر تناسب معنایی، تکرار و تقابل واژگان در قالب ساخت ترکیبات تازه، انسجام خاصی در متن حاکم شده است. ضربآهنگ آوایی واژگان با تکرار برخی از حروف که ارتباط معنایی مستقیمی با مضمون متن دارند، مفهوم را به شکلی ملموس و قابل فهم به مخاطب انتقال میدهد؛ همچنین تکرار ساختهای نحوی مشترک و جملات اسمیۀ کوتاه، تکرار ادوات تأکید و قسم بهعنوان یکی از عوامل برجستهساز متن، زمینه را برای جلب توجه بیشتر مخاطب فراهم ساخته و به نحو اعجاب برانگیزی با مضمون کلی خطبه تناسب و همخوانی دارد.
Formalism is one of the most recent schools of literary criticism of the 20th century. The aesthetic value of a literary work, in a formalistic view, is primarily in its appropriate choice of lexical items, expressions and the quality of its structures. The present study enjoyed an analytical approach to analyze the 'Fetnen Sermon' in Nahj al-Balagha on the basis of the principles of formalism. Therefore, the structures and forms of the expressions were analyzed within three frameworks of morphology, phonology and syntax. The main objective, hence, was to define the extent of creativity of lexical forms and sentences and the role they played in conveying the meaning and exciting the audience. The findings of the study revealed that the syntactic structure of the sentences, choice and order of words and sentences, rhetorical devices and melody of the words were totally tuned to the content of the Sermon, leading to the induction of the content to the addressee.
https://nab.basu.ac.ir/article_2258_73162cb43cb9ce9d8b5d1d774fe0bb66.pdf
تحلیل فرمالیستی
خطبة فتنه
برجستهسازی
قاعدهافزایی
content
defamiliarization
Fetnah Sermon
foregrounding
form
formalistic analysis
per
دانشگاه بوعلی سینا
فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه
2345-5233
2345-5241
2018-05-22
6
21
57
76
10.22084/nahj.2018.15084.1955
2259
Research Article
سبکهای مدیریت در نهجالبلاغه
Management styles in Nahj al-Balaghah
ابوالقاسم یعقوبی
yaghobi41@yahoo.com
1
اکبر عروتی موفق
a_orvati@yahoo.com
2
فتانه فتحی
fafa.za61@gmail.com
3
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه بوعلی سینا
استادیار گروه معارف دانشگاه بوعلی سینا
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه بوعلی سینا
یکی از محورهای اصلی مطالعه در حوزۀ مدیریت مقوله رهبری است. هدایت و رهبری از وظایف عمدۀ مدیریت است ولی تمام کار او نیست. این امر زمانی تحقق مییابد که فردی به هر دلیل کوشش کند بر رفتار فرد یا گروهی اثر بگذارد، زیرا رهبری یعنی قدرت تأثیرگذاری بر پیروان، به نحوی که براساس میل و خواستۀ خود در جهت تحقق اهداف در موقعیتهای گوناگون حرکت کند. پژوهش حاضر با استفاده از مطالعات کتابخانهای به روش تحلیلی-توصیفی انجام پذیرفته است و با بررسی نهجالبلاغه، مقالات، کتابها و منابع مختلف تلاش کرده است، تا به تبیین مفهوم سبکهای مدیریت از منظر نهجالبلاغه بپردازد. نتایج پژوهش نشان میدهد که دیدگاه امام علی (ع) نسبت به رهبری و مدیریت، دیدگاهی مردم محور است که اگر نفوذی و فرمانی وجود دارد در جهت اهداف زیردستان و رفاه عامۀ مردم است و اگر رهبر بهدنبال تحقق اهداف سازمان و مجموعۀ خاص خود است، این اهداف چیزی جز رضایت مردم نیست و اینجاست که امام علی(ع) رهبری را وظیفهای سنگین و مسؤولیتی دشوار میداند. امام علی(ع) به مدیران خود یادآوری میکند که آنان خدمتگزاران مردم هستند و باید دارای صفتهای اخلاقی باشند.
