@article { author = {SHARIATI NIASSAR, hamed and maaref, majid}, title = {Method and Basis of Quran Interpretation in Nahj-ol-balaghe}, journal = {Quarterly Journal of Nahj al-Balagha Research}, volume = {4}, number = {13}, pages = {1-24}, year = {2016}, publisher = {Bu Ali Sina University}, issn = {2345-5233}, eissn = {2345-5241}, doi = {10.22084/nahj.2016.1468}, abstract = {There are many concepts of the quran which needsn to be interpretation and Imam Ali who himself is the speaking quran in his speeches including Nahjulbalaghe has interpreted the quran. What has been explained in this article is the basiss and methods of interpreting quran in nahjulbalaghe. According to this research result which is done in an analytical and explaining method it has been declared that imam Ali interpreted quran in nahjulbalaghe in two ways implicitly and explicitly according to basis such as the necessity of reviewing and thinking about ayas of quran and the necessity of  returning to real interpreters and the homogeneity of the quran and methods such as quran to quran interpretation , interpreting in accordance with prophetic traditions and according to the time and situation in which quran is revealed and identifying and explaining the meaning of the words and some other special methods based on his own understanding of the quran.}, keywords = {quran,nahjulbalaghe,interpretation method,basis of tafsir}, title_fa = {اصول و روش‌های تفسیر قرآن در نهج‌البلاغه}, abstract_fa = {در قرآن کریم مفاهیم بسیار زیادی وجود دارد که نیازمند تفسیر است و امام علی (ع) که قرآن ناطق است در سخنان خویش و از جمله نهج‌البلاغه که گزیده‌ای از این سخنان است، به تفسیر و تبیین آیات الهی پرداخته است. آن‌چه در این مقاله بدان پرداخته می‌شود بررسی اصول و روش‌های تفسیر قرآن در نهج‌البلاغه است. با توجه به نتایج این پژوهش که به‌صورت توصیفی تحلیلی و با مطالعه نمونه‌هایی از نهج‌البلاغه انجام گرفت مشخص شد که امام علی (ع) در مواردی از نهج‌البلاغه به شکل‌‌های مختلف اعم از مستقیم و صریح و یا غیرمستقیم و ضمنی و بر اساس اصولی چون لزوم تدبر در قرآن همراه با مراجعه به مفسران حقیقی آن و نیز اصل اختلاف‌ناپذیری و جامعیت قرآن و به‌کارگیری روش‌هایی چون تفسیر قرآن به قرآن، تفسیر بر اساس احادیث نبوی، توجه به شرایط فرهنگی اجتماعی عصر نزول،تبیین معنای واژگان به‌کار رفته در آیه، توجه به تاریخ گذشتگان و اقوام و ملل پیشین و نیز تکیه بر فهم شخصی خود به تفسیر آیات الهی پرداخته است.}, keywords_fa = {قرآن,نهج‌البلاغه,روش تفسیر,اصول تفسیر}, url = {https://nab.basu.ac.ir/article_1468.html}, eprint = {https://nab.basu.ac.ir/article_1468_c884596da80e8561355f2a6b88c9e102.pdf} } @article { author = {zeynivand, toraj and hasani, sara and akbarzadeh, fariba}, title = {The Comparative Study of Tahmidie in Nahj-Albalaghe and Persian Literary}, journal = {Quarterly Journal of Nahj al-Balagha Research}, volume = {4}, number = {13}, pages = {25-45}, year = {2016}, publisher = {Bu Ali Sina University}, issn = {2345-5233}, eissn = {2345-5241}, doi = {10.22084/nahj.2016.1469}, abstract = {Besides all different modes of content and methods in Nahj-Albalaghe, its Tahmidies are considered as valuable and effective works in didactic and religious literature and Intellectuals. Imam Ali (peace be upon Him) has noted brilliant thought concepts that have been always the object of scholars and orators. This kind of approach has been investigated by poets of ancient Persian Literature specially spiritual poets and they therefore bring up famous and permanent manifestations and other characters attributed for this literature. Thereby, this descriptive-analytic research, by choosing fifteen outstanding content of these Tahmidies in Nahj-Albalaghe and ancient Persian poem, which on the basis of this paper have many similarities, is aimed to investigate and analyze them by a comparative method.