per
دانشگاه بوعلی سینا
فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه
2345-5233
2345-5241
2016-11-21
4
15
1
20
10.22084/nahj.2016.1637
1637
Research Article
آسیبشناسی اخلاقی کارگزاران حکومت دینی در نهجالبلاغه
A Pathological Study of Morality among Authorities of Theocratic Regimes Based on Nahjo Al-balaghe
محمد شریفی
m.sharifi@umz.ac.ir
1
مجتبی فایق
mojtaba.faegh@yahoo.com
2
استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه مازندران
دکتری علوم قرآن و حدیث پژوهشکده نهجالبلاغه
کارگزاران هر حکومت، اعم از دینی و غیردینی، به همان میزان که از منصب و اختیارات و امکانات حکومتی، برخوردارند؛ در معرض انواع آفات و آسیبها نیز قرار دارند. در این مجال، عوامل آسیبزا، پیامدهای ناگوار اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ناشی از آنها و راهکارهای پیشگیری از آسیبها با عنایت به رویکردهای حکومت عَلوی مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش حاضر که با روش توصیفی- تحلیلی از میان انواع آسیبها، آسیبهای اخلاقی کارگزاران و مسؤولان حکومت دینی را با تأکید بر نهجالبلاغه بررسی کرده است به این نتیجه رسید که: مهمترین آسیبها و آفات اخلاقی کارگزاران حکومت دینی عبارت است از: تکبر؛ دنیادوستی؛ خشونت و ستمگری. عوامل مؤثر در ایجاد این آسیبها عجب، ضعف شخصیت، جهل، هوای نفس و قدرتزدگی ناشی از به دست آوردن منصب حکومتی است. راههای پیشگیری و مقابله با آسیبهای اخلاقی کارگزاران، سفارش حاکمان و مدیران ارشد به تواضع و فروتنی، زهدگرایی، مدارا و خوشرفتاری و عدالتگرایی و التزام به واجبات دینی است.
To the same extent that authorities in either theocratic regimes or non- theocratic regimes have access to position, authority, and government facilities, they are at risk of committing various offences. In this paper, The reasons underpinning governmental offences, unpalatable social, political, and economic consequences resulting from these offences, and approaches to prevent them based on Alavi government tenets are studied. A descriptive-analytic method was employed to investigate exclusively moral offences among theocratic regimes officials and authorities with a focus on Nahj al-Balagha. According to the findings, the most significant moral offences among government officials included: arrogance; worldliness, violence, and oppression. Reasons underlying these offences were found to be egotism, weakness of character, ignorance, passion, and abuse of power which all resulted from their positions in the government. The findings also showed that possible approaches which can be taken to prevent these offences include high level officials and senior executives` attempt to promote humility, asceticism, toleration, proper behavior, justice, and commitment to religious obligations among the government officials.
https://nab.basu.ac.ir/article_1637_00a3bf81e06a1db6fcdb6a62165aaa19.pdf
آسیبشناسی اخلاقی
کارگزاران
حکومت دینی
نهجالبلاغه
Moral pathology
authorities
theocracy
Nahjo al-Balaghe
per
دانشگاه بوعلی سینا
فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه
2345-5233
2345-5241
2016-11-21
4
15
21
39
10.22084/nahj.2016.1638
1638
Research Article
ارزیابی عملکرد سازمانی از منظر نهجالبلاغه
Evaluation of organizational performance from the perspective of Nahj al-Balagha
میر علی سید نقوی
asnagavi@yahoo.com
1
علی فرهادی
ali_farhadi92@yahoo.com
2
دانشیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائی
دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی دانشگاه علامه طباطبائی
مبانینظریرایجدرارزیابی عملکرد،بامبانی فرهنگیکشورمان کهخدامحوری، ولایت محوریوکنترلدرونیاستمنافاتدارد، از اینروهدفاینمطالعه تعیین ویژگیها، ابعاد و مؤلفهها الگوی ارزیابی عملکرد برمبنایفرمایشات گهربار حضرت علی(ع) است. این تحقیقاز نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی است و ازنظر روش توصیفی است. جامعه مورد مطالعه کتاب ارزشمند نهجالبلاغه (خطبهها، نامهها و حکمتها) است که به روش تمام شمار مورد بررسی قرارگرفته اطلاعاتبهشیوهکتابخانهایجمعآوریشده و به روش تحلیل محتوای کیفی و نگاشت شناختی تجزیهوتحلیل گردید. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که ویژگیهای ارزیابی عملکرد در اندیشه امیرالمؤمنین علی(ع) شامل دو بعد؛ ویژگیهای اجرایی (دقت و ریزبینی، قاطعیت، عدالتجویی و انصاف و پویایی و انعطافپذیری) و اهداف و رویکردها (استراتژی محوری، نتیجهگرایی و تعالی و بهبود مستمر) میباشد و انواع ارزیابی عملکرد نیز در اندیشه آن حضرت شامل؛ ارزیابی الهی یا معنوی و ارزیابی غیر الهی یا سازمانی (خودارزیابی، ارزیابی همگانی و ارزیابی مدیریتی) است که استفاده از این مبانی ارزشمند در طراحی مدلهای ارزیابی عملکرد، راه گشای مدیران و مسؤولان این حوزه خواهد بود.
