per
دانشگاه بوعلی سینا
فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه
2345-5233
2345-5241
2014-05-22
2
5
1
19
865
Research Article
تصحیف "استیثاقنا" به "استثناؤنا" و اثر آن در شرحها و ترجمه های نهج البلاغه
The changing of Estisagoana to Estesnaona due to diacritical mistake (/tashif/) and its effects on the descriptions and translation of Nahj ul balagha
سیده ریحانه میرلوحی
r.mirlohi@fgn.ui.ac.ir
1
سیدعلی میرلوحی
a.mirlohi@fgn.ui.ac.ir
2
استادیار گروه زبان عربی دانشگاه اصفهان
استاد بازنشسته گروه زبان عربی دانشگاه اصفهان
متون قدیم عربی و فارسی در طول تاریخ در اثر استنساخ مکرر و یا سهو القلم کاتبان دستخوش تصحیف و اختلاف فراوان شده و در برخی موارد بیان اختلاف نسخهها حتی چند برابر اصل متن گردیده و این امر به دشواری و درک متن و ترجمه آن انجامیده است. در این گفتار عبارت"استیثاقنا" در خطبه 127 و176 نهجالبلاغه که به اشتباه"استثناؤنا" ضبط شده بهعنوان شاهد تأثیر تصحیف در شرح و ترجمه متون مورد بررسی قرار میگیرد و در نتیجه روشن میشود: 1. بسیاری شارحان و مترجمان نهجالبلاغه با کمک سیاق کلام توانستهاند همان وجه صحیح عبارت را ترجمه و شرح نمایند. 2. جناس تصحیف در برخی موارد میتواند موجب اشکال و اشتباه در متون قدیم شود. 3. تصحیح بینا بین متون§در برخی موارد موجب میشود متن در دست تصحیح دقیقتر و صحیحتر ارائه گردد.
The Arabic and Persian ancient texts have been effected by means of /Tashif/( diacritical mistakes),throu out the repeated transcription and slip of the pen ,and some times the record of the differences between the various manuscripts of a text becomes many times more than that text. This process shows the difficulty of translation from Arabic texts to Persian. In this article- the phrase /Estisagoana/"استیثاقنا" that mistakenly changed to/Estesnaona/ "استثناؤنا" in Nahj ulbalagha (sermon No.176,127) has been discussed as an example for the effect of "/TASHIF /"(diacritical mistake) upon translations and descriptions. and as the Results will appears that: 1.some of the descriptors and translators of Nahjulbalagha have been able to identify the correct sense through contexts. 2.Tashif assonance has resulted in many orthographic errors in the ancient texts. 3.The correction of ancient texts based on a combinatory approach(Mayele Herawi, P.280)bear more reliable results which are acceptably accurate.
https://nab.basu.ac.ir/article_865_f3108489077dc28aa86580f2971db348.pdf
نهج البلاغه
ترجمه
استیثاقنا
استثناؤنا
Estisaghona
Estesnaona
Nahjulbalagha
Tarjemah(Translation)
per
دانشگاه بوعلی سینا
فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه
2345-5233
2345-5241
2014-05-22
2
5
21
42
866
Research Article
مقایسه ی سبک زبانی ترجمههای منظوم نهجالبلاغه ی امید مجد و محمّدحسین سلطانی
Comparing linguistic style of Nahjo-Albalaghe versified translation of Omid Majd and Mohammad Hossein Soltani
سهیلا فرهنگی
ssfarhangi@yahoo.com
1
زهرا نوروزی فشتالی
taha45@rockmail.com
2
استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیامنور
کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیامنور
از نهجالبلاغه ترجمههای فراوانی به زبان فارسی صورت گرفتهاست که در میان آنها ترجمههای منظوم هم به چشم میخورد.هدف از این مقاله بررسی سبکشناختی ترجمهی منظوم امیدمجد و محمّدحسین سلطانی از نهجالبلاغه در سطح زبانی است که این مقایسه در بخش حکمتهای نهجالبلاغه و با روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است. ترجمهی هر دو شاعر در بخش زبانی در سه قسمت آوایی، لغوی و نحوی بررسی شده است. نتایج حاصل از این پژوهش بیانگر آن است که سبک ترجمهی منظوم مجد از هر دو ویژگی حسّی و انتزاعی برخوردار است، امّا در ترجمهی سلطانی واژگان حسّی تقریباً دو برابر واژگان ذهنی بهکار برده شدهاند و سبک او حسّی (نمایشی) است. همچنین میزان آشنایی این دو مترجم با علوم ادبی و تسلّط آنها به زبان را میتوان از بررسی آوایی، لغوی و نحوی ترجمهی آنان بهخوبی دریافت.