One of the main pillars of the study is in the field of leadership management. Leadership and leading are the major responsibilities of management, but it is not his job. This occurs when a person, for whatever reason, tries to influence the behavior of an individual or group, because leadership means the power to influence followers, so that they move in accordance with their will and desire to achieve their goals in different situations. The present study was conducted using analytical-descriptive analytical library studies. By analyzing Nahjolbalagheh, various articles and books and sources have been tried to explain the concept of management styles from the perspective of Nahj al-Balaghah. Imam Ali's view of leadership and management is a people-centered view that if there is intrusion and command to the ends of the subordinates and the general welfare of the people, and if the leader seeks to achieve the goals of his organization and his specific set, these goals are nothing but It is not the consent of the people, and this is where Imam Ali (AS) considers the leadership to be a heavy duty and a difficult task. Imam Ali (AS) reminds his directors that they are servants of the people and must have moral attributes. Therefore, in the present study, the management and leadership styles from Nahj-ol-Balaghah's point of view have been discussed.
https://nab.basu.ac.ir/article_2259_7d3f8d5b8a968551762d58e43de97e0b.pdf
مدیریت
نهجالبلاغه
ویژگیهای رهبری
سبکهای مدیریت و خصوصیات و معیارهای تخصصی مدیران
Management
Nahj al-Balaghah
Leadership Characteristics
management styles
and Specifics of Managers
per
دانشگاه بوعلی سینا
فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه
2345-5233
2345-5241
2018-05-22
6
21
77
93
10.22084/nahj.2017.13977.1862
2260
Research Article
نقد و بررسی نظریه استقلال اخلاق کانت با تکیه بر مبانی اخلاق اسلامی در کلام امام علی(ع)
The study of kant's theory of moral autonomy with focus on Islamic moral bases in Imam Ali's words
محمدجواد دکامی
dakami@basu.ac.ir
1
استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه بوعلی سینا
اعتقاد به تعمیمپذیری و استقلال اخلاق که از اصول اساسی نظریه اخلاقی کانت است، قرنها قبل از او به بهترین نحو ممکن، بهوسیله امام علی(ع) تبیین شده است. با مطالعات توصیفی- تحلیلی و مقایسه سخنان امام علی(ع) با دیدگاه کانت اثبات میشود که میان این دو دیدگاه وجوه اشتراک و اختلاف زیادی وجود دارد؛ نقـصهای دیـدگاه کانت در این خصوص، در سخـنان حکیمانه امام علی(ع) دیده نمیشود: کـانت، اصل تعمـیمپذیری را صرفاً از بعد اثباتی مدنظر قرار میدهد؛ اما امام علی(ع) هر دو بعد اثباتی و سلبی را در نظر میگیرد. کانت در خصوص استقلال اخلاق از اموری مانند غایات، الگوها، امیال و امر و نهی الهی، بهشدت مطلقنگر است و در حقیقت مرتکب افراط میشود؛ اما امام علی(ع) از هرگونه افراط و تفریط در این خصوص مبرّا است. این وجه امتیاز به هدف این دو از اخلاق برمیگردد؛ کانت اخلاق را برای اخلاق میخواهد؛ اما امام علی(ع) اخلاق را برای تقرّب به کمال مطلق یعنی خدا. او وجود هرگونه الگوی کامل اخلاق را انکار میکند؛ اما امام علی(ع) آن را میپذیرد. این پژوهش ضمن اثبات فضیلت دیدگاه اخلاقی امام علی(ع) بر مکاتب بشری، الگویی برای پژوهشگران فلسفه اخلاق جهت بررسی اصول اخلاقی در کلام اولیای دین است.