Theoretical principles prevalent in performance evaluation, is incompatible with cultural principles of our country that are based on godliness spirituality and internal control. The aim of this study was to determine the features, aspects, elements of performance evaluation in Iranian organizations based on the valuable statements of Imam Ali (AS). This research is an applied research and the method is descriptive. Method of data collection is library and collected data were analyzed using qualitative content analysis and cognitive mapping. The study uses population valuable statements of Imam Ali, based on the book Nahj al-Balagha which was examined by counting all methods. The findings of this research show that the characteristics of the performance evaluation in thought of Imam Ali (AS) have two dimensions:A) Executive characteristics (precision, determination, justice and fairness and dynamism, flexibility). b) Objectives and approaches (focusing on strategy, consequentialism and excellence and continuous improvement). Also in thought of he the performance evaluation include the following types; Divine or spiritual assessment and non-divine assessment or organizational, (self-assessment, General or collective assessment and Managerial assessment). The use of these valuable principles in the design of performance evaluation models in organizations of Islamic Iran will be helpful for managers and officials.
https://nab.basu.ac.ir/article_1638_1d39e60e0bb0edb6f40e1f23eafe308b.pdf
حضرت علی (ع)
نهجالبلاغه
ارزیابی عملکرد
نگاشت شناختی
Imam Ali (AS) Nahjolbalaghe
performance evaluation
cognitive mapping
per
دانشگاه بوعلی سینا
فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه
2345-5233
2345-5241
2016-11-21
4
15
41
58
10.22084/nahj.2016.1639
1639
Research Article
بازنمایی جایگاه «امنیت انسانی» در سیرة حکومتی امام علی(ع) بر مبنای فرامین حکومتی
Representation of the Status of Human security in the Governmental Conduct of Imam Ali (AS) based on Government Orders
محمدحسن الهی زاده
mhelahizadeh@birjand.ac.ir
1
دانشیار گروه تاریخ دانشگاه بیرجند
امروزه مقولة «امنیت انسانی» مورد توجه سازمانها و مجامع بینالمللی بوده و مصوبات فراوانی در این خصوص وجود دارد. گرچه تاکنون تعریف جامع و مورد اتفاقی از امنیت انسانی ارائه نشده است، ولی همه صاحبنظران متفقاند که موضوع «امنیت انسانی»، در ارتباط میان حکومتها و مردم بوده و حداقل دو پدیده «رهایی از ترس» و «رهایی از احتیاج» را شامل میشود. بر اساس آموزههای دین اسلام، انسان خلیفة خداوند در زمین بوده و از کرامت ذاتی برخوردار است. علاوه بر قرآن، در سیرة نظری و عملی نبی مکرم اسلام(ص) و علی(ع) و سایر امامان همام(ع) به شأن و جایگاه والای انسان بهویژه تأمین امنیت او توجه شده است. با وجود آثار و پژوهشهای متعدد و گوناگون در خصوص جایگاه انسان در نزد پیشوایان دین، تاکنون در موضوع «امنیت انسانی» پژوهشی صورت نگرفته است. از اینرو در مقاله حاضر با هدف تبیین جایگاه «امنیت انسانی» در نزد حضرت علی(ع)، به بررسی این مقوله در سیرة حکومتی (سه بعد توزیعی، رویهای و مراودهای) ایشان پرداخته شده است. اساسیترین مأخذ در این زمینه نامههای امام(ع) به کارگزاران و مأموران حکومتی است که در نهجالبلاغه و دیگر کتب تاریخی آمده است. برای دستیابی به این هدف، از روش تحقیق توصیفی- تحلیلی بهره گرفته شده است. یافته پژوهش نشان میدهد که در فرامین حکومتی حضرت، تأمین «امنیت انسانی» زیرساخت و اساس هر نوع فعالیت پایدار حکومت است که موجب جلب اعتماد عمومی خواهد شد.
