@article { author = {yousefzadeh, mohammadreza}, title = {Explaining the status and principles of correct economic behavior from IMAM ALI’s (PBUH) perspectives}, journal = {Quarterly Journal of Nahj al-Balagha Research}, volume = {4}, number = {16}, pages = {1-13}, year = {2017}, publisher = {Bu Ali Sina University}, issn = {2345-5233}, eissn = {2345-5241}, doi = {10.22084/nahj.2017.1756}, abstract = {The shortage of resources against unlimited demand, continuous changing of professional environment, changing in role and job expectance, optimal usage of resources, equal distribution of resources, poverty alleviation, preparation for unpredicted conditions, contentment crisis of resources, correct behavior of consumption, hard attempt and perseverance to avoid passivity, cost and income management, commitment to national resources, improving work culture, correcting misbeliefs about work, self-reliance, independent and the belief that nothing gets easy and the human mind is the most important capital and issues something are related to economy education and economic behavior. Economic behavior such as other behaviors are influenced by person and society belief system. In this paper using categorical content analysis IMAM ALI’s (PBUH) perspectives and guidelines due to correct economic behavior with emphasis on Nahj al-Balagha were analyzed. The results showed that refraining from economic liberalisim, operession, exclusivity, extreme consumption, targeted governance thinking, economic behavior appraisal, economic participation, keeping human dignity and economic hard attempt were representative of target economic behavior.}, keywords = {Nahj al-Balagha,Economy behavior,resources management,work culture}, title_fa = {تبیین جایگاه و اصول رفتار اقتصادی مطلوب از دیدگاه امام علی(ع)}, abstract_fa = {محدودیت منابع در برابر نامحدود بودن خواست‌ها، تغییرات مستمر محیط‌های حرفه‌ای، تغییر در نقش و انتظارات شغلی، مفاهیمی مثل استفادة بهینه از منابع، توزیع عادلانة منابع، فقرزدایی، آماده شدن برای شرایط غیرقابل‌پیش‌بینی، قناعت، بحران منابع، الگوی صحیح مصرف، سخت‌کوشی و جدیت، اجتناب از تکاسل و تن‌پروری، مدیریت درآمد و هزینه، تعهد نسبت به منابع ملی، اصلاح فرهنگ کار، شکستن باورهای نادرست در زمینة کار، خوداتکایی و استقلال و عدم‌وابستگی به غیر و این نکته که هیچ‌چیز در دنیا آسان و رایگان به دست نمی‌آید و مهم‌تر از همه این نکته که مهم‌ترین منبع و ثروت، قدرت فکر و ذهن انسان است و مسائلی از این قبیل با مفهوم تربیت و رفتار اقتصادی عجین هستند. رفتار اقتصادی همانند سایر رفتارها متأثر از نظام باورها و مکتب فکری مورد پذیرش افراد و جوامع است. در این مقاله با استفاده از روش تحلیل محتوی بخشی رهنمود‌ها و دیدگاه‌های امام علی(ع) پیرامون رفتار اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که پرهیز از لیبرالیسم اقتصادی، پرهیز از استثمار، اجتناب از انحصارگرایی، پرهیز از اسراف، تفکر حکومتی مطلوب، توجه به عمران و آبادانی، نظارت بر رفتار اقتصادی، مشارکت اقتصادی، حفظ کرامت انسانی و جهاد اقتصادی معرف رفتار اقتصادی مطلوب هستند.}, keywords_fa = {نهج‌البلاغه,رفتار اقتصادی,مدیریت منابع,فرهنگ کار}, url = {https://nab.basu.ac.ir/article_1756.html}, eprint = {https://nab.basu.ac.ir/article_1756_d79294da7d768499f1d826dee3ef1ed9.pdf} } @article { author = {dehghan zad, rasoul and mousavi mehrabani, iman}, title = {Structural analysis of al-Tahakkom in the sermons of Nahj al-Balagha}, journal = {Quarterly Journal of Nahj al-Balagha Research}, volume = {4}, number = {16}, pages = {15-31}, year = {2017}, publisher = {Bu Ali Sina University}, issn = {2345-5233}, eissn = {2345-5241}, doi = {10.22084/nahj.2017.1757}, abstract = {Mockery or irony (al-Tahakkom) has always been one of the most common