There are many translation of Nahjo-Albalaghe in Persian in which some are versified. The aim of this research is the comparison between versified translation of Omid Majd and Mohammad Hossein Soltani in linguistic level among Hekmats with a descriptive-analytical method. Both translations are studies in three parts: phonetic, verbal and grammar. Results show versified translation of Majd is more emotional and creative but in Soltani’s translation emotional words are twice of mental ones and his style is emotive (show style). Also interpreter's familiarity with literary and their proficiency in the language could be well understood from review of the phonetic, verbal and grammar of their translation.
https://nab.basu.ac.ir/article_866_75266eb247b0fdb874395a2500ba96ad.pdf
نهجالبلاغه
ترجمه ی منظوم
سبک زبانی
امید مجد
محمّدحسین سلطانی
Nahj-al-balagha
versified translation
verbal style
Omid Majd
Mohammad Hossein Soltani
per
دانشگاه بوعلی سینا
فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه
2345-5233
2345-5241
2014-05-22
2
5
43
64
867
Research Article
تحلیل ظرفیتهای داستانی و روایی "علینامه" براساس نظریهی ژنت و تودوروف(با تأکید بر عنصر پیرنگ)
Investigation of narration structure in Ali Nameh
اسماعیل شفق
erasht@yahoo.com
1
معصومه ارچندانی
archandani@yahoo.com
2
دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بوعلیسینا
دانشجوی دوره دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بوعلیسینا
منظومهی حماسه دینی علینامه (482هجری) ازجمله متون ناشناختهای است که ظرفیتهای داستانی بسیار زیادی دارد و از این منظر میتواند مورد تحلیلهای روایتشناسانه قرار گیرد. این مقاله به تحلیل ساختار روایی علی نامه براسـاس نظریهی ژنت و تودوروف پرداخته است. در این پژوهش با توجه به نظریات ژرار ژنت و تزوتان تودوروف، دو تن از مهمترین نظریهپردازان علم روایتشناسی، منظومهی علی نامه از دیدگاههای مختلف مورد تحلیل و بررسی قرارگرفته است و چون عنصر پی رنگ در تکوین روایت اهمیت فراوان دارد، لذا ، در این مقاله با تأمل بیشتری بررسی و تحلیل شده است. از آنجا که در علینامه تمام وجوه روایتی رعایت شده است، از منظر روایتشناسی حایز اهمیت فراوان است.
Ali _nameh is one of unknown texts which has a lot of storied capacity and can be narratologycal investigated from this perspective. In this study according to views of Tzvetan Todorov and Gerard Genette, who are two of the most important narratology theorists, this poem would be analysed from various perspective till by studing it's storied capacity, would be shown that story in the modern sense has an ancient history in Persian literature and the believe that " once upon the time" from Jamal_ zadeh is the start of separation of tale and narrative from story is only a fast judgement that the mistakewhould be appear by research and invesitigation.
https://nab.basu.ac.ir/article_867_b9e8c268c993af0d09afe28f894c09a0.pdf
علینامه
روایت
ژرار ژنت
تزوتان تودوروف
ظرفیت های داستانی
پی رنگ
Narratology
Ali_ nameh
Narration
Gerard Genette
Tzvetan Todorov
per
دانشگاه بوعلی سینا
فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه
2345-5233
2345-5241
2014-05-22
2
5
65
81
868
Research Article
بازتاب اندیشه های سیاسی نهج البلاغه در شعر محمّدتقی بهار
Political reflection ideas of nahjulbalagha in muhammadtaghibahar's poetry.