Nowadays special attention Is being paid to “human security” by international organizations and there are a lot of enactments about it. Although there is no comprehensive definition for human security of “freedom from fear” and “freedom from needs”, all authorities believe that human security is related to the relationship between the government and people and includes two phenomena according to Islamic teachings, man is the representative of God on the earth. In addition to the Quran, the human position and human security have been paid a lot of attention in theoretical and practical tradition of the Prophet (pbuh) and Imams (AS). Up to now, “human security” has not been investigated yet. So the goal of this paper is to clarify the “human security” in Imam Ali’s ideas and position of human security in his state (three dimensions: distributions, , method and contacts). The most important sources for this subject are the letters of Imam to the authorities. In this research, we have used descriptive and analytic method. The specification of the “human security” of people in Imam Ali’s tradition is the most important results of the research.
https://nab.basu.ac.ir/article_1639_5fe504456300c7477838d38646e22ac4.pdf
امنیت انسانی
امام علی(ع)
سیرة حکومتی
قدرت
رویه
مراوده
human security
Imam Ali
state tradition
power
method
contacts
per
دانشگاه بوعلی سینا
فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه
2345-5233
2345-5241
2016-11-21
4
15
59
78
10.22084/nahj.2016.1640
1640
Research Article
تبیین الگوی جانشینپروری مدیران در حکومت علوی بر اساس نهجالبلاغه
Description of Manager’s succession planning model in Alavi state according to Nahj al-Balagha
محمد ذاکری
mohamad4276@yahoo.com
1
اسماعیل اسدی
esmaeil.asadi@gmail.com
2
هادی لطفی
hadilotfi61@yahoo.com
3
استادیار گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، ایران
استادیار گروه مدیریت دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
جانشینپروری مدیران و اطمینان سازمانها از در اختیار داشتن مدیران مجرب و شایسته در هر زمانی از مهمترین دغدغههای سازمانهاست. در این راستا پژوهش حاضر باهدف تبیین الگوی جانشینپروری در حکومت امام علی(ع) در چارچوب شایستهسالاری مورد بررسی قرار گرفته است. بدینترتیب سازههای اصلی مورد بررسی شامل فرایند جانشین پروری و مدل شایستگی در حکومت علوی است. برای انجام این مهم از روش تحقیق کیفی (روش تحلیل محتوا از نوعِ «تحلیل تم») بهره گرفتهشده بدین معنی که پس از مطالعه ادبیات موضوع و استخراج چارچوب نظری، محتوای کتاب شریف نهجالبلاغه که شامل خطبهها، نامهها و حکمتهای امام علی(ع) خصوصاً در زمان زمامداری ایشان است با استفاده از فرم وارسی بسته و پیش سازمانیافته مورد مداقه و تحلیل قرارگرفته و جملات و عبارات منتخب به انضمام متن فارسی و آدرس در حوزههای منبعث از چارچوب نظری بهعنوان روش یا پیشنیاز درج گردید. نتایج این بررسی نشان داد که امام در دوران زعامت خود از نظامی جامع و چندوجهی برای جانشین پروری شایستهسالار بهره میبرده که شامل شش مرحله آمادهسازی، تعریف شایستگیها، شایسته شناسی، شایسته پروری، شایسته گماری و ارزیابی بوده و بر این اساس پیشنهادهایی برای اجرای اثربخش جانشین پروری در سازمانهای اداری ارائهشده است.