literary styles in order to punish or to awake the addressee. al-Tahakkom in its original definition refers to the art of using one verb instead of another with the purpose of insulting, humiliating or punishing the addressee. The use of eulogy instead of criticism is a common example for this kind of figures of speech. Such rhetorical expression has always been important for scholars in both semantics and rhetoric. In this regard, al-Tahakkom has been used in many sermons of Nahj al-Balagha which points out to the importance of this structure form the viewpoint of Ali ibn Abi Talib (PBUH). The present article intends to extract various types of Mockery (al-Tahakkom) in the sermons of Nahj al-Balagha and analyze them with the purpose of classifying them in different categories. Most examples of al-Tahakkom in Nahj al-Balagha are situated in the area of semantics, in comparison with rhetoric, and appear in the forms of predicative sentences which include secondary purposes. And finally the paper concluded that this structure has been used by Imam Ali (A.S) in most sermons of Nahj al-Balagha for informing and awakening of his friends and companions, and only in special and rare cases this method has been used for humiliation or insult.}, keywords = {the style of al-Tahakkom,Nahj al-Balagha,sermon,semantics,rhetoric}, title_fa = {تحلیل ساختاری اسلوب تهکّم در خطبه‌های نهج‌البلاغه}, abstract_fa = {اسلوب تهکّم همواره یکی از متداول­ترین شیوه­های ادبی جهت تنبیه و هشیاری مخاطب بوده است. بدین صورت که متکلم جهت توهین، تحقیر و یا تنبیه مخاطب،لفظی را به­جای لفظی دیگر می‌آورد؛ مانند زمانی که مدح را به جای ذم و وعد را به جای وعید به کار گیرد. این صنعت بلاغی در هر دو علم معانی و بیان مورد نظر دانشمندان بلاغت بوده است و امام علی(ع) در بسیاری از خطبه­های نهج­البلاغه با اهداف مختلف از این صنعت ادبی بهره گرفته­اند. جستار حاضر می­کوشد تا ضمن استخراج نمونه­های مختلف اسلوب تهکّم از میان سخنانِ حضرت، به تحلیل و ارزیابی آن­ها پرداخته و هر کدام از آنها را در طبقه­بندی خاص خود قرار دهد. یافته‌های پژوهش نشان می­دهد، بیشترین نمونه‌های تهکم در خطبه‌های نهج‌البلاغه در حیطه علم معانی می‌گنجد و در قالب جمله‌های خبری که از اغراض ثانویه برخوردار است، نمود دارد و اسلوب تهکم با استمداد از علم بیان، گسترۀ کمتری را به خود اختصاص داده است. همچنین دلیل استفاده حضرت از این ساختار در بیشتر خطبه‌ها، تنبیه و بیداری دوستان و یاران خویش است و فقط در مواردی خاص از این اسلوب جهت تحقیر و توهین استفاده نموده­اند. }, keywords_fa = {اسلوب تهکّم,نهج‌البلاغه,خطبه,علم معانی,علم بیان}, url = {https://nab.basu.ac.ir/article_1757.html}, eprint = {https://nab.basu.ac.ir/article_1757_e9ec1c94b023ab76eac70bc44c286b57.pdf} } @article { author = {mahmoudi, saeedeh and cheraghi vash, hossein and mirzaeealhoseini, seyeh mahmoud}, title = {Literary Discourse Analysis of Jihad sermon}, journal = {Quarterly Journal of Nahj al-Balagha Research}, volume = {4}, number = {16}, pages = {33-54}, year = {2017}, publisher = {Bu Ali Sina University}, issn = {2345-5233}, eissn = {2345-5241}, doi = {10.22084/nahj.2017.1758}, abstract = {In general, discourse refers to language structures higher than a sentence level. Discourse analysis is one device of analyzing literary texts that studies and describes the relation between discourse-based structures and dominated social views about the production of discourse. Literary discourse analysis as one branch of discourse analysis is concerned with studying and criticizing literary texts from language and textual structures point of view and their harmony with situational texture. Nahj al-Balagha as a collection of words, below the holy Quran and above the human beings, has always been