تصویرپردازی یکی از مؤثرترین شیوههای بیان ادبی است. امام علی(ع) از تصویر هنری بهعنوان ابزاری برای بیان اندیشههای دینی استفاده کرده و در پرتو آن معانی و مفاهیم انتزاعی را در قالب عباراتی محسوس و عینی تجسم بخشیدهاند. در این نوشتار، پس از بیان مفهوم تصویر و عوامل مؤثر بر آن، تصویرپردازی را در نامههای امام(ع) به معاویه مورد بررسی قرار میدهیم. از مهمترین یافتههای این پژوهش میتوان به تأثیر عمده صور خیال در ترسیم تصاویر اشاره نمود، که از این میان بهکارگیری تشبیهات حسی و انواع استعاره، سهم عمدهای را در خلق تصاویر داشته است. علاوه بر این امام(ع) از ابزارهای مختلف دیگری نیز برای به تصویر کشیدن افکار خود بهره بردهاندکه اغراق، توصیفات دقیق و تقابل تصاویر، از مهمترین آنها بهشمار میرود. همچنین نمیتوان از تصاویر شنیداری و تأثیر موسیقی که در تکرار و هماهنگی صوت با معنا نمود یافته است غافل شد.
جلیلیان, مریم, خاقانی اصفهانی, محمد, & زرکوب, منصوره. (1393). بازتاب هنر تصویر بر سبک نامههای امام علی(ع) به معاویه. فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه, 1(4), 1-18.
MLA
مریم جلیلیان; محمد خاقانی اصفهانی; منصوره زرکوب. "بازتاب هنر تصویر بر سبک نامههای امام علی(ع) به معاویه". فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه, 1, 4, 1393, 1-18.
HARVARD
جلیلیان, مریم, خاقانی اصفهانی, محمد, زرکوب, منصوره. (1393). 'بازتاب هنر تصویر بر سبک نامههای امام علی(ع) به معاویه', فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه, 1(4), pp. 1-18.
VANCOUVER
جلیلیان, مریم, خاقانی اصفهانی, محمد, زرکوب, منصوره. بازتاب هنر تصویر بر سبک نامههای امام علی(ع) به معاویه. فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه, 1393; 1(4): 1-18.