The belief in generalizability and independence of ethics of Kant is explained completely well before him by Imam Ali. With the descriptive-analytical studies and comparing the words of Imam Ali (AS) with Kant's view, it is proved that There are some similarities and some differences between these two viewpoints. The shortcomings of Kant's views are not observed in Imam Ali's words. Kant considers generalizability from positivistic (existential) viewpoint, but Imam Ali sees it from both positivistic and negative points. Kant's view on independence of ethics from ends, patterns, wishes and God's orders is very deterministic, but Imam Ali is fair in this regard. This difference is due to their goals in ethics. Kant seeks ethics for ethics; while Imam Ali seeks ethics as a way to approximate God.Kant denies the existence of any moral pattern, but Imam Ali (AS) accepts it.
https://nab.basu.ac.ir/article_2260_15b4984b262199ae582cab812c448430.pdf
استقلال اخلاق
امام علی (ع)
کانت
امر مطلق
تعمیمپذیری اخلاق
دیگرآئینی
Moral Autonomy
Imam Ali
Kant
Categorical Imperative. Generalizability of ethics. Heteronomy
per
دانشگاه بوعلی سینا
فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه
2345-5233
2345-5241
2018-05-22
6
21
95
113
10.22084/nahj.2017.12351.1734
2261
Research Article
نعت مفرد و دلالتهای آن در نامههای نهجالبلاغه
Single Epithet and its justification in Letters of the Nahj al-Balagha
معصومه قرداشی
m.ghardashi1340@gmail.com
1
مرضیه آباد
mabad@ferdowsi.um.ac.ir
2
حسن عبدالهی
hsnabdollahi@yahoo.com
3
علی نوروزی
nouroozi@ferdowsi.um.ac.ir
4
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه فردوسی مشهد
دانشیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه فردوسی مشهد
دانشیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه فردوسی مشهد
استادیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه فردوسی مشهد
نعت مفرد یکی از انواع نعت است که در چهار مورد اعراب، معرفه و نکره بودن، جنس و عدد، تابع منعوت خود است. این نوع از نعت، کاربرد فراوانی در نامههای نهجالبلاغه دارد و در اغراض مختلفی ازجمله تخصیص، توضیح، مدح و ستایش، ذم و نکوهش، تأکید و ابهام بهکار میرود. هدف پژوهش پیشرو بررسی نعت مفرد و شناخت اغراض و دلالتهای آن در نامههای امیرمؤمنان علی(ع)، در نهجالبلاغه است. از اینرو پژوهش حاضر کوشیده است این اغراض و دلالتها را با روشی توصیفی- تحلیلی در نامههای نهجالبلاغه مورد بررسی و تحلیل قرار دهد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که دلالت «تخصیص»؛ محدود کردن دایره اشتراکات در نکرهها و دلالت «توضیح»؛ رفع احتمالات در معرفهها، بسامد بالایی در نامههای نهجالبلاغه دارد. همچنین غرض مدح و ستایش در مورد خدای متعال و پس از ذات حق بهترتیب در مورد حضرت رسول و اهلبیت و صالحین آمده است. چنانکه صفات ذم و نکوهش در مورد شیطان و هوای نفس و معاویه وارد شده است. اغراض تأکید و ابهام با کارکرد کمتری در کلام امام علیهالسلام دیده میشود.
Single epithet is a type of epithets which follows its own description in case of the expression, ‘known’ and ‘unknown’, gender, and number. It is used for different ‘purposes’ including ‘allocation’, ‘clarification’, praise, admiration, blame and criticism, emphasis, ambiguity, ‘detail’, ‘extension’, and pity. This research investigates the single epithet along with its purposes and justifications in the letters of Amir al-Mu’minin Ali (pbuh) in the Nahj al-Balagha, using the descriptive analysis method. The findings of the research show that the two justifications of ‘allocation’ (i.e. the restriction of shared circle of the ‘unknown’) and ‘clarification’ (i.e. the removal of the ‘known’ possibilities) have high frequency in the letters of the Nahj al-Balagha. Also the ‘purpose’ of praise and admiration is first addressed to God Almighty. After the essence of Almighty, it is addressed to the Holy Prophet, the Family of Prophet, and the Righteous, respectively. Moreover, the adjectives of blame and criticism are addressed to Satan and ‘Passion’ and the ‘purposes’ of emphasis and ambiguity are seen in the Imam’s speech with less function.