}, keywords = {Nahj-Albalaghe,Ancient Persian Poems,Tahmidie,Allah atttributes}, title_fa = {بررسی تطبیقی صفات الهی در نهج‌البلاغه و تحمیدیه‌های ادب فارسی}, abstract_fa = {در کنار وجوه گوناگون مضمونی و اسلوبی نهج­البلاغه، تحمیدیه­های آن از آثار ارزشمند و تأثیرگذار ادبیات دینی و تعلیمی به شمار می­آید. امام علی­(ع) در این آغازیه­ها مفاهیم فکری برجسته­ای را بیان نموده است که همواره مطمح نظر ادیبان، خطیبان و اندیشمندان بوده است. چنین رویکردی، مورد اهتمام شاعران کهن ادب فارسی، به ویژه شاعران معنوی­گرا، نیز قرار گرفته و اینان نیز جلوه­های معروف و ماندگاری را برای این ادبیات به ارمغان آورده­اند. ازاین‌رو، این پژوهش با رویکرد توصیفی- تحلیلی و با گزینش 15 مضمون برجسته‌ی این تحمیدیه­ها در نهج­البلاغه و شعر کهن فارسی-که به گواه یافته­های این جستار شباهت­ زیادی میان آنها وجود دارد- به بررسی و تحلیل تطبیقی آنها پرداخته است. افزون ‌بر این، یافته‌های این جستار، بیانگر این است که در میان صفات گوناگون الهی، مفهوم توحید و سپس برشمردن دیگر اسماء و صفات پروردگار، شاخص‌ترین مضمون‌ مشترک در تحمیدیه‌های نهج‌البلاغه و شعر فارسی است. دیگر مضمون‌ها نیز در یک چرخۀ معنایی، بر گرداگرد این محور اساسی (توحید) در حرکت و پیوند هستند.}, keywords_fa = {نهج‌البلاغه,شعر کهن فارسی,تحمیدیه,صفات الهی}, url = {https://nab.basu.ac.ir/article_1469.html}, eprint = {https://nab.basu.ac.ir/article_1469_8c4164fa0ea6d94a8cd3d63e26714a63.pdf} } @article { author = {salimi, ali and naderi, rozhin}, title = {Comparative translation of Nahj al-Jafar Shahidi and Feiz Al-esalam (Retain or transfer mean? Exoteric or friendly properties)}, journal = {Quarterly Journal of Nahj al-Balagha Research}, volume = {4}, number = {13}, pages = {47-62}, year = {2016}, publisher = {Bu Ali Sina University}, issn = {2345-5233}, eissn = {2345-5241}, doi = {10.22084/nahj.2016.1470}, abstract = {Translations of Nahj stress, intellectual and cultural works and blessings has created many works in their place are quite religious. Promote idealism, confidence in religious expansion, establishment of defensive barriers against materialism and Islam Hjmhhay, shed blood, and the epic Jvshndhy Ali (PBUH) and add a manna in the vessels of the other intellectual resources Dynpzhvh suffering from Post ohms Bazgrdanhay nahj is great. The translation of Feiz-ul-Islam Seyed Jafar Shahidi and Gohar time the miracle of this book, in the realm of faith and religion written in terms of quantity and quality indicators seem bright and creativity of these two interpreters great pioneering new Siri for the design of the religious concepts Education and revert to the way they are. This paper examines these two features based on the translated text and translation of religious texts has theoretical And finally reached the conclusion that each of them is different translation styles And the preservation and transmission of meaning as a double feature in translation in any of the translations, the intensity and significance of the different Shahidi with a commitment to build the original formal aesthetic elements tried to keep the text in translation His commitment to making the original formal aesthetic elements tried to keep the text in translation But Faiz al biased towards the reader, the translation based on linguistic features of contemporary organized and fluent text is lost.