Succession planning and having a secure pool of talented and competent managers has been an important concern of organizations. So the succession planning model of managers in Imam Ali state has been developed by meritocracy approach in this research. Thus the basic variables of this research are succession planning process and competency model of managers in Alavi state. To perform this research, qualitative approach via content analysis has been used in which after literature review and developing theoretical framework, the content of holy Nahj al-Balagha including sermons, letters and sayings especially in Imam's governing period was analyzed. The results show that Imam Ali has used a comprehensive and polygonal system which includes six steps of preparation, competency definition, competent-recognition, competent-development, competent-appointment and evaluation to install a competency-based succession planning and based on this result some suggestions were offered to establish a more effective process in Iranian public organizations.
https://nab.basu.ac.ir/article_1640_d09bd0c0b1b4b9f95c3bc8a268341c82.pdf
جانشین پروری
شایستهسالاری
امام علی(ع)
نهجالبلاغه
succession planning
Meritocracy
Imam Ali
Nahj-al-balagha
per
دانشگاه بوعلی سینا
فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه
2345-5233
2345-5241
2016-11-21
4
15
79
98
10.22084/nahj.2016.1642
1642
Research Article
روشهای تربیتی ناظر بر رابطۀ تعاملی مربی و متربی از منظر نهجالبلاغه جهت ارتقاء طرح تربیتی شجرۀ طیبۀ صالحین بسیج
Training Methods from Nahj al-Balagha Regarding Interactions between Trainers and Trainees for the Promotion of the
Training Plan of Shajareh Tayyebeh Salehin of Basij
هاشم ندایی
hnedaee@yahoo.com
1
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه جامع امام حسین(ع)
روشها در فرآیند تعلیم و تربیت از اهمیت بهسزایی برخوردارند، کم و کیف روشها به مبانی و اهداف تربیت برمیگردد. روش تعلیم و تربیت اسلامی نیز که از جهانبینی اسلامی نشأت میگیرد، بر خدامحوری مبتنی است. لذا برای دستیابی به روشهای تربیت اسلامی که مناسب با جامعۀ اسلامی و طرح صالحین بسیج باشد، مراجعه به نهجالبلاغه میتواند از جمله بهترین گزینهها باشد. هدف از این تحقیق، استخراج و ارائۀ روشهای تربیتی از نهجالبلاغه، جهت ارتقاء "طرح صالحین بسیج" است. روش این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی و با روش توصیفی-تحلیلی از نوع اسنادی است. براساس ادبیات موضوع، روشهای ناظر بر رابطۀ تعاملی مربی و متربی (از میان چند زمینۀ دیگر) انتخاب و روشهای زیر مجموعۀ آن بهعنوان مبنا و ملاکی برای بررسی و استنباط از متن نهجالبلاغه و مضامین آنها بهکار گرفته شد. بر این اساس دادههای تحقیق به ترتیب اولویت و تناسب با طرح صالحین عبارتند از: روشهای الگو، محبت، موعظه، مشارکت و مشورت، پرسش و پاسخ و تسهیل و آسانگیری. روشهای فوق در نتیجهگیری و پیشنهادها جهت ارتقاء طرح صالحین ارائه گردیدهاند.
Methods play significant roles in Educational processes. The quality and quantity of methods depend on the principles and goals of training, and they themselves depend on world-view and philosophical notions such as ontology, epistemology, axiology, and anthropology. Derived from Islamic world-view, the Islamic education is based on God-orientedness, opposed to secularism which is based on human-orientedness. Hence, reference to Nahj al-Balagha can be one the best options for devising Islamic training methods fitting Islamic community and its institutions. This research was intended to devise a training method derived from Nahj al-Balagha for the promotion of the plan for “Salehin of Basij”. The main question is: “What kind of methods can be derived from Nahj al-Balagha for promoting “Salehin of Basij?” This applied research follows a descriptive-analytic method with documentation approach. According to the related literature, methods relating to interaction between trainers and trainees were selected and their underlying approaches were considered as criteria for evaluation and deriving the methods from Nahj al-Balagha. The results indicated that the following issues gained priorities and appropriateness for “Salehin of Basij”. Methods: modelling, sympathy, giving advice, sharing and consultation, question and answer, facilitation and simplicity.