under analysis and study of scholars. One of the outstanding characteristics of Nahj al-Balagha is its literary discourse that seems to be less studied and analyzed while part of the beauty of Imam’s speech is related to relation and harmony between intertextual literal devices and their situational texture. The present study tries to analyze one of the famous sermons of Nahj al-Ballagha called Jihad with the help of descriptive-analytic method and from aspect of literary discourse analysis and to find out according to harmony among text’s structure and their situational textures, what characteristics does the literary discourse of the sermon have? The results of the study have show that structures of the sermon according to their situational texture which is the failure of audience in holy war, is for arousing audience’s emotion and awakening them from negligence.}, keywords = {Discourse Analysis,literary discourse,Jihad sermon,Imam Ali}, title_fa = {تحلیل گفتمان ادبی خطبه جهاد}, abstract_fa = {گفتمان (discourse) به­طورکلی به بافت زبان در مراحل بالاتر از جمله اطلاق می­شود. تحلیل گفتمان، یکی از ابزارها­ی تحلیل متون ادبی است که ارتباط بین ساختارها­ی­ گفتمان­مدار و دیدگاه­ها­ی اجتماعی حاکم بر تولید گفتمان را بررسی می­کند، تحلیل گفتمان ادبی به عنوان یکی از فروع تحلیل گفتمان به بررسی و نقد متون ادبی از جنبه ساختارها­ی زبانی و بافت متنی و هماهنگی آن­ها با بافت موقعیتی می­پردازد.     نهج­البلاغه به عنوان مجموعه سخنانی فروتر از قرآن کریم و فراتر از کلام بشری همواره مورد تحلیل پژوهشگران قرار گرفته است؛ اما یکی از ویژگی­های شایان توجه درباره نهج­البلاغه ویژگی گفتمان ادبی است که به نظر می­رسد کمتر مورد پژوهش و بررسی قرار گرفته است، در حالی­که بخشی از زیبایی­ها­ی کلام امام(ع)، به ارتباط و هماهنگی بین ابزار­های ادبی درون متنی و بافت موقعیتی آن­ها مربوط است. این پژوهش در پی آن است که با روش توصیفی- تحلیلی و از منظر تحلیل گفتمان ادبی به بررسی یکی از خطبه­های مشهور نهج­البلاغه به نام خطبة جهاد بپردازد و کوشیده گفتمان ادبی این خطبه را بر اساس تناسب و انسجام بین بافت متن در ساختارهای مختلف و بافت موقعیتی آن تحلیل و تبیین نماید. برآیند پژوهش نشان می­دهد که ساختارهای خطبه اعم از ساختار بیرونی که شامل سطح آوایی، سطح نحوی و سطح دلالی می­باشد و ساختار درونی که شامل محتوا و عواطف گفتمان است، متناسب و منسجم با بافت موقعیتی آن یعنی کوتاهی و غفلت مخاطب در امر جهاد، در پی برانگیختن احساسات مخاطب و بیدار کردن او از خواب غفلت می­باشد.  }, keywords_fa = {تحلیل گفتمان,گفتمان ادبی,امام علی(ع),خطبة جهاد}, url = {https://nab.basu.ac.ir/article_1758.html}, eprint = {https://nab.basu.ac.ir/article_1758_b33658150605026bf98ee3ef499946f6.pdf} } @article { author = {Mahdavi Mehr, Zahra and rezaee haftador, gholamabbas}, title = {Ibn Meisam's method in the commentary of the words of Nahj al-Balagha}, journal = {Quarterly Journal of Nahj al-Balagha Research}, volume = {4}, number = {16}, pages = {55-74}, year = {2017}, publisher = {Bu Ali Sina University}, issn = {2345-5233}, eissn = {2345-5241}, doi = {10.22084/nahj.2017.1759}, abstract = {Ibn Meisam's Commentary of Nahj al-Balagha has not only enjoyed a philosophical and theological place, but it has also enjoyed a literary and lexical importance. In this commentary there are a lot of verbal and rhetorical studies. Since a word is the main material of literature, and a good understanding of any literary work, needs to understand its words, Ibn Meisam, before a full commentary of terms, explained the meaning of words with a particular style. The present study examines, Ibn Meisam's method in the commentary of the words of   Nahj al-Balagha by extracting some samples from it, in a descriptive-analytical way. In this paper, it is concluded