@article { author = {taherinia, ali bager and abbasi, nasrin}, title = {Ending types in Nahj-ol-Balagha, Case Study in Sermons}, journal = {Quarterly Journal of Nahj al-Balagha Research}, volume = {1}, number = {2}, pages = {39-57}, year = {2014}, publisher = {Bu Ali Sina University}, issn = {2345-5233}, eissn = {2345-5241}, doi = {}, abstract = {Reflection on the litrary text makes greater understanding and appreciation of beauty and the impact it has on the avdiences deep thinking horizon, which will help to identify its semantic nuances and secrects of long series.Obviously, ending evolution in every literary text is natural aspect of that work and ending techniques is finished by developing various elements of literary work. Beautiful showing of final speech of written text is one innovation characteristic of writers. Amir's various aspects of worthy words and meaningful sermons are thoughtful; Studying structure of sermons is one of field study of researchers and who likes to study in literary works. Studying and analyzing the speech ending techniques helps the readers to know better the Amir's valuable legacy. In point of particular art, Amir knew that the speech ending is most effective characteristic in text, so in he selects the best and most concise way for expressing them. His particular attention to expressing words at all, encourages reader to think that the ending speeches of his sermons were expressed elegantly. He used many approaches in ending speeches such as: conversation, illustration, asking question, proverbs, poems, orisons and etc. He selected specific manner of ending his speeches according to content and thematic unity of sermons. He put together the final point and sermon text wonderfully. In this paper, how ends the Nahj-ol-Balagha sermons is studied by descriptive analysis method.}, keywords = {Ending Speech,Put together (make symmetry),Nahj-ol-Balagha}, title_fa = {گونه های پایان بندی در نهج البلاغه (بررسی موردی خطبه ها)}, abstract_fa = {تأمل در پایان متن ادبی، باعث فهم بیشتر متن، درک زیبایی و در نهایت تأثیر آن در افق اندیشه­ی مخاطب می­شود، امری که به شناخت ظرافت­های معنایی و اسرار آن در یک مجموعه طولانی کمک شایانی می­کند. بدیهی است که سیر تحول پایان­بندی در هر متن ادبی، همزاد با همان اثر است و با تکامل عناصر گوناگون اثر ادبی، شگردهای پایان­بندی نیز به تکامل رسیده است، زیبا جلـوه­دادن گفتار پایانی همواره خلاقیت و نوآوری ادیبان را به دنبال داشته است. امیر بیان، حضرت علی(ع) در میان سخنوران و اصحاب بلاغت، در شگردهای حسن ختام بی­نظیر است. ایشان در خطبه­های خویش از روش­های پایان­بندی چون گفتگو، تصویرسازی، پرسش، کاربرد ضرب المثل، شعر، حسن طلب و... استفاده نمودند. وی با توجه به تناسب حال و مقتضای مقام و متناسب با وحدت موضوعی خطبه، شیوه­ای خاص را برای اختتام کلام خویش انتخاب می­نمودند و به گونه­ای شگفت انگیز بین نکته پایانی و متن خطبه قرینه سازی نمودند. این مقاله با روش توصیفی تحلیلی به بررسی چگونگی پایان­بندی در خطبه­های نهـج البلاغه می­پردازد.}, keywords_fa = {پایان بندی,قرینه سازی,نهج البلاغه}, url = {https://nab.basu.ac.ir/article_660.html}, eprint = {https://nab.basu.ac.ir/article_660_9c92e9874087d8bc90591e4f4e099b6c.pdf} }