https://nab.basu.ac.ir/article_1642_0f1ec68071d4d6476ec74263c44edb4d.pdf
روشهای تربیتی
تعلیم و تربیت اسلامی
نهجالبلاغه
امام علی(ع)
طرح صالحین بسیج
training methods
Islamic education
Nahj al-Balagha
Imam Ali (pbuh)
plan for “Salehin of Basij”
per
دانشگاه بوعلی سینا
فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه
2345-5233
2345-5241
2016-11-21
4
15
99
116
10.22084/nahj.2016.1643
1643
Research Article
رهیافتهایی از مهارتهای زندگی در نهجالبلاغه
Guidances of life skills in Nahj al-Balagha
زهرا جعفری
jafarizahra48@gmail.com
1
مسیب یارمحمدی واصل
vasel999@yahoo.com
2
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه بوعلی سینا
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه بوعلی سینا
م مهارتهای زندگی تواناییهایی برای رفتار انطباقی و مثبت هستند که افراد را برای برخورد مؤثر با خواستهها و چالشهای زندگی روزمره قادر میسازد. مهارتهای زندگی در لابهلای تعالیم الهی بهویژه در قرآن کریم و احادیث معصومین(ع) بیانشده است. پس از مطالعه متن نهجالبلاغه به روش کتابخانهای، متون موردنظر جمعآوری، انتخاب و مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها بیانگر الگوی مهارتهای زندگی در چارچوب بیانات امام علی(ع) و نهجالبلاغه بود، این یافتهها شامل حقایق و راهبردهای بسیار زیبایی در مورد مهارتهای زندگی، شاخصهای ارتباط مطلوب با مردم، نحوه مدیریت خشم، ترس، راهبردهای کاهش حزن و اندوه، شناخت خود، همدلی و همیاری با مردم، خلاقیت، انتقادپذیری، تصمیمگیری و حل مسأله بود که حضرت امیر(ع) با فصاحت و بلاغت تمام به این مسائل پرداختهاند. مهارتهای زندگی در آموزههای اسلامی ریشه دارد و دستورات دینی بیشتر از این و بهصورت کامل به مهارتهای زندگی پرداخته است. مطالعات کاربردی نهجالبلاغه و روانشناسی تلاشی برای واکاری و استنباط مهارتهای زندگی از دید تعالیم الهی و امام علی(ع) است که البته همت بیشتر عالمان دین و دانشمندان دیگر علوم اسلامی را میطلبد. این الگو بسیاری از الگوهای امروزه روانشناسی را برای زندگی پوشش میدهد. در نتیجه میتوان از این الگوهای مهارت زندگی برای تبیین مسائل و مشکلات زندگی استفاده کرد.
Life skills are abilities for adaptive and positive behavior that enables individuals to deal effectively with the demands and challenges of everyday life. Life skills are expressed through the teaching of God and especially Quran and Hadith Hadrlabh infallibles. Research method was library method. The results indicate a pattern of life skills in the context of Imam Ali (AS) Nahj al-Balagha, including strategies about life skills, good communication indicators with people, ways of managing anger, fear and grief. In addition, misery reduction strategies, and also included self-awareness, empathy and cooperative with people, creativity, criticism, decision-making and problem solving, which Imam Ali (AS) were addressed, beautifully. Life skills are rooted in all the teachings of Islam and all the religious studies focus on life skills. Applied studies of psychology and Nahj al-Balagha attempt to deduce life skills from the perspective of the divine teachings of Imam Ali (AS) which Islamic religious scholars and scientists evaluate, but further search is still required. Nowadays, this pattern covers many psychology patterns for life. Thus these pattersn of life skills can be used to explain the problems of life.