وحید سبزیان پور
wsabzianpoor@yahoo.com
1
تورج زینی وند
t_zinivand56@yahoo.com
2
روشنک ویسی
3
دانشیار گروه زبان و ادبیات عرب دانشگاه رازی کرمانشاه
دانشیار گروه زبان و ادبیات عرب دانشگاه رازی کرمانشاه
کارشناس ارشد زبان و ادبیات عرب
دیوان اشعار محمدتقی بهار شاعر و اندیشمند سیاسی دوره معاصر مملو از اندیشهها و دغدغههای سیاسی او همچون عدالتخواهی، استبداد ستیزی، آزادی، رعیّتپروری، احترام به دانشمندان و به طورکلی آئین و روشهای ملکرانی است. با توجه به وجـود قراینی، همچـون آشنـایی شـاعر با انـدیشـههای اسلامی به خصوص معارف نهجالبلاغه، به نظر میرسـد آبشخور اصلـی انـدیشههای سیاسی او، منابع اسلامی، همچون نهج البلاغه است به گونهای که درجایجای دیوان او رد پای اندیشههای والای امام علی(ع) دیده میشود. هدف این پژوهش، اثبات تأثیرپذیری بهار از آموزههای نهجالبلاغه و بهرهگیری از این آموزهها در بیان مسائل سیاسی است.
Bahar is a political philosopher and poet thanhe alwaysthought about Iranian freedom andcomfort. Collection ofhispoemsare full ofhisideasandpoliticalconcernssuchasjusticeandanti-oppression and freedom, respect for sciences, generally is anti-despotism than according to the evidence, Islamic ideas such as specially nahjalbalagheheducation, it seems that the main feeder of bahar political thought , is the Islamic resource like nahjalbalaghe. The purpose of this research is to prove of bahars affectability from nahjalbalaghe teaches and take gain of these teaches in sexing of political problems.
https://nab.basu.ac.ir/article_868_9b4b091e2199ef3e229087e1e0714b73.pdf
محمّدتقی بهار
نهجالبلاغه
اندیشههای سیاسی
عدالت
Mohammadtaghi bahar
Nahjolbalagheh
political thoughts
justic
per
دانشگاه بوعلی سینا
فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه
2345-5233
2345-5241
2014-05-22
2
5
83
104
869
Research Article
تاثیر خانواده، محیط و اراده در شکلگیری شخصیت انسان از منظر امام علی(ع)
Family environment will affect the formation character of Imam Ali
فاطمه علایی رحمانی
alaeefatemeh@yahoo.com
1
زینب سالاری
fmansoori90@yahoo.com
2
استادیار گروه قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا
دانشجوی کارشناسارشد قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا
یکی از مهمترین مباحث مطرح شده در حوزههای معرفتی، شناخت شخصیت انسان می باشد. شخصیت، تبلور هماهنگ مجموع عناصر و فعالیتهـای درونی میباشد که مدیریت اصول بنیادین جهان درونی را در دست دارد. بههمین علت انسان در میان پدیدههای هستی در بالاترین جایگاه قرار دارد، او از خاک آفریده شده و دارای نیروی عقل و معجونی از نیروهای متضاد، اخلاط مختلف و احساسات متفاوت می باشد که شخصیت او را شکل میدهد. تحقق کمال و رسیدن به هر مرتبه از رشد شخصیت و نیز جلوگیری از هرگونه انحطاط و سقوط، در گرو شناخت عوامل رشددهنده آن می باشد. یکی از مهمترین منابعِ شخصیت شناسی، سخنان گهربار امیرالمؤمنین علی(ع) میباشد. حضرت شخصیت انسان را متشکل از دو بخش عقل و شهوت میداند که سعادت و شقاوت انسان بستگی به نوع استفاده از این دو بخش دارد. ایشان عوامل مؤثر در ایجاد شخصیت را سه عامل خانواده (که شامل وراثت و تربیت میباشد)، محیط (محیط همسالان، محیط اجتماعی و محیط جغرافیایی) و اراده معرفی مینمایند. این سه عامل هر کدام بهصورت اقتضا بر چگونگی شخصیت فرد تأثیر دارند و هیچ کدام علت تامهای برای رشد شخصیت محسوب نمیشوند. نخستین و بیشترین تأثیر را خانواده که متشکل از پدر و مادر میباشد بر شخصیت میگذارد؛ ابتدا خانواده به ساماندهى شاکله تربیتى انسان مىپردازد. عامل انتقال فرهنگ، تمدن، ادب و سنن است و اهمیت آن همیشگی است و برای دوام و بقای جامعه و تمدن و فرهنگ، راهی جز آن وجود ندارد. این تأثیرات بهصورت وراثتی (از طریق ژنها) و تربیتی (از طریق شکوفا کردن استعدادهای بالقوه فرد) اعمال میشوند. مهمترین تأثیر را هم اراده و اختیار خود فرد در تشکیل شخصیت او دارد. زیرا یکی از مهمترین مؤلفههای کرامت انسانی آزادی مشروع انسانها است. منظور از آزادی شخصی نیز همین میباشد که آدمی اراده و اختیار سرنوشت خود را داشته باشد.شناخت این عوامل و میزان تأثیرگذاری هر کدام را میتوان نوعی خودشناسی محسوب کرد. این نوع خودشناسی کمک شایانی در جلوگیری از بروز نابسامانیهای شخصیتی و اختلالات روانی میکند.