https://nab.basu.ac.ir/article_2261_9cd2cc8d0d17f687226e953ace69844d.pdf
نعت
اغراض
نامهها
نهجالبلاغه
epithet
purposes
the letters
the Nahj al-Balagha
per
دانشگاه بوعلی سینا
فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه
2345-5233
2345-5241
2018-05-22
6
21
115
135
10.22084/nahj.2017.8696.1452
2263
Research Article
استخراج مؤلفههای حکمرانی خوب بر اساس نامۀ مالکاشتر و بررسی تطبیقی با اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران
The Survey of good governance based of the Malek Ashtar letter
محمدرضا یوسفی شیخ رباط
yousefi@mofidu.ac.ir
1
فهیمه بابایی
babaeifahimeh@yahoo.com
2
دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه مفید
دانشآموخته کارشناسی ارشد رشته اقتصاد اسلامی دانشگاه مفید
بررسی پدیدههای جدیدی همچون «حکمرانی خوب» که بر اساس اصول و اهداف معینی شکل گرفتهاند، میتواند به حل مشکلات جوامع کمک کند، از اینرو در این پژوهش کوشش شده جهت درک بهتر نگرش اسلام به حکمرانی خوب، از عهدنامۀ مالکاشتر بهعنوان یک متن مهم دینی و حکومتی استفاده شود. تا با توجه به جامعیت این متن، تبیین این پدیده صورت گیرد. هدف اصلی این پژوهش طراحی مدل حکمرانی خوب از عهدنامۀ مالکاشتر و بررسی اسناد بالادستی کشور از نظر میزان توجه به مؤلفههای حکمرانی خوب برگرفته از عهدنامه مالکاشتر بوده است. روش پژوهش مبتنی بر شیوۀ توصیفی تحلیلی، اسنادی و تحلیل محتوا است و برای استخراج اصول حکمرانی خوب از عهدنامۀ مالکاشتر از روش دادهبنیاد بهره گرفته شده است. نتایج پژوهش نشان داد که از نظر اسناد بالادستی، در قانون اساسی و برنامۀ پنجم توسعه به مؤلفههای حکمرانی خوب مستخرج از عهدنامۀ مالکاشتر توجه شده و در سند چشمانداز بهدلیل ماهیتی که برای طراحی یک افق مطلوب دارد به همۀ مؤلفههای حکمرانی خوب از جمله مؤلفۀ تنظیم مناسب قوانین و ایجاد ثبات در جامعه توجه نشده است.
New phenomena such as "good governance" is based on a series of principles and specific goals, can help communities solve problems, so the research is trying to understand the Islamic point of view of good governance, as the Treaty Malkashtr one of the basic texts religion is chosen, the comprehensiveness and functionality that can explain this phenomenon has created. The main objective of this study was to design a model of good governance of the Treaty of Malkashtr using Grounded Theory and express views different from Imam Ali (as) good governance with a view to the World Bank as well as documents regarding the components of good governance of the country in terms of the Treaty of Malkashtr have been. Methods This cross-sectional study, document and content analysis to extract the principles of good governance and the Treaty Malkashtr Grounded Theory is used... According to documents upstream, in the constitution of the Fifth Development Plan component of good governance and respect was extracted from the Treaty Malkashtr and because of the nature of the vision statement is to design a favorable horizon All components of good governance, including proper laws regulating components and stabilize the community was not given.
https://nab.basu.ac.ir/article_2263_79095b7a36ba922842b52488ce6a0835.pdf
حکمرانی خوب
عهدنامه مالکاشتر
نظریه دادهبنیاد
اسناد بالادستی
good governance
treaties Malkashtr
Grounded Theory
Upstream documents