}, keywords = {Nahj,translator,Faiz Al-eslam، al-Shahidi,Comparison}, title_fa = {حفظ شکل و انتقال معنا در ترجمه‌ی نهج‌البلاغه بررسی مقابله‌ای ترجمه‌ی فیض‌الاسلام و شهیدی}, abstract_fa = {ترجمه‌های نهج‌البلاغه، آثار و برکات فکری و فرهنگی بسیاری در پی داشته است که در جایگاه خود آثاری کاملاً دینی به شمار می‌روند. ترویج آرمان‌گرایی، اعتمادسازی در فرهنگ، بسط آموزه‌های دینی، استوارسازی سدهای تدافعی در برابر هجمه‌های مادی‌گرایان و اسلام‌ستیزان، جاری ساختن خون جوشنده‌ی حماسه و حضور علی (ع) در رگ‌های جامعه و افزودن یک مائده‌ی آسمانی دیگر به منابع فکری دردمندان دین‌پژوه، از اهمّ امتیازات، برگردان‌های نهج‌البلاغه است. در این میان، ترجمه‌ی «سیّد علی‌نقی اصفهانی» ملقّب به فیض‌الاسلام و «سیّد جعفر شهیدی» از این کتابِ گهربار، در عرصه‌ی آثار دینی و از لحاظ کمیّت و کیفیّت مکتوبات دینی، سیری نو برای طرح مفاهیم دینی و معارف از راه بارگردان آنها، به‌شمار می‌رود. مقاله‌ی حاضر، با رویکردی توصیفی- تحلیلی به بررسی مقابله­ای این دو ترجمه بر مبنای ویژگی‌های متنی و اصول نظری ترجمه‌ی متون دینی پرداخته است و در نهایت به این مهم رسیده که سبک ترجمه‌ی هر یک از آنها با دیگری متفاوت است و از حیث انتقال معنا و حفظ شکل نقطه‌ی مقابل یکدیگر هستند و آن­که اولویّت دادن به حفظ شکل یا انتقال معنا به عنوان دو ویژگی برجسته، حاصل شیوه‌ی متفاوت دو ترجمه است. شهیدی به مبدأگرایی و رعایت اسلوب و ابعاد فصاحت و بلاغت نهج‌البلاغه توجّه‌ شایان ذکری داشته است و فیض‌الاسلام به انتقال معانی واژگان و نیز برگردان لایه‌های گوناگون معنایی توجّه‌ی خاصّی مبذول داشته و ترجمه‌ای خواننده محور ارائه نموده است.}, keywords_fa = {ترجمه,نهج البلاغه,فیض‌الاسلام,شهیدی}, url = {https://nab.basu.ac.ir/article_1470.html}, eprint = {https://nab.basu.ac.ir/article_1470_8b394f903e62195655ce02adf002a20a.pdf} } @article { author = {yaghoobian, mohammad hasan and rabbani, hajar}, title = {Stylistics of Theoretical Methods of Imam Ali in Increasing People’s Religious Knowledge}, journal = {Quarterly Journal of Nahj al-Balagha Research}, volume = {4}, number = {13}, pages = {63-79}, year = {2016}, publisher = {Bu Ali Sina University}, issn = {2345-5233}, eissn = {2345-5241}, doi = {10.22084/nahj.2016.1471}, abstract = {Imam Ali used different theoretical and practical methods for increasing people’s religious knowledge. In the stylistics of Imam’s theoretical methods, they included conventional theoretical methods and non-conventional methods in logics. The present study is to identify that Imam used different types of deductive, symbolic, and inductive reasoning, and he employed more partial methods such as different types of arguments, dialectic, rhetoric, and poetry for the public and private audiences. In case of non-conventional methods, Imam used the creation of correct attitude, applied declaration of religious teachings, and introducing appropriate patterns for teaching religious knowledge. Accordingly, the diversity of techniques depends the diversity of audiences and different temporal and spatial contexts. In other words, by investigating the theoretical methods in Imam’s teaching, it can be identified that components such as diversity of techniques, knowing audiences, commitment to truth, and attention to the context of messages shaped Imam Ali’s style, and theoretical methodology in increasing people’s religious knowledge.