Man's character is one of the most important subjects in epistemology. Character is the product of man's internal factors and actions, and governs the fundamental principles of the inner world. As a result, man has the highest status among the worldly creatures. He is created from soil and has the ability of reasoning. In addition, he is the confection of opposite forces, various mixtures and different feelings which schematize his character. Perfection and reaching levels of evaluation and preventing any slough or falling down from those levels are the results of knowing about character's dimension, and his growing and preventing factors of perfection. One of the most important sources for studying about man's character is Imam Ali's speeches. He considers man's character as a selection of the two parts of reason and lust, which man's felicity and affliction is depend on how he use these parts. From his point of view the factors that can be effective in shaping a character are: family, milieu and freewill. None of these factors is considered as the complete cause of character's growth individually, but all of them together affect the quality of forming the character. The first and the most influence on character is belonged to family including parents; at the beginning, this is the family that organizes man's training scheme. So it has a permanent importance, in addition there is no way for survival and perpetuate of society, civilization and culture
https://nab.basu.ac.ir/article_869_90b69967108ae8c7e76f202fadd89c88.pdf
شخصیت
خانواده
محیط
اراده
امام علی(ع)
Character
family
milieu
Freewill
Imam Ali
per
دانشگاه بوعلی سینا
فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه
2345-5233
2345-5241
2014-05-22
2
5
105
123
870
Research Article
بررسی و تبیین روش شناختی منهاج الولایه فی شرح نهج البلاغه
Expressions of methodological"Menhaj Alvlayh Fi Nahjolbalaghe"
محمدهادی امین ناجی
1
فاطمه سعیدی
f.saeedi40@yahoo.com
2
استادیار دانشگاه پیام نور مرکز تهران جنوب
دانشجوی دکتری علوم و معارف نهجالبلاغه دانشگاه پیام نور مرکز تهران جنوب
شناخت و معرفی شروح متعدد نهجالبلاغه، با روشها و رویکردهای گوناگون شارحان؛ حائز اهمیت روش شناختی است. زیرا چنین اقدامی موجب دستیابی به بهترین الگوها و رویکردهای شرح نهجالبلاغه میشود. یکی از این شروح، شرح منهاجالولایه تألیف ملاعبدالباقى صوفىتبریزى (قرن 11) است که در دوازده باب گردآمده است. این شرح موضوعی یکی از بهترین شروح عرفانی نهجالبلاغه است که با توجه به اصول فکری تصوف شیعی به زبان فارسی و عربی نگاشته شده است و بهرهمندی شعر فارسی را از سخنان امام علی(ع) بهخوبی نشان میدهد. مؤلف با رویکردی صوفیانه، با استمداد از آیات قرآن، احادیث ائمهاطهار، به همراه نکات عرفانی، کلامی، اخلاقی، بلاغی و آوردن اشعار فارسی و عربی به شرح عبارات امام علی(ع) پرداخته است. در این مقاله که با روش کتابخانهای تهیه شده است به بررسی روش شرح منهاج الولایه فی شرح نهجالبلاغه در ابعاد ساختاری و محتوایی، پرداخته شده است.