that the commentator not only described the words, as an emulator and not only relied the meaning of the words from earlier sources But  also he explained the meaning of the words by lexical and critical methods .He referred to the technical meanings, semantic differences of synonyms, and lexical derivatives. Sometimes he referred to Quranic verses, Imams's sayings, Arabic proverbs and poems, grammatical and rhetorical points. The commentator in some cases with critical approach, commented the opinions of previous commentators about the meaning of words to approve or criticize them or prefer some of them to others.}, keywords = {Ibn Meisam,words,literal metod,critical metod}, title_fa = {روش‌شناسی ابن‌میثم بحرانی در شرح واژگان نهج‌البلاغه}, abstract_fa = {شرح ابن­میثم بر نهج­البلاغه، علاوه بر جایگاه فلسفی و کلامی، از اهمیت لغوی نیز برخوردار است و بررسی­ها و اشارات لغوی و بلاغی فراوانی در آن وجود دارد. از آن‌جا که مادۀ اصلی ادبیات، واژه است و فهم نیکوی هر اثر ادبی، نیازمند فهم واژگان آن است؛ ابن­میثم نیز پیش از شرح کامل عبارات، با سبکی خاص، ابتدا به شرح معانی واژگان پرداخته­است. مقالۀ حاضر، نظر به اهمیت ادبی و لغوی این شرح، با شیوۀ توصیفی تحلیلی و با استخراج نمونه­هایی از این شرح، شیوۀ شارح را در شرح واژگان، مورد بررسی قرار داده­ و به این نتیجه رسیده است که شارح در شرح واژگان، مقلّد صرف نبوده و تنها به ذکر معانی واژگان از منابع پیشین بسنده نکرده است؛ بلکه با رویکرد لغوی و نقدی به این امر پرداخته است. وی به معانی اصطلاحی، تفاوت­های معناییِ واژگان متقارب­المعنی و اشتقاقات لغوی واژگان اشاره کرده و گاهی نیز به آیات قرآن، احادیث، اشعار و امثال عربی، نکات صرفی، نحوی و بلاغی استناد جسته است. شارح در برخی موارد با رویکردی نقدی، نظرات شارحان و مفسران پیشین را دربارۀ معانی واژگان مطرح کرده، به تأیید یا نقد آن­ها پرداخته و یا برخی را بر برخی دیگر ترجیح داده است.}, keywords_fa = {ابن‌میثم,واژگان,اسلوب لغوی,اسلوب نقدی}, url = {https://nab.basu.ac.ir/article_1759.html}, eprint = {https://nab.basu.ac.ir/article_1759_9fcd12b9f0e45825bc5e6ca1c0f76a7f.pdf} } @article { author = {shayste nezhad, ali akbar and safareh, hossein}, title = {Seyed Mohammad Kazem Haeri methodology as Nahj Qazvini}, journal = {Quarterly Journal of Nahj al-Balagha Research}, volume = {4}, number = {16}, pages = {75-93}, year = {2017}, publisher = {Bu Ali Sina University}, issn = {2345-5233}, eissn = {2345-5241}, doi = {10.22084/nahj.2017.1760}, abstract = {Abstract Description of Methodology of the Nahj familiar with the different approaches to the words of Imam Ali (AS) and for researchers and the audience is very important. The purpose of this paper is to examine the methodology described Haeri Qazvin. Although the methodology described in other Nahj al-Balagha, written valuable works, but about as Qazvini research has been done. This article is the kind of basic research and analytical method and is written using library resources. The authors explain the originality and authenticity of Qazvin in two sermons of Imam Ali (AS) and content analysis were examined. Qazvini of issues such as: different versions, according to the segmentation and cut text, according to the eloquence of speech and help from Quran, Hadith, rhetoric, grammar, science, citing the date, citing poetry and other views commentators have benefited. Qazvini effects of the Shi'ites in expanding knowledge of the Nahj al-Nahj is beneficial, to approximate the relationship between religion and the needs of society today, the message does not warrant consideration. Google Translate for Business:Translator ToolkitWebsite Translator}, keywords = {Nahj al-Balagha,methodology,as Nahj al-Balagha,Haier Qazvini}, title_fa = {روش‌شناسی