}, keywords = {Imam Ali,religious knowledge,theoretical methods,stylistics}, title_fa = {سبک‌شناسی روش‌های نظری امام‌علی (ع) در افزایش معرفت دینی مردم}, abstract_fa = {در جریان افزایش معرفت‌ دینی مردم، می‌توان از روش‌ها و شیوه‌های نظری و عملی متفاوتی استفاده نمود. جهت دست‌یابی سبک معیار در این امر، این پژوهش در نظر دارد تا روش‌های حضرت علی (ع) را در نهج‌البلاغه بررسی نماید. از این‌رو، مسأله این پ‍ژوهش بررسی روش‌های نظری امام‌ علی (ع) در افزایش معرفت دینی است. روش بررسی این مسأله، توصیفی –تحلیلی است و با رویکرد ناظر به متن شکل گرفته است. یافته‌های پژوهش در سبک‌شناسی شیوه‌های نظری حضرت نیز، حاکی از آن است که این شیوه‌ها، اعم از شیوه‌های نظری مرسوم در علم منطق و شیوه‌های غیرمرسوم در آن است. حضرت در شیوه‌های منطقی از انواع استدلال استقرائی، تمثیلی و قیاسی استفاده نموده و در روش‌های جزئی‌تر، از انواع براهین، جدل و خطابه و شعر، در نسبت با مخاطبان خاص و عام، مدد جسته‌اند و در روش‌های غیرمرسوم، از ایجاد نگرش صحیح، بیان کاربردی آموزه‌های دینی و معرفی الگوهای مناسب استفاده نموده و به آموزش مفاهیم دینی پرداخته­اند. بدین‌سان، تنوع تکنیک، تابعی از تنوع مخاطب و زمینه‌های مختلف مکانی و زمانی است. به دیگر سخن، با بررسی شیوه‌های نظری امام، مشخص می‌گردد که مؤلفه‌هایی نظیر تنوع تکنیک، مخاطب‌شناسی، التزام به حقیقت و توجه به زمینه پیام؛ سبک و متدولوژی نظری آن حضرت را در افزایش معرفت دینی مردم شکل می‌دهند.}, keywords_fa = {امام ‌علی (ع),معرفت‌ دینی,روش‌های نظری,سبک‌شناسی}, url = {https://nab.basu.ac.ir/article_1471.html}, eprint = {https://nab.basu.ac.ir/article_1471_843ba9f278a0938286c42daeddfcb40e.pdf} } @article { author = {hajikhani, ali and rohi, kavos and safariyan hamedani, alireza}, title = {Doubt about Nahj-al-balagha: Life-aversion and Death- reminding and criticism about that with emphasize on issuing}, journal = {Quarterly Journal of Nahj al-Balagha Research}, volume = {4}, number = {13}, pages = {81-97}, year = {2016}, publisher = {Bu Ali Sina University}, issn = {2345-5233}, eissn = {2345-5241}, doi = {10.22084/nahj.2016.1472}, abstract = {One of the doubts about content of the honorable book Nahj al-Balaghah is Death- reminding and Life-aversion in an excessive mode .According some scientists some contents of Nahj al-Balagha about living ascetic life style, leaving belonging to life and also some content about Death- reminding as a gateway to the other world are formed under influence of Christian monasticism or Sofia orientation and have no precedent to beginning of Islam. This article figures on utilizing Analytical descriptive method and with analyzing the social conditions and requirements for the time of issuing sermons and suspected letters, while proving the unfounded suspicion , this fact makes clear that not only this is not extremist but also its induction by Imam Muslims community is considered necessary and appropriate. Because trends to worldliness and materialism, among the properties and laity of that time is see.}, keywords = {Imam Ali,Nahj-al-balagha,doubt,Life-aversion,Death,of issuing}, title_fa = {شبهه دنیاگریزی و یاد مرگ در نهج‌البلاغه و نقد آن با تکیه بر فضای صدور}, abstract_fa = {یکی از شبهات‏ محتوایی که بر کتاب شریف نهج‏البلاغه وارد شده، شبهه دنیاگریزی و یاد مرگ به‌صورت افراطی است. به عقیده عده‏ای، برخی از مطالبی که در نهج‏البلاغه‏ درباره مذمت دنیا، شیوه زندگی زاهدانه، ترک تعلق به دنیا و توجه به آخرت و همچنین مطالبی که درباره یادآوری مرگ به عنوان دروازه ورود به سرای جاوید در این کتاب آمده، سابقه‏ای ‏در صدر اسلام نداشته و تحت تأثیر رهبانیت مسیحی و یا جریان تصوف قرار دارند. این جستار درصدد است با بهره‌گیری از روش توصیفی-تحلیلی و با بررسی شرایط اجتماعی و مقتضیات زمان صدور خطبه‌ها و نامه‌های مورد تشکیک و همچنین با توجه به جغرافیای کلام در هر مورد ضمن اثبات بی‌اساس بودن شبهه، این حقیقت را روشن نماید که نه تنها چنین نگاهی، افراط‌گرایانه نیست، بلکه القای آن از سوی امام جامعه مسلمین امری ضروری و به­جا شمرده می‌شود؛ زیرا گرایش‌هایی به دنیاطلبی و مادی‌گرایی در میان خواص و عوام جامعه آن روزگار دیده می‌شد.