Introducing numerous commentaries Nahjolbalaghe with different techniques approach, methodologies is of great importance, because such actions achieves the best models and approaches as described in Nahjolbalaghe. One of the commentaries, description "Menhaj Alvlayh" written by "Mullah Abdulbaghi" (nickname is Sufi Tabrizi)(11th century), which are gathered in twelve chapters. This description is one of the best commentaries mystrical Nahjolbalaghe that accirding to the principles of sufism;shiite though is written in persian and Arabic and benfit from persian poetry; the words of Imam Ali as illustrates. The author has had a mystical approach by the appeal of the Quran, Imams narrations with hints of mysticism (Gnosticism),theology, ethics, Rhetoric (eloquence) and poetry of Persian and Arabic phrases to describe Imam Ali. In this articl, a method is provided with library structure and and content of the Menhaj Alvlayh fi analysis of Nahjolbalaghe'description
https://nab.basu.ac.ir/article_870_2cc05d450856891901d68a7e45575d80.pdf
نهجالبلاغه
منهاج الولایة فى شرح نهجالبلاغه
ملاعبدالباقی صوفی
روش شرحشناسی
نهجالبلاغه
منهاج الولایة فى شرح نهجالبلاغه
ملاعبدالباقی صوفی
روش شرحشناسی
per
دانشگاه بوعلی سینا
فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه
2345-5233
2345-5241
2014-05-22
2
5
125
140
871
Research Article
پیشگیری غیرکیفری از جرم در نهجالبلاغه
Non Criminal Prevention in Nahj-Al-Balagha
علیرضا تقی پور
arlaw2009@yahoo.com
1
استادیار گروه حقوق دانشگاه بوعلی سینا
امروزه پیشگیری غیرکیفری از جرم، جایگاه ارزشمندی در سیاست جنایی کشورها به خود اختصاص داده است. علت این امر را نیز میتوان افزایش بی رویه ارتکاب جرم در جوامع و عدمتوفیق در اقدامات قهرآمیز و سرکوبگرانه و بدوننتیجه حقوق کیفری در مبارزه با بزهکاری دانست. بههمینعلت، تلاشهای گستردهای در سطح بینالمللی به صورت تصویب و پذیرش اسناد بینالمللی حقوق بشر در جهت کاهش بزهکاری صورت پذیرفته است. اسنادی که عمدتاً افزایش کارایی امور غیرکیفری از جمله بهبود وضعیت اقتصادی را مدنظر قرار دادهاند. بهعبارت دیگر، اقداماتی نیز که تاکنون در این راستا در جهان اتخاذ شده، بدون توجه کافی به سایر معیارها از جمله اخلاقی و تربیتی که سهم عمده ای در پیشگیری غیرکیفری از جرم ایفا میکنند میباشد. این در حالی است که بررسی فرامین و توصیههای مندرج در نهجالبلاغه نشان میدهد قرنها قبل از آنکه مفهوم پیشگیری غیرکیفری از جرم در علوم جنایی مطرح شود، این موضوع بهصورت همه جانبه مورد توجه امیرالمؤمنین علی(ع) قرار داشته است.
Nowadays, prevention of crime has a significant status in criminal policy of countries. The reason for this could be pointless، punitive، sky-rocket of crimes in societies and the failure of repressive measures that have been without any result in stopping crimes. for this reason large efforts in international sphere in the form of enacting international documents of human rights in the way of crime decrease has been done. but these documents mainly in the way of non criminal matters for example economic situation have set out. in other words، the measures that so far in this respect in the world have been performed are without paying attention to other factors for example moral and educational measures that have main role about non criminal prevention. while By studying orders and commendation in nahj al balaghe, we find out that centuries before the non criminal prevention of crime set up in criminal sciences, It has been considered by Imam Ali in all spheres.
https://nab.basu.ac.ir/article_871_42af8074ef9a924870ca749f975b264f.pdf
پیشگیری از جرم
پیشگیری اجتماعی
پیشگیری وضعی
نهجالبلاغه
بزهکار
prevention of crime
social prevention
Situational Prevention
nahji al balaghe
offender