شرح نهج‌البلاغه سید محمدکاظم حائری قزوینی}, abstract_fa = {بررسی روش­شناسی شرح‌های نهج‌البلاغه سبب آشنایی با رویکردهای مختلف به سخنان امام علی(ع) است و برای محققان اهمیت زیادی دارد. هدف از نگارش این مقاله بررسی روش‌شناسی شرح حائری قزوینی می‌باشد. گرچه در مورد روش‌شناسی شرح‌های دیگر نهج‌البلاغه، آثار ارزشمندی نگاشته شده ولی درباره این شرح پژوهشی انجام نشده است. این نوشتار از نوع پژوهش‌های بنیادی است و به روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه­ای نگارش یافته است. نویسندگان روش قزوینی را در دو زمینۀ تبیین اصالت و صحت انتساب خطبه به امام علی(ع) و تحلیل محتوا مورد بررسی قرار داده­اند. قزوینی از اموری چون: اختلاف نسخه‌ها، توجه به تقطیع و بریدگی متن، توجه به درجۀ فصاحت و بلاغت سخن کمک گرفته و از آیات قرآن، احادیث، علم بلاغت، علم صرف و نحو، استناد به تاریخ، استناد به شعر و آرای دیگر شارحان بهره برده است. اثر قزوینی در زمینۀ گسترش دانش شیعیان نسبت به نهج‌البلاغه مفید است ولی برای تقریب مذاهب و تبیین رابطۀ نهج‌البلاغه با نیازهای امروز جامعه، پیام قابل‌تأملی ندارد.}, keywords_fa = {نهج‌البلاغه,روش‌شناسی,شرح نهج‌البلاغه,حائری قزوینی}, url = {https://nab.basu.ac.ir/article_1760.html}, eprint = {https://nab.basu.ac.ir/article_1760_11e80fa5cd88c58b7c2ec8342d35bccb.pdf} } @article { author = {Abdullahi, mahdi and hajimagsoudi, masoumeh}, title = {Knowledge of Allah in Nahj al-Balagha}, journal = {Quarterly Journal of Nahj al-Balagha Research}, volume = {4}, number = {16}, pages = {95-112}, year = {2017}, publisher = {Bu Ali Sina University}, issn = {2345-5233}, eissn = {2345-5241}, doi = {10.22084/nahj.2017.1761}, abstract = {Being aware of Allah’s essence and attributes, as much as possible for human beings, is one of the things which is emphasized in religious texts and Allah has put some ways for us to know him, there is the possibility of the knowledge of Allah for humans and even it has a high level in religious knowledge. Knowledge of Allah can be reached from intuitive and scientific ways. Man can have an intuitive knowledge about Allah’s essence and attributes, and acquired knowledge about Allah does not lead man to Allah’s essence and on the other hand, knowledge of Allah needs a tool and the scope of each tool is limited. The present study investigates the following issues in a descriptive-analytical method. These issues are the concept of knowledge of Allah, the role of knowledge of Allah in religious knowledge, different kinds of knowledge of Allah, the ability of acquired knowledge tool in knowledge of Allah, the access scope of human beings to knowledge of Allah, the reasons of Allah’s essence ignorance by human beings, the perfection of knowledge of Allah and human beings’ duty toward knowledge of Allah and also the greatness of Allah based on Nahj al-Balagha.}, keywords = {knowledge of Allah,intuitive knowledge,acquired knowledge,sense,reason,Transmission}, title_fa = {معرفت‌الله در نهج‌البلاغه}, abstract_fa = {شناخت خداوند و اطلاع از اوصاف خداوند به اندازة توان بشری یکی از اموری است که در آموزه­های دینی سفارش شده است و خداوند نیز راه­هایی را برای شناخت خود قرار داده است؛ بنابراین برای انسان قابلیت معرفت الهی وجود دارد و حتی از جایگاه بلندی هم در معرفت دینی برخوردار است. شناخت خداوند به دو گونة حصولی و حضوری قابل تصویر است. انسان می­تواند نسبت به ذات و صفات خداوند، شناخت حضوری داشته باشد؛ اما علم حصولی، انسان را به ذات خداوند رهنمون نمی­شود و از سویی شناخت محدود خدا، نیازمند ابزاری است و قلمرو هر یک از این ابزارها هم محدود است. پژوهش حاضر درصدد است که با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی مفهوم معرفت­الله، جایگاه شناخت خداوند در معرفت دینی، اقسام معرفت­الله، میزان توانایی ابزار شناخت حصولی اعمّ از حسّ، عقل محض، تجربه