}, keywords_fa = {امام علی (ع),نهج‏ البلاغه‏,شبهات,دنیاگریزی,مرگ,فضای صدور}, url = {https://nab.basu.ac.ir/article_1472.html}, eprint = {https://nab.basu.ac.ir/article_1472_0fadc5375b4c5937ee3bc8cc4353613e.pdf} } @article { author = {Ghanbari, Siroos and karimi, iman}, title = {Spiritual Intelligence components in Nahj}, journal = {Quarterly Journal of Nahj al-Balagha Research}, volume = {4}, number = {13}, pages = {99-119}, year = {2016}, publisher = {Bu Ali Sina University}, issn = {2345-5233}, eissn = {2345-5241}, doi = {10.22084/nahj.2016.1473}, abstract = {The modern world has been successful in terms of scientific developments as well as providing social welfare for its people. However, it has failed to promote ethics among human beings. Taking into account the ethical and spiritual gaps in the contemporary world and humans' permanent preoccupation with the philosophy of life, spirituality discourse is one of most important issues that has been taken into account in order to link the traditional world values and modern ones. Organizations as one of the most prevalent bodies in today's societies are one of the most dominant areas where spiritual capital -based approaches are developing. Spiritual capital should be studied in the light of the doctrines of the manifest religion of Islam in order to make the work environment of the system of Islamic Republic of Iran operate.  Therefore, in this paper based on library studies and descriptive and rational analysis along with the concept of "spirituality", "spiritual intelligence" and "spiritual capital, Extracted and were analyzed Spiritual Intelligence components the investigation Nahj Albalaghe and reflect on the words of The Lord of pious Hazrat Ali. Finally, some strategies for effective utilization of the spiritual capital discussed of Nahj Albalaghe and Islam.}, keywords = {Nahj Albalagheh,Spirituality,spiritual intelligence,spiritual capital}, title_fa = {مؤلفه‌های هوش معنوی در نهج‌البلاغه}, abstract_fa = {دنیای نوین در ایجاد پیشرفت‌های علمی‌ و تأمین رفاه نسبی آدمی‌ موفق بوده و آنچه نتوانسته انجام دهد، پیشبرد اخلاق بشر است. با توجه به خلأهای باطنی و اخلاقی در جوامع امروزی و نیز دل­مشغولی همیشگی بشریت به معنای زندگی، طرح معنویت یکی از مهم­ترین موضوعاتی است که امروزه برای ایجاد پیوند میان ارزش‌های دنیای سنتی و دنیای نوین در حوزه­های مختلف مورد توجه قرار گرفته است. سازمان­ها به‌عنوان وجه غالب جوامع امروز، یکی از گسترده­ترین حوزه­های شکل­گیری و توسعه سرمایه معنوی هستند. برای آنکه سرمایه معنوی در محیط کار نظام جمهوری اسلامی ایران عملیاتی و قابل بهره­برداری شود، باید هوش معنوی کارکنان با توجه به آموزه­های دین مبین اسلام بررسی شود؛ از این‌رو، در این مقـاله با تکیه بر مطالعات کتابخانه­ای و با روش توصیفی و تحلیلی ، ضمن تشریح مفهوم «هوش معنوی» و «سرمایه معنوی»، شاخص­ها و مؤلفه­های هوش معنوی شامل: «خودآگاهی، خودانگیختگی، ارزش­محوری و چشم­اندازمحوری، کل­نگری، دگرخواهی، استقبال از تفاوت­ها، استقلال رأی، تواضع و فروتنی، تمایل به طرح چراهای بنیادی، توانایی تغییر چارچوب­های ذهنی، استفاده مثبت از مشکلات و چالش­ها و احساس رسالت» با تفحص در نهج­البلاغه و تأمل در کلام مولای متقیان حضـرت علی (ع)، استخراج و تحلیل گردید. در نهایت، به بـرخی راهبــردها برای بهره­برداری مؤثر از هوش معنوی از منظر اسلام و نهج‌البلاغه پرداخته‌شده است.  }, keywords_fa = {نهج‌البلاغه,معنویت,هوش معنوی,سرمایه معنوی}, url = {https://nab.basu.ac.ir/article_1473.html}, eprint = {https://nab.basu.ac.ir/article_1473_f7a84018ddadacbcb26663c8cd6166b9.pdf} } @article { author = {sayyed mosavi, sayyed hossain}, title = {Reviewing the interpretation of commentators regarding the Nahj al-Balagha phrase: ‘Alas! It is a treasured knowledge.’}, journal = {Quarterly Journal of Nahj al-Balagha Research}, volume = {4}, number = {13}, pages = {121-138}, year = {2016}, publisher = {Bu Ali Sina University}, issn = {2345-5233}, eissn = {2345-5241}, doi = {10.22084/nahj.2016.1474}, abstract = {Imam’s knowledge of events to happen in the future has been explored from various perspectives. If it is said that the Imam is not informed (does not have knowledge), then how can such a person accept the leadership of the Umma, and why do all Muslims have to follow him according to Shii claims based on Hadith al-Thaqalayn (Hadith of the Two Weighty Things)? And, if it is said that the Imam (is informed) knows about the future and its events, then why can he not prevent his own death and martyrdom? In various sermons, the Imam informs about future events and declares and encourages the people explicitly to ask him questions before they lose him. However, in sermon 149 – narrated after he had been stabbed fatally – the Imam denies possessing such knowledge. Therefore, two different views have been suggested among Nahj al-Balagha commentators with regard to the rejection and confirmation of the Imam’s knowledge about his own martyrdom. Based on a referential, analytical methodology, the present paper accepts the knowledge of Imam Ali (AS) in all matters including the details of his own martyrdom; in addition, various justifications are provided about the phrase ‘How many days did I spend in searching for the secret of this matter, but Allah did not allow save its concealment. Alas! It is a treasured knowledge…’ Then, every one of these explanations is reviewed and criticized to conclude that another answer must be sought. Since the Imam is the model for the Muslims, he must behave as they do; and because the Muslims generally do not have knowledge of the future and are not aware of the events to happen, the Imam similarly has to act in an ordinary manner. But the important point here is that what the Imam does is compatible with his knowledge. Therefore, the phrase under study should be considered as addressing the ordinary people generally; as they struggle to get informed about the time and the place of their death, but in vein.}, keywords = {knowledge of future events,Ali (AS),time of martyrdom,denial of knowledge of martyrdom}, title_fa = {نقد و بررسی تفسیر شارحان نهج‌البلاغه از عبارت "هَیْهَاتَ عِلْمٌ مَخْزُونٌ" خطبه 149}, abstract_fa = {علم امام نسبت به وقایعی که در آینده اتفاق می‌افتد، مورد بررسی و دیدگاه‌های مختلف قرار گرفته است. اگر گفته شود امام اطلاعی ندارد، چگونه ممکن است چنین فردی پیشوایی امت را پذیرفته و طبق ادعای شیعه همه مسلمانان بر اساس حدیث ثقلین باید از ایشان پیروی کنند؛ و اگر گفته شود امام اطلاع از آینده و حوادث آن را دارد، پس چرا نمی‌تواند از مرگ خویش و شهادتش جلوگیری نماید؟ درحالی‌که در خطبه‌های مختلف از حوادث آینده خبر داده است و به‌صراحت اعلام می‌نماید، قبل از این‌که مرا از دست دهید از من بپرسید، در خطبه 149 که پس از ضربت خوردن، از آن حضرت نقل‌شده است چنین دانشی را نفی می‌کند، از این‌رو در میان شارحان نهج‌البلاغه دو دیدگاه مختلف در نفی و اثبات علم آن حضرت به کیفیت شهادت خویش مطرح‌شده است. در این مقاله تلاش شده با روش استنادی تحلیلی ضمن پذیرش علم علی (ع) به همه امور از جمله جزئیات شهادت، توجیهات مختلف درباره عبارت "کَمْ أَطْرَدْتُ الْأَیَّامَ أَبْحَثُهَا عَنْ مَکْنُونِ هَذَا الْأَمْرِ فَأَبَى اللَّهُ إِلَّا إِخْفَاءَهُ هَیْهَاتَ عِلْمٌ مَخْزُونٌ" را مطرح و ضمن نقد هر یک از آن‌ها به این نتیجه برسیم که بایستی پاسخ دیگری را جستجو کرد. امام چون الگوی مسلمانان است باید همچون ایشان عمل کند و چون عموم مسلمانان نسبت به آینده علم ندارند و از حوادثی که اتفاق می‌افتد باخبر نیستند، او نیز بایستی رفتار عادی داشته باشد؛ اما نکته‌ی مهم اینجا است که آنچه امام انجام می‌دهد با علم او نیز مطابقت پیدا می‌کند. بر این اساس باید این تعبیر آن حضرت را برای عموم مردم دانست که هر چه تلاش کنند تا از زمان مرگ و مکان آن اطلاع یابند، بی‌فایده باشد.}, keywords_fa = {علم به حوادث آینده,علی (ع),زمان شهادت,انکار علم به شهادت}, url = {https://nab.basu.ac.ir/article_1474.html}, eprint = {https://nab.basu.ac.ir/article_1474_865c79ced6d9a697882c0fef2b132418.pdf} } @article { author = {forati, aliakbar}, title = {Ibn Abi al-Hadidʹs defense from Imam Aliʹs word choosing in Nahj al-Balagha}, journal = {Quarterly Journal of Nahj al-Balagha Research}, volume = {4}, number = {13}, pages = {139-160}, year = {2016}, publisher = {Bu Ali Sina University}, issn = {2345-5233}, eissn = {2345-5241}, doi = {10.22084/nahj.2016.1475}, abstract = {Lexical criticism is one of the most important kind of text criticism and analysis. Doubts about eloquence, lexical and semantic correctness of the words of Nahjul Balagha and Imam Aliʹs accuracy in choosing the words is the key issues that have been largely ignored. Ibn Abi al- Hadid al Mutazili (656 – 586 AH) in his commentary on Nahjul Balagha has paid particular attention to words and may be one of the few exegetes who defended the text by literary method. The doubts that Raised toward Nahj al-Balagha mainly is about three fields of: lexical correctness, connection of the used word to intended means and the semantic connection between two or more words. This article discusses about these literary and linguistic defenses in its different branches such as phonetic, lexical and syntactic. Also has explained the lexical status and accuracy of Imam Aliʹs in choosing the words in his remarks and arranged in subjective orders that is hoped to be a good pattern to similar studies.}, keywords = {Nahj al-Balagha,Ibn Abi Al-Hadid,word choosing,literary method,lexical branch,phonetic branch,syntactic branch}, title_fa = {نقد و بررسی دفاعیات ابن‌ابی‌الحدید از واژه‌گزینی امام(ع) در نهج‌البلاغه}, abstract_fa = {نقد لغوی یکی از مهم‌ترین انواع نقد و تحلیل متن است. شبهه‌افکنی پیرامون فصاحت و صحت لفظی و معنایی واژگان نهج‌البلاغه و دقت امام(ع) در واژه‌گزینی از مواردی است که در نقدهای موجود کمتر به آن توجه شده است. ابن‌ابی‌الحدید معتزلی (م 656) در شرح خود به واژگان اهمیت داده و شاید از معدود شارحانی است که در شرح خود به دفاع لغوی از متن برآمده است. اشکالات مطرح‌شده در شرح ابن‌ابی‌الحدید نسبت به الفاظ نهج‌البلاغه عمدتاً در سه حوزه صحت لفظ، ارتباط لفظ مورد استعمال امام(ع) با معنای مقصود، و ارتباط معنایی بین دو یا چند واژه است. این مقاله به نقد و بررسی دفاعیات ادبی و زبانی ابن‌ابی‌الحدید در سطوح مختلف آوایی، لغوی و نحوی پرداخته است و می­کوشد جایگاه لغوی نهج‌البلاغه و دقت واژه‌گزینی امیر مؤمنان(ع) را از زبان شارح معتزلی و با سامانی موضوعی ـ که بتواند الگوی کارهای مشابه گردد ـ تبیین کند.}, keywords_fa = {نهج‌البلاغه,ابن‌ابی‌الحدید,واژه‌گزینی,روش لغوی,سطح زبانی,سطح ادبی}, url = {https://nab.basu.ac.ir/article_1475.html}, eprint = {https://nab.basu.ac.ir/article_1475_e881a82763db9111640c9f9eb3ec83b5.pdf} }