@article { author = {mohagheghi, hossein and sabahatanvar, saeed}, title = {Social relations and ethics in the viewpoint of Imam Ali in Nahj al-Balagha}, journal = {Quarterly Journal of Nahj al-Balagha Research}, volume = {5}, number = {18}, pages = {15-31}, year = {2017}, publisher = {Bu Ali Sina University}, issn = {2345-5233}, eissn = {2345-5241}, doi = {10.22084/nahj.2017.10707.1615}, abstract = {This study aimed to identify standards of social relations from the viewpoints of Nahj al-Balagha -Ali was a documentary (library) is enjoying, has been Nahj al-Balagha. The findings suggest that the point of view of Ali in any human society at the same independence, identity and community spirit and authenticity of both the individual and the sum In Outlook Ali people in all circumstances be responsible for and does not constitute conditions of the human condition. Emphasized the important goals of social education in the spirit of brotherhood and develop understanding and empathy between individuals and society is avoiding discord and division. When did you see him healthy society based on the explanation and interpretation of realistic-looking dynamic and desirable criteria for social relationships among these is introduced. One of these issues about the ethics socialize with others that give him the good company of a relationship transplantation with numerous relatives and neighbors insisted also on considering the emphasis was particularly orphans, their hospitality and in any case it does not forget his duty. He also forgive others, do you not love Allah to forgive you and forgive. }, keywords = {social relations,social ethics,Nahj-ol-Balagha,Ali,Ethics}, title_fa = {روابط اجتماعی و اخلاق از دیدگاه حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف شناسایی روابط اجتماعی و اخلاق از دیدگاه نهج­‌البلاغه انجام شده که به روش اسنادی (کتابخانه­‌ای) و با بهره­‌گیری از نهج­‌البلاغه بوده است. برای این کار از ابزار فیش­‌برداری به منظور گردآوری اطلاعات استفاده شد. یافته‌­ها حاکی از آن است که از دیدگاه امام علی(ع) در هر جامعه آدمیان در عین استقلال، هویت و روح جمعی دارند و اصالت هم با فرد است و هم با جمع. در چشم­‌انداز علی(ع) انسان در هر شرایطی مسئول است و هیچ­گاه انسان را شرطی شرایط تلقی نمی­‌نماید. اهداف مهم تربیت اجتماعی مورد تأکید در نهج­‌البلاغه ایجاد و پرورش روحیۀ اخوت و برادری و تفاهم و همدلی در بین افراد اجتماع و پرهیز از اختلاف و تفرقه است. جامعۀ سالم از دیدگاه امام(ع) مبتنی بر تبیین کارکردی پویانگرانه و تفسیرگرایانه بوده و در این میان معیارهای مطلوبی برای برقراری روابط اجتماعی معرفی نموده است. یکی از این مسائل در خصوص اخلاق معاشرت با دیگران است که حضرت در مورد هدیه دادن، خوب همنشینی کردن، ارتباط و پیوند با خویشاوندان فراوان تأکید دارد. در خصوص توجه به همسایه و همچنین یتیم‌­نوازی آنان نیز تأکید فراوان دارد و در هیچ شرایطی آن وظیفه را فراموش نمی­‌کند. بنابراین با توجه به بیانات گهربار امام علی(ع) در خصوص اخلاق و اجتماع نتیجه­‌گیری می­شود که باید در کنار توجه به ویژگی­‌های فردی هر انسان به شرایط اجتماعی او هم نگاه ژرف داشت و می‌­توان با سرلوحه قرار دادن پیام و رفتار آن امام همام، جامعه را به سمت سعادت و محبت هدایت کرد. }, keywords_fa = {روابط اجتماعی,اخلاق اجتماعی,نهج‌البلاغه,علی(ع),اخلاق}, url = {https://nab.basu.ac.ir/article_1982.html}, eprint = {https://nab.basu.ac.ir/article_1982_a5521f3caf1860fc8635e1162e570384.pdf} }