و نقل در معرفت­الله، محدوده دسترسی انسان به شناخت خداوند، علت عدم معرفت انسان به کنه ذات خداوند، کمال شناخت خداوند و وظیفه انسان در برابر شناخت خدا و عظمت او از دیدگاه امام علی­(ع) در نهج‌البلاغه بپردازد. نتایج پژوهش نشان می­دهد که خداشناسى فطرى به صورت تشکیکی برای انسان­ها وجود دارد. علم حصولی نیز به دلیل محدود بودن ابزار حس، عقل، تجربه و نقل محدود است و نمى‏توان با هستی محدود به کنه ذات و صفات نامحدود خدا رسید. کمال معرفت، تصدیق خداست. وظیفة انسان بعد از حصول معرفت، طاعت خدا، خشیت از کیفر، شفقت از خشم و بزرگ نشمردن خود در برابر عظمت حق است.}, keywords_fa = {معرفت‌الله,علم حضوری,علم حصولی,حس,عقل,نقل}, url = {https://nab.basu.ac.ir/article_1761.html}, eprint = {https://nab.basu.ac.ir/article_1761_3d57b8a5289e6893f7752f5f5178eb07.pdf} } @article { author = {Tayebnia, Mohammad Saleh and Ranjkesh, Mokhtar}, title = {The role of belief in God in Individual Moral Refinement Based on Nahj al-Balagha}, journal = {Quarterly Journal of Nahj al-Balagha Research}, volume = {4}, number = {16}, pages = {113-133}, year = {2017}, publisher = {Bu Ali Sina University}, issn = {2345-5233}, eissn = {2345-5241}, doi = {10.22084/nahj.2017.1762}, abstract = {"Morality" and its refinement, is an important and attractive issue in Nahj al-Balagha. From the perspective of Nahj al-Balagha, moral refinement has principles and methods. Regarding the relationship between religion and morality, the issue of the knowledge and belief in God, is one of the principles of moral correction in Nahj al-Balagha, Especially with this approach that Beliefs and ethical issues should be objective rather than subjective. The present study has investigated, based on of documentary method, what is the role of belief in God in correction of morality and how it can be implemented in behaviors. Some results of this study show the role of belief in God in Self-purification objectively by providing examples of virtues such as sincerity, composure, justice, freedom, humility and also against its vices such as duplicity, unrest, injustice, abjection and arrogance, and prove this point that how belief in God to be effective in correction of individual morality.}, keywords = {: Nahj al-Balagha,belief in God,individual morality,moral refinement,vices and virtues}, title_fa = {نقش خداباوری در تهذیب اخلاق فردی از منظر نهج‌البلاغه}, abstract_fa = {موضوع «اخلاق» و تهذیب آن، ازجمله مسائل مهم و مورد توجه در کتاب شریف نهج‌البلاغه می‌باشد. از نگاه نهج‌البلاغه، اصلاح اخلاق، هم دارای مبانی و هم برخوردار از روش‌هایی است که با توجّه به اهمیّت موضوع، تلاش‌هایی را برای ارائۀ سیستمِ اخلاقیِ نهج‌البلاغه می‌طلبد. در حوزۀ‌ مبانی اصلاح اخلاق در نهج‌البلاغه، با توجّه به ارتباط پیوستۀ‌ دین و اخلاق، مسئلۀ معرفت توحیدی و خداباوری، از نقشی کلیدی و محوری برخوردار است؛ به‌خصوص با این رویکرد که مباحث توحیدی و اعتقادی، از ساحت انتزاعی بودن فاصله بگیرد و هرچه بیشتر به سمت‌و‌سوی کاربردی شدن در زندگی، حرکت کند. پژوهش حاضر به دنبال بررسی این نکتۀ مهم بوده است که خداباوری در مقام عمل و نه به‌ صورت انتزاعی، چه نقشی در اصلاح اخلاق و تهذیب آن دارد و چگونه می‌توان آن را در عمل پیاده کرده و موجبی برای اصلاح اخلاق و رفتار ساخت؛ لذا جهت نیل به این هدف، با روش اسنادی و تحلیلی به بررسی این موضوع در نهج‌البلاغه، پرداخته شده است. از جمله نتایج این پژوهش، نمایش نقش خداباوری به‌صورت عملی در کسب فضائلی همچون اخلاص، اطمینان قلبی(آرامش)، عدالت‌پیشگی، آزادگی، تواضع و نیز دفع رذائل مقابل آن مانند ریا، اضطراب‌خاطر، ظلم، ذلّت و تکبّر می‌باشد.}, keywords_fa = {اخلاق فردی,تهذیب اخلاق,خداباوری,‌فضائل و رذائل,نهج‌البلاغه}, url = {https://nab.basu.ac.ir/article_1762.html}, eprint = {https://nab.basu.ac.ir/article_1762_da2dd81aadb0f5d00e089c02ac10f059.pdf} }