https://nab.basu.ac.ir/article_1643_64cb83ebac267891a51854e6cd21dfe0.pdf
امام علی(ع)
نهجالبلاغه
مهارتهای زندگی
Imam Ali (as)
Nahjolbalaghe
life skills
per
دانشگاه بوعلی سینا
فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه
2345-5233
2345-5241
2016-11-21
4
15
117
133
10.22084/nahj.2016.1650
1650
Research Article
تساوی حقوق در بستر قانون اساسی ایران و نهجالبلاغه
Equality of rights in the context of the Iranian constitution and Nahjolbalagha
حسین گلی
h-goli@araku.ac.ir
1
محمدمهدی اله وردیها
2
علیرضا کاوند
motarjem60@yahoo.com
3
استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه اراک
استادیار گروه الهیات دانشگاه پیام نور، واحد قزوین
استادیار گروه تفسیر و علوم قرآن دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم قم
موضوع تساوی حقوق از جمله مسائلی است که همواره مورد توجه اندیشمندان و مصلحان تاریخ بشر، بهویژه امام علی(ع) بوده است؛ بهطوریکه در سخنان آن حضرت، زوایای این موضوع بسیار مهم، موج میزند. از دیرباز، نگرشهای مختلف به تساوی حقوق، باعث تفاوت دیدگاهها نسبت به مسأله تساوی حقوق شده است؛ در قانون اساسی ایران، اصل 3، 19، 20، 34 و 35 به مسأله تساوی حقوق پرداختهشده و بر مبنای آموزههای حقوقی و مدیریتی نهجالبلاغه، میتوان مبانی دینی- حقوقی این اصول را بهتر درک کرد و دقیقتر تحلیل نمود. نگاه امام علی(ع) دارای ویژگیها و خصوصیاتی است که آن را از سایر نظرات، متمایز و برجسته میسازد. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر سیره امام علی(ع) و سخنان ایشان بهویژه در نهجالبلاغه بدین یافتههای مهم دست یافته است: 1- از نظرگاه امام علی(ع)، حقوق نه ناشی از اراده اجتماع یا قدرتها و نه ناشی از سیر تاریخی است، بلکه برخاسته از تکوین عالم خلقت و سرشت هستی است و ریشه در وحی دارد؛ 2- تساوی حقوق، به مفهوم داشتن امکانات یا موقعیتهای برابر نیست بلکه به معنای امکان بهرهبرداری مساوی، طبق استعدادها و توانمندیهای افراد یک جامعه است 3- تساوی در کرامت انسانی و بهرهبرداری از امکانات و همچنین اجرای قانون، امری معقول و منطقی است، ولی اعتقاد به تساوی محض در شغلها نامعقول و غیرطبیعی مینماید.
Equality is one of the issues considered by thinkers and reformers of human history, especially Imam Ali (AS) .That It is highlighted in Imam Ali’s words. Long, different attitudes, leading to differences of opinion regarding the equity provided; Look what philosophers and thinkers such as Plato and Socrates, and what new ideas have proposed since the Renaissance; Axioms 3, 19, 20, 34 and 35 of the Iranian constitution, addressed the issue of equality and based on the teachings of legal and administrative Nahj al-balagha, the principles of religious and legal foundations can be better understood and more accurately be analyzed. But in any case, the approach of Imam Ali (AS) has attributes and features that distinguished it from other comments. This study was conducted using analytical method and relying on the Sirah of Imam Ali (AS) and his remarks, especially in Nahj al-balagha. The findings showed that from the viewpoint of Imam Ali (AS) the rights Do not result from the will of society or powers or historical process. But from the formation of the universe and the nature of existence and is rooted in divine revelation; Equality does not mean having facilities and equal opportunity. However, it also means a possibility of equal utilization, according to the talents and abilities of individuals in a society. Hence, equality in human dignity, Seizing the opportunities as well as law enforcement, Is reasonable, But the belief in equality in jobs are irrational and unnatural.
https://nab.basu.ac.ir/article_1650_77647159e83f9cb8b876969a73cfcf1a.pdf
نهجالبلاغه
تساوی حقوق
قانون اساسی
عدالت
اسلام
Nahj al-Balagha
rights equality
